Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!
Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!
Kommentit (1048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutes kuvitteleeko porukka oikeasti täällä ettei päikyn henkilökunta tiedä jos lapsi on perustellusta syystä hoidossa aina? Kyllä ne tietää. Nämä lapset jokainen ymmärtää. Oli syy sitten lastensuojelullinen, kehityksellinen ym. Ja miksi päikyn tädit jopa johtajan kanssa osaa ihmetellä näitä ns. virikelapsia läpi kesän? Siihenkin on syynsä. Nämä vanhemmat itse paljastavat mitä tekevät. Ollaan toinen vanhempi äitiyslomalla ja toinen lomalla. Kerrotaan lapsen kuullen mitä kivaa on suunniteltu ja jätetään se lapsi itkemään sinne päikkyyn. Kukaan päiväkodin henkilökunnasta ei puhu ja arvostele työssä käyviä vanhempia joilla ei ole lomaa kertynyt. Kukaan ei arvostele jos on perusteltu syy. Nämä ns. virikelapset ovat niitä joita lohdutetaan, niitä jotka kysyvät miksi muut ovat kotona ja hän hoidossa. Syynä lomattomuuteen on näilä se että kuvitellaan että se päivähoito kesällä on niin tärkeää ettei mitään voi missata. Todellisuudessa ei ymmärretä että omat hoitajat ovat lomalla, paikalla on muiden päiväkotien lapsia ja aikuisia. Kesällä ei tehdä mitään kamalan erikoista koska miehitys on minimaalinen. Ja uskokaa pois, kaikki sijaisuutta tekevät ovat kesän työttöminä. Erotetaan näissä keskusteluissa hoidon todellinen tarve ja vanhempien silkka itsekkyys
Ihan tosissasi luulet, että vaikkapa kaikki masennuksesta kärsivät on lasu-perheitä? Tai esimerkiksi sen kotona hoidettavan pikkusisaruksen diagnooseista huudellaan isosisaruksen päiväkodissa? Katsos kun perheillä on sellaisiakin haasteita jotka eivät ole poikineet lastensuojelun asiakkuutta. Meillä meni isommat päiväkotiin, kun sairastuin kolmannen lapsen kohdalla vaikeaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Hyvä kun pääsin sängystä ylös aamulla. Helpon vauvan kanssa pärjäsin, mutta en kyennyt vastaamaan isompien lasten ulkoilusta ym. Olen kyllä 100% varma ettei kukaan päiväkodissa tiennyt masennuksestani.
Miksi et halunnut kertoa masennuksestasi hoitajille? Varmasti hekin olisivat osanneet paremmin vastata lapsen tarpeisiin ja oireiluun jos olisivat tienneet tämän. Näin siis jos lapsen parasta miettii.
Minä en näe lapsen parasta niin mustavalkoisesti, että se menisi kaikissa tilanteissa aikuisten tarpeiden yli. Minä ajattelen perheen parasta kokonaisuutena. Se tarkoittaa minulle sitä, että lapsen tarpeet menee yli silloin kun ne on aikuisen tarpeita suurempia tai yhtä suuria. Mutta sellainen olisi-ehkä-kiva-tietää tyyppinen tarve ei minusta ylitä aikuisen oikeutta yksityisyyteen arkaluontoisissa henkilökohtaisissa asioissa. Silloin aikuiselle aiheutuvan harmin suhde todennäköiseen lapselle saavutettavaan hyötyyn on kohtuuton.
Varhaiskasvatuksen opettajan kanssa voisi ehkä käydä kyseisen keskustelun. Jutella miten päiväkoti voisi auttaa lasta vaikka asian käsittelyssä. Hoitajille äidin terveydentilan asiat eivät kuulu.
Kyllä hoitajat ja opettaja ovat ihan samaa tiimiä ja käyvät näitä lapsiasioita yhdessä läpi ryhmän palavereissa.
Jos se opettaja haluaa antaa tiimissään ohjeita hoitajille miten asiaa käsitellään fine, minun ei tarvitse niiden hoitajien kanssa asioida asioissa, jotka eivät heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään kirjoitti:
Itselläni on kolme pientä lasta enkä todellakaan jaksa olla heidän kanssaan kotona. Kaikilla vielä eri kiinnostuksen kohteet ja leikit, eivät leiki keskenään. Päiväkodissa saavat ikäistään leikkiseuraa ja sellaisten aikuisten seuraa jotka jaksavat leikkiä. Olen enemmän lasten kanssa sitten kun ovat hiukan vanhempia.
Apuaa… Et varmasti ole kovin korkeasti koulutettu, sillä jos olisit, niin tietäisit että ne ensimmäiset vuodet ovat lapsen kehitykselle niitä kaikkein tärkeimpiä.
Ja miksi, oi miksi, olet tehnyt noin monta lasta?
Olen eri, mutta nämä "miksi olet tehnyt lapsia" taivastelut on kyllä varmaan maailmankaikkeuden turhimpien kommenttien TOP3:ssa.
Miten niin? Kohtahan toi puupää tekee niitä jo lisää muiden hoidettavaksi.
Ja sinä ajattelet, että vauvapalstalla v*ttuilu kääntää hänen päänsä?
No jos noin idari kommentteja kirjoittelee vieläpä täydestä sydämestä, niin toi on kyllä vähintä mitä siihen voi vastata… Ja kuka tietää vaikka kääntäisikin?
No anna palaa vaan. Kunhan totesin, että tuo on minusta maailman turhimpien ja lapsellisimpien kommenttien kärkikastia. Enkä tarkoita henk koht, sitä näkee täällä hyvin paljon, se taitaa olla mammojen lempparilyömäaseita. Miksi teit lapsen, miksi teit noin monta, miksi teit tuon ukon kanssa, miksi teit noin pienellä ikäerolla, miksi teit tuossa elämäntilanteessa, miksimiksimiksi...
Eiköhän ne teidän huonoiksi äideiksi luokittelemat ihmiset tee niitä lapsia ihan samoista syistä kuin ne hyvien äitien kerhoon kelpaavatkin.
Mutta siis jos se on pelkkää kärsimystä olla lasten kanssa ja on huomannut sen jo aikaisempien lapsien kanssa, niin ihan validia on ihmetellä miksi niitä tehdään lisää? Itse en ainakaan ymmärrä alkuunkaan, joten ole hyvä vaan jos olet tällainen äiti, niin väännä rautalangasta.
En ole, olen vaan kyllästynyt tuohon "miksi teit lapsia" -jeesusteluun joka toisessa ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että lapsilla ei ole oikeuksia. Ihan jo siitä lähtien kun päihdeäideillä on oikeus käyttää päihteitä raskausaikana vs syntymättömän lapsen oikeudet. Miksi näitä äitejä ei määrätä pakkohoitoon?
Siksi, että syntyneellä on suuremmat ihmisoikeudet kuin syntymättömällä. Ja näin pitää ollakin. Minä en ainakaan haluaisi kasvattaa tyttäriä maassa, jossa raskaana olevat naiset alistetaan julkiseksi omaisuudeksi ja pelkiksi synnytyskoneiksi.
Olen hoitanut näitä päihdeäitien lapsia ja tämä on vaan niin sydäntä särkevää…
Ymmärrän, nämä on hirmu traagisia tapauksia. Mutta koen silti, että raskaana olevan itsemääräämisoikeuden riistäminen on eettisesti hyvin vaikealta ajatus. Ja päihteet eivät ole ainut keino vahingoittaa sikiöä. Kun katsotaan, että sikiön etu menee äidin itsemääräämisoikeuden yli, ollaan jo todella vaarallisilla vesillä. Siitä on todella lyhyt matka esimerkiksi abortin totaalikieltoon.
Kyllähän jossain maissa, esim Norjassa pakkohoidetaan päihdeäidit. Abortin totaalikielto on kuitenkin eri asia.
Aargh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Näin hoitajana kysyn että miksi näitä tällaisia vanhempia pitäisi arvostaa? Eivät hekään arvosta sitä ihmistä,
joka kuitenkin hoitaa heidän lastaan huonolla palkalla pitkän päivän.
Tänään taas tuli se jälleen kerran koettua,
kun eräs mammalomalla oleva äiti tuli myöhässä hakemaan lasta, kun oli ollut kampaajalla.
Esitteli vielä uutta kampaustaan…
Pahoitteli kyllä, ja ajatteli varmaan, että ei se 10-15min niin paha kuitenkaan ole.
Mutta työpäiväni siis venyi sen takia, ja lapseni myöhästyi pahasti jalkapalloharjoituksistaan.
Mutta mitäs väliä hoitajan omalla elämällä tai perheellä.. Pääasia että itse saa mahdollisimman paljon vapaata omasta lapsestaan."
Joo , valitettavasti näitä puupäitä piisaa tyyliin " oli niin kiva ilma että teinkin pitkän lenkin koiran kanssa " (tyyppi puoli tuntia myöhässä ja hoitajan oma lapsi odottamassa huolestuneena silmiään pyörittelevän henkilökunnan kanssa omassa hoitopaikassaan, niin että kiitti oikein v-tusti. Olis nyt ottanut lapsensa mukaan kivalle kävelylle.)
Monien vanhempien toiminta on todella itsekästä ja törkeää.
Tämän vuoksi pari tuntemaani erinomaista perhepäivähoitajaa jätti hommansa. Uskomattomin oli perhe, joka tuli hakemaan lapsensa parikin tuntia myöhässä ja kuittasi asian sillä, että "ajateltiin vähän nauttia rauhasta, kun tiedettiin, että lapset on hyvässä hoidossa ja viihtyy täällä". Lasten ei tarvinnut viihtyä kauaa, koska hoitaja lopetti ja hakeutui säännölliseen päivätyöhön muualle (ja oli tosi onnellinen juuri säännöllisyydestä ja siitä että oli mukavia työkavereita.).
Perhepäivähoitajana miinuspalkalla sain näitä ajattelemattomia tyyppejä tavata.
Siis laps oli ihana, mutta oma aika se olisi hoitajallakin oltava.Äiskä iltavuorossa ja iskä näkyy tulleen kotiin ja jääneen pihalle autoaan rassaamaan. Tuli tunnin päästä hakemaan ihan pokkana mitenkään pahoittelematta.
Harmitti sekin, kun olisi pitänyt kehdata sanoa asiasta, jonka pitäisi olla päivän selvä.
Viimein jouduin lopettamaan koko homman, kun ei koskaan tiennyt kuka lapsista haetaan myöhässä.
Palkkaa ei ylitöistä maksettu.
Oletettiin kai, että kutsumusammatti jne.
Olen kuvitellut, että jos lasta ei haeta ja vanhempaa ei tavoita, niin lapsi lähtee sossujen matkaan odottelemaan. Mutta se ei siis olekaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Aargh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Näin hoitajana kysyn että miksi näitä tällaisia vanhempia pitäisi arvostaa? Eivät hekään arvosta sitä ihmistä,
joka kuitenkin hoitaa heidän lastaan huonolla palkalla pitkän päivän.
Tänään taas tuli se jälleen kerran koettua,
kun eräs mammalomalla oleva äiti tuli myöhässä hakemaan lasta, kun oli ollut kampaajalla.
Esitteli vielä uutta kampaustaan…
Pahoitteli kyllä, ja ajatteli varmaan, että ei se 10-15min niin paha kuitenkaan ole.
Mutta työpäiväni siis venyi sen takia, ja lapseni myöhästyi pahasti jalkapalloharjoituksistaan.
Mutta mitäs väliä hoitajan omalla elämällä tai perheellä.. Pääasia että itse saa mahdollisimman paljon vapaata omasta lapsestaan."
Joo , valitettavasti näitä puupäitä piisaa tyyliin " oli niin kiva ilma että teinkin pitkän lenkin koiran kanssa " (tyyppi puoli tuntia myöhässä ja hoitajan oma lapsi odottamassa huolestuneena silmiään pyörittelevän henkilökunnan kanssa omassa hoitopaikassaan, niin että kiitti oikein v-tusti. Olis nyt ottanut lapsensa mukaan kivalle kävelylle.)
Monien vanhempien toiminta on todella itsekästä ja törkeää.
Tämän vuoksi pari tuntemaani erinomaista perhepäivähoitajaa jätti hommansa. Uskomattomin oli perhe, joka tuli hakemaan lapsensa parikin tuntia myöhässä ja kuittasi asian sillä, että "ajateltiin vähän nauttia rauhasta, kun tiedettiin, että lapset on hyvässä hoidossa ja viihtyy täällä". Lasten ei tarvinnut viihtyä kauaa, koska hoitaja lopetti ja hakeutui säännölliseen päivätyöhön muualle (ja oli tosi onnellinen juuri säännöllisyydestä ja siitä että oli mukavia työkavereita.).
Perhepäivähoitajana miinuspalkalla sain näitä ajattelemattomia tyyppejä tavata.
Siis laps oli ihana, mutta oma aika se olisi hoitajallakin oltava.Äiskä iltavuorossa ja iskä näkyy tulleen kotiin ja jääneen pihalle autoaan rassaamaan. Tuli tunnin päästä hakemaan ihan pokkana mitenkään pahoittelematta.
Harmitti sekin, kun olisi pitänyt kehdata sanoa asiasta, jonka pitäisi olla päivän selvä.
Viimein jouduin lopettamaan koko homman, kun ei koskaan tiennyt kuka lapsista haetaan myöhässä.
Palkkaa ei ylitöistä maksettu.
Oletettiin kai, että kutsumusammatti jne.Olen kuvitellut, että jos lasta ei haeta ja vanhempaa ei tavoita, niin lapsi lähtee sossujen matkaan odottelemaan. Mutta se ei siis olekaan näin?
No usein kyse on kuitenkin lyhyistä ajoista ja aina löytyy selitykset ja ollaan näennäisesti pahoillaan.. Varmasti lasuja pitäisi tehdä paljon enemmän kuin mitä niitä tehdään. Ehkä se herättelisi vanhempia oikeasti miettimään enemmän sen pienen lapsen parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että lapsilla ei ole oikeuksia. Ihan jo siitä lähtien kun päihdeäideillä on oikeus käyttää päihteitä raskausaikana vs syntymättömän lapsen oikeudet. Miksi näitä äitejä ei määrätä pakkohoitoon?
Siksi, että syntyneellä on suuremmat ihmisoikeudet kuin syntymättömällä. Ja näin pitää ollakin. Minä en ainakaan haluaisi kasvattaa tyttäriä maassa, jossa raskaana olevat naiset alistetaan julkiseksi omaisuudeksi ja pelkiksi synnytyskoneiksi.
Ai, nyt on jo päihdeäiti? Vaikka et edes tiedä taustoja.
Olisiko äitini pitänyt jättää minut ja pikkuveljeni synnyttämättä ja kouluttaa itsensä korkeasti, etteivät olisi vanhempani kuolleet, kun oltiin pieniä, kun humalainen rekkakuski ajoi heidän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutes kuvitteleeko porukka oikeasti täällä ettei päikyn henkilökunta tiedä jos lapsi on perustellusta syystä hoidossa aina? Kyllä ne tietää. Nämä lapset jokainen ymmärtää. Oli syy sitten lastensuojelullinen, kehityksellinen ym. Ja miksi päikyn tädit jopa johtajan kanssa osaa ihmetellä näitä ns. virikelapsia läpi kesän? Siihenkin on syynsä. Nämä vanhemmat itse paljastavat mitä tekevät. Ollaan toinen vanhempi äitiyslomalla ja toinen lomalla. Kerrotaan lapsen kuullen mitä kivaa on suunniteltu ja jätetään se lapsi itkemään sinne päikkyyn. Kukaan päiväkodin henkilökunnasta ei puhu ja arvostele työssä käyviä vanhempia joilla ei ole lomaa kertynyt. Kukaan ei arvostele jos on perusteltu syy. Nämä ns. virikelapset ovat niitä joita lohdutetaan, niitä jotka kysyvät miksi muut ovat kotona ja hän hoidossa. Syynä lomattomuuteen on näilä se että kuvitellaan että se päivähoito kesällä on niin tärkeää ettei mitään voi missata. Todellisuudessa ei ymmärretä että omat hoitajat ovat lomalla, paikalla on muiden päiväkotien lapsia ja aikuisia. Kesällä ei tehdä mitään kamalan erikoista koska miehitys on minimaalinen. Ja uskokaa pois, kaikki sijaisuutta tekevät ovat kesän työttöminä. Erotetaan näissä keskusteluissa hoidon todellinen tarve ja vanhempien silkka itsekkyys
Ihan tosissasi luulet, että vaikkapa kaikki masennuksesta kärsivät on lasu-perheitä? Tai esimerkiksi sen kotona hoidettavan pikkusisaruksen diagnooseista huudellaan isosisaruksen päiväkodissa? Katsos kun perheillä on sellaisiakin haasteita jotka eivät ole poikineet lastensuojelun asiakkuutta. Meillä meni isommat päiväkotiin, kun sairastuin kolmannen lapsen kohdalla vaikeaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Hyvä kun pääsin sängystä ylös aamulla. Helpon vauvan kanssa pärjäsin, mutta en kyennyt vastaamaan isompien lasten ulkoilusta ym. Olen kyllä 100% varma ettei kukaan päiväkodissa tiennyt masennuksestani.
Miksi et halunnut kertoa masennuksestasi hoitajille? Varmasti hekin olisivat osanneet paremmin vastata lapsen tarpeisiin ja oireiluun jos olisivat tienneet tämän. Näin siis jos lapsen parasta miettii.
Minä en näe lapsen parasta niin mustavalkoisesti, että se menisi kaikissa tilanteissa aikuisten tarpeiden yli. Minä ajattelen perheen parasta kokonaisuutena. Se tarkoittaa minulle sitä, että lapsen tarpeet menee yli silloin kun ne on aikuisen tarpeita suurempia tai yhtä suuria. Mutta sellainen olisi-ehkä-kiva-tietää tyyppinen tarve ei minusta ylitä aikuisen oikeutta yksityisyyteen arkaluontoisissa henkilökohtaisissa asioissa. Silloin aikuiselle aiheutuvan harmin suhde todennäköiseen lapselle saavutettavaan hyötyyn on kohtuuton.
Mitä harmia tästä voisi koitua aikuiselle? Kaikilla pk:n työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus. Sen sijaan jos he tietävät että äiti on masentunut, niin he varmasti voisivat yrittää antaa tälle lapselle extra huomiota.
Kysytkö tosissasi? Harmi on se, että pitäisi levitellä yksityisasioitaan ihmisille joihin ei ole läheistä luottamuksellista henkilökohtaista suhdetta. Ei sillä ole vaitiolovelvollisuuden kanssa tekemistä. En minä pelkää että hoitajat kertoisivat asioista eteenpäin, vaan minusta se asia ei kuulu sille hoitajallekaan.
Ymmärrän kyllä, että olisi mukava tietää kaikkien vanhempien arimmatkin yksityisasiat ja likapyykit ja kyllä, ehkä niiden tietämisestä joskus olisi oikeaa hyötyä sen lapsenkin käsittelemisessä. Se ei nyt vaan ole kohtuullinen tai edes realistinen odotus.
Mitä väliä sillä on mistä syystä ne lapset on hoidossa? Jos ne kerran siellä päikyssä on niin päikyn tehtävä ne on myös hoitaa.
Hoitajien ammattitaitoon kuuluu hoitaa lapset vaikka syy on mikä ja myös olla moralisoimatta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että tulee noita Koskelan tapauksia. Näitä juttuja, kun lukee niin suurta on kateus ja viha, mitä jotkut näyttävät tuntevan äitejä kohtaan, jotka vievät lapsia toisten hoidettaviksi. Sieltä se jo kumpuaa se ilkeys.
Mitäpä lottoat, ovatko Koskelan teinit sellaisista perheistä, joissa vanhemmat ovat viettäneet lastensa kanssa mahdollisimman paljon aikaa?
Itselläni on kolme pientä lasta enkä todellakaan jaksa olla heidän kanssaan kotona. Kaikilla vielä eri kiinnostuksen kohteet ja leikit, eivät leiki keskenään. Päiväkodissa saavat ikäistään leikkiseuraa ja sellaisten aikuisten seuraa jotka jaksavat leikkiä. Olen enemmän lasten kanssa sitten kun ovat hiukan vanhempia.
Ja kilin kellit olet enemmän sitten kun ovat isompia. Silloin lykkäät kännykät käteen ja ulos ”leikkimään”. Sitten roikut palstalla ja lapsesi ikävissään nakuttavat puhelimiaan. Jos et ole kiinnostunut heistä nyt, ei se kiinnostus herää myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt on jo päihdeäiti? Vaikka et edes tiedä taustoja.
Olisiko äitini pitänyt jättää minut ja pikkuveljeni synnyttämättä ja kouluttaa itsensä korkeasti, etteivät olisi vanhempani kuolleet, kun oltiin pieniä, kun humalainen rekkakuski ajoi heidän päälle.
Osanottoni vanhempiesi puolesta, mutta miten tämä viestisi liittyy yhtään keskustelun aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että tulee noita
tapauksia. Näitä juttuja, kun lukee niin suurta on kateus ja viha, mitä jotkut näyttävät tuntevan äitejä kohtaan, jotka vievät lapsia toisten hoidettaviksi. Sieltä se jo kumpuaa se ilkeys.
Juuri näin. Lapsi ottaa mallin, asenteen ja esimerkin vanhemmiltaan, niin hyvässä kuin pahassa. Ei tarvitse ihmetellä lasten kiusaamisia ja julmuuksia, mistä ne tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että tulee noita Koskelan tapauksia. Näitä juttuja, kun lukee niin suurta on kateus ja viha, mitä jotkut näyttävät tuntevan äitejä kohtaan, jotka vievät lapsia toisten hoidettaviksi. Sieltä se jo kumpuaa se ilkeys.
Mitäpä lottoat, ovatko Koskelan teinit sellaisista perheistä, joissa vanhemmat ovat viettäneet lastensa kanssa mahdollisimman paljon aikaa?
Lastensuojelu täässä jälleen. Entäpä, jos se Koskela meni miten meni juuri siksi, että vanhemmuus kotona oli niin heikkoa ja olisi kannattanut päästä ihmisten silmien alle ajoissa ja saada apua ennaltaehkäisevästi.
Kotiäidit ja koti-isät pystyvät hoitamaan itse lapsensa kotona. Mihin kotona olevat äidit ja isät tarvitsevat päivähoitoa, kun he ovat itse 24/7 kotona???
Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille ollenkaan. On surullista, että lapsia hoidatetaan isovanhemmilla. Iäkkäitä ja sairaita isovanhempia laitetaan hoitovastuuseen 24/7 ja monelle vanhukselle tämä hoitovastuu on liian raskas.
