Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä onnitellaan rippijuhlissa?

Vierailija
14.06.2014 |

Mikä siis on se saavutus, josta korttiin onnittelut kirjoitetaan?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ripille pääsyn johdosta.

Vierailija
2/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa naida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"]Onnittelut ripille pääsyn johdosta.

[/quote]

Okei. Mitä se ripille pääsy käytännössä siis on? Mitä siinä on tehty tai suoritettu?

Sori typeryyteni, en oikeasti tiedä.

Vierailija
4/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konfirmaatio. Mutta kai Suomessa aika yleisesti tavallaan aikuistumisriitti. 

Vierailija
5/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"]Onnittelut ripille pääsyn johdosta.

[/quote]

Okei. Mitä se ripille pääsy käytännössä siis on? Mitä siinä on tehty tai suoritettu?

[/quote]

Käyty rippukoulu ja konfirmaatio. Konfirmoitu ev.lut. kirkon jäsen saa nauttia ehtoollista, toimia kummina ja tulla vihityksi kirkossa.

Vierailija
6/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on joku kristilinen perinne. Ei kai mitään syytä sinänsä. En oikeen ymmärrä. Itse en kuulu kirkkoon.

Vähentymässä on rippikoululaisten määrä, joka on hyvä asia.

Vierailija
7/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:04"]

Vähentymässä on rippikoululaisten määrä, joka on hyvä asia.

[/quote]

Joo, koska nyt on rippi-iässä superpienten ikäluokkien aikaansaamat pienet ikäluokat. Kyllä se siitä taas sinun harmiksesi nousee.

Vierailija
8/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kirjoitan sitten korttiin tuon ekan ehdotuksen sellaisenaan. Tykkäisin enemmänkin kirjoittaa jotain henkilökohtaisempaa onnittelua, mutta kun en ihan tajua tuon merkitystä edes aikuistumisriittinä, niin mennään tollasella.

Vierailija
9/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistys, hyvänen aika!

Vierailija
10/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutus on se, että on karattu yöllä tupakalle ja pysytte hereillä, kun pappi jaarittelee jonninjoutavia Jeesuksesta. Ei tosiaan mitään, mistä pitäisi onnitella.

Vierailija
11/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:09"]Yleissivistys, hyvänen aika!

[/quote]

Kuka tahansa voi kirjoittaa onnittelut kuten nro 2 ehdotti. Mutta mitä sen eteen on tehty, sitä ei kukaan ole vielä kertonut.

Vierailija
12/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks nyt vaan ap mut missä kolossa oot kasvanu :D itse en kuulunkirkkoon enkä käynyt ikinä riparia mutta kyllä mä suurin piirtein silti tiedän mitä se tarkoittaa ja muistan hyvin kun oma ikäluokkani oli riparilla

Vierailija
13/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni sanoo ripiltä pääsy?

Vierailija
14/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:11"]Anteeks nyt vaan ap mut missä kolossa oot kasvanu :D itse en kuulunkirkkoon enkä käynyt ikinä riparia mutta kyllä mä suurin piirtein silti tiedän mitä se tarkoittaa ja muistan hyvin kun oma ikäluokkani oli riparilla

No mistä siinä onnitellaan?

Vierailija
15/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

noin periaatteessahan ripillepääsyn eli konfirmaation PITÄISI tarkoittaa sitä, että lapsi, joka kasteessa on saanut armon siksi, että hänen ympärillään olleet aikuiset uskoivat hänen puolestaan Jumalaan, on nyt tullut tarpeeksi aikuiseksi ymmärtääkseen itse, mistä uskssa on kyse, tämän lisäksi opiskellut tietoa uskonsa peruskappaleista (ja todistanut osaamisensa läpåisemällä kuulustelun aiheesta) ja sitten päättänyt, että kyllä, hän haluaa edelleen kuulua tähän uskontoon ja uskoa itse. Ja sitten hän saa armon ihan oman uskonsa perusteella. Sen kunniaksi hän nauttii ensimmäisen ehtoollisensa täysivaltaisena seurakunnan jäsenenä. Tätä siinä OIKEASTI juhlitaan.

monille kyseessä on tietysti vain aikuistumisriitti, yksi monien joukossa, jotain mitä

"kuuluu" tehdä tietyssä vaiheessa nuoruutta.

