Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun yksin ja ruokaa menee kamalan paljon hukkaan

Vierailija
22.06.2021 |

Kaikilla ei ole tilaa isolle arkkupakastimelle, eikä jääkaapin alaosassa olevaan pakastimeen mahdu mahdottomia. Tuoretavaraa ei kaikkea voi edes pakastaa. Alkaa olee jo sen verran toivotonta, että olen harkinnut siirtyy einesosastolle. Viikossa ehtii tehdä vaan kaksi ruokaa, ensin vetelee makaronilaatikkoa neljä päivää ja sitten kasvissosekeittoa kolme päivää. Seuraavalla viikolla neljä päivää kaalilaatikkoa ja kolme päivää tortilloja jne. Alkaa jo kyllästyttää tämä päivästä toiseen samojen ruokien syönti. Onko muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa ja miten olet ratkaissut asian?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi kokkaat vain kahdesti? Siinä kokkailun lomassa voi vaikka selailla päivän palstajuorut.

Vierailija
2/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi kokkaat vain kahdesti? Siinä kokkailun lomassa voi vaikka selailla päivän palstajuorut.

Koska ruokahävikki on vielä isompi kokatessa usein.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pienempiä määriä. Pakasta jauheliha esim. 100 gramman pakkauksina ja valmista 4 hengen annoksesta puolet tai 1/4.

Vierailija
4/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinulla niin hirveä kiire on, ettei aikaa kokkaamiseen ole kuin kahdesti viikossa? Kannattaisiko vähentää kiireitä, niin aikaa jäisi siihenkin?

Vierailija
5/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt ostamaan elintarvikkeita kappaleina (ersim 2 tomaattia, 1 omena jne). Lisäksi valmiiksi pakatut lihat/kalat olen vaihtanut liha- ja kalatiskeillä myytäviin eli ostan esim vain yhden kuhafileen, yhden pihvin tai 150 g jauhelihaa. . 

Vierailija
6/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee pienempiä määriä. Pakasta jauheliha esim. 100 gramman pakkauksina ja valmista 4 hengen annoksesta puolet tai 1/4.

Pakasteeseenkaan ei mahdottomia mahdu. Muutamista parin sadan gramman nykeröistä kertyy äkkiä iso läjä.

Ap

Vierailija
7/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelma taisi olla pakastimen koko.

Vierailija
8/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossa vain lautasellinen velliä aamuin illoin ja Kovaa Työtä aamuvarasesta iltamyöhään

kyllä siperia nöyräksi opettaa

😬

Vierailija
9/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suunnittelen viikon ruokalistan niin, että laitan kyllä joka päivä eri ruokaa, mutta osittain samoista aineista kuin edellisenä päivänä. Esim tänään on kesäkurpitsapastaa ja huomenna on grillattua kesäkurpitsaa juustolla. Hyvin säilyy huomiseen. Lihan paistan/keitän/muuten kypsennän kerralla ja jaan kypsänä osiin: yhtenä päivänä kastikkeeseen, toisena keittoon, kolmantena uunipaistokseen tai pataan. Hyvin säilyy.

Vierailija
10/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinulla niin hirveä kiire on, ettei aikaa kokkaamiseen ole kuin kahdesti viikossa? Kannattaisiko vähentää kiireitä, niin aikaa jäisi siihenkin?

On mulla aikaa, mutta tulee järkyttävä ruokahävikki, jos joka päivä tekee erilaisia ruokia. Kuten sanottua, pakastintilaa ei ole.

Ap

Vierailija
11/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten se on mahdollista? Tekee sen verran kuin jaksaa syödä tai sitten säästää seuraavaksi päiväksi.

Vierailija
12/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi mulla ei tule ruokahävikkiä käytännössä ollenkaan, vaikka asunkin yksin ja teen itse omat sapuskani?

Vierailija
13/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen neljä ruokaa viikkoon ja pakastan ne. Tai suunnittelen niin, että yksi ateria on esimerkiksi munakas ja salaatti. Otan aina pakastimesta aterialle sulamaan. Näin saan itseni syömään ja erilaisia aterioita.

Pääasiassa teen kasvisruokia joten en ole varma tuosta lauseestasi, että ei voi kaikkea tuoretta pakastaa.

Vierailija
14/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vähemmän kerralla.

Vierailija
15/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten se on mahdollista? Tekee sen verran kuin jaksaa syödä tai sitten säästää seuraavaksi päiväksi.

Pakkauskoot on niin isoja. Nimenomaan mua kyllästyttää syödä kokoajan samoja ruokia. Hyvä idea jollain oli ostaa yksittäisiä hedelmiä, vihanneksia jne., mutta kaikkea ei silti sqq piebiä määriä.

Ap

Vierailija
16/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen neljä ruokaa viikkoon ja pakastan ne. Tai suunnittelen niin, että yksi ateria on esimerkiksi munakas ja salaatti. Otan aina pakastimesta aterialle sulamaan. Näin saan itseni syömään ja erilaisia aterioita.

Pääasiassa teen kasvisruokia joten en ole varma tuosta lauseestasi, että ei voi kaikkea tuoretta pakastaa.

Oikeastiko pakastat munakkaan ja joskus myöhemmin sulatat ja lämmität sen? 😮

Vierailija
17/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi luulin, että sinulla on pakastinlokeroita. Mutta ilmeisesti sinulla ei ole edes niitä. Itselläni on vain jääkaapin alaosan pakastin ja se on noin viikon kierrolla. Nyt ymmärrän ruokahävikkisi kun ei ole mahdollista pakastaa. Mutta tee kaksi pienempää annosta eri ruokaa ja pidä ne jääkaapissa? Tai opettele tuunaamaan ruokasi. Makaronilaatikkoa voi esimerkiksi jokaiselle lautaselle maustaa eri tavalla. Keittoihin voi laittaa jotain lisäksi jos pohja on muokattavissa.

Joskus elin ilman jääkaappia ja kylmäsäilytystä ja se oli ankeaa. Silloin piti hyvin tarkasti miettiä syömiset.

Vierailija
18/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pakkauskoot on niin isoja. Nimenomaan mua kyllästyttää syödä kokoajan samoja ruokia. Hyvä idea jollain oli ostaa yksittäisiä hedelmiä, vihanneksia jne., mutta kaikkea ei silti sqq piebiä määriä.

Ap

Maanantaina teet ruokaa X, tiistaina ruokaa Y, keskiviikkona syöt ruokaa X, torstaina Y, perjantaina sitä mitä on jäljellä ja la ja su syöt samaa ruokaa. Helppoa ja vaihtelevaa.

Vierailija
19/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tuollaisia ongelmia ollut kun asuin yksin. Eikä ollut minullakaan kuin pieni pakastinlokero käytettävissä. En tosin tehnytkään mitään neljälle hengelle tarkoitettuja annoksia, joita täytyi syödä yksin neljä päivää, vaan tein vain kahdeksi päiväksi riittäviä annoksia.

Vierailija
20/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ruokia tarvitse sinne pakasteeseen isoja määriä hamstrata. Kun ostat sen jauhelihapaketin, jaat sen sopivan kokoisiin osiin, ja pakastat ne. Ostat lisää jauhelihaa vasta sitten, kun olet käyttänyt pakasteesta kaikki pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi