Laitoitteko kaiken valmiiksi vauvalle raskausaikana?
Jo nyt tuntuu että olen ihan paska mutsi :( vauva syntyy elo-syyskuun vaihteessa. Mulla on fyysinen työ ja vielä tämän kesän kuumuus päälle, energiaa ei riitä muuhun kuin työssä käymiseen, pakollisiin kotitöihin ja onhan se kiva joskus hieman vaan rentoutuakin. Tuntuu että "kaikki" on laittaneet vauvoilleen jo kokonaisen huoneen valmiiksi kuukausia ennen laskettua aikaa, on kaikki mahdolliset härvelit ja lelut ostettuna ja vaatteet pesty ja viikattu kaappeihin.
Olen onnekseni saanut sukulaiselta käytettynä vaunut ja pinnasängyn jotka odottavat varastossa. Vaatteita ovat tuoneet mummot jo pari kassillista ja äitiyspakkaus päälle. En ole edes jaksanut perehtyä mitä muuta tarvitsemme? Nuo vaatteet toki pesen, ostan valmiiksi vaippoja ja teen ruokia pakkaseen ennen synnytystä. Lapsiparka miten laiska äiti sillä on :/
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kaikki valmiina kuukautta ennen laskettua aikaa. Ostin jopa törkeän kalliit imetysliivit vaikka myyjä sanoi, että ei vielä kannata. Rinnat paisui laitoksella niin valtavasti, että ei ollut mitenkään mahdollista saada niitä päälle.
Imetysliivit on kyllä ihan must. Itse hankin ennen synnytystä vain yhdet, mikä oli liian vähän, niitä kun tarvitsi öisinkin kun maito alkoi nousta. Eikä jääneet pieniksi, kun osti joustavat ja hyvät.
Mitkä sitten on joustavat ja hyvät? Eihän sitä etukäteen tiedä.
Itse en käyttänyt lainkaan imetysliivejä. Löysät urheiluliivit oli helppo nostaa ylös ja sai tungettua väliin niitä rinnansuojuksia, jos maitoa tuli liikaa.
Jos nyt saisin vauvan, hankkisin vain vaunut, vähän vaatetta, harsoja, vaippoja, tuttipullon, korviketta varalta, tutin, hoitoalustan sohvan nurkkaan, turvakaukalon, muutamat urheilurintsikat ja pehmeän, paksun viltin, jolla vauva voi lattialla köllötellä (äitiyspakkauksen makuupussi) ja ehkä Manducan myöhempää käyttöä varten. Niin ja sellaista muovitettua lakanaa hoitoalustan päälle.
Kaiken muun voi hakea kaupasta tarvittaessa, eikä niillä ole kiirettä.
Et ole huono äiti. Se valmistautuminen on vain fiksua. Tekee teidän vauva-arjen aloittamisesta helpompaa. Sinä et varmaan kovin paljon pääse ostoksille tai jaksa kyhätä huonekaluja ensimmäisinä päivinä. On kiva, kun on kaikki valmiina. Ja koskaan ei tiedä, jos lapsi syntyykin ennen aikojaan. Siksi on itselleen mukavampi, että on tavarat valmiina.
Vauva ei tarvitse mitään viimeisen päälle sisustettua hoitohuonetta. Ihan pelkkä nurkkaus riittää. Lapsi kasvaa niin nopeasti, niin on myöskin turha tuhlata rahaa niihin kalusteisiin ja tavaroihin. Ei ehkä kannata seurailla mitään mammabloggaajia nyt. Niillä on sellaista vauvantarvikkeiden varustekilpailua.
Kannattaa huolehtia, että on synnytystä varten ainakin turvakaukalo, ensimmäisiä vaippoja, vähän äidinmaidonkorviketta (jos imetys ei sujukaan) ja rintapumppu valmiina. Vauva nukkuu aluksi vaikka äitiyslaatikossa. Ja siinä on myös ensimmäiset vaatekerrat.
Mitkä sitten on joustavat ja hyvät? Eihän sitä etukäteen tiedä.