mistä onnitellaan rippijuhlissa?
Mikä siis on se saavutus, josta korttiin onnittelut kirjoitetaan?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:09"]
Yleissivistys, hyvänen aika!
[/quote]
Joo ja kaikki muun maailman uskonnot. Se on yleissivistystä! Kristinusko on yksi muiden joukossa-
noin periaatteessahan ripillepääsyn eli konfirmaation PITÄISI tarkoittaa sitä, että lapsi, joka kasteessa on saanut armon siksi, että hänen ympärillään olleet aikuiset uskoivat hänen puolestaan Jumalaan, on nyt tullut tarpeeksi aikuiseksi ymmärtääkseen itse, mistä uskssa on kyse, tämän lisäksi opiskellut tietoa uskonsa peruskappaleista (ja todistanut osaamisensa läpåisemällä kuulustelun aiheesta) ja sitten päättänyt, että kyllä, hän haluaa edelleen kuulua tähän uskontoon ja uskoa itse. Ja sitten hän saa armon ihan oman uskonsa perusteella. Sen kunniaksi hän nauttii ensimmäisen ehtoollisensa täysivaltaisena seurakunnan jäsenenä. Tätä siinä OIKEASTI juhlitaan.
Näin. Konfirmaatiossa rippilapsi tunnustautuu uskovaiseksi. Tosin moni on 14-vuotiaana niin pöhelö (kuten esim minä) että ei edes tajua mistä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:20"]Pakollinen yleissivistys. Se on surullista. Uskonto on surullista pakkosyöttöä.
[/quote]
Ei rippikoulu, tai kirkkoon kuuluminen ole pakollista.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:20"]Oletan, että ripari ei ollu sun juttu. :D Sanon tämän hyvällä.
[/quote]
Olihan se leiri ihan kiva kokemus, mutta viralliselta sisällöltään rippikoulu on tyhjänpäiväinen. Minään saavutuksena sen läpäisyä ei voi oikein pitää. Tosin olin unohtanut ne ulkoa opettelut. Joillekuille se tuotti muistaakseni oikeita vaikeuksia.
Siitä, että on saanut laillisesti alaikäisenä tilkan viiniä.
Naimalupa. Jos tämä konfirmoitu ilmoittaa seuraavalla viikolla, että on menossa naimisiin, niin onnistuuko se? Eipä taida. Mikä se semmoinen naimalupa on, jonka turvin ei saa kuitenkaan mennä naimisiin.
Kaikki saavat naimaluvan 18-vuotiaana, oli konfirmoitu tai ei. Eikä sitä edes juhlita mitenkään.
Oikeasti juhlat järjestetään siksi, että nuori saisi mahdollisimman paljon rahaa. Ja se on ainoa syy miksi nuoret suostuvat kuuntelemaan viikon papin pölinää. Väittäköön kirkko mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:24"]
[/quote]
Joo ja kaikki muun maailman uskonnot. Se on yleissivistystä! Kristinusko on yksi muiden joukossa-
[/quote]
Nii-in, kristinusko on uskonto muiden uskontojen joukossa, joten sen tapojen tunteminen on yleissivistystä, vaikka henkilökohtaista vakaumusta olisikaan (kuten minulla). Ja kun evankelis-luterilainen uskonto on vielä maamme valtauskonto, on minusta aika outoa, että ihmiset eivät tiedä, mitä ripillepääsy tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"]Onnittelut ripille pääsyn johdosta.
Okei. Mitä se ripille pääsy käytännössä siis on? Mitä siinä on tehty tai suoritettu?
Sori typeryyteni, en oikeasti tiedä.
Käyty rippukoulu ja konfirmaatio. Konfirmoitu ev.lut. kirkon jäsen saa nauttia ehtoollista, toimia kummina ja tulla vihityksi kirkossa.
Tämä seremoniallisuus on luterilaisen kirkon menoja. henkilökohtaista uskoa Jeesukseen ja Raamatun sanomaan ei lie kukaan kysy. Ennen rippi-konfirmaatio oli lupaus seurata Jeesusta, elämässä ja kuolemassa.
Luterilainen opetus on sikäli harhaista, että ei lapsi tule Jumalan lapseksi sillä että sen päähän vettä valellaan jajoku toinen tekee lupauksia hänen puolestaan. Jumalan lapseksi tullaan uudestisyntymän kautta, uskosta Jeesukseen, tekemällä henkilökohtainen uskon ratkaisu.
"usko siis tulee kuulemisesta ja kuuleminen >Jumalan Sanan kautta" Kun ihminen kuulee Jumalan Sanaa saarnattavan, herättää Sana hänessä synnin tunnon, eli tietoisuudesta, että hän tarvitsee pelatusta, henkilökohtaisella ratkaisun teolla, toisten uskovien rukouksella ja sydämen uskollaan, hän pelastuu. Pyhä Henki, joka on synnin tunnon herättänyt, saarnatun sanan kautta, synnyttää hänen henkensä uudesti, elävään uskoon.
Näin se menee Raamatun mukaan. Kirkkojen seremoniat ei ketään pelasta, ne vaan sekotittaa luulemaan, ettei pelastusta tarvitse.
Kirkko on niin maallistunut ja kaikki nää kaste ja rippiseremoniat on katolilaista alkuperää, ja sikäli jos sielun pelastusta ajatellaan, ihan turhia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:24"]
Nii-in, kristinusko on uskonto muiden uskontojen joukossa, joten sen tapojen tunteminen on yleissivistystä, vaikka henkilökohtaista vakaumusta olisikaan (kuten minulla). Ja kun evankelis-luterilainen uskonto on vielä maamme valtauskonto, on minusta aika outoa, että ihmiset eivät tiedä, mitä ripillepääsy tarkoittaa.
Ei läheskään kaikki maamme kristityt kuulu evankelis-lutertilaiseen kirkkoon.
Maassamme on helluntalaisia, babtisteja, vapaakirkkolaisia, metodisteja, lestadiolaisia jne. kaikki eivät toteuta näitä luterilaisuuden rituaali jäänteitä, joita Luther ei ehtinyt saada pois katolis-kristillisyydestä
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on joku kristilinen perinne. Ei kai mitään syytä sinänsä. En oikeen ymmärrä. Itse en kuulu kirkkoon.
Vähentymässä on rippikoululaisten määrä, joka on hyvä asia.
Aika ankea on elämäsi jos et kirkkoon kuulu!
Keskustelu joskus 70-luvulla :
- Hyvä poika, onnea! Nyt se sitten on sullakin virallisesti naimalupa taskussa!
- Öhh..tota, kun me ollaan jo...ja naapurin Kati on raskaana!!
- ??
Konfirmoitu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on joku kristilinen perinne. Ei kai mitään syytä sinänsä. En oikeen ymmärrä. Itse en kuulu kirkkoon.
Vähentymässä on rippikoululaisten määrä, joka on hyvä asia.Aika ankea on elämäsi jos et kirkkoon kuulu!
No ankea on omakin elämäsi, jos kirkkoon kuuluminen on ainoa huvisi!
Juhlitaan alkavaa nuoruutta ja tavallaan lapsuuden päättymistä. Toivotetaan rohkeutta elää.
Vierailija kirjoitti:
Ripillepääsyn eli konfirmaation PITÄISI tarkoittaa sitä, että lapsi, joka kasteessa on saanut armon siksi, että hänen ympärillään olleet aikuiset uskoivat hänen puolestaan Jumalaan, on nyt tullut tarpeeksi aikuiseksi ymmärtääkseen itse, mistä uskssa on kyse, tämän lisäksi opiskellut tietoa uskonsa peruskappaleista (ja todistanut osaamisensa läpåisemällä kuulustelun aiheesta) ja sitten päättänyt, että kyllä, hän haluaa edelleen kuulua tähän uskontoon ja uskoa itse. Ja sitten hän saa armon ihan oman uskonsa perusteella. Sen kunniaksi hän nauttii ensimmäisen ehtoollisensa täysivaltaisena seurakunnan jäsenenä. Tätä siinä OIKEASTI juhlitaan.
OIKEA VASTAUS!
Se, miten aikojen kuluessa vähän joka maassa monien uskonnollisten juhlien sisältö on jäänyt sivummalle, ja juhlien ,ulkokuori, (vieraiden määrä, juhlapaikka, tarjoamiset, ohjelma, lahjat) muuttunut tärkeämmäksi, on eri asia. Siitähän voivat jotkut halutessaan aloittaa kokonaan oman keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni sanoo ripiltä pääsy?
Koska rippikoulu pitää suorittaa hyväksytysti esim. oppia ulkoa uskontunnustus ja Isä meidän-rukous. Ei se ole vaan leiri. Siellä opiskellaqn. Rippikoulun voi suorittaa myös muuten kuin leirillä.
Minulla 80-luvulla rippikouluun kuului ihan kirjallinen koe, joka piti läpäistä jotta sai rippikoulun suoritettua.
Pakollinen yleissivistys. Se on surullista. Uskonto on surullista pakkosyöttöä.