Posti hukkaa Kela-asiakkaiden kirjeitä mutta kuka on vastuussa?
Posti ei ainakaan ota tapahtuneesta vastuuta ja nyt Kelalla ovat huolissaan asiakkaistaan:
"Minnan Kela-kirje hukkui ja talous meni sekaisin – yhdenvertaisuusvaltuutettu huolissaan tulevan postilain vaikutuksista
Valmisteilla olevilla muutoksilla pelätään olevan vaikutusta esimerkiksi etuushakemusten käsittelyaikoihin Kelassa. Jakelu- ja keräilypäivien harventaminen heikentäisi kirjeitse asioivien asemaa entisestään."
Kommentit (56)
Mä oon aina skannannut kaikki tarvittavat asiakirjat ja lähettänyt ne netissä Kelan sivuilla
Ainahan se on sen asiakkaan vika, oli kuka tahansa mokannut miten tahansa :D Tuo on syy miksi en suostu esim. selkäleikkaukseen. En voi ottaa riskiä siitä kävelenkö enää koskaan kuin ainoastan silloin, jos potilasvahinkona korvataan
Kela on ainoa laitos missä kaikki virheet ovat AINA asiakkaan vika ja asiakas kantaa niistä taloudellisen vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kannattaisi alkaa opettelemaan tietokoneen ja älypuhelimien käyttöä nìin elämä helpottuisi jos asutaan jossain keskellä korpea, kaukana palveluista. Kursseja kyllä löytyy, aivan varmasti tälle jutun naisellekin. Tietokonetta ei tarvitse. Kännykällä kyllä pärjää. Eikä tarvitsisi itkeä 4 euron postimaksuista.
Kaikkia Kela-asioita ei pysty hoitamaan netin kautta (vaikka uutisessa esimerkkinä olleen olisi pystynytkin). Olen itse vaikeasti vammaisen omaiseni edunvalvoja. Tällä hetkellä ei ole olemassa mitään laillista tapaa, millä voisin hoitaa esim. omaiseni asumistukiasioita netissä. Ainoa mahdollinen tapa on tehdä hakemus / tuen tarkistus paperilla ja lähettää se postissa tai viedä Kelan toimistoon. Onneksi minulla on Kelan toimisto niin lähellä, että voin viedä paperit suoraan sinne Kelan omaan postilaatikkoon eikä tarvitse luottaa postiin.
Ja kysymys ei ole omasta tietotekniikan osaamisestani. Minulla on DI:n tutkinto alalta. Kekan järjestelmät eivät nykyisellään vain mahdollista sitä, että hoitaisin päämieheni asioita netissä.
Ja posti kuitenkin kulettelee niitä papereita jotka kelalle annetaan, skannauskeskus on yhdessä paikkaa ja posti kuljettaa ne kelan "sisäisessä" postina. niitä päätöksiä tehdään ympäri maan kelan toimipisteissä, joten kaikki on sähköisinä "papereina", käsittääkseni.
Kannattaa ottaa kuvat papereista ja kuiteista jotta muistaa mitä on lähetetty.
Huono homma, posti on mätä.
Eikös nuo päätökset näe netistä? Ja sitten jos lähettää itse asiakirjoja, niin ne voi joko skannata tai ottaa valokuvan ja lähettää Kelan sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Postia yhtään puolustelematta ihmettelen "Minnan" toimintaa. Ei halua opetella älypuhelimen käyttöä, ja ohjeiden vastaisesti laittaa alkuperäiset kuitit hakemuksen mukaan.
Olihan hän yrittänyt opetella, mutta ei vain osannut. Eivät kaikki ihmiset ole yhtä loogisia ja osaavia noissa asioissa. Itse olen yrittänyt opettaa nyt kuusikymppiselle äidilleni ihan perus ohjelmien lataamista puhelimeen yms., mutta ei vain oppi mene päähän.
Vierailija kirjoitti:
Postia yhtään puolustelematta ihmettelen "Minnan" toimintaa. Ei halua opetella älypuhelimen käyttöä, ja ohjeiden vastaisesti laittaa alkuperäiset kuitit hakemuksen mukaan.
Olihan hän yrittänyt opetella, mutta ei vain osannut. Eivät kaikki ihmiset ole yhtä loogisia ja osaavia noissa asioissa. Itse olen yrittänyt opettaa nyt kuusikymppiselle äidilleni ihan perus ohjelmien lataamista puhelimeen yms., mutta ei vain oppi mene päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on ainoa laitos missä kaikki virheet ovat AINA asiakkaan vika ja asiakas kantaa niistä taloudellisen vastuun.
Ei ole. Myös Postin tapauksessa virheet kuuluvat asiakkaan vastulle.
Miten mahtaa työllistyä, ellei osaa edes nettiä käyttää...tuet pois kunnes opettelee. Ei sellaista työtä enää olekaan, jossa pärjää ilman tietokonetta.
Mulle ei oo tullut kuntavaalien ilmoitusta äänioikeudesta. Mihin lie mennyt henkilötunnuksineen 🙁
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina skannannut kaikki tarvittavat asiakirjat ja lähettänyt ne netissä Kelan sivuilla
No so what? Kaikki eivät osaa, kykene, voi. Sanotaanhan jutussakin, että sähköinen asiointi vaatii ensinnäkin suomalaiset pankkitunnukset, eikä niihin ole kaikilla edes mahdollisuutta. Eivät voi niitä saada, joten eivät voi asioida sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oo tullut kuntavaalien ilmoitusta äänioikeudesta. Mihin lie mennyt henkilötunnuksineen 🙁
On tullut sähköisesti omapostiin tai suomi.fi. Ei meillekään enää kirjettä tullut.
se, että ei halua hoitaa/ei hoida jotain asiaa netin välityksellä, ei välttämättä merkitse sitä etteikö osaa hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Miten mahtaa työllistyä, ellei osaa edes nettiä käyttää...tuet pois kunnes opettelee. Ei sellaista työtä enää olekaan, jossa pärjää ilman tietokonetta.
Minna ei osannut asioida sähköisesti puhelimella ja hänen tietokoneensa oli rikki. Hän asui kaukana palveluista, joten tuskin pääsee kirjastoon käyttämään tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tullut sähköisesti omapostiin tai suomi.fi. Ei meillekään enää kirjettä tullut.
Mikä on omaposti tai suomi. fi??
Kyllä meille tuli ihan kirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on omaposti tai suomi. fi??
Kyllä meille tuli ihan kirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Päätökset näkee netistä
Kaikki ei näy.
Ja toisekseen kaikilla ei ole varaa nettiin, tietokoneisiin tai älypuhelimiin! Ja juuri tällaisia asiakkaita Kelalla on.
Ja osa ihmisistä ei osaa käyttö nettiä mutkattomasti.
Vaikka jaettaisiin kerran viikossa, kun edes toimitattaisiin perille ja oikeaan paikkaan.
Nykyään löytyy postisäkkejä ojasta.