Äiti joka on ihan pihalla kaikista suosituksista...
Oman äidin seurassa tuntuu että olen ihan maailman surkein äiti. Hän aina esittää tarkkoja kysymyksiä siitä mikä on asian x suositus nykyään liittyen lapsiin. Yhden päivän aikana kysyy esim.
- kaksivuotiaan suosteltu aika tunneissa/minuuteissa, jolloin saa olla auringossa uv-säteilyssä ilman rasvaa
- suositus montako grammaa suolaa per lapsi per päivä? Entä sokeria grammoissa?
- montako pähkinää 3v saa syödä suositusten mukaan
- suositusten mukainen määrä nakkeja viikossa?
Siis apua. Minähän vastaan vain että auringossa ei saa palaa ja että iho suojataan mieluusti vaatteilla/olemalla varjossa enempi. Ja että ei liikaa suolaa/sokeria, toisin sanoen ei mitään herkkuja pussikaupalla päivittäin... Mutta tämä ei kelpaa, täytyisi tietää ”ne suositukset”. Voi elämä miten täyttyy asioista tehdä hankalaa... Joka asiasta täytyisi tietää _neuvolan suositus_, ja jos en sitä tiedä, saan paheksuntaa häneltä.
Olenko ainoa ihan huithapeli? Meillä lapsista kyllä huolehditaan, rakastetaan ja kaikkea ihan valtavasti. En vaan jaksa pingottaa moisella tavalla. Ehkä neuvolassa näistä sanotaan, mutta kun kolmen pienen kanssa sinne paukataan niin osa menee ”vähän ohi”...
Kommentit (49)
Vaikka tietäisi suolan ja sokerin suosituksen, niin seuraavaksi pitäisi tietää paljonko lapsi kunakin viikkona kumpaakin ainetta syö. En tekisi kummastakaan sen suurempaa numeroa, vaan pyrkisin fiilispohjalta huolehtimaan ettei syömiset karkaa käsistä,
Vierailija kirjoitti:
Sekin on jännä, että näitä suosituksia tentataan aina äidiltä. Kukaan ei edes oleta, että lapsen isällä olisi tietoa suosituksista.
Totta. Ja vielä ikävään sävyyn että ”kyllähän sinun _äitinä pitäisi tietää_. Mieheltäni minun äiti ei ikinä tenttaa tällaisia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Somessa huomaa miten osalla odottajista / äideistä on ihan pakkomielle kaikkiin suosituksiin. Juurikin luin aloitusta, jossa odottaja oli suurin piirtein paniikissa, kun oli mökillä käyttänyt Offia, kun ei ollut tietoinen, että suositusten mukaan ei saisi käyttää.
Kyllä tähän maailmaan on terveitä lapsia syntynyt ennen tätä suositusten aikakauttakin.
Ihan totta! Mullekin naputeltiin hammashoitolassa siitä, että lapsen hampaat pitäisi pestä joka päivä tai jopa aamuin illoin. Kyllä meillä nyt osataan lapset maalaisjärjellä kasvattaa ilman mitään turhia nipotuksia. 😀
Jotkut ihmiset on vaan ihan järjettömän riippuvaisia ohjeista ja suosituksista, ei kyetä ollenkaan ajattelemaan itse. Töissä on muutama tämmöinen, isoäiti-ikäisiä kaikki. On muuten tosi rasittavaa, kun ihan kaikkeen pitäisi olla aivan täsmälleen tarkat ohjeet kaikkine poikkeustapauksineen ja määritelmineen ettei vaan ollenkaan tarvitsisi ajatella itse tai ottaa vastuuta mistään. Ap:n äiti on varmaan samaa lajia?
Käyttäjä39566 kirjoitti:
Mielenkiintoinen asetelma. Oman kokemuksen mukaan on yleensä toisin päin, nuorempi polvi on valveutunut ja ylipäätään tietää suositusten olemassa olosta, vaikkei tarkkoja rajoja tietäisikään saati noudattaisi, vanhempi sukupolvi menee enemmän tunteella.
Mutta koska linjat kasvatuksessa vaihtelevat, vastaa sen mukaan, miten itse haluat lapsesi kasvatettavan. "Ei se niin tarkkaa ole", on ihan hyvä vastaus.
Minä olen sen ikäinen, että ikäluokassani alkaa olla jo aika paljon isovanhempia. Kun omat lapseni olivat pieniä, internet yleistyi, ja tuli (äitien) keskustelupalstat. Siellä parveili näit AP:n äidin kaltaisia suorittaja-äitejä, joille oli tärkeintä noudattaa suosituksia mahdollisimman tarkasti. "Suositusten mukaan lapselle saa antaa yhden nakin viikossa. Meidän nakkipäivä on maanantai, joten ostin lauantaina kaupassa käydessäni nakkeja. Nyt huomasin, että mieheni on viikonlopun aikana syönyt ne kaikki, eikä lapselle jäänyt yhtään. Onko haittaa, jos annankin nakin vasta huomenna? Ja pitääkö minun nyt vaihtaa nakkipäivä pysyvästi tiistaille? Vai voinko taas ensi viikolla antaa nakin maanantaina, vaikka edellisestä nakista on vasta 6 vuorokautta?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on jännä, että näitä suosituksia tentataan aina äidiltä. Kukaan ei edes oleta, että lapsen isällä olisi tietoa suosituksista.
Totta. Ja vielä ikävään sävyyn että ”kyllähän sinun _äitinä pitäisi tietää_. Mieheltäni minun äiti ei ikinä tenttaa tällaisia.
-ap
Juuri tämä, että aletaan heti kyseenalaistaa toisen äitiyttä, jos nippelitietoa ei löydy kuin apteekin hyllyltä... Muistetaan, että ollaan kaikki hyviä äitejä ja "hyvä" riittää, ei tarvitse aina olla täydellinen!
Sokeria saisi olla ravinnon energiamäärästä jokaisella korkeintaan 5 % ja suolan suositeltu maksimimäärä aikuisille on 5 grammaa päivässä, lapsille 2 g.
Lasta ei tule pitää lainkaan auringonpaisteessa klo 11-15 välisenä aikana.
Nakit ja makkarat sekä muut prosessoidut lihatuotteet ovat tunnetusti karsinogeeniä, joten niitä ei ole hyvä antaa lainkaan lapsille.
Tässä vastaukset ihan lonkalta. Saa kutsua nipoksi tai ihan miksi vaan. 😝 Itse kutsun sitä sivistykseksi ja elämänhallinnaksi.
https://www.iltalehti.fi/ruoka/a/2013121617838139 vastaus nakkikysymykseen löydetty hyvin nopeasti googlaamalla: 5 nakkia viikossa tai 3 nakkia ja 6 leikkelesiivua. Olkaa hyvä! Tilannetta toki sotkee nitraatittomat nakit joita on nykyään olemassa...
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan mitään hajua ole noista ollut koskaan. Hengissä lapset selvisivät aikuiseksi.
Suvussa on kyllä vähän syöpää, diabetesta ja aivohalvausta. Mutta nehän ovat perinnöllisiä sairauksia eikä niille mitään itse voi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tietäisi suolan ja sokerin suosituksen, niin seuraavaksi pitäisi tietää paljonko lapsi kunakin viikkona kumpaakin ainetta syö. En tekisi kummastakaan sen suurempaa numeroa, vaan pyrkisin fiilispohjalta huolehtimaan ettei syömiset karkaa käsistä,
Mietitkö sä ollenkaan omia syömisiäsi? Siis tiedätkö yhtään paljonko syöt suolaa, sokeria, proteiinia, kaloreita? Ja en puhu nyt mistään ruokien punnitsemisesta tai muusta ”nipottamisesta”, vaan ihan yleiskäsityksestä? Ja jos et tiedä, niin uskotko että saattaisit voida paremmin jos fiilispohjan sijaan vähän tietäisit?
Tiedätkö (parin kilon tarkkuudella) paljonko painat, tai mikä on verenpaineesi tai veren rasva-arvosi? Ja onko niiden tietäminen terveyden edistämistä vai turhaa vouhotusta?
Sano äidilles että suositukset on tehty niille joilla ei omaa järkeä.
Minunkin äiti aina jankuttaa lapseni muka liiallisesta pelaamisesta ja puhelimen käytöstä. Että mitkäs ne suositukset olikaan. Ei ota sitä huomioon että jonain päivänä lapsi voi käyttää laitteita yli suositusten rajojen, mutta monena muuna päivänä taas ei pelaa ollenkaan kun on kavereiden kanssa ulkona tai liikuntaharrastuksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39566 kirjoitti:
Mielenkiintoinen asetelma. Oman kokemuksen mukaan on yleensä toisin päin, nuorempi polvi on valveutunut ja ylipäätään tietää suositusten olemassa olosta, vaikkei tarkkoja rajoja tietäisikään saati noudattaisi, vanhempi sukupolvi menee enemmän tunteella.
Mutta koska linjat kasvatuksessa vaihtelevat, vastaa sen mukaan, miten itse haluat lapsesi kasvatettavan. "Ei se niin tarkkaa ole", on ihan hyvä vastaus.
Minä olen sen ikäinen, että ikäluokassani alkaa olla jo aika paljon isovanhempia. Kun omat lapseni olivat pieniä, internet yleistyi, ja tuli (äitien) keskustelupalstat. Siellä parveili näit AP:n äidin kaltaisia suorittaja-äitejä, joille oli tärkeintä noudattaa suosituksia mahdollisimman tarkasti. "Suositusten mukaan lapselle saa antaa yhden nakin viikossa. Meidän nakkipäivä on maanantai, joten ostin lauantaina kaupassa käydessäni nakkeja. Nyt huomasin, että mieheni on viikonlopun aikana syönyt ne kaikki, eikä lapselle jäänyt yhtään. Onko haittaa, jos annankin nakin vasta huomenna? Ja pitääkö minun nyt vaihtaa nakkipäivä pysyvästi tiistaille? Vai voinko taas ensi viikolla antaa nakin maanantaina, vaikka edellisestä nakista on vasta 6 vuorokautta?"
Tää on kyllä hieno päätelmä, nakkeja saa syödä yhden viikossa = nakkeja täytyy syödä yksi viikossa :D jotkut vetää joo hommat aika lailla överiksi...
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äiti aina jankuttaa lapseni muka liiallisesta pelaamisesta ja puhelimen käytöstä. Että mitkäs ne suositukset olikaan. Ei ota sitä huomioon että jonain päivänä lapsi voi käyttää laitteita yli suositusten rajojen, mutta monena muuna päivänä taas ei pelaa ollenkaan kun on kavereiden kanssa ulkona tai liikuntaharrastuksissaan.
Jotkut nipottaa hirveästi mun alkoholin käytöstäkin. Mä oon sun kanssa just samaa mieltä, suositukset on tehty niille joilla ei ole omaa järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Juuri tämä, että aletaan heti kyseenalaistaa toisen äitiyttä, jos nippelitietoa ei löydy kuin apteekin hyllyltä... Muistetaan, että ollaan kaikki hyviä äitejä ja "hyvä" riittää, ei tarvitse aina olla täydellinen!
Juuri tämä! Ja äiti tietää kyllä itse milloin on ”hyvä”, vaikka suorittajat haluaisi senkin ulkopuolelta määritellä.
Olen teiniäidin lapsi. Kun synnyin/olin pikkuvauva 70-luvun alussa, niin äitini oli saanut neuvolasta todella tarkat ohjeet kaikesta syömisestä. Oli esimerkiksi annettu lukumäärä, kuinka monta viinirypälettä per päivä pitää syöttää. Tiukat millilitramäärät appelsiinimehua jne. Ja kuinka kauan pitää aurinkoisina talvipäivinä pitää vauvaa ikkunan edessä siinä auringonvalossa...
Aivan pimeetä, sanon suoraan.
No, veljeni syntyi viitisen vuotta myöhemmin, olimme muuttaneet maalle ja äidillä on neuvolan terveydenhoitajana tavallinen maalaisth. Eipä puhuttu enää viinirypäleiden kappalemääristä eikä tuntimääristä mittään. Kunhan sai lapsi ruokaa ja oli tyytyväinen. Veljeni onkin aina pitänyt syömisestä, minulla sen kanssa on ollut ongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Olen teiniäidin lapsi. Kun synnyin/olin pikkuvauva 70-luvun alussa, niin äitini oli saanut neuvolasta todella tarkat ohjeet kaikesta syömisestä. Oli esimerkiksi annettu lukumäärä, kuinka monta viinirypälettä per päivä pitää syöttää. Tiukat millilitramäärät appelsiinimehua jne. Ja kuinka kauan pitää aurinkoisina talvipäivinä pitää vauvaa ikkunan edessä siinä auringonvalossa...
Aivan pimeetä, sanon suoraan.
No, veljeni syntyi viitisen vuotta myöhemmin, olimme muuttaneet maalle ja äidillä on neuvolan terveydenhoitajana tavallinen maalaisth. Eipä puhuttu enää viinirypäleiden kappalemääristä eikä tuntimääristä mittään. Kunhan sai lapsi ruokaa ja oli tyytyväinen. Veljeni onkin aina pitänyt syömisestä, minulla sen kanssa on ollut ongelmia...
70-luvulla suomalaisten ravitsemuksessa oli vielä puutetta C-vitamiinista. Siksi neuvolassa annettiin tarkat ohjeet C-vitamiinin lisäämiseksi ravintoon juurikin esim. appelsiinituoremehulla.
Tämän ansiosta lasten luuston ja sidekudosten kasvu saatiin paremmaksi ja estettyä C-vitamiinin puutteesta aiheutuvaa aivojen kehityshäiriötä.
Kyseessä oli siis todella mittava kansanterveyden parantaminen, jolla taattiin lapsille terveempää elämää. Ja se oli tietysti paitsi turhaa myös aivan pimeetä - senhän nyt tietää jokainen teiniäidin lapsikin ei opiskelijansa vaan kovan elämäm koulun oppien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Juuri tämä! Ja äiti tietää kyllä itse milloin on ”hyvä”, vaikka suorittajat haluaisi senkin ulkopuolelta määritellä.
Jokainen äiti on lapselleen paras äiti! Niin paitsi nipottajien äidit, ne on ihan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Eikä lapset ole levottomia ja keskittymiskyvyttömiä siksi että ne pelaa kaiken aikaa. Siinähän sitä juuri pelatessa keskittymiskyky paranee! Pitäisi oikeastaan pelata vielä enemmän, niin jaksaisivat sitten keskittyä kaikkeen tylsäänkin kuten koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39566 kirjoitti:
Tää on kyllä hieno päätelmä, nakkeja saa syödä yhden viikossa = nakkeja täytyy syödä yksi viikossa :D jotkut vetää joo hommat aika lailla överiksi...
Vähän veikkaan, että nämä ”rennot” äidit näkee lastensa terveydestä huolehtivat äidit juuri tällaisina! Heidän mielestään lapset voi hyvin syödä mitä haluaa - niin heidän suvussaan on aina tehty ja useimmat ovat silti eläneet yli kuusikymppisiksi!
Tuon nakkisuosituksen olen jopa kuullut tai lukenut jostain, taitaa olla yksi annos viikossa tms, muuten nitriittirajat paukkuu. Juuri jossain neuvolan ravitsemussuosituslappusissa taitaa olla, ehkä jopa samassa, missä oli raskaudenaikaisia ja vauvavuoden suosituksia.
Onko ap äitisi muuten hyvin tarkka ihminen? Minulla on kaveri, joka noudattaa ohjeita ja on muutenkin jämpti ihminen, niin häntä tuollaiset suositukset varmasti helpottavat. Ehkä äitisi hakee niistä tukea omalle isovanhemmuudelleen, kun tietää maailman muuttuneen sinun lapsuudestasi eikä halua hyppiä varpaille.
Toinen vaihtoehto on, että äitisi on ikävä ihminen ja haluaa osoittaa sinulle paikkasi. Äidin ja tyttären välit saattaa muuttua vähän oudoiksi, kun tyttärestäkin tulee äiti.