Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te vuodesta toiseen asuntonne kuumuudesta valittavat. Miksette hommaa mitään ilmastointilaitetta vaan valitatte sen sijaan?

Vierailija
21.06.2021 |

Meidän "ilmastointilaite" maksoi alle 400 ja se palvelee nyt jo kolmatta kesää. Ei kovin älyttömästi joutuisi kuukausittain laittamaan rahaa sukanvarteen ja sietämätön kuumuus asunnossa olisi historiaa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumppu vaatii reiän tekemisen seinään tai ikkunoihin. Ei todellakaan heru lupaa sellaiseen kerrostalossa.

Vierailija
42/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloon ei saa ilmalämpöpumppua.

Tuuletin ja viilennyslaite ovat, mutta ne eivät viilennä käytännössä yhtään.

Mökillä on ilmalämpöpumppu ja ihanan viileää.

Meillä on viilennyslaite (siis ihan kylmää ilmaa puhaltava) ja kyllä se todellakin viilentää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei saa. Parrilla kaverilla on ilmalämpöpumppu ja on kätevä kesällä. Vai asutko siis vuokralla, vai mistä kiikastaa?

Se kavereillasi oleva viritys onkin luvaton asennus. On rikottu taloyhtiön omistamia rakenteita ja aiheutetaan naapureille pitkäkestoista meluhaittaa.

Ei todellakaan. Ja onhan tästä ollut ennakkotapauksia, joissa on haastettu oikeuteen ja ilmalämpöllinen voitti. Ja mitä ihmeen meluhaittaa? Meillä on itselläkin ilmalämpöpumppu eikä kyllä kuulu minkäänlaista mökää. Ellei nyt sitten satu ostamaan jotain halvempaa roskaa. Mitsubishi on ainakin luotettava-meillä 15 vuosi tulee just täyteen.

Ja tässä linkki viimeisimpään https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2021/kkolinj…

Kyllä, siinä on vänkääjille.

Vierailija
44/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti en ole hankkinut koska

- pitää kovaa meteliä

- poistoputken pitää saada ikkunasta ulos. Ikkuna pitää sitten muuten tukkia jotenkin. Hankalaa ja rumaa

- laite hankala säilyttää talvella

No ei siinä mitään, jos mieluummin hikoilet.

Vierailija
45/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ilmalämpöpumppu mutta puolison mielestä sitä ei saisi käyttää ennen kuin on hänen mielestään liian kuuma. Se taitaa olla liki 30 C. Valitan koska en jaksa aina tapella sen jääräpään kanssa.

Siis mitä? Alatte käyttää ilmalämpöpumppua vasta, kun sisälämpötila on +30 astetta?

Minä pyrin pitämään sisälämpötilan 22-23 asteessa koko ajan. 

No joo, aiemmin mainitun puoliso on kyllä aika I.D. Iootti. Ilmalämpöpunpun idea on juurikin, niinkuin edellinen kommentoija mainitsi-eli ensin ilmalämpöpumppu säädetään siihen 20 °C:seen ja sitten helteiden iskiessä rakenteet pitävät asunnon viileänä pidempään. Lisäksi tuolloin kustannukset ovat paljon maltillisemmat, kuin, että sitten 30 °C helteissä aletaan viilentämään asuntoa. Ihan fysiikan perusjuttuja-joita näköjään joidenkin puolisot eivät ymmärrä. N36

Kiitos, mukava kuulla muiltakin että minä en ole ihan kohtuuton ja turhasta valittaja. Miehen lämpökestävyys on nähtävästi aika kova ja sähkö ilmeisesti niin kallista ettei yhtään ylimääräistä voi käyttää. Ja se viimakin ilmeisesti käy hermoon. Fysiikkaa tuon pitäisi ihan ammattinsakin puolesta ymmärtää mutta tämä taitaa nyt olla joku periaatekysymys *huokaus*...

Vierailija
46/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei saa. Parrilla kaverilla on ilmalämpöpumppu ja on kätevä kesällä. Vai asutko siis vuokralla, vai mistä kiikastaa?

Se kavereillasi oleva viritys onkin luvaton asennus. On rikottu taloyhtiön omistamia rakenteita ja aiheutetaan naapureille pitkäkestoista meluhaittaa.

Ei todellakaan. Ja onhan tästä ollut ennakkotapauksia, joissa on haastettu oikeuteen ja ilmalämpöllinen voitti. Ja mitä ihmeen meluhaittaa? Meillä on itselläkin ilmalämpöpumppu eikä kyllä kuulu minkäänlaista mökää. Ellei nyt sitten satu ostamaan jotain halvempaa roskaa. Mitsubishi on ainakin luotettava-meillä 15 vuosi tulee just täyteen.

