Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa kun lapsi on liian laiha?

Vierailija
15.06.2014 |

Öljyäkö alamme juottamaan? alakäyrillä mennään painossa

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin neuvolakäynnit lapsen ollessa 1,5-vuotias Tuota ainaista narinaa pienestä painosta oli meilläkin. Tyttö söi kyllä hyvin ja monipuolisesti, mutta kasvoi isänsä jalanjälkiä pitkin ja oli laiha luikku. Öljyä meillekin kehdattiin ehdottaa. 

Asia korjaantui itsestään murrosiän kohdalla. Kurvit tuli ja nyt tyttö on sopusuhtainen 160/50. 

Vierailija
22/32 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:42"]

oon 17 vuotta ja painan 46kg . oon aina ollu alipainonen ja mua on haukuttu 9 vuotta koulussa sen takia joten haluaisin nyt lihoa. oon käynyt salilla (ei auta) syönyt paskaruokaa (ei auta) syönyt kunnon koti ruokaa (ei auta). mitkään lääkärinkään neuvot ei auta joten jos jollain on kokemusta niin oisaisiko autaa nuorta naista hädässä? tuntuu että masennun kotio omiin oloihini kun kukaan ei pysty auttamaan ja jos vähän lihon (1kg) niin se katoo jo seuraavana päivänä...

[/quote]

Minulla oli kouluaikoina samalla luokalla poika, joka myös kärsi alipainostaan ja yritti välillä epätoivoisesti lihottaa itseään suklaapatukoilla. Ei onnistunut. Se vaan menee niin, että toiset joutuvat jatkuvasti kamppailemaan estääkseen painoa nousemasta holtittomasti ja toiset eivät liho, vaikka haluaisivatkin. Tuo koulukaveri on kuulemma aikuisiällä pulskistunut. Ehkä sinäkin lihot aikuisena ja manailet sitten, kun et teininä osannut olla tyytyväinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyvin siro 3 vuotias jolla paino jo notkahti kesän aikana. Laitan aina öljyä tai voita hänen annokseensa. Usein teen jälkituokarahkaa tai kiisseliä kermavaahdon kanssa jne. Eli jälkkäreitä joissa marjoja ja rasvaa ja proteiinia. Näitä lapsi syö mielellään.
Liikuntaa aamu- iltapäivällä jotta jaksaa syödä. Kunnon unirytmi niin ruokakin maittaa.

Vierailija
24/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kyse oli siitä, että paino lähti laskemaan kovaa vauhtia. Alimmillaan käyty muistaakseni -27%-30% ja silloin lapsi oli jo niin rasvaton, että nivusissa loistivat imusolmukkeet ihon alla. Poika on selkeästi ruumiinrakenteeltaan solakka, hänelle "sopii" tuollainen -10-15% alipaino, mutta reilusti yli 20% on jo liikaa. Nämä ovat varmasti yksilöllisiä ja tapauskohtaisia asioita. Tärkeintä on se, että lapsella eivät lopu voimat ja terveys ei ala reistailla, vaikka olisikin laiha ja että laihtuminen ei jatku ja pahene.

9

Vierailija
25/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En henkilökohtaisesti näe mitään järkeä ylimääräisten rasvojen lisäämisessä tai varsinkaan juottamisessa. Mitä järkeä on rasvalla lihottaa ketään?

Itse kiinnitän enemmän huomiota siihen, että ruoassa on hyvä ravintoainepitoisuus (vitamiinit, hivenaineet yms.). Normaali rasvan määrä tulee luonnollisesti ruoan mukana silloin kun käyttää kevyttuotteiden sijaan tavallisia tuotteita.

Vierailija
26/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:26"]

Oikeastaan kyse oli siitä, että paino lähti laskemaan kovaa vauhtia. Alimmillaan käyty muistaakseni -27%-30% ja silloin lapsi oli jo niin rasvaton, että nivusissa loistivat imusolmukkeet ihon alla. Poika on selkeästi ruumiinrakenteeltaan solakka, hänelle "sopii" tuollainen -10-15% alipaino, mutta reilusti yli 20% on jo liikaa. Nämä ovat varmasti yksilöllisiä ja tapauskohtaisia asioita. Tärkeintä on se, että lapsella eivät lopu voimat ja terveys ei ala reistailla, vaikka olisikin laiha ja että laihtuminen ei jatku ja pahene.

9

[/quote]

Kuulostaa aika hurjalta. Johtuuko tuo ruokahaluttomuudesta vai onko paino laskenut hyvästä ruokailusta huolimatta? Toivottavasti on tutkittu perusteellisesti, että taustalla ei ole diagnosoimatta jääneitä sairauksia.

Vierailija
27/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:58"]

Kevyttuotteet lihottaa..

[/quote]

Eivät kyllä lihota.

T: hankalasti alipainosen lapsen kanssa taisteleva mama no:9

[/quote]

Tämä tuskin liittyy mitenkään mama 9 lapseen, mutta itse koen, että aikuisilla kevyttuotteet kyllä lihottavat. Itse jätin kevyttuotteet pois ruokavaliostani ja aloin laihtua. Vuoden sisällä BMI:ni oli laskenut 26:sta 22:teen.

Vierailija
28/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:56"]

Jos lapsi suostuu ottamaan, niin jotain hyvänmakuista öljyä voi antaa ruokalusikalla. Ruokiin kannattaa myös laittaa rasvaa, ei tietenkään niin, että maku kärsii. Leivänpäälliset voi olla kaloripitoisia, esim. maapähkinävoita tai rasvaa ja juustoa. Välillä täysmaitoon tehtyä riisipuuroa, se on taattu lihottaja.

[/quote]

Paitsi, että rasva ei ole se, joka lihottaa:

Vierailija
29/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä kakaralle hampurilaisia ja Arnold's:in donitseja, johan on ihme jos ei rääpäleelle ala paino nousemaan.

Vierailija
30/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäinen lapsesi on ,meillä jo teini sai lähetteen ravintoterapeutille.Syö hyvin ei anoreksiaa yms.Koululääkäri antoi lähetteen myös verikokeisiin.Ravintoterapeutti kehoitti lisäämään öljyä jo valmiisiin ruokiin ja hiilareita.Ja punaista maitoa.Jos lapsesi on vielä neuvolahoidon piirissä kysele rohkeasti sieltä ohjeita ja pyydä lähete verikokeisiin,jolla voidaan poissulkea mahdolliset sairaudet.

Vierailija
31/32 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:28"]

En henkilökohtaisesti näe mitään järkeä ylimääräisten rasvojen lisäämisessä tai varsinkaan juottamisessa. Mitä järkeä on rasvalla lihottaa ketään?

Itse kiinnitän enemmän huomiota siihen, että ruoassa on hyvä ravintoainepitoisuus (vitamiinit, hivenaineet yms.). Normaali rasvan määrä tulee luonnollisesti ruoan mukana silloin kun käyttää kevyttuotteiden sijaan tavallisia tuotteita.

[/quote]

Ei tosiaan ole mitään järkeä rasvalla lihottaa kun rasva ei edes lihota :)

Vierailija
32/32 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Riippuu lapsen iästä. Jos kasvupyrähdystä ei ole vielä, en suosittelisi alkamaan lihottaa lasta. Usko pois, jos nyt aloitatte pian ihmetellään miksi lapsena perheessä ollut luuviulu onkin nyt vakavasti ylipainoinen. Varmasti murrosikä korjaa tilanteen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän