Miten aiotte selviytyä tämän päivän kuumuudesta?
Kommentit (135)
Kyllä nyt vähän rasittaa kun yöllä ei hirveän hyvin nukuttanut, ukkonen pilasi yöunet, ensin se ukkosen edellä oleva ahdistava olotila ja sitten se ukkosen möykkä. Lämpötilakin oli turhan korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, että meillä ei vieläkään ole ilmalämpöpumppua. Olisin jo pari vuotta sitten ostanut, ja viime vuonnakin puhuin siitä, mutta puolisoni on nuuka. Ehkä hän nyt pikku hiljaa alkaa lämmetä ajatukselle. Tai sitten mä vaan ostan, enkä kysele hänen mielipidettä,
Toistaiseksi on pärjätty niin, että täystuuletus aamuvarhain, sitten kaihtimet ja verhot kiinni. Tällä pärjää alkuiltapäivään. Sitten itapäivällä kun lämpötila alkaa nousta, on viilennetty jäähdyttävällä puhaltimella, joka viilentää noin 2-3 astetta. Lisäksi tavallisia pystymallisia lattiatuulettimia pari kappaletta, eri huoneissa ja tuulettimen edessä pesuvati, jossa kylmää vettä ja jäinen kylmävaraaja.
Jos troopiset yöt tulee, niin tuo varhaisaamun tuuletus ei enää toimi. Ja nehän siis tulee, kun helle on jatkunut muutaman päivän. Ehkä jo pian. Silloin pitää vaan lähteä päivällä pois kotoa ilmastoituun tilaan, käydä tiheästi suihkussa viilentymässä ja viilentää yöksi petivaatteita jääkaapissa tai pakastimessa. Ja kyllä toi jäähdyttävä puhallinkin vähän viilentää.
Meille hankittiin viime kesänä. Nyt vuoden sähkönkulutus on tippunut noin 8000 kWh, normaalivuoteen verrattuna ja yli 5000 kWh edellisvuoteen verrattuna, joka oli tavallista leudompi. Maksoi asennuksineen noin 2000€, joten aika nopeasti on maksamassa itsensä takaisin. Hyötyä saa kun ulkolämpötila pysyy alle -20 asteen, parhaimmillaan nollan tuntumassa, eli syksystä alkutalveen ja kevään ajan. Mukava näin helteellä ja myös kesällä kokonaiskulutus pienempi kuin aiemmin, vaikka viime kesänäkin viilennettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kirjainta: ILP
Sulle kaksi: HV
Jos Sijaltainen nousisi.
Milloin keho alkaa tottua lämpöön? Mulla edelleen valuu hiki vaikka istun paikallani 24h.
Ilppi on kova juttu. Minä ja mun ilppi nukuttiin hyvin viime yönä. Kohta lähdetään ostamaan kaljaa Prismasta ja sitten löhöillään ilpin kanssa loppuilta.
Best
Tänään tulee testattua aika hyvin selviytyykö. Tunnin päästä lähdössä ajelemaan 200 kilsaa ilmastoimattomalla autolla, perillä odottaa sauna about 100 astetta (tosin myös järvi, että keho kokee jotain kuuman ja viileän eroa ja makkaraa + muuta roskaruokaa + saakelin hikistä seksiä) ja sit illalla sama reitti samalla autolla takaisin ;D
Jos mä olen tämän jälkeen vaiennut lopullisesti, niin älkää muut kokeilko ;D
Nämä ovat ns. kolmen suihkun päiviä: aamu-, iltapäivä- ja iltasuihkussakäynti viilentää sopivasti. Kaihtimet edessä jo viikon, illalla ikkunat auki ja yö tuuletetaan. Muuten kaikki räppänät kiinni. Kivitalo hehkuu lämpöä, tällä hetkellä sisällä +29° tukalaa. Yöksi auttaa: ensin iso froteepyyhe pakkaseen, sitten laittaa sen tyynyn päälle ja se viilentää kivasti. Yritin keskustella taloyhtiön edustajan kanssa talon ilmastoinnista, häntä ei kiinnosta vuokralaisten hikoilu..Onneksi pääsee kohta pois kivikylän lämmöstä, tätä kestää päivän pari kerrallaan..
Päätäni kuumottaa koko ajan. Sen takia kastelen tukan. Märkä nenäliina otsalla tai kaulalla auttaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene suoraan aurinkoon. Tällä hetkellä viileähköissä sisätiloissa. Jos ulkona, varjossa. Vilvoittelua, runsas nesteen juominen.
Mitä tää vilvoittelu on, jos joka paikassa on kuuma?
Vierailija kirjoitti:
Joku lakanan laittaminen pakastimeen on typerä neuvo niin kuin monet muistakin näistä "nerokkaista" nikseistä. Sehän lämpenee about minuutissa kun kankaan lämmönvarauskyky on olematon.
Mä suihkin lakanan kosteaksi, taittelen pakastimeen ja otan käyttöön kun on ihanan rapsakka. Toimii vähän pidempään.
winner kirjoitti:
Tänään tulee testattua aika hyvin selviytyykö. Tunnin päästä lähdössä ajelemaan 200 kilsaa ilmastoimattomalla autolla, perillä odottaa sauna about 100 astetta (tosin myös järvi, että keho kokee jotain kuuman ja viileän eroa ja makkaraa + muuta roskaruokaa + saakelin hikistä seksiä) ja sit illalla sama reitti samalla autolla takaisin ;D
Jos mä olen tämän jälkeen vaiennut lopullisesti, niin älkää muut kokeilko ;D
ei mulla muuta, mutta seksi kuulosti hyvältä, etenkin jos olisi järven rannassa ja pääsisi sen jälkeen järveen viilentymään
Ilppi puhaltaa viileää ja juon kaljaa. Ulkona sataa mutta sisällä olis ilman ilppiä silti kuuma.
Missä vidussa se vesisade luuhaa, vähän aikaa roiskautti vettä ja taas paska aurinko helottaa kämpän kuumaksi vaikka kello on jo 20:30. Vi**u mä vihaan tätä, tämä ole mitään elämää! Päässä alkaa naksua pikkuhiljaa tämä joka sekunti vaivaava kuristava paahduttava ilmaton kuuma..
akka nakuna ja ite kakena.
aika peruspävä siis
Muuten helle ei haittaisi, mutta en kestä sitä, kun myös öisin on hellettä. Viime yönä meni hermo, kun vasta aivan aamuyöstä oli muutaman tunnin ajan alle 20 astetta. En saanut nukuttua kunnolla. Joten tein Pirkko Arstilat ja tilasin koirille tarkoitetun viilennysalustan. Pirkko Arstila on toiminut koekaniinina ja testannut alustan toimivan myös ihmisolennoilla.
Mietin yöllä että on vasta kesäkuu ja kovia helteitä trooppisine öineen voi olla vielä jopa kaksi kuukautta ilmaston lämpenemisen takia. Kusti toivottavasti polkee ja tuo paketin perille ennen juhannusta. Sitten ei tarvitse enää läähättää öisin kieli pitkällä.