Vierailija
16/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut siitä, että opettelit ulkoa uskontunnustuksen ja Isä meidän -rukouksen, vaikka sinua ei kiinnostakaan niiden sisältö. Rippikoulu ei ole nuorille sen ihmeellisempi juttu uskonnolliselta kannalta kuin koulujen uskonnon tunnit. En usko, että kovinkaan moni nuori oikeasti ajattelee tunnustautuvansa konfirmaatiossa kristityksi. Nuori menee rippikouluun, koska niin kuuluu sen ikäisenä tehdä ja koska kaveritkin menevät rippileirille. Jos nuori tekisi päätöksen rippukouluun menemisestä vain ja ainoastaan niiden syiden perusteella, mikä ripille pääsyn oikea merkitys on, niin aika moni jättäisi menemättä.

Vierailija
17/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:11"]Anteeks nyt vaan ap mut missä kolossa oot kasvanu :D itse en kuulunkirkkoon enkä käynyt ikinä riparia mutta kyllä mä suurin piirtein silti tiedän mitä se tarkoittaa ja muistan hyvin kun oma ikäluokkani oli riparilla

[/quote]

kasvoin tosiaan kolossa :) eli ikävuodet 11-16 asuin Ruotsissa, eikä siellä ole ollenkaan näin voimakasta rippikouluperinnettä. Sen jälkeen en ole tätä enne ollut tekemisissä asian kanssa.

Vierailija
18/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:09"]Yleissivistys, hyvänen aika!

[/quote]

Kuka tahansa voi kirjoittaa onnittelut kuten nro 2 ehdotti. Mutta mitä sen eteen on tehty, sitä ei kukaan ole vielä kertonut.

[/quote]

No johan se tuli tuossa viestissä nro 6. Joo joo, sinä et arvosta uskontoa, mutta siinä ne on mainittu. Rippikoulussa opiskellaan kirkon perusopit ja sen päätteeksi konfirmoidaan kirkon täysvaltaiseksi jäseneksi.

Vierailija
19/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä onnitellaan että on vahvistettu se kaste, minkä saanut (lapsena) ja on käyty rippiKOULU eli opeteltu Jumalan sanaa yms, erit. ulkoa luettu, siellä ihan siis "tentitään" käskyt, uskontunnustus yms. Sen jäljeen pitäis olla hallussa luterilaisuuden perusteet...jos nyt on kuunnellut :)

Vierailija
20/37 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:10"]Saavutus on se, että on karattu yöllä tupakalle ja pysytte hereillä, kun pappi jaarittelee jonninjoutavia Jeesuksesta. Ei tosiaan mitään, mistä pitäisi onnitella.

[/quote]

Oletan, että ripari ei ollu sun juttu. :D Sanon tämän hyvällä. Itse pidin riparista, isoset oli niin ihania, että saivat ne vähän tylsemmätkin jutut tuntumaan hauskoilta . Ja me saatiin käydä uimassa ja saunassa vapaa-ajalla, pelattiin korttia, hengailtiin grillin ääressä, ja tehtiin kepposia kanttorille. Yöllä sniikattiin poikien puolelle ja pakoiltiin hurjistunutta pappia.

Ja siinä ohessa opin kristinuskon peruspilareita, uskontunnustuksen ja Isä Meidän, opin kuinka perus jumalanpalveluksessa kuuluu käyttäytyä, mitä tapahtuu kasteessa, häissä tai hautajaisissa, mitä on olla kummi jne.

Saatiin maalata oma näkemyksemme tai ajatuksemme Jumalasta ja Hänen läsnäolostaan haluamallamme tavalla. Minä maalasin sinisenpunaisen taivaan, suuress auringonlaskussa oli "valvova silmä" ja sitä katseli isä yhdessä pienen poikansa kanssa kukkulan päällä. Tämä teos valittiin "koskettavimmaksi" olin otettu, koska en ole taiteellinen.. oli kivaa, eikä minusta silti tullut hihhulia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän