Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun yksin ja ruokaa menee kamalan paljon hukkaan

Vierailija
22.06.2021 |

Kaikilla ei ole tilaa isolle arkkupakastimelle, eikä jääkaapin alaosassa olevaan pakastimeen mahdu mahdottomia. Tuoretavaraa ei kaikkea voi edes pakastaa. Alkaa olee jo sen verran toivotonta, että olen harkinnut siirtyy einesosastolle. Viikossa ehtii tehdä vaan kaksi ruokaa, ensin vetelee makaronilaatikkoa neljä päivää ja sitten kasvissosekeittoa kolme päivää. Seuraavalla viikolla neljä päivää kaalilaatikkoa ja kolme päivää tortilloja jne. Alkaa jo kyllästyttää tämä päivästä toiseen samojen ruokien syönti. Onko muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa ja miten olet ratkaissut asian?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M8ä teen neljä ruokaa viikkoon ja pakastan ne. Tai suunnittelen niin, että yksi ateria on esimerkiksi munakas ja salaatti. Otan aina pakastimesta aterialle sulamaan. Näin saan itseni syömään ja erilaisia aterioita.

Pääasiassa teen kasvisruokia joten en ole varma tuosta lauseestasi, että ei voi kaikkea tuoretta pakastaa.

Oikeastiko pakastat munakkaan ja joskus myöhemmin sulatat ja lämmität sen? 😮

Kyllä sitäkin on tullut tehtyä kun totean, että tuli kaksi tai kolme annosta esimerkiksi peltimunakasta ja tiedän etten syö sitä ihan hetkeen. Syön kuitenkin siinä ajassa, että ei kerkeä menemään pilalle pakasteessa. :) osa ei varmaan ruokiani söisi, mutta ei se minua haittaa. Vieraille tarjoan aina uutta syötävää.

Vierailija
22/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jemmaa pakkaseen. Käytä pois mitä siellä on. Ja jatkossa vain pienet määrät pakkaseen. Pakastan leivät tuoreeltaan pieniin pusseihin, samoin jauhelihat 100g per pussi, kananfilepihvit 2kpl per pussi. Ei tule pakkosyöntiä 4pv peräkkäin, voi paistella noista nopaan ateria salaatin kera. tehdä pitsaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi kokkaat vain kahdesti? Siinä kokkailun lomassa voi vaikka selailla päivän palstajuorut.

Koska ruokahävikki on vielä isompi kokatessa usein.

Ap

Miten se on mahdollista? Tekee sen verran kuin jaksaa syödä tai sitten säästää seuraavaksi päiväksi.

Pakkauskoot on niin isoja. Nimenomaan mua kyllästyttää syödä kokoajan samoja ruokia. Hyvä idea jollain oli ostaa yksittäisiä hedelmiä, vihanneksia jne., mutta kaikkea ei silti sqq piebiä määriä.

Ap

Jaa'a, no ehkä riippuu syöjästä. Mutta tässä esimerkki pienisyömäiselle. Ostetaan 400 g jauhelihaa + mitä ei kaapissa ole etkä tee itse. Ensimmäisenä päivänä pari hampurilaista, menee 150 g helposti. Toisena päivänä ruskistat loput, puolet tortillojen kanssa ja kolmantena päivänä loput pastan kanssa. Hampurilaissämpylöiden ei ole pakko olla ns. oikeita hampurilaissämpylöitä vaan tavalliset käy jolloin niitä voi syödä esim. aamupalalla. Tavallinen 8 kpl tortillapaketti ei tietenkään mene, mutta niitäkin on pienemmissä erissä ja toisaalta ohuina voivat sopia pakastimeesi. Raaka pasta säilyy kauan. Oheen jotain vihanneksia yms. jotka säilyvät ainakin jääkaapissa ellet halua käydä kaupassa päivittäin.

Vierailija
24/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tehdä pienempi määrä. Eli haet jonkun 2 hengen reseptin ja teet puolet siitä. Ihan helppoa, eikä tarvitse syödä joka päivä samaa.

Vierailija
25/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?

Olen itse asunut yksin koko aikuisikäni kuusikymppiseksi asti, eikä mulla mene ikinä ruokaa hukkaan. En koskaan heitä mitään syötävää pois.

Eikä mullakaan ole mitään arkkupakastimia, tietenkään. 

Ei voi olla noin vaikeaa. Ostat aineksia ja laitat niistä ruokaa sen verran kuin yksi ihminen syö.

Vierailija
26/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee pienempiä määriä. Pakasta jauheliha esim. 100 gramman pakkauksina ja valmista 4 hengen annoksesta puolet tai 1/4.

Pakasteeseenkaan ei mahdottomia mahdu. Muutamista parin sadan gramman nykeröistä kertyy äkkiä iso läjä.

Ap

Suunnittele välillä ruokia pakastimesta löytyvitä aineista, älä säästä niitä pakastimessa kuukausi tolkulla.

Jos teet tällä viikolla makaronilaatikkoa ja pakasta osan jauhelihasta. Käytä se jauheliha parin viikon päästä vaikka jauhelihakastikkeeseen. Älä säilytä kuukausikaupalla ja ihmettele kun pakastin täytyy

Vierailija
27/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ihan ymmärrä. Sinkun ei pidä ostaa perhekokoisia pakkauksia. Mä oon hyvinkin paljon yksin kotona, mutta meillä ei tule ruokahävikkiä oikeastaan ikinä, joskus joku salaatti-tms kastikkeen jämä mutta koskaan en heitä ruokaa pois. Sama sinkkuna ollessa, ostin pienemmissä pakkauksissa. Pakkasessakaan mitään kummempaa ollu, joku pakastepizza.

Vierailija
28/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jenkkikaappiko sulla on? Hyvin mahtuu nelihenkisellä perheelläkin isot varastot normaaliin jääkaappipakastimeen. Syöt kuin lintu mutta teet hevosen kokoisia annoksia? Sulla nyt vaan taitaa unohtua ne ruoat pakastimeen.

Itsellä sinkkuna ei kyllä hukkaan mene, ei kyllä ole ongelmaa syödä vaikka 400g jauhelihaa parissa päivässä.

Vierailija
29/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä söin neljä päivää samaa ruokaa, mieluummin kuin olisin heittänyt roskiin. Välillä ostin mikroaterian niin sai päiväksi vaihtelua.

Vierailija
30/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin mökille pienen erillisen pakastimen (70 litraa), pakastin on olohuoneessa ja pakastimen päällä lepää kirjoituspöydän toinen pääty, toisen päädyn alla on samankorkuinen laatikosto, jossa kirjoituspöydän tavarat. sinne se pakastin piiloutui hyvin. eiköhän tuo systeemi toimisi vaikka kaerrostalokaksiossa, tai miksei jopa yksiössäkin.

Vierailija
31/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin syödään samaa ruokaa monta päivää putkeen, en ymmärrä, mikä ongelma siinä on?

Vierailija
32/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi kokkaat vain kahdesti? Siinä kokkailun lomassa voi vaikka selailla päivän palstajuorut.

Koska ruokahävikki on vielä isompi kokatessa usein.

Ap

Miten se on mahdollista? Tekee sen verran kuin jaksaa syödä tai sitten säästää seuraavaksi päiväksi.

Pakkauskoot on niin isoja. Nimenomaan mua kyllästyttää syödä kokoajan samoja ruokia. Hyvä idea jollain oli ostaa yksittäisiä hedelmiä, vihanneksia jne., mutta kaikkea ei silti sqq piebiä määriä.

Ap

Jaa'a, no ehkä riippuu syöjästä. Mutta tässä esimerkki pienisyömäiselle. Ostetaan 400 g jauhelihaa + mitä ei kaapissa ole etkä tee itse. Ensimmäisenä päivänä pari hampurilaista, menee 150 g helposti. Toisena päivänä ruskistat loput, puolet tortillojen kanssa ja kolmantena päivänä loput pastan kanssa. Hampurilaissämpylöiden ei ole pakko olla ns. oikeita hampurilaissämpylöitä vaan tavalliset käy jolloin niitä voi syödä esim. aamupalalla. Tavallinen 8 kpl tortillapaketti ei tietenkään mene, mutta niitäkin on pienemmissä erissä ja toisaalta ohuina voivat sopia pakastimeesi. Raaka pasta säilyy kauan. Oheen jotain vihanneksia yms. jotka säilyvät ainakin jääkaapissa ellet halua käydä kaupassa päivittäin.

Ja jos on tortilloja ja pastakastiketta niistä voi tehdä "pizzoja" vaikka sillä jauhelihatäytteellä tai quesadilloja.

Vierailija
33/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka päivä 2-3 lämmintä ruokaa. Ei muita ruokailuja. Yhtään hävikkiä ei tule.

Vierailija
34/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, eikä mulla tule ruokahävikkiä kuin satunnaisesti hedelmistä, jotka ovat päällisin puolin ok mutta sisältä mätiä. Syön yleensä samaa ruokaa 1-2 päivää. En ole koskaan kokenut ruoan suunnittelua jotenkin vaivalloiseksi tai vaikeaksi. Tiedän, kuinka paljon syön. Ostan sen verran. Siinä se.

Vierailija
35/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ainakin syödään samaa ruokaa monta päivää putkeen, en ymmärrä, mikä ongelma siinä on?

Mä en ainakaan pystyisi syömään jotain makaronilaatikkoa neljä päivää putkeen. Me jotkut haluamme makuelämyksiä.

Vierailija
36/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran viikossa kaupassa ja suunnittelen valmiiksi ostoslistan. Samaa ruokaa syön yleensä 2-3 päivää ja joskus harvoin pakastan loppuruokia, jotka syön ajoissa pois. En yleensä osta mitään tosi-isoja perhekokoja. Oon asunut yksin vuosia, joten aika kartalla oon, kuinka paljon ruokaan tarvin viikossa, joten kaupassa käynti on helppoa.

Ruokaa ei mene hukkaan oikeastaan ollenkaan. Biojätepussissa on vain kahvinporoja ja vihannesten ym.kuoria.

Vierailija
37/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun yksin.  Minulla ei tule koskaan mitään ruokahävikkiä.  Luulen että yksin on helpompi huolehtia siitä, että kaikki ruoka tulee käytettyä.   Jos olisi useampi perheenjäsen, niin ruokahallinta voisi olla haastavampaa.

Olen mies, ja minulla ei ole sitä hysteeristä päivämäärämerkintöjen tottelemista.   Kananmuna on käyttökelpoinen viikkoja päivämäärän jälkeen.   Hiukan pehmeän tomaatin voi syödä.   Leivät säilytän pakastimessa.   Teen aina 4-5 annosta kerrallaan, joista pakastan osan.

Vierailija
38/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene koskaan ruokaa roskiin, ihme touhua tuo.

Vierailija
39/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma minulla.

Eikä millään maistu monta päivää sama ruoka eikä oikeastaan huvita edes itselle kokata joten olen siirtynyt valmisruokiin.

Nyt kokeilen feelia ruokakauppaa josta saa pitkään säilyviä 600gr annoksia.

Vierailija
40/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei maistu, vaan on mieluummin jopa syömättä. Ja joo, olen itse ratkaissut ongelman sillä että ostan vähemmän ruokaa ja myös syön vähemmän. Ei mene hukkaan, mutta ei kyllä ole kovin terveellistäkään eli en välttämättä suosittele. No rahaa säästyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme