Mitä lääkärinne on tehnyt, jos teillä runsaat kuukautiset?
Kommentit (101)
Oli aivan ihana sessio tänään!!! <333
Uhhh ahhh... vieläkin tuntuu...
Elämäni ainoat hormonikuurit on lääkäri määrännyt nimenomaan vuoto-ongelmiin. Laitettiin lähete keskussairaalan gynelle tutkimuksiin, mutta mitään erityistä syytä ei löytynyt ja lääkehoito auttoi.
No mitä mahtui laitettiin johonkin kuppiin, ja loput pieneen muovipussiin kun ei lääkärillä muuta ollut.
Caprilonia ja Buranaa. Syy runsaaseen vuotoon oli kuparikierukassa.
Minulle määrättiin Caprilonia, mutta vasta 30 vuotta sen jälkeen, kun olin kärsinyt pahoista kuukautisista. Elämä oli kuin uudesti syntyneellä! Nyt olen menossa hakemaan kierukkaa vuodon lopettamiseksi, koska olen sairastunut pahaan anemiaan noiden vuosikymmenten takia. Toivotaan, että se sopii. Itse haluaisin suoraan kohdunpoiston, mutta lapsettomana en saa sitä, koska "mieleni saattaa vielä muuttua"....
Just viime viikolla annettiin Evorel Sequi depotlaastarit, kun kaikki mahdolliset erilaiset pillerit jo kokeiltu ja koska kierukkaa en huoli :( Nyt löyty ultrassa myös eka kertaa myomia ja niiden muotojen mukaan päätteli että voivat aiheuttaa lorotusvuotoa. Cyklokapronista ei juurikaan apua. Miranax ei enää auta kipuihin vaikka söisin yhdessä Panadolin kanssa. Haluaisin kohdunpoistoon, mutta lääkäri pelotteli, että on iso leikkaus. Olen aika väsynyt tähän kaikkeen :(
Ei mitenkään. Se vaan survoi sen metallisen välineen sisään, mutta ei hän tutkinut mitenkään eikä sanonut mitään. Vuoto ei loppunut. Hemoglobiini on 91 ja ferritiini 4. Rautaa ei tarvitse syödä, koska arvoni ovat kohtuullisen hyvät. En saanut mitään ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tehnyt mitään. Ferritiini 10, kuulemma oikein hyvä ja viitearvoissa, mitään ei tarvi tehdä!
Ärsyttää kun äitiyslomalla joutuu olemaan tk:n varassa kun työterveyttä ei saa käyttää. Tk lääkärit on joka asiaan evvk.
Ei ole haluttu hoitaa anemiaa, koska rautainfuusio on kallista hoitoa.Rautavarastosi ovat kohta lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Kehotti syömään ibuprofeenia. Myös seksin harrastaminen menkkojen aikaan niukenti ja lyhensi mulla vuotoja.
Terveyskesluksen sairaanhoitajan mukaan ibuprofeeni lisää kuukautisvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän voi tehdä sille että on koko ajan menkat eli kierto 21pv. Kierukka ei käy. Ikää 46 eli pillereitäkään ei kai suositell. Vuoto kestää 7-8pv, sitten pieni tauko ja taas sama uudestaan!
Mulla ihan sama kierto + kesto. Ikää tosin 48v. Söin vuosikausia pillereitä, mutta jätin ne pois sivuvaikutusten takia. Kokeilin ainakin kolmea eri merkkiä. Mulla on alle 30 vuotiaana diagnosoitu endometrioosi, mutta raskauduin ihan suht helposti 32 vuotiaana. Olisikohan ollut toisella kierrolla.
Kierrukkaa en halua, kun pelkään sivuoireita ja pelkään ettei helpota tilannetta muutenkaan, kun ei pillereistään ollut juuri apua. Pillereitä ei enää suositeltu, kun on sen verran pitkä tauko, kun jätin ne pois. Enkä halua kyllä niitäkään juuri sivuoireiden takia. Ärsyttää vain koko tilanne. Mulla on ollut aina suht runsaat ja pitkät menkat (n. 7pv), eikä pillerit vaikuttaneet tähän oikein mitenkään. Kipuja ja muita oireita on ollut menkkojen aikana aina. Pillereillä tai ilman. Turhauttaa. Toivon vain, että loppuisivat kokonaan.
Minulla poltettiin kohdun limakalvot pois (englannissa). Laserilla alakautta nukutuksessa. Kivut ja vuoto olivat aivan hirveät noin puoli vuotta ennen toimenpidettä.
Eli kannattaa kysellä moista vaihtoehtoa, mikäli lapset on jo tehty. Kun limakalvot ovat ohuen ohuita raskaus ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän voi tehdä sille että on koko ajan menkat eli kierto 21pv. Kierukka ei käy. Ikää 46 eli pillereitäkään ei kai suositell. Vuoto kestää 7-8pv, sitten pieni tauko ja taas sama uudestaan!
Minipillerit käy oikein hyvin. Niiden syömisellä ei ole estettä. Reseptiä hakemaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Just viime viikolla annettiin Evorel Sequi depotlaastarit, kun kaikki mahdolliset erilaiset pillerit jo kokeiltu ja koska kierukkaa en huoli :( Nyt löyty ultrassa myös eka kertaa myomia ja niiden muotojen mukaan päätteli että voivat aiheuttaa lorotusvuotoa. Cyklokapronista ei juurikaan apua. Miranax ei enää auta kipuihin vaikka söisin yhdessä Panadolin kanssa. Haluaisin kohdunpoistoon, mutta lääkäri pelotteli, että on iso leikkaus. Olen aika väsynyt tähän kaikkeen :(
Vastasin jo kerran: Itse sain englannissa avun, useita vuosia sitten, kohdun limakalvot poltettiin pois miltei tyystin laserilla. Alakautta nukutuksessa, yksi yö sairaalassa. Sen jälkeen ihan pikkuisen vuotoa, eikä kipuja lainkaan. Sopii heille, jotka eivät enää hakeudu raskaaksi, sillä limakalvojen poiston jälkeen raskaus ei kestä. Kannattaa kai lääkäriltä kysellä miten tämä olisi saatavissa suomessa.
https://yle.fi/uutiset/3-9811106
Ei ole koskaan gynekologi suositellut tai edes maininnut vaihtoehtona. Ferritiini 4, eikä lääkärien puolelta toimenpiteitä.
Ei juuri mitääb