Mitä lääkärinne on tehnyt, jos teillä runsaat kuukautiset?
Kommentit (101)
Mulla oli kerran vuotoa lähes taukoamatta parin kuukauden ajan. Gynellä selvisi, että syynä oli kiertohäiriö, jossa estrogeeniä erittyi, mutta keltarauhashormonia jostain syystä ei. Tämä aiheutti sen, että varsinaisia menkkoja ei tullut, vaan kohdun limakalvoa kertyi kertymistään ja sitä valui koko ajan pikkuhiljaa pois. Sain keltarauhashormonikuurin, jolloin kierto normalisoitui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän voi tehdä sille että on koko ajan menkat eli kierto 21pv. Kierukka ei käy. Ikää 46 eli pillereitäkään ei kai suositell. Vuoto kestää 7-8pv, sitten pieni tauko ja taas sama uudestaan!
Mulla ihan sama kierto + kesto. Ikää tosin 48v. Söin vuosikausia pillereitä, mutta jätin ne pois sivuvaikutusten takia. Kokeilin ainakin kolmea eri merkkiä. Mulla on alle 30 vuotiaana diagnosoitu endometrioosi, mutta raskauduin ihan suht helposti 32 vuotiaana. Olisikohan ollut toisella kierrolla.
Kierrukkaa en halua, kun pelkään sivuoireita ja pelkään ettei helpota tilannetta muutenkaan, kun ei pillereistään ollut juuri apua. Pillereitä ei enää suositeltu, kun on sen verran pitkä tauko, kun jätin ne pois. Enkä halua kyllä niitäkään juuri sivuoireiden takia. Ärsyttää vain koko tilanne. Mulla on ollut aina suht runsaat ja pitkät menkat (n. 7pv), eikä pillerit vaikuttaneet tähän oikein mitenkään. Kipuja ja muita oireita on ollut menkkojen aikana aina. Pillereillä tai ilman. Turhauttaa. Toivon vain, että loppuisivat kokonaan.Minulla poltettiin kohdun limakalvot pois (englannissa). Laserilla alakautta nukutuksessa. Kivut ja vuoto olivat aivan hirveät noin puoli vuotta ennen toimenpidettä.
Eli kannattaa kysellä moista vaihtoehtoa, mikäli lapset on jo tehty. Kun limakalvot ovat ohuen ohuita raskaus ei onnistu.
Suomessa se tehdään hereillä ja ilman kunnon kipulääkitystä. Käsketään ottamaan Burana tuntia ennen, mutta eihän se auta mitään. Taidan muuttaa Englantiin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tehnyt mitään. Ferritiini 10, kuulemma oikein hyvä ja viitearvoissa, mitään ei tarvi tehdä!
Ärsyttää kun äitiyslomalla joutuu olemaan tk:n varassa kun työterveyttä ei saa käyttää. Tk lääkärit on joka asiaan evvk.
Ferritiini 10 on kyllä todella surkea :D
Onko Ferritiini mitattu? Alhainen varastorauta voi olla runsaan kuukautisvuodon syy.
Ei sitten niin yhtään mitään, sanoi vaan, että sellaista se välillä on. Caprilonia kirjoitti nuivasti suhtautuen pienen kokeilupurkin, jota apteekissa äimistelivät, että ei tämä kyllä kovin moneksi päivää mitään apua tuo. Kun olin varannut lääkäriajan ajatuksella, että josko olisi vaihdevuosiongelmaa järjettömäksi lisääntynyt verenvuoto ja kaikki muukin oireisto raivopäisyyksineen, kirjoitti kuitenkin labralähetteen, jossa hormoniarvojen lisäksi mm. ferritiinin mittaus. Ferritiini oli 9, mikä n. 120-130 hemoglobiiniin yhdistyen sitten oli lääkärin mielestä ihan hyvä. Päätin, että pitäkää tunkkinne, en jaksa minäkään hyödyttömiä aikoja varailla. Viisi vuotta kuljin kuukautisten ajan extramaxiside-suurinmahdollinentamponi-yhdistelmässä ja söin purkkitolkulla apteekista ostamaani rautaa. Nyt onneksi alkaa homma kääntyä siihen, että vuoto on enää vähäistä ja epäilen kuukautisten olevan loppumassa aika lähiaikoina kokonaan.
(Ai niin, mummojen muistitestin varmuuden vuoksi teetti myös. Itse en ihan ymmärtänyt "piirrä kellotaulu" -testin pointtia, mutta kai se liittyi siihen, että kerroin oireiden olevan myös psyykkisesti aika rankkoja.)
Ei tehnyt mitään. Määräsi vain tulehduskipulääkkeet (Miranax) ja käski laihduttaa. Olin silloin 14-vuotias ja minulla oli 8kg ylipainoa (painoindeksini oli 28 - 29).
Laihdutin 20 kg ja kuukautiskivut EIVÄT loppuneet. Kipulääke kyllä auttoi. Varsinkin jos sen otti heti ensimmäisiin kipuihin (kevyt jomotus) eikä vasta sitten, kun kipu on räjähtänyt käsiin.
Yksityinen gyne kirjoitti lähetteen polyypin poistoon. Tämä tosin vasta kierukkakokeilun jälkeen. Nyt 8kk ollut mielestäni normimenkat.
Ensimmäinen tyrkytti väkisin kierukkaa (nuori mieskandi). Seuraava (nainen) onneksi kirjoitti lähetteen gynelle josta lämpöpallohoitoon. Syynä anemia ja väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän voi tehdä sille että on koko ajan menkat eli kierto 21pv. Kierukka ei käy. Ikää 46 eli pillereitäkään ei kai suositell. Vuoto kestää 7-8pv, sitten pieni tauko ja taas sama uudestaan!
Itselläni oli samaa eikä tk lääkäri edes uskonut. Sanoi kyllästyneesti, että kurkataan sitten ja hämmästyi, että sinähän vuodat kunnolla... Olin käynyt kerran aiemmin ja sanoin, että kyllästyttää tämä jatkuva vuoto. Minulle tehtiin se kohdun limakalvon poltto, en muista tähän hätään oikeaa termiä, ja se auttoi.
Lääkäri ehdotti hormonikierukkaa, jonka sitten laitatinkin. Kannatti.
Sanonut, että ei tällä kertaa ja lähtenyt illaksi vaimonsa luokse :(
Ikinä ei ole ehdotettu muuta kuin hormoneja. No, sitten anemia vuosia ja odotellaan vuotojen lopullista loppumista.
Työterveyslääkäri otti vasta tosissaan ongelman, kun olin 38v., mutta olikin anemiaan ja kuukautishäiriöihin erikoistunut naislääkäri. Lähetteet jatkotutkimuksiin, kierukka, rautakuuri, siihen väliajalle Caprilon isolla annostuksella ja reippaasti särkylääkkeitä. Löytyi niin paljon polyyppeja, että piti suorittaa useampi leikkaus.
Kierukka on pelastanut elämäni. En ole aiemmin käyttänyt mitään hormonaalisia lääkkeitä ja vastustin kierukkaa aluksi. Nyt harmittaa, ettei tullut aiemmin hankittua sitä. Elämänlaatuni parani potenssiin 100. Sen sijaan, että kuukaudessa on vaikean kuukautiskierron ja niiden sivuoireiden takia 3 hyvää päivää, niin nyt on 2-3 vähän kivuliaampaa päivää ja loppukuu omana itsenään olemista. Noihin kipupäiviinkin sai tehokkaat särkylääkkeet työterveydestä.
Kokeilen kolmet e-pillerit. Eka kuukausi, niukka vuoto. Toka kuukausi, runsaampi vuoto kuin ekalla kerralla. Kolmes kuukausi, aivan kuten ennenkin. En sitten kokeillut enää muita.
Sitten käyttöön ibuprofeeni kuukautisten aikana, että ei jalat mene alta vuodon aikana. Eli vuodin kuin pistetty sika 40 vuotta 13 krt vuodessa 7 vrk kerrallaan + synnytyksen jälkeiset kuukaudet keskeytyksettä poislukien raskausaika.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten niin yhtään mitään, sanoi vaan, että sellaista se välillä on. Caprilonia kirjoitti nuivasti suhtautuen pienen kokeilupurkin, jota apteekissa äimistelivät, että ei tämä kyllä kovin moneksi päivää mitään apua tuo. Kun olin varannut lääkäriajan ajatuksella, että josko olisi vaihdevuosiongelmaa järjettömäksi lisääntynyt verenvuoto ja kaikki muukin oireisto raivopäisyyksineen, kirjoitti kuitenkin labralähetteen, jossa hormoniarvojen lisäksi mm. ferritiinin mittaus. Ferritiini oli 9, mikä n. 120-130 hemoglobiiniin yhdistyen sitten oli lääkärin mielestä ihan hyvä. Päätin, että pitäkää tunkkinne, en jaksa minäkään hyödyttömiä aikoja varailla. Viisi vuotta kuljin kuukautisten ajan extramaxiside-suurinmahdollinentamponi-yhdistelmässä ja söin purkkitolkulla apteekista ostamaani rautaa. Nyt onneksi alkaa homma kääntyä siihen, että vuoto on enää vähäistä ja epäilen kuukautisten olevan loppumassa aika lähiaikoina kokonaan.
(Ai niin, mummojen muistitestin varmuuden vuoksi teetti myös. Itse en ihan ymmärtänyt "piirrä kellotaulu" -testin pointtia, mutta kai se liittyi siihen, että kerroin oireiden olevan myös psyykkisesti aika rankkoja.)
Voi ei. Tunnen tuskan. Oikeasti.
Caprilon-kuurin söin, ja auttoi.
Pillereitä syönyt koko elämän. Nyt niitä ei enää saa ku ne tappaa ja kierukka tekee elämästä helvettiä.
Tässä odottelen, että elämän seuraavat 20 vuotta on pelkkää tuskaa.
Laittanut lähetteen keskussairaalan gynelle. Ensihätään saan lääkettä.
Mulla kestää normisti kuukautiset jotain 10 päivää ja kipuja on ainakin puolet kuusta. Nyt syön e pillereitä ja olen tyytyväinen. Kesti jonkin aikaa löytää sopiva merkki.