Kotivanhemmat, hoitovapaalla olijat, opiskelijat, lomautetut ja työttömät hoitakoot itse lapsensa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä paapoa aikuisia ihmisiä!
[fquote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Kummasti päiväkodissa oletettiin että lapsi lomailee koko kesän niinkuin koululaiset. Kun ilmoitin lomani ajankohdan niin ihan pokkana kysyttiin eikö mummo tai joku muu voi hoitaa.
No varmaan olisi hoitanut mutta onko se sitten parempi viedä lapsi mummolle hoitoon toiselle paikkakunnalle kun päiväkoti oli lähes vieressä.
Silloisessa työpaikassa lomat oli tyhmästi pätkitty eikä yhtäjaksoista lomaa saanut pitää kuin kolme viikkoa maksimissaan kerralla.Onneksi päiväkotiaika jo ohi ja nyt saa lomatkin sovittua joustavammin. Vähän ikävä syyllistämisen fiilis noista ajoista jäi. Ihan kuin olisi pitänyt pyytää anteeksi päiväkodilta että kun tuon nyt lapseni hoitoon keskellä kesää.
Meillä oli samat fiilikset, kun on kolme lasta. Luojan kiitos, ovat jo teinejä ja pärjäävät jo yksin kotona.
Lomista oli joka vuotinen rankutus ja se aloitettiin jo keväällä ja sitä kesti loppuvuoden. Milloin oli kesälomasta, syys- tai joululomasta.
Meillä vanhemmilla on kiertävät.lomat toukokuusta syyskuuhun, eikä niistä joustettu, kun julkisella sektorilla töissä.
Tuntui, että saadaan koko suku valjastaa erityisesti kesäksi lastenhoito avuksi, kun isovanhemmat olivat työelämässä ja saivat sumplia kesälomiaan ja ottaa vielä palkatonta vapaata ja asuivat vielä ympäri Suomea, jopa yli 600km päässä.
Tuntui, että lapsi jouduttiin kuskaamaan hoitoon aina viikoksi ympäripuolelle Suomea ja erityisesti mummoille se kävi raskaaksi, kun joutui tekemään ruuat ja katsomaan lasten perään, enemmän kuin ukit. Jossakin vaiheessa jopa jouduttiin jakamaan lapset eri perheeseen.
Ikävät fiilikset jäi niistä ajoista, kun lapset olivat hoidossa, vaikka päiväkoti järjesti jotain kehityskeskusteluja varhaiskasvatuksen tärkeydestä, mutta tuntui, että silti lapseni olivat vain siellä riesana ja hoitajat joutuovat tekemään aivan liikaa töitä, ihan kuin se olisi ollut meidän vanhempien vika.
Vierailija kirjoitti:
Ja kilin kellit olet enemmän sitten kun ovat isompia. Silloin lykkäät kännykät käteen ja ulos ”leikkimään”. Sitten roikut palstalla ja lapsesi ikävissään nakuttavat puhelimiaan. Jos et ole kiinnostunut heistä nyt, ei se kiinnostus herää myöhemminkään.
Lisäisin tähän vielä, että niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Todennäköisesti noita lapsia ei kiinnosta isompana viettää aikaa äitinsä kanssa. Lapset eivät ole tyhmiä, vaan vaistoavat kyllä vanhempien tunnetilat ja välinpitämättömyyden.
Itsekkäitä ihmisiä riittää. Lapset kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Kun vielä olin pph, tuli todella tutuksi se, miten hukassa moni on lastensa kanssa. Eräs perhe olisi halunnut tuoda lapsen hoitoon jopa jouluaattona. Kuin myös pitkäperjantaina, pääsiäismaanantaina, vappuna. Sama perhe kielsi myös lapselta päiväunet, jotta hänet saadaan nukkumaan viimeistään klo 18, eli tunti siitä kun hakivat lapsen hoidosta. Perjantaