Hävettää, etten vieläkään saa opiskelupaikkaa
Edessä ilmeisesti kolmas välivuosi. Onneksi on työpaikka kuitenkin, mutta siitä huolimatta koen häpeää kertoessani muille, etten vieläkään opiskele. Muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (36)
Hei kohtalotoverit! Itse pidin lukion jälkeen 2 välivuotta, sit opiskelin vielä AMK tutkinnon ja nyt vasta 2 vuotta ollu unelma-alallani yliopistossa. Olin pitkään katkera ja vihainen, kun en ole niinkuin ikätoverini, mutta nyt ei enää tunnu missään! Meillä jokaisella on oma tie jota on lähdettävä rohkeasti kulkemaan. Kesätyöt taattuja amk tutkinnollani, talvet opiskelen. Tsemppiä vitutukseen, luulin tosiaan että siihen kuolee, mutta selvisin! :-)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:51"]
Kannattaa kohdata tosiasiat että ehkä se yliopisto/ala ei ole itseä varten jos ei kolmannellakaan kierroksella tärppää. Joku muu ala tai ammattikorkea voisi olla realistisempi vaihtoehto.
Itse pääsin ekalla yrittämällä sisään <3
[/quote]
Aivan samaa mieltä!
Kaikista ei vain tule lääkäreitä. Mä olen esim. niin nuija matemaattisissa aineissa ettei musta saisi väännettyä edes sairaanhoitajaa xD
Kyllä sen ymmärtää, jos on ikänsä haaveillut jostain ammattista, mutta jos se ei ole realistisesti mahdollinen, niin sitten jotain muuta tai vaikka opiskelee itsensä ensin just vaikka lähäriksi ja siinä rinnalla suorittaa avoimen opiskeluja ja sitten yrittää taas sinne lääkikseen uudelleen.
Miksi et yliopistoon vuodesta toiseen hakevat ette opiskele avoimessa yliopistossa? Työttömät saavat alennuksia opintomaksuihin ainakin kesäylipistoissa, ja opinnot on suunniteltu enimmäkseen työssä oleville.
Avoimen opinnot helpottavat kovasti sisäänpääsyä niin pääsykokeessa (kuten minulla) tai varsinaisen avoimen väylän kautta ja ne voi sisällyttää sitten aikanaan tutkintoon, ainakin sivuaineena tai valinnaisina opintoina. Ne lyhentävät sitten varsinaista opiskeluaikaa. Ei se aika aloittajallakaan hukkaan ole mennyt, valmistut sitten aikanaan vuotta aikaisemmin kuin muut samaan aikaan aloittavat. Älä unohda tutkintoon sisältyviä yleisaineopintoja. Monissa yliopistoissa varsinkin kieliopintoihin on vaikea päästä toivomaansa aikaan, ja avoimen kielikurssit voivat olla helpompia kuin varsinaiset yliopistokurssit.
Lääkäriksikin hakia voi vuoden opiskella avoimessa esim biologiaa, terveystietoa, kemiaa, fysiikankin yliopistokurssit auttavat pääsykokeessa, vaikka itse lääkiksessä ei fysikkaa niin paljon olekaan. Terveystiedon ja biologisn kursseja voi tunkea esim lääkäriin valinnaisiin opintoihin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:03"]Miksi et yliopistoon vuodesta toiseen hakevat ette opiskele avoimessa yliopistossa? Työttömät saavat alennuksia opintomaksuihin ainakin kesäylipistoissa, ja opinnot on suunniteltu enimmäkseen työssä oleville.
Avoimen opinnot helpottavat kovasti sisäänpääsyä niin pääsykokeessa (kuten minulla) tai varsinaisen avoimen väylän kautta ja ne voi sisällyttää sitten aikanaan tutkintoon, ainakin sivuaineena tai valinnaisina opintoina. Ne lyhentävät sitten varsinaista opiskeluaikaa. Ei se aika aloittajallakaan hukkaan ole mennyt, valmistut sitten aikanaan vuotta aikaisemmin kuin muut samaan aikaan aloittavat. Älä unohda tutkintoon sisältyviä yleisaineopintoja. Monissa yliopistoissa varsinkin kieliopintoihin on vaikea päästä toivomaansa aikaan, ja avoimen kielikurssit voivat olla helpompia kuin varsinaiset yliopistokurssit.
[/quote]
Mun mielestä on aika härskiä antamaan tälläisiä neuvoja helpommalla pääsemisestä! Niillä henkilöillä jotka ei toistuvista yrityksistä huolimatta pääse sisään opiskelemaan on jo tarpeeks paska fiilis ja epäilykset omien kykyjen riittämisestä, että siihen päälle tullaan vielä pahentamaan soppaa ja neuvomaan miten saada opintoja pienemmällä vaikeustasolla kasaan ihan kuin ne ihmiset jotka ei pääse kerta yrittämällä sisään olis jotain heikkolahjaisia!!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:55"][/quote]
Itselläni on ihan samat fiilikset. Yritän kyllä ensi vuodeksi keksiä myös muita kiinnostavia aloja, mutta en mä aio lähteä opiskelemaan sellaista alaa, joka ei oikeasti kiinnosta. Opiskelin itse tuota haluamaani alaa viime vuoden avoimessa yliopistossa. Menestyin opinnoissani hyvin, ja se loi kyllä lisää uskoa, että tuo on juuri oikea paikka minulle. Nyt kun vaan pääsisi sisään.. Oliko sulla ihan epätoivoiset fiilikset pääsykokeessa?
Ap
[/quote]
Kun silmäilin papereita, niin tuntui että hei, mullahan on mahdollisuus! Sitten lopputuloksena oli etten ehtinyt tekemään puoliakaan kokeesta. Tehtävänanto tuntui helpolta ja juuri niitä asioita olen opiskellut kokonaisen vuoden, mutta joka tehtävässä töppäsi johonkin. Sitten tuli epätoivo ja melkein itku ja sitten meni se koekin ihan penkin alle. Harmittaa niin vietävästi. Jännitin niin paljon, että maha meni täysin sekaisin ja kurkkua kuristi. Yöunet meni monelta viikolta. Stressasin tätä niin paljon senkin takia, että ahdisti uusi välivuosi ja sama lukurumba ensi vuonna. Itse painoin pitkää päivää kirjojen parissa viime kesästä lähtien ja henkisesti oli todella rankkaa. Päätä on kyllä päntätä, mutta kun ei voi taata että onnistuu, niin pelottaa että menee nuoruus hukkaan kun "turhaan" opiskelee samoja asioita vuodesta toiseen, jos ei ikinä pääsekään sisään. Juuri se epävarmuus on niin raastavaa. Voisin uhrata kaiken vapaa-aikani opiskelulle, jos voisin edetä kaiken aikaa ja nousta ns. "ylemmälle tasolle", jos tiedät mitä tarkoitan. Rakastan opiskelua ja lukemista ja uuden tiedon omaksuminen on kivaa ja kehittävää, mutta ahdistaa junnata vain paikoillaan ja olla väliinputoaja.
Se hyvä avoimen kursseissa ja etenkin kokeissa on, että ne yliopiston "what the fuck" kysymykset eivät aiheuta niin suurta epätoivoa enää, vaan tulee enrmmän kin taistelufiilis ja oppii miten vastata yliopistotason kysymyksiin. Eli ei tule pääsykokeessa paniikkin ja osaa jaottaa ajankäyttönsä paremmin kokeessa.
Lisään vielä edelliseen, että lukiosta kirjoitin fysiikasta ja kemiasta molemmista E:n joten koen että olen ihan potentiaalinen hakija ja että lääkikseen pääsy on realistista kyvyilleni. Silti ei vaan tärppää.
T. Kolmonen
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:03"]Miksi et yliopistoon vuodesta toiseen hakevat ette opiskele avoimessa yliopistossa? Työttömät saavat alennuksia opintomaksuihin ainakin kesäylipistoissa, ja opinnot on suunniteltu enimmäkseen työssä oleville.
[/quote]
Mun mielestä on aika härskiä antamaan tälläisiä neuvoja helpommalla pääsemisestä! Niillä henkilöillä jotka ei toistuvista yrityksistä huolimatta pääse sisään opiskelemaan on jo tarpeeks paska fiilis ja epäilykset omien kykyjen riittämisestä, että siihen päälle tullaan vielä pahentamaan soppaa ja neuvomaan miten saada opintoja pienemmällä vaikeustasolla kasaan ihan kuin ne ihmiset jotka ei pääse kerta yrittämällä sisään olis jotain heikkolahjaisia!!
[/quote]No fine, heitä sitten taas ensi vuosi hukkaan. Tai asennoidu positiivisesti ja kerää tietoa pääsykokeisiin ja opintopisteitä avoimessa. Auttaahan tuo vastaaja yritti, mutta sulla on ilmeisesti nyt pohjalla ihan liian negatiivinen asenne. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:55"][/quote]
[/quote]
Kun silmäilin papereita, niin tuntui että hei, mullahan on mahdollisuus! Sitten lopputuloksena oli etten ehtinyt tekemään puoliakaan kokeesta. Tehtävänanto tuntui helpolta ja juuri niitä asioita olen opiskellut kokonaisen vuoden, mutta joka tehtävässä töppäsi johonkin. Sitten tuli epätoivo ja melkein itku ja sitten meni se koekin ihan penkin alle. Harmittaa niin vietävästi. Jännitin niin paljon, että maha meni täysin sekaisin ja kurkkua kuristi. Yöunet meni monelta viikolta. Stressasin tätä niin paljon senkin takia, että ahdisti uusi välivuosi ja sama lukurumba ensi vuonna. Itse painoin pitkää päivää kirjojen parissa viime kesästä lähtien ja henkisesti oli todella rankkaa. Päätä on kyllä päntätä, mutta kun ei voi taata että onnistuu, niin pelottaa että menee nuoruus hukkaan kun "turhaan" opiskelee samoja asioita vuodesta toiseen, jos ei ikinä pääsekään sisään. Juuri se epävarmuus on niin raastavaa. Voisin uhrata kaiken vapaa-aikani opiskelulle, jos voisin edetä kaiken aikaa ja nousta ns. "ylemmälle tasolle", jos tiedät mitä tarkoitan. Rakastan opiskelua ja lukemista ja uuden tiedon omaksuminen on kivaa ja kehittävää, mutta ahdistaa junnata vain paikoillaan ja olla väliinputoaja.
[/quote]
Tosi tuttuja noi sun fiilikset täälläkin! Ja tuntuu niin pahalta, kun kaikki tutut pitävät mua hirveen älykkäänä ja ovat varmoja, että pääsen opiskelemaan. Toisaalta kai se pahempi olisi, jos kukaan ei uskoisi kykyihini. Hain tänä vuonna myös pariin ammattikorkeaan, mutta niihin en päässyt edes pääsykokeisiin. Sen jälkeen oli kyllä tosi luuseriolo..
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]No fine, heitä sitten taas ensi vuosi hukkaan. Tai asennoidu positiivisesti ja kerää tietoa pääsykokeisiin ja opintopisteitä avoimessa. Auttaahan tuo vastaaja yritti, mutta sulla on ilmeisesti nyt pohjalla ihan liian negatiivinen asenne. Tsemppiä!
[/quote]
Samaa mieltä!
[/quote]
[/quote]
Taisit nyt ymmärtää viestin hieman väärin. Ymmärrän toki itsekin kaksi välivuotta viettäneenä, että opiskeluihin liittyvissä keskusteluissa on aika herkkänä ja asioista ottaa helposti nokkiinsa. Silti tuossa viestissä oli ihan asiallisia neuvoja.
Avoimen yliopiston opinnoista on se hyöty, että niistä saa käytännön kosketusta yliopisto-opintoihin, mikä auttaa pääsykoemateriaalin opiskelussa. Useinhan pääsykoemateriaalit liittyvät enemmän tai vähemmän opiskeltavaan aiheeseen. Lisäksi yliopisto-opiskelu eroaa kuitenkin melko radikaalisti lukio-opinnoista opiskeltavan asian syvällisyyden ja asioiden yhdistelyn kannalta. Avoimen opinnot voivat parhaimmillaan toimia hyvänä motivaattorina, jos opinnot tuntuvat omilta ja kiinnostavilta. Jos taas avoin yliopisto on kamalan tympeää, voi vielä ajoissa alkaa harkita uutta alaa. Lisäksi suoritetut opinnot saa yleensä melko vaivatta hyväksiluettua osaksi tutkintoa, mikä nopeuttaa valmistumista, mikä varsinkin useamman välivuoden jälkeen on ihan mukava juttu.
Kannattaa hakea myös muihin yliopistoihin, vaikka alat ei niin kiehtoisikaan. Voit usein lukea toivealaasi tukevia kursseja ja saada tuntumaa siihen, miten yliopistossa opiskellaan. Tai sitten voi käydä niinkuin minulle, menin "välivuodeksi" teknilliseen kun oikeasti halusin biologian laitokselle mutta teknilliseen jäin ja hyvin olen viihtynyt. :)
Älä lannistu, ja muista syksyn täydennyshaut muillekin linjoille kuin suosikillesi!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:59"]
Haitko ap OKL:een?
[/quote]
En :)
Ap