Huhtimasut viikolla 34
Ajattelin aloittaa uuden pinon, kun tuo vanha näytti olevan jo tosi pitkä.
Hienoa, että meitä on jo näin paljon. Jotkut olivat jo ultraankin kerinneet, oli varmasti upeaa nähdä pienen sydämen syke.
ON: Pahoinvointi ja väsymys jatkuvat edelleen ja ruokailutottumukset on mennyt todellakin uusiksi. Ruuanlaitto yököttää, joskin pakko sitäkin on tehdä, jotta perhe saa ruokaa. Myös tiskaaminen on yökötyslistalla. Syödä pitäisi vähän väliä, jotta yökötys ei alkaisi, vaan aina sekään ei auta, kun välillä pahoinvointi iskee heti ruuan päälle. Paras aika syödä on illalla myöhään ennen nukkumaan menoa, jotta aamulla ei heti tarvitse ekana juosta vessaan. Aamulla taas ruoka ei maistu, joten töissä tulee aamupäivällä naposteltua kaikenlaista (mm karkkia), jotta pahoinvointi ei alkaisi. Tämä epäsäännöllinen ja epäterveellinen ruokailu näkyy tietysti myös vaa' assa, sillä painoa on tullut jo 5 kg. Joten vaikka alkuun luulin, että pahoinvointi estää lihomisen, niin mun tapauksessani on käynyt päinvastoin. Yksi syy painonnousuun on varmasti myös se, että väsymykseltäni en jaksa enää käydä lenkillä ja töihinkin tulee mentyä autolla, kun ennen kuljin pyörällä (10km siivu). Mahakin on kasvanut (todennäköisesti rasvasta) jo niin paljon, että houkutus ottaa kaapista äitiyshousut käyttöön on suuri.
Äh tämä oli taas pelkkää valitusta, mutta pakko valittaa täällä kun kotona ja töissä pitää esittää reipasta, eikä siellä ole ketään kelle valittaa :)
Huomenna eka neuvola, pitääkin muistaa ottaa esiin esikoisen äitiyskortti, pitiköhän mukaan ottaa myös se synnäriltä saatu synntyskertomus? Vähän jännittää mitähän neuvolassa sanotaan näistä mun nyt jo kertyneistä kiloista.
Kirjoittelemisiin joikkuli + masuasukki rv9+4
Kommentit (34)
Jospa minkäkin esittelen itseni. Eli vikat kuukautiset olleet 7.7.2006 ja nyt siis 6 ja jotain. Ultrassa kerran jo käyty varmistamassa että alkio on oikeassa paikassa. La olisi 13.4.2006 ja synnytyssairaala olisi Lohjan sairaala. Seuraavan kerran menen yksityiselle ultraan 7.9.2006 ja silloin pitäisi sitten sykkeenkin näkyä.
Oireina on tooodella arat rinnat, palelu, kauhea väsymys ja alkava etova olo. Olen miettinyt onkohan normaalia, kun aina joskus on maha hiukan kipeä tuosta hapyluun päältä. Tämä helpottaa kävellessä, tulee joskus istuessa tai maatessa. Muilla kokemuksia?
Jokin aika sitten kirjoittelin, että mitään oireita ei ole, että ollaankohan sitä raskaanakaan.
Tänään tilasin sitten extempore ajan Postitalon lääkäriasemalta. Sieltä siksi, että on tuttu paikka työterveyden kautta. Sain peruutusajan heti tänään. Lääkäri oli tosi mukava nainen. Ja kuinka ollakaan, kyllä siellä pieni sydän jumpsutti, ja ihan oikeassa paikassa. Ensimmäisen kuvankin sain mukaan.
Menkkojen mukaan tänään olisi tasan rv 6, mutta ultran mukaan pikkuinen olisi jo rv 6+3. Täysin mahdollista, koska mulla on normaalia lyhyempi kierto 25-26 pv.
Eli uusi la olisi 15.4., mutta eletään sen vanhan (18.4.) mukaan siihen np-ultraan asti, jolloin la " virallistetaan" .
Kävin maanantaina gynellä ultrassa ihan varmistusmielessä. Siellä se oli pienen pieni kyydissä mukana ihan oikealla paikalla:)!! Kyllä oli helpottava tunne. Nyt voi hengittää ihan vapaasti ja rennosti! Mikähän ihmeen jännitys ja epävarmuus muhun iski?! No, parasta oli tietty se, et siellä näkyi myös pienen pieni sydän sykkimässä:)!!
ON: Muuten olo on... etova. Pahoinvointia on ja yököttää. Onneksi en oo joutunut oksentaan, vielä. Esikoista oottaessa oli pahaa ja yökkyyttävää oloa koko raskauden ajan. Toivottavasti nyt ei kestä niin kauaa!! Rinnat eivät enään ole olleet kipeät, eikä omasta mielestä kyllä oo kasvaneetkaan. Mahakaan ei vielä oo normaalia isompi,mut kovasti jo oottelen, et alkais pikkuhiljaa pömpöttään. Esikkoa oottaessa sekin oli heti alusta asti turvonneempi.
Hvyiä vointeja kaikille, tsemppiä pahoinvoiville ja tarrasukkia masuasukeille!
Senny rv 5+4
Olo on mitä mainioin. Ei pahoinvointia eikä muutenkaan mitään häiritsevää. Välillä tunnen kohdun kovettuvan " supistuksen" mutta onneksi on mennyt pian aina ohitse. Tarvitsee toivoa että ei aiheuta mitään ennenaikaista keskenmenoa. )=
Viimeraskaudessa oli kyllä ihan samanlaista. Nyt vasta ruvennut tajuamaan että oikeasti meille on tulossa vauva.
Soitin tänään neuvolaan ja varasin ensimmäisen tarkistusajan 3 viikon päähän. Laskettua aika olisi todennäköisesti 27.4.07
Ensimmäinen neuvolakäynti on sitten takana. Ultrattiin ja siellähän se pikku sydän näytti jumputtelevan. Eli tuulimunaa ei toistamiseen tullut ja muutenkin kaikki näyttää olevan hyvin. Viikkojakin oli ultran mukaan hitusen odotettua enemmän (8+1), mutta sepä varmistuu sitten kuukauden päästä np-ultrassa. Pahoinvointi on edelleen kaiken keskipisteenä, ja ainut tapa olla joutumatta oksentelukierteeseen tuntuu olevan aivan älytön veden juominen ja jatkuva makuuasento. Hieman tuo esikoisen hoito vaikeuttaa päiväsaikaan tätä pötköttelyä. Myös pientä purtavaa pitäis yrittää koko ajan syödä, vaikkei mieli yhtään teekään. Mutta kaiken kaikkiaan olo on parempi (tai ei yhtä surkea) kuin esikoisen aikana, jolloin olin näillä viikoilla jo ekan kerran tipassa. Eli pitää olla todella tyytyväinen nykytilanteeseen. Mielikin piristyi, kun sai varmistuksen, että sisällä on todellakin uutta elämää.
Jaksamisia kaikille pahoinvoinnista kärsiville!
Ekaks pitää heti korjata, että laitoin tohon mun ekaan viestiin taas väärin noi viikot :) siis viikkoja tänään 8+4 menkkojen mukaan.
Neuvolassa ei mitään ihmeempiä, meillä ei ultrata vasta kuin np ultrassa ja siihen pääsen kolmen viikon päästä. Aikaa kuluikin ekalla neuvolakäynnillä huimat 1,5h. No juteltiin siinä ihan rauhassa ja terveydenhoitajalla ei todellakaan ollut mitään kiirettä vaikka sanoinkin olevani töihin menossa...
Neuvolan laskurin mukaan la olis jo 31.3. aion kuitenkin kirjoitella edelleen täällä huhtikuisissa, ylihän se kuitenkin menee :) no la varmistunee tarkemmin sitten ultrassa. Lääkäriin pääsen kahden viikon päästä.
No eipä kummempia, pitänee mennä jatkamaan töitä!
[color=red]Heti alkuun omaa napaa. =)
Kävin tänään lääkärillä kyselemässä migreenilääkkeistä ja pääsinpä sitten " vahingossa" ultraan. Siis tarkoitus ei ollut mennä ultraan sen järkyttävän hinnan vuoksi, mutta kun lääkäri kysyi, haluanko että kurkataan, niin ENHÄN MÄ VOINUT KIELTÄYTYÄ! ;)
Kaikki oli kunnossa, kohtu pyöristynyt ja toukka ihan viikkoja vastaava. Sydän sykki miljoonaa ja siellä se kelli... <3 Pituusmitta taisi olla jotain 8,6 tai jotain... Aika ihana olo tuli, kun näki että siellä tosiaan on elämää. =)
Mutta... Nyt täytyy mennä... Palajan taas.
~Murmutti
[/color]
Joo-o pahoinvointia on.... onneksi ei ole tarvinnut vessaan juosta vielä kertaakaan. Mutta hirveä tunne on, kun oksettaa koko ajan.
Ensimmäinen neuvola olisi ensi tiistaina ja Np-ulta 19.9
Mulla on jonkin verran ollut supistuksia. Maanantaina makasin sängyssa koko illan työpäivän jälkeen. Täytyy vissiin ottaa vähän rauhallisemmin.
Jaahas, siellä se esikoinen jo kutsuupi.
Jansku rv 8+2
Heti aamulla oli meillä neuvola, josta jäi oikein hyvä mieli! Neuvolantäti osottautui oikein mukavaksi ja asiantuntevaksi, saimme mukaan älyttömästi luettavaa ja ajat lääkärille, np-ultraan ja kromisomiseulontaan. Sydänääniä ei kuunneltu eikä ultrattu, mutta uskon, että kaikki tuolla massussa on hyvin!
Pahoinvointia on edelleen aamusta iltaan, ruoka ei maistu (YÖK), ja väsyttää ihan mahdottomasti!! Onneksi oon vielä kesälomalla, mutta mitenhän ihmeessä kestän, kun koulu joskus alkaa.....
Serenity 7+6
Minulla on pahoinvointi hellittänyt niin ettei nyt ole 2 päivään tarvinnut oksentaa :D Vähän vaihtelua siihen kokoaikaiseen oksenteluun. Huono olo kuitenkin on koko ajan.
Kysyisin teiltä muita semmoista että onko teitä huimannut?
Tänään kesken työpäivän alkoi ensin huimaamaan, sitten silmissä musteni niin että jouduin lähtemään kesken tunnin luokasta opettajainhuoneeseen etten olisi pyörtynyt siihen lasten ihmeteltäväksi. Sama tapahtui pari tuntia myöhemmin sitten taas. Mistäköhän voisi johtua?
Ihanaa kun on viikonloppu, ja saa levätä!!
Nyla 7+6
Heipsan! Aikani näitä pinoja lueskeltuani päädyin ilmoittautumaan tänne. Omien laskujen mukaan la menee tuonne huhtikuun loppupuolelle. Tänään plussasin siis. =)
Raskaus on ensimmäinen ja kauan odotettu. Sen vuoksi vähän hermona ja jännittyneenä miten tässä tulee käymään.
Pahoinvointia mulla ei ole, mutta sellainen outo olo. Semmoinen mietityttää, että onko teillä kokeneemmilla ollut tuntemuksia näin alussa kuin sydän tykyttäisi vatsassa? Vaikea selittää mitä tarkoitan, mutta tuollainen tunne ollut muutamien päivien ajan.
On myös hieman pelokas olo siitä, kun olen joutunut käyttämään flunssalääkkeitä. Viime viikolla sairastuin ihan kamalaan tautiin ja kuume on mennyt edes takaisin. Panadal-hottia olen juonut olon helpottumiseksi. Jälkikäteen ajateltuna tuo kuumeiluhan on saattanut olla raskauden oire... Olenkohan vauvalle jotain vaaraa aiheuttanut?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
t. iida-linnea viikolla noin 6
täälä kans yksi odottelija jolla laskettu aika sijoittuu huhtikuulle.Olotila ihan hyvä vielä ei ainakaan ole pahoinvointia mutta ehkä vähän turvonnut olo:)
Jos ajattelee jo niin pitkälle niin minkäslaista ilmaa silloin on?onko vielä lunta?yhtään kun ei muista.entä voiko mistään nähdä ens vuoden äitiyspakkausta? ehkä vähä turhan aikaista tälläisiä miettiä mutta mietinpä nyt vaan :)
Hakemus pitää jättää viim. kaksi kuukautta ennen la:ta ja pakkaus on aina vaihtunut keväällä. Maaliskuussa muistaakseni ja jakavat sitä ennen vanhat pakkaukset pois.
Muistanko oikein, että haalarin väri vaihtuu syksyllä, muuten samat tavarat?
Äitiyspakkauksen näet kelan sivuilta, ensin: lapsiperheelle ja sieltä äitiysavustus jne.
Hyviä uutisia täältäkin:)kävin tänään ultrassa sen tiputtelu vuodon takia ja kaikki oli hyvin:)siellä se pikkuinen sydän pomppoili ja kokoa oli täydet 2cm:)
Onneksi myös Manusella oli kaikki hyvin ja pikkuinen mukana kyydissä!!
Pahaolo jatkuu ja jatkuu:( mikään ei oikein maistu eikä pysy sisällä...kahvi on kaikista pahin,mikä laukaisee oksentelun.
tämmöset pikaterveiset tulin vain tänne kirjoittelemaan kun pitää joutua töihin!
Tsemppiä kaikille pahanolon kanssa kamppailevilla ja tervetuloa uusille plussanneille:)
-Jossu 8+3