Komppaus tälle. Ja merkeistä sen verran, että KAIKKI muut kuin Toshiba ja Mitsubishi kannattaa unohtaa, jos mielii saada hyvän ILP:in. Ne sarjassa muut ilpit ovat lähtökohtaisesti parin vuoden päästä asennuksesta roskiskamaa, lämmön- ja kylmänilmantuotto-ominaisuudet häviävät 100-0 Toshiballe ja Mitsulle ja hintakaan ei yleensä oo kovin merkitsevä, jos joudut kuitenkin vaihtamaan siitä mallia muut ILPistä laatukoneisiin. 

Vierailija
47/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain vaan ei ole varaa. Mulla on ystävä, joka tarvitsee joka ainoan euron ihan vaan ruokaan. Ja siitä huolimatta joutuu käymään leipäjonoissa. Jos pystyy säästämään  1 euron kuukaudessa, tuollaisen 400 euron jäähdytyslaitteen hankkimiseen menee yli 33 vuotta. 33 vuoden päästä ystäväni olisi jo 87-vuotias eikä todennäköisesti enää elossakaan silloin. 

Vierailija
48/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja mielestäni ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa minulle ilmalämpöpumppua.

Vierailija
49/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo neljää sataa laittaa mihinkään vehkeisiin. Jouduin just hakemaan kesäksi toimeentulotukea, normaalisti tulot 50 euroa/ kk yli toimeentulonormin, ettei siitäkään paljoa säästetä. Joku viisastelija tietysti sanoo, että miksi en ole säästänyt, mutta kyllä olen. On vain muitakin menoja, pyykkikone pamahti kuukausi sitten ja lemmikki sairastui. Lemmikki ei ole mikään iso otus, mutta eläinlääkärin hoitoa sekin sattui tarvitsemaan.

Vierailija
50/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasen siirrettävän ilmastointiaitteen voi asentaa minne vaan. Ikkunaan levy, sen läpiviennin kautta kuuma ilma ulos. Toimii, myös kerrostalossa.

Vierailija
51/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ltuuletin auttaa kyllä, toki ei jos asunto/talo on kostea ja kuin sauna. Meillä nyt 28 astetta ja tuulettimen kanssa pärjää kunhan sen kohdistaa ihmisiin. Toki olisi kiva, jos olisi viilennyslaite, mutta muutaman viikon takia vuodessa en viitsi sellaista hankkia.. Niiden kestävyydestä kun ei ole mitään takeita ja kylmäaineen uusimiset ym. Kun muutan ensi vuonna taloon, sinne tulee ilmalämpöpumppu jolla voi viilentää. Kyllä sitten kelpaa!

Huoh. Tuuletinta nimenomaan ei kohdenneta ihmisiin. Sen tehtävä on kierrättää kuumaa ilmaa ulos. Miten niin moni ei vieläkään ymmärrä tätä vuonna 2021?! Luehan vähän niin viisastut.

Kyllä minä ainakin kohdennan tuulettimen itseeni,ainoa keino joka auttaa.Nytkin on tornituuletin poikittain puhaltamassa suoraan kohti ja hyvin auttaa,olo on ihan siedettävä.

Vierailija
52/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ltuuletin auttaa kyllä, toki ei jos asunto/talo on kostea ja kuin sauna. Meillä nyt 28 astetta ja tuulettimen kanssa pärjää kunhan sen kohdistaa ihmisiin. Toki olisi kiva, jos olisi viilennyslaite, mutta muutaman viikon takia vuodessa en viitsi sellaista hankkia.. Niiden kestävyydestä kun ei ole mitään takeita ja kylmäaineen uusimiset ym. Kun muutan ensi vuonna taloon, sinne tulee ilmalämpöpumppu jolla voi viilentää. Kyllä sitten kelpaa!

Huoh. Tuuletinta nimenomaan ei kohdenneta ihmisiin. Sen tehtävä on kierrättää kuumaa ilmaa ulos. Miten niin moni ei vieläkään ymmärrä tätä vuonna 2021?! Luehan vähän niin viisastut.

Kerropas sinä neropatti, että mistä tulee viileää ilmaa sen ”ulos kierrätetyn” kuuman ilman tilalle? Kyllä tuuletin nimenomaan on tarkoitettu ihon pinnan viilentämiseen. Parempi vielä, jos käy suihkussa ja ihon pinnalla / hiuksissa on kosteutta, jota ilmavirta viilentää.

Googletapa kuule ihan itse, helposti löytyy tietoa. Tuostahan puhuttiin jo kouluaikoina 90-luvulla.

Vierailija
53/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ilmalämpöpumppu mutta puolison mielestä sitä ei saisi käyttää ennen kuin on hänen mielestään liian kuuma. Se taitaa olla liki 30 C. Valitan koska en jaksa aina tapella sen jääräpään kanssa.

Siis mitä? Alatte käyttää ilmalämpöpumppua vasta, kun sisälämpötila on +30 astetta?

Minä pyrin pitämään sisälämpötilan 22-23 asteessa koko ajan. 

No joo, aiemmin mainitun puoliso on kyllä aika I.D. Iootti. Ilmalämpöpunpun idea on juurikin, niinkuin edellinen kommentoija mainitsi-eli ensin ilmalämpöpumppu säädetään siihen 20 °C:seen ja sitten helteiden iskiessä rakenteet pitävät asunnon viileänä pidempään. Lisäksi tuolloin kustannukset ovat paljon maltillisemmat, kuin, että sitten 30 °C helteissä aletaan viilentämään asuntoa. Ihan fysiikan perusjuttuja-joita näköjään joidenkin puolisot eivät ymmärrä. N36

Kiitos, mukava kuulla muiltakin että minä en ole ihan kohtuuton ja turhasta valittaja. Miehen lämpökestävyys on nähtävästi aika kova ja sähkö ilmeisesti niin kallista ettei yhtään ylimääräistä voi käyttää. Ja se viimakin ilmeisesti käy hermoon. Fysiikkaa tuon pitäisi ihan ammattinsakin puolesta ymmärtää mutta tämä taitaa nyt olla joku periaatekysymys *huokaus*...

Todella surullista kuulla. Itse asiassa meillä ei ole viimaa. Ilmalämpöpumppu kun on asetettu tuohon pariinkymmeneen asteeseen ENNEN helteitä, niin ilmalämpöpumpun ei tarvitse tehdä kovaa työtä ja kuluttaa määrättömästi energiaa ts. ei kylmää ilmavirtaa jatkuvasti vaan tasaisen viileä. Aiemmin meillä päästettiin ensin talo lämpiämään sisältä ja sen jälkeen koneisto saikin pauhata jatkuvalla syötöllä, kun yritti päästä siihen asetettuun lämpötilaan. Varmistan vielä, että meillä kivitalo, joten rakenteiden lämpimäksi päästäminen on iso vikatikki. Ja ihmettelen kyllä myös porukan käytännön fysiikan taitoja. 

Vierailija
54/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo neljää sataa laittaa mihinkään vehkeisiin. Jouduin just hakemaan kesäksi toimeentulotukea, normaalisti tulot 50 euroa/ kk yli toimeentulonormin, ettei siitäkään paljoa säästetä. Joku viisastelija tietysti sanoo, että miksi en ole säästänyt, mutta kyllä olen. On vain muitakin menoja, pyykkikone pamahti kuukausi sitten ja lemmikki sairastui. Lemmikki ei ole mikään iso otus, mutta eläinlääkärin hoitoa sekin sattui tarvitsemaan.

Ootte te kyllä. Hankitte lemmikkejä, vaikka niihinkään ei oikeasti olisi varaa.

Vierailija
55/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28 astetta EI OLE erityisen kuuma.

Ja Suomessa ei ikinä ole yöllä sen lämpöistä.

Minulle 28 astetta on erityisen kuuma, saati sitten 31 joka täällä nyt on ulkona. Yöllä ei ehkä ulkona ole niin kuuma, mutta sisällä voi helposti olla. Läpiveto viilentää meidän asunnon lämpötilaa yöllä ehkä asteen tai pari.

Vierailija
56/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmiset tekevät paljon virheitä asunnoissa. Minulla on nyt vain iso tuuletin, koska aikaisempi siirreltävä ilmastointilaite meni paskaksi enkä jaksanut uutta hommata, kun myös muutan aika usein töiden perässä. Pidän ikkunat yms hellesäällä aina kiinni. Asunnossa on selkeästi viileämpi kuin ulkona, joka on merkki siitä että painovoimainen ilmanvaihto kyllä toimii. Lämmin ilma on kevyempää kuin viileä ilma ja se nousee ylöspäin ilmanvaihtokanavassa. 

Vierailija
57/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte te kyllä. Hankitte lemmikkejä, vaikka niihinkään ei oikeasti olisi varaa.

Paremmassa tilanteessa hankitut lemmikit piikille vaan heti jos tulot tippuu. Samoin lapset huostaan.

Vierailija
58/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia että taloyhtiö tai vuokranantaja ei huolehdi tällaista. Muistakaa että kun asunnon lämpötila nousee yli 31 (kertokaa joku jos en muista oikeaa astetta), vuokraa ei tarvi maksaa.

Vierailija
59/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en valita, mutta asuntoni on tosi kuuma.

En usko, että muu kuin ilmalämpöpumppu oikeasti toimisi ja sellaista ei saa tänne laittaa.

En halua laittaa satoja euroja laitteeseen, joka ei ehkä oikeasti auta ja se on vielä ruma eikä mahdu minnekään.

Mieluummin kärvistelen tämän lyhyen ajan muuten.

Vierailija
60/83 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mölytoosalla oikein tekee jos yrittää yöllä nukkua?