Mitä lääkärinne on tehnyt, jos teillä runsaat kuukautiset?
Kommentit (101)
Kirjoitti reseptin Cycapriconia (kirjoituasu ehkä toi), kourallinen päivässä niin voi olla töissä ja unohti sanoa siitä että LÄHES kaikkien fertiilissä iässä olevien naisten pitää syödä rautaa. Mun ferritiiniarvo noin 8 ja olen ollut 8v zombi.
Yksityinen lääkäri sanoi, että kaikkihan ne valittaa runsaista kuukautisista. Hän kirjoitti kierukkareseptin, vaikka sanoin, että en meinaa hakea sitä, koska minulle oli tehty jo sterilisaatio muutama vuosi sitä ennen. Olin silloin noin 39 vuotias. Menin terveysasemalle ja siellä lääkäri teetätti labratestit, joissa näkyi ferritiinin olevan 6. Lähete lähti siis Naistenklinikalle ja minulle tehtiin kohdun limakalvon lämpöpallohoito. Se onnistui hyvin ja kuukautisvuodosta jäi jäljelle enää noin 10%.
Asetti hormonikierukan. Pelastus.
Lääkärini tekemiset eivät vaikuta kuukautisiini millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotti hormonikierukkaa ensimmäisenä keinona, mitä kokeilinkin onnistuneesti. Ei mitään haittoja tai sivuvaikutuksia, ja enää vain mitättömät kuukautiset 2-3 kertaa vuodessa.
näin myös minulla
En tiedä. Ehkä kävi kuntosalilla tai katsoi kotona Tanssii Tähtien Kanssa.
Mun yleislääkäri sanoi, että kannattaa käydä gynellä tarkistuttamassa että runsaan vuodon takana ei ole mitään rakenteellista kuten esim. myoomaa ja kertoi alustavista hoitovaihtoehdoista. Aktiivisempi hän on runsaiden kuukautisten suhteen kun minä itse, mietti että ennen kuin ne on saatu hallintaan, on tosi hankala hoitaa raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän voi tehdä sille että on koko ajan menkat eli kierto 21pv. Kierukka ei käy. Ikää 46 eli pillereitäkään ei kai suositell. Vuoto kestää 7-8pv, sitten pieni tauko ja taas sama uudestaan!
Mulla ihan sama kierto + kesto. Ikää tosin 48v. Söin vuosikausia pillereitä, mutta jätin ne pois sivuvaikutusten takia. Kokeilin ainakin kolmea eri merkkiä. Mulla on alle 30 vuotiaana diagnosoitu endometrioosi, mutta raskauduin ihan suht helposti 32 vuotiaana. Olisikohan ollut toisella kierrolla.
Kierrukkaa en halua, kun pelkään sivuoireita ja pelkään ettei helpota tilannetta muutenkaan, kun ei pillereistään ollut juuri apua. Pillereitä ei enää suositeltu, kun on sen verran pitkä tauko, kun jätin ne pois. Enkä halua kyllä niitäkään juuri sivuoireiden takia. Ärsyttää vain koko tilanne. Mulla on ollut aina suht runsaat ja pitkät menkat (n. 7pv), eikä pillerit vaikuttaneet tähän oikein mitenkään. Kipuja ja muita oireita on ollut menkkojen aikana aina. Pillereillä tai ilman. Turhauttaa. Toivon vain, että loppuisivat kokonaan.
Kannattaisi kysyä sitä kohdun limakalvon lämpökäsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirena-hormonikierukka laitettu, auttoi ehkä ensimmäiset puoli vuotta. Sen jälkeen kokeiltu caprilonia (kallis ja pitää ottaa joku 8 tbl päivässä). Nyt syönyt primolut noria jatkuvasti 1tbl päivässä, kuukautiset pysyvät poissa. Ja edelleen siis on myös se mirena paikoillaan.
no onko nyt sen kalliimpi caprilon kuin e pilleritkään
Xd