Miten teidän perheessä suhtaudutaan laiskaan teiniin?
Enkä kaipaa mielipiteitä kuin sellaisilta, joilla on tai on ollut teinejä tässä viiden vuoden sisään. Pienten lasten vanhempien mielipiteet eivät kiinnosta. Luulin itsekin olevani superkasvattaja, kunnes kolme teiniäni ovat nyttemmin toisin todistaneet.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta teini-iästä kaverin, jota piti odottaa puoli tuntia myöhässä tapaamiseen, koska hänen isä vaati juuri lähdön hetkellä tekemään kotitöitä. Puhdasta kiusaamista ja nöyryyttämistähän sellainen on vanhemmalta, ei yhtään aikuisen käytöstä.
Mahdollisesti, mutta voi myös olla, että kaverilla on tietyt kotityöt tehtävänä, mutta vitkastelee ja välttää niitä aina viimeiseen asti niin että vanhempi tarttuu lopulta tuohon "minnekään et lähde ennenkuin tämä on tehty". Eli ei tee ennenkuin äärimmäisen pakon edessä.
Tiedän kyllä oikein hyvin, ettei kaveri ollut laiska tai vältellyt tehtäviään. Kyse oli isän tarpeesta nöyryyttää lapsiaan ja näyttää näille heidän paikka (=hierarkian pohjalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omasta teini-iästä kaverin, jota piti odottaa puoli tuntia myöhässä tapaamiseen, koska hänen isä vaati juuri lähdön hetkellä tekemään kotitöitä. Puhdasta kiusaamista ja nöyryyttämistähän sellainen on vanhemmalta, ei yhtään aikuisen käytöstä.
Mahdollisesti, mutta voi myös olla, että kaverilla on tietyt kotityöt tehtävänä, mutta vitkastelee ja välttää niitä aina viimeiseen asti niin että vanhempi tarttuu lopulta tuohon "minnekään et lähde ennenkuin tämä on tehty". Eli ei tee ennenkuin äärimmäisen pakon edessä.
Tiedän kyllä oikein hyvin, ettei kaveri ollut laiska tai vältellyt tehtäviään. Kyse oli isän tarpeesta nöyryyttää lapsiaan ja näyttää näille heidän paikka (=hierarkian pohjalla).
No sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse joskus käyttäneeni tuota taktiikkaa. Piti tiskata ja päätin vaan liueta kavereiden kanssa, ettei tarvitsisi... Turha luulo :D kyllä minä jouduin tiskaamaan ennen, kuin lähdin kylille ja oikeasti sehän oli ihan oikein.
Se kuuluu lapsen kehitysvaiheeseen, niin kuin 3v uhmaikä.
Teinin kehitys on valtavaa ja voimia kuluttavaa muuttua lapsesta aikuiseksi.
Viimeistään jossain 21-25v iässä usein sieltä puhkeaa viehättävä aikuinen.
Anna teinin olla rauhassa ja kasvaa kohti aikuisuutta, se vie paljon voimia ja energiaa.
Ongelma taitaa olla muualla kuin teineissä. Teinejä ei voi enää komennella kuin lapsia: aikataulut on neuvoteltava esim. kotitöiden suhteen kun teinillä voi olla jo muuta sovittuna (treffa kavereiden kanssa tms). Jos lapsi pärjää koulussa, on harastuksia ja kavereita, pitää huoneensa siistinä ja tekee hyvissä ajoin (!) sovitut kotihommat = EI ole laiska teini.
Minulla on teinipoika 16 v, em. kriteereillä ei ole laiska. Avain kaikkeen on neuvottelu, asioista sopiminen etukäteen ja molemminpuolinen kunnioitus sekä arvostus. Käskyttäminen ei ole hyvä toimintamalli nuoren aikuisen ohjaamiseen.
Käyttäjä36789 kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Meillä suurin ongelma on mielestäni perheen isä, jonka mukaan lasten kuuluu hymyssä suin tehdä kaikki, mitä isä käskee. Isä on esimiesasemassa töissä ja välillä ajattelen, että hän luulee olevansa meidänkin pomo. Lapset ovat hoitaneet koulunsa, kaksi heistä jopa erinomaisesti. Kesätyöt on hoidettu hyvillä työtodistuksilla ja kehuilla, kaikenmaailman stipendejä ja jopa hymypoikapatsas on meillä hyllyssä. Ripareilla on toimittu isosena ja sieltäkin soitettu tuuraamaan jonkun toisen peruuntunutta leiriä. Tuskin ne ihan tumpuille soittelevat. Summa summarum: lapsista on tullut kodin ulkopuolelta aina pelkkiä kehuja ja hyvää palautetta. Mutta kotona on toisin.
Esimerkki eiliseltä: mieheni ilmoittaa, milloin ruoho pitää leikata ja varoaikaa vartti. Hän on varmaankin itse ajatellut jo koko päivän, että ruoho on leikattava, mutta teinille asia annetaan tiedoksi varttia aiemmin. Kun siitä nousee haloo ja poika lähtee kavereidensa kanssa uimaan, mieheni kulkee myrskyn merkkinä ja ilmoittaa, että nyt meni kaikki rahahanat kiinni. Tällainen on tyypillinen ongelma. Ja koko perheen päivä pilalla. Tiedän itse tekeväni lasteni puolesta liikaa, mikä varmastikin on osasyy ongelmaan. Oma äitini oli aikoinaan superlaiska ja muistan jo pienenä päättäneeni, että minusta ei tule. Nyt tuntuu, että olen vaatinut liian vähän ja lapseni maksavat hintaa isäsuhteessaan.
Ap
Meillä kuopus oli yhdessä vaiheessa niin laiska, että olin tyytyväinen, kun sain jotenkin raahattua nuoren kouluun. Ehkä olin laiska itsekin, mutta en viitsinyt ruveta nuoren kanssa taistelemaan siinä vaiheessa, kun tällä oli lähinnä lapamadon toimeliaisuus.
Nuoremme käyttäytyi aina asiallisesti kodin ulkopuolella, koulu hoitui kelvollisesti ja kesätyötkin jopa kiitettävästi. Kotonakin hän käyttäytyi muuten asiallisesti, mutta tekemään häntä ei saanut oikein mitään, ei maanitteluilla, käskyillä, ei kehuilla, eikä kiristyksellä. Jos hänet halusi saada kunnolla takajaloilleen ja loukkaantumaan, ei tarvinnut kuin korottaa ääntään ja riita oli valmis. Niinpä puhuinkin hänelle aina hyvin sovittelevasti ja tasaisesti. Sillä pääsi pisimmälle ja helpoimmalla, vaikka usein ärsyttikin ja olisi tehnyt mieli sanoa nuorelle muutama valittu sana. Isänsä kanssa hän otti enemmän yhteen, koska tällä ei ollut aikaa eikä kärsivällisyyttä odotella nuoren saavan jotain aikaiseksi.
Nykyisin ei uskoisi samaksi nuoreksi. Urheilee ja opiskelee ja hoitaa asiansa. Oletan, että meillä suhde nuoreen pysyi kunnossa paljolti siksi, että joustimme niin paljon. Jonkunhan se oli siinä vaiheessa oltava aikuinen ja joustettava. Ajattelimme, että kun lapsi ei ryyppää, ei rällää ja käy koulua, niin se on jo voitto.
Kannattaa muistella aikaa kun itse oli teini. Sieltä saa hyviä vinkkejä ja ymmärrystä.
Meillä ei laiskuutta sallita. Herätys on viimeistään klo. 7 ja nukkumaan viimeistään klo. 22. Ulkoilua tulee olla päivittäin vähintään 8 tuntia ja sisällä ollessa saa katsoa televisiota/kännykkää maksimissaan tunnin. Poikkeuksena jalkapallon Em-kisat, joita saa katsoa päivittäin yhden pelin.
Välillä huolestuneina jauhamme asiasta mieheni kanssa, mutta teiniä kohtaan yritämme olla kannustavia. Esim. tämä nykyinen luovuttamisluuserointi ylimääräisen kielen kanssa on meillä esim. kokonaan torpattu. Sitä ei saa heittää harakoille, vaikka siitä ei tarvitsekaan ottaa numeroa päästötodistukseen (jotkut päästää tällaisiakin läpi sormien, vaikka tutor-houset on olemassa...). Pääasiassa ajattelemme, että tämä kestää jonku aikaa ja korjaantuu pian.
Ap[/quote]Ostat lapsies hyväksyntää sillä,ettei niiden ole tarttenu tehä mitään.[/quote]
Tätä mä en allekirjoita. Tiedän tehneeni lasten puolesta liikaa, mutta motiivi ei ole tuo. Olen ollut äiti, joka tekee lastensa puolesta: herättää ja tekee aamupalat, letittää hiukset ja kuskaa harrastuksissa, pitää kodin siistinä ja on ollut kiinnostunut lapsistaan ja heidän elämästään. Ja tämän olen tehnyt, koska oma äitini ei aikoinaan tehnyt näistä mitään. Olin niin kateellinen kavereilleni, joiden äidit tekivät tätä kaikkea. Nyt olen toteuttanut oman äitielämäni kuten haaveilin, mutta samalla olen totuttanut lapset siihen, että kyllä äiti tekee. Toki uskon, että kun muuttavat omilleen, pärjäävät. Mutta tämä jatkuva riitely kotitehtävistä lasten ja miehen välillä rasittaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse joskus käyttäneeni tuota taktiikkaa. Piti tiskata ja päätin vaan liueta kavereiden kanssa, ettei tarvitsisi... Turha luulo :D kyllä minä jouduin tiskaamaan ennen, kuin lähdin kylille ja oikeasti sehän oli ihan oikein.
Oma lapsi ei meinaa saada huonettansa siivottua, joskus kysyy, voiko kaveri tulla yöksi. Sanon siihen että voi, kun huone on laitettu parempaan kuntoon, ei tuonne voi kutsua. Joskus on siivonnut, joskus on laiskuuttaan unohtanut mieluummin yökylän, kun siivous on niin vastenmielistä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla muualla kuin teineissä. Teinejä ei voi enää komennella kuin lapsia: aikataulut on neuvoteltava esim. kotitöiden suhteen kun teinillä voi olla jo muuta sovittuna (treffa kavereiden kanssa tms). Jos lapsi pärjää koulussa, on harastuksia ja kavereita, pitää huoneensa siistinä ja tekee hyvissä ajoin (!) sovitut kotihommat = EI ole laiska teini.
Minulla on teinipoika 16 v, em. kriteereillä ei ole laiska. Avain kaikkeen on neuvottelu, asioista sopiminen etukäteen ja molemminpuolinen kunnioitus sekä arvostus. Käskyttäminen ei ole hyvä toimintamalli nuoren aikuisen ohjaamiseen.
Tämä. Kumma kun moni ei näytä lukevan ap:n viestistä todellista ongelmaa eli miehen toimintatapaa. Se on ongelma eikä mikään teinin laiskuus.
Päätin jo lasten ollessa vauvoja, että jos sosiaalistuminen luuseriuteen alkaa (lintsaajat, tupakoivat, ostareilla hengaavat, nuuskahuulet, häiriökäyttäytyjät, kiusaamiset) muutamme heti jonnekin peräkylille pois maisemista. Liian moni jää katselemaa noita ilmiöitä pitkäksi aikaa pääkaupunkiseudun lähiöissä. ei ole onneksi tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että oma teinisi ei ole laiska ja yksi avainasia on molemminpuolinen kunnioitus. Joitain teinejä kuitenkin laiskottaa enemmän ja he testailevat rajojaan tuossa asiassa, vaikka vanhempi olisi ollut kunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin, siitä ei ollut kyse.
Tunsin perheen ja tuo oli isän toimintatapa muutenkin. Ap:n tapauksessa on kyse ihan samasta. Ap itse kirjoittaa, ettei mies ilmoittanut tehtävästä etukäteen. Silloin kyse ei ole teinin laiskuudesta. Ei se teinikään ole mikään ajatustenlukija joka tietää ennalta, että isä hautoo jotain hommaa juuri kun hänellä on kaverin tapaaminen. Kyse on siitä, että aikuinen simputtaa.
Meillä yksi kolmesta teinistä on laiska ja ahne. Jokainen pieninkin avunpyyntö käynnistää neuvottelun korvauksesta. Toiset tekevät nätisti ja myös oma-aloitteisesti juttuja, joten on ikävää, että yksi luistaa hommista. Ei voida tietenkään maksaakaan hänelle, kun ei muillekaan makseta.
Tämä laiska ja ahne on erittäin uuttera sekä koulussa että palkkatyössä, mutta kotona ei korjaa edes omia jälkiään ilman neuvottelua ja usein pientä konfliktia. Ikää on jo 16 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin, siitä ei ollut kyse.
Tunsin perheen ja tuo oli isän toimintatapa muutenkin. Ap:n tapauksessa on kyse ihan samasta. Ap itse kirjoittaa, ettei mies ilmoittanut tehtävästä etukäteen. Silloin kyse ei ole teinin laiskuudesta. Ei se teinikään ole mikään ajatustenlukija joka tietää ennalta, että isä hautoo jotain hommaa juuri kun hänellä on kaverin tapaaminen. Kyse on siitä, että aikuinen simputtaa.
Joo, uskottiin jo että mainitsemassasi tapauksessa ei ollut teinin laiskuudesta kyse.
Miksei se mies ilmoita kotitöistä AJOISSA? Puolusta joskus sitä lastasi isän mielivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä annetaan joka päiväksi pieni työ. Esimerkiksi vie roskat, siivoaa jääkaapin, imuroi lattian, pesee vessan. Kun tekee jonkun jutun, niin sitten saa olla.
Siis joka päivä joku siivousjuttu? No onneksi omassa lapsuudessa kerran viikossa siivousapu riitti. Teidän menolla olisi tullut jo siivouskammo.
Sitten kun muuttavat kotoa, niin on hoidettava koulu tai työ ja muut hommat, joista eivät osaa mitään kun on aina tehty puolesta.