Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kaverit ylipainoisia, miksi?

Vierailija
14.06.2014 |

Oon ihmetellyt jo tovin nykymenoa. Lasten kaverit lähes kaikki ylipainoisia (reippaasti) eikä harrasteta mitään. Karkkia ostetaan aina kun pyydetään ja lapset saa itse ostaa päivittäin. Enkä puhu mistään tikkarista vaan ilmestyvät meillekin 5-6 euron hetkkusäkkien kanssa mutustaan. Ruokailuissa ei oo mitään rytmiä, jos tarjoan välipalaa tai päiväruokaa, niin herkut kelpaa, mutta tavallinen ruoka ei. Osa on sitten niitä joiden perheessä syödään lähes poikkeuksetta pikaruokaa illalla kahdeksan aikaan. 

Käy sääliksi nämä koululaiset, joiden vanhemmat ovat vastuussa lasten täysin vääristyneestä ruokakulttuurista ja jo lapsena kerätystä ylipainosta. :(

Meillä ei ole mikään ääripään perhe. Eli kyllä meilläkin herkutellaan, mm. Leivon paljon, mutta ei meillä herkuilla korvata lämmintä ruokaa.

ihmetyttää vaan missä monen lapsen vanhemmat ovat. Niin fyysisesti kun henkisestikin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tässä luokkajakoa? Omien lasten kaverit hoikkia ja urheilullisia. Ei yhtään pulskaa laajassa ystäväpiirissä.

Vierailija
2/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit otsikossa miksi ja tekstissäsi vastasit siihen. Ei siis lisättävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla kuljetetaan kaikkialle. Siinä iso syy.

Vierailija
4/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa? Mun lasten kaveripiirissä kaikki ovat suht normaalissa kunnossa.

Vierailija
5/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapset on siis aliravittuja, yhtä hieno yleistys kuin sulla. Ihmettelen, miksi jotkut lapset eivät saa kunnolla ravintoa tai edes silloin tällöin pieniä herkkuja...

Vierailija
6/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? *hölmistyy*. Mä en oo tavannut vielä yhtäkään ylipainoista lasta. Tai tietenkin niitä tuolla jossain uimarannoillakin näkee, mutta elän kai jonkinlaisessa tynnyrissä. Mun kokemuksen mukaan nykylapsiperheet elävät terveellisesti. Niin ei siis suinkaan kaikissa tapauksissa ole.

Vierailija
7/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lasten lihavuus on lisääntynyt, joten varmasti lihavia lapsia monissa perheissä on. Mietin omaa isoa kerrostalopihaa. Siellä on aika paljon lapsia päivittäin leikkimässä. Nyt ei tule mieleen yhtään ylipainoista. 

Koulussa kannattaisi varmaan jotenkin kiinnittää vanhempien huomio asiaan. Oppilaille ei kuitenkaan pitäisi kovin paljon puhua painojutuista, koska se voisi johtaa lihavien kiusaamiseen. 

Vierailija
8/12 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin terveydenhoitajan näkökulmasta (toki puhun vain oman kaupunkini/koulujeni tilanteesta) lasten ylipainoisuus on todella lisääntynyt. Eniten tässä huolestuttaa diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien puhkeaminen jo teini-ikäisille, jos sama meno jatkuu lukioikään asti.

Vierailija
9/12 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin perheen kanssa Linnanmäellä viikonloppuna. Järkytyin siitä lihavien lasten määrästä. Itse olen 160cm pitkä ja painan 55kg (en siis mikään laiha vaan ihan normaalipainoinen). Oli kamalaa huomata, että siellä oli monia ala-asteikäisiä lapsia, jotka olivat minun pituisiani ja painoivat arviolta 70-80kg! Ihan järkyttävää.

Vierailija
10/12 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:54"]

Niinkö? *hölmistyy*. Mä en oo tavannut vielä yhtäkään ylipainoista lasta. Tai tietenkin niitä tuolla jossain uimarannoillakin näkee, mutta elän kai jonkinlaisessa tynnyrissä. Mun kokemuksen mukaan nykylapsiperheet elävät terveellisesti. Niin ei siis suinkaan kaikissa tapauksissa ole.

[/quote]

Niin elät, tynnyrissä siis. Omien lasteni luokkalaisia kun miettii, niin ekaluokalla on kolme selkeästi ylipainoista lasta (lapsia 18), kolmosella neljä (lapsia 25) ja vitosella viisi (lapsia 19). Noista vitosluokkalaisista kaksi on jo hyvin lihavia.

Eikä pelkästään se selkeä, numeroissa mitattava ylipaino: ekaluokkalaiseni kaveri ei ole kiloissa ylipainoinen, mutta selkeä rasvamaha tytöllä jo on. Heillä syödään kotona sokeria hyvin paljon ja se näkyy jo 7-vuotiaalla siinä, mihin rasva kertyy. Keskivartalolihavuus on kaikkein vaarallisinta.

Vierailija
11/12 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:44"]Olisko tässä luokkajakoa? Omien lasten kaverit hoikkia ja urheilullisia. Ei yhtään pulskaa laajassa ystäväpiirissä.
[/quote]
Sama juttu. Mun lasten kavereissa on yksi vähän pyöreä ja hän asuu maalla.

Vierailija
12/12 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:44"]Olisko tässä luokkajakoa? Omien lasten kaverit hoikkia ja urheilullisia. Ei yhtään pulskaa laajassa ystäväpiirissä.
[/quote]
Sama juttu. Mun lasten kavereissa on yksi vähän pyöreä ja hän asuu maalla.
[/quote]
Meidän lähistöllä "köyhemmällä" alueella lapset on paljon pullukampia. Mut esim. päiväkodissa ja toisessa, "paremmassa" koulussa ei juuri näe edes vähän pyöreitä.