Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku masentaa :/

Vierailija
16.06.2014 |

Olen hoitovapaalla nykyisestä työstäni vuodenvaihteeseen asti, mutta en haluaisi palata sinne ilmapiiriongelmien vuoksi.

Olen jo useamman kuukauden etsinyt uutta työpaikkaa, mutta tasaisesti sähköpostiin tipahtelee "kiitos, mutta valinta ei kohdistunut sinuun"-viestejä. :/

Onko muilla sama ongelma vai mikä tässä mättää? Ennen olen päässyt todella helposti uusiin töihin jopa satojen hakijoiden joukosta.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen missä se suuri työvoimapula viipyy? Tuntuu että eläkkeellejäävien tilalle ei palkata uusia, vaan vanhat tekevät vain enemmän hommia. Joka paikassa rekrykiellot ym.

Vierailija
2/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oikeasti toimiva keino on mennä palkattomaan harjoitteluun. Vituttaahan se ehkä hyvinkin koulutettua ja kokenutta työnhakijaa, mutta auttaa saamaan jalan ovenväliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:47"]

Teillä on papereissa ja hakemuksessa jotain vikaa. Itse pääsen joka kerta haastatteluun, aina myös viimeiselle kierrokselle kolmen kärkeen, vaikka hakijoita olisi 800, kuten eräässäkin paikassa oli.

Nyt juuri hain yhtä työpaikkaa ihan kokeilumielellä, kun halusin vaihtelua nykyiseen duuniin, jossa olen ollut jo useamman vuoden. Pääsin ekaan ja myös tokaan haastatteluun. Enää pari hakijaa on jäljellä ja nyt jännitetään, tärppääkö - hyvältä näyttää ainakin toistaiseksi :)

Nyt siis ne hakemukset ja CV:t kuntoon. Niillä täytyy pystyä erottautumaan massasta!

[/quote]

Annapa meille tolloille neuvoja, kun olet noin pätevä. 

Vierailija
4/54 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muaki harmittaa... Pääsis ees sijaistamaan mutta ei :/ Siis sijaishommia ees! Vaikka kerran viikossa.

Mutta julmaa on. Just tänään viimeksi ajattelin, että luovutan. Jään kokonaan sossun elätiksi sitten, kun kerran sitä täällä Suomessa halutaan.

Vierailija
5/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minäkin olen katsellut myös määräaikaisia töitä, varsinkin julkisella puolella, kun tuntuu että siellä ne vakivirat on pedattu jo jollekin valmiiksi.

Vierailija
6/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:47"]

Teillä on papereissa ja hakemuksessa jotain vikaa. Itse pääsen joka kerta haastatteluun, aina myös viimeiselle kierrokselle kolmen kärkeen, vaikka hakijoita olisi 800, kuten eräässäkin paikassa oli.

Nyt juuri hain yhtä työpaikkaa ihan kokeilumielellä, kun halusin vaihtelua nykyiseen duuniin, jossa olen ollut jo useamman vuoden. Pääsin ekaan ja myös tokaan haastatteluun. Enää pari hakijaa on jäljellä ja nyt jännitetään, tärppääkö - hyvältä näyttää ainakin toistaiseksi :)

Nyt siis ne hakemukset ja CV:t kuntoon. Niillä täytyy pystyä erottautumaan massasta!

[/quote]

Annapa meille tolloille neuvoja, kun olet noin pätevä. 

[/quote]

vaikeaa, kun en tunne teitä, osaamistanne ja työhistoriaanne.

Vierailija
7/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei välttämättä ole vikaa hakemuksissamme, mutta ehkä meiltä puuttuu joku erityinen ansio. Esimerkiksi äiti, isä tai puoliso, joka on sellaisessa asemassa, että hänen läheisensä kutsutaan tietenkin haastatteluun ja otetaan miellään töihinkin.

Ap, olet meitä muita paremmassa asemassa, kun sinulla kuitenkin on työpaikka. Uuteen työhön pääsee paremmin kun on ennestään työ.

Tee jotain sille työilmapiirille! Tiedän, kuinka vaikeaa se on, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että kuitenkin paljon helpompaa kuin uuden työpaikan saaminen.

Vierailija
8/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 12:41"]

[/quote]

Ei välttämättä ole vikaa hakemuksissamme, mutta ehkä meiltä puuttuu joku erityinen ansio. Esimerkiksi äiti, isä tai puoliso, joka on sellaisessa asemassa, että hänen läheisensä kutsutaan tietenkin haastatteluun ja otetaan miellään töihinkin.

Ap, olet meitä muita paremmassa asemassa, kun sinulla kuitenkin on työpaikka. Uuteen työhön pääsee paremmin kun on ennestään työ.

Tee jotain sille työilmapiirille! Tiedän, kuinka vaikeaa se on, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että kuitenkin paljon helpompaa kuin uuden työpaikan saaminen.

[/quote]

Mistä ihmiset aina repii syyksi siihen että ei saa töitä toisten suhteet? Suurin osa työpaikoista ratkeaa ihan muilla kuin suhteilla

Vierailija
9/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 12:41"]

[/quote]

[/quote]

Mistä ihmiset aina repii syyksi siihen että ei saa töitä toisten suhteet? Suurin osa työpaikoista ratkeaa ihan muilla kuin suhteilla

Vierailija
10/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 12:49"]

[/quote]

Voi olla näinkin, mutta ollessani määräaikaisena työllisyysvaroin palkattuna kunnan työntekijänä, olin tipahtaa tuolilta kun toinen kunnan virkamies lausahti "... et muuten olisi siihen päässyt, mutta kun sinulla on sukua tuolla ..." , siis kunnan päättäjissä. Ja minä kun olen ollut aina murheellinen siitä, että ei ole sukua eikä suhteita.  Se vaan oli jo ajatuksenakin täysin vieras, että joku olisi siihen kuntaan päässyt ihan omilla ansioillaan.

Ei se voi olla huonoista hakemuksista kiinni, kun olemme kuitenkin aiemmin saaneet tällaisilla töitä, tai ainakin päässeet haastatteluun. Mutta kun johonkin paikkaan on 25 hakijaa, heistä noin puolella on ennestään siitä työstä kokemusta ja useat  työssä, niin työttömät putoavat auttamatta pois riveistä.

Palkaton harjoittelu ei todellakaan ole vaihtoehto uuden työn saamiseksi sellaisilla, joilla on jo työpaikka. Sitä paitsi on väärin, että eräät työnantajat käyttävät tätä hyväkseen ottamalla aina vain uusia "harjoittelijoita".

Vierailija
11/54 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 10:25"]

Joo, minäkin olen katsellut myös määräaikaisia töitä, varsinkin julkisella puolella, kun tuntuu että siellä ne vakivirat on pedattu jo jollekin valmiiksi.

[/quote]

Kuten myös määräaikaiset, joita vaan jatkuu vuodesta toiseen.

Usein vakivirkaan tuleekin valituksi se, joka on hoitanut sitä virkaa ehkä aluksi epäpätevänä ja viimeiset kymmenen vuotta pätevänä. Turhauttavaa hakea, kun tietää jo etukäteen, kuka siihen on valittu (jo edellisellä kerralla, kun joku hallinto-oikeus kumosi valinnan).

Vierailija
12/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole aina hakemuksesta tai CV:stä kyse. Olen käynyt 3 eri työnhaun ammattilaisen puheilla ja heistä jokainen on kehunut hakemuksiani ja CV:täni. Kun olen kysynyt hakemistani paikoista jälkikäteen palautetta, että miksi ei tällä kertaa tärpännyt, vaikka hakemukseni ja CV:ni perusteella täytän jokaisen kriteerin, vastaus on ollut "meille tuli sadoittain hakemuksia ja siellä oli ihmisiä joilla oli vielä enemmän kokemusta kuin sinulla. Hakemuksesi oli kuitenkin todella hyvä". Melko tuurista kiinni siis millaisia hakijoita vastaan  kilpailee.

Vierailija
13/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin paperit hiottu timantiksi useamman asiantuntijan voimin. Kaikki ihmettelevät ettei niillä pääse haastatteluun. Hakemuksia kun tulee satoja niin aina tuntuu olevan niitä, joilla on just sitä työkokemusta yrityksen alasta tms. Meitä huipputyöttömiä on satoja ja taas satoja...

Vierailija
14/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on nyt tosi paljon! Yhteen valtion puolen vuoden määräaikaiseen suunnittelijan paikkaan oli 125 hakijaa! Kyllä nyt jokainen normaaliälyinen tajuaa, että jos edes puolella noista hakijoista on muodollinen pätevyys (pilipalihakemuksia nyt on aina jonkin verran), niin joukkoon mahtuu myös todella hyviä hakijoita, joista valita. Kyllä tässä työmarkkinatilanteessa jää ilman haastattelukutsua myös pätevät ja osaavat ihmiset (esim. minä itse useammassa haussa).

Vierailija
15/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:47"]Nyt siis ne hakemukset ja CV:t kuntoon. Niillä täytyy pystyä erottautumaan massasta![/quote]

Ei se ole todellinen ratkaisu työttömyyteen. Kaikki eivät voi olla superosaajia, jotka ovat paljon parempia kin muut, eivätkä edes tehdä superhakemuksia, jotka erottuvat massasta. Niille varmasti riittää aina töitä, jotka osaavat myydä itsensä, paljon muita paremmin, mutta ongelma on se, miten ne muut saavat töitä. Ei yhteiskuntaa voi tehdä sellaiseksi, että muutama huippuosaaja tekee hommat ja muut sylkevät kattoon, kun eivät kelpaa edes paskaa lapioimaan.

Tuosta superhakijasta herää kysymys, että mihin kaveri, joka osaa myydä itsensä, tarvitsee jatkuvaa hakemusrumbaa. Minä perustaisin jonkun paskanjauhuufirman a la Sarasvuo ja alkaisin miljonääriksi, jos omaisin taidot siihen.

Vierailija
16/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 12:49"]Mistä ihmiset aina repii syyksi siihen että ei saa töitä toisten suhteet? Suurin osa työpaikoista ratkeaa ihan muilla kuin suhteilla[/quote]

Olet niin väärässä kuin olla voi. Minun suurin ongelma on se, että olin eristäytyvä opsikelija, jolla jäi suhdeverkosto luomatta. Silti olen saanut kaikki työni jonkin mutkan kautta niillä vähillä suhteilla. Käytännössä, kun firmaan (teollisuusyritys) tarvitaan uusi työntekijä (tuotantoon tai teknisen alan asiantuntijaksi), kysellään aina talossa jo olevilta tuntevatko he ketään sopivaa. Tai jos valitaan hakijaa, tuntevatko he jonkun hakijoista. Jos on kaikille tuntematon, on hyvin vaikea päästä mihinkään, koska joka hommaan löytyy sadoittain kokemusta omaavia, jolla on tuttuja alan firmoissa, kiitos viime vuosien massiivisten irtisanomisien.

Vierailija
17/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 14:47"]Nyt siis ne hakemukset ja CV:t kuntoon. Niillä täytyy pystyä erottautumaan massasta![/quote]

Ei se ole todellinen ratkaisu työttömyyteen. Kaikki eivät voi olla superosaajia, jotka ovat paljon parempia kin muut, eivätkä edes tehdä superhakemuksia, jotka erottuvat massasta. Niille varmasti riittää aina töitä, jotka osaavat myydä itsensä, paljon muita paremmin, mutta ongelma on se, miten ne muut saavat töitä. Ei yhteiskuntaa voi tehdä sellaiseksi, että muutama huippuosaaja tekee hommat ja muut sylkevät kattoon, kun eivät kelpaa edes paskaa lapioimaan.

Tuosta superhakijasta herää kysymys, että mihin kaveri, joka osaa myydä itsensä, tarvitsee jatkuvaa hakemusrumbaa. Minä perustaisin jonkun paskanjauhuufirman a la Sarasvuo ja alkaisin miljonääriksi, jos omaisin taidot siihen.

[/quote]

Juuri näin. Ongelma ei ole huonosti laaditut CV:t tai riittämätön koulutus, vaan kyse on juuri tuosta rakenteellisesta muutoksesta. Työpaikkoja ei juuri nyt yksinkertaisesti riitä kaikille, edes niille penaalin terävimmille kynille.

Vierailija
18/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurimmalla osalla on siis hakemukset ja CV:t kunnossa, osalla jopa asiantuntijoiden kanssa tsekkattuina. Mutta silti ei tule kutsua edes haastatteluihin.

Mitäs tässä tilanteessa teet?

Vierailija
19/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä totuus on se ettei nyt ole paikkoja ja ne jotka hakevat pyrkivät löytämään kilpailijan työntekijät. Se kun on kaikin tavoin järkevä saada pois. Muut saa olla kaikessa rauhassa. Tämä on siis tämän hetkinen tilanne. 

Vierailija
20/54 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä ole hoitovapaasi aikana lainkaan seurannut oikeita uutisia? Nyt on paljon enemmän työttömiä kuin vapaita työpaikkoja. Monissa paikoissa väkeä vähennetään ja ole iloinen, kun sinulla on sentään paikka johon palata. Minulle on tämän vuoden aikana tullut vain haastattelukutsu, ja sekin peruttiin kun siihen löytyi yksi pätevä hakija.

Ymmärrän kyllä erinomaisesti huonon työilmapiirin ongelman, ja siksi nyt nautin täysin rinnoin työttömyyskorvauksestani. Onneksi oma työni sellaisessa paikassa oli määräaikainen. Sinun kannattaisi kuitenkin yrittää tehdä jotain sillä työilmapiirille. Tiedän, että ei sille voi mitään yksi, ei kaksi eikä edes työsuojeluviranomaiset eikä ulkopuoliset, mutta yritä edes! Sinulla on tosin paljon helpompaa saada uusi työ kun olet jo ennestään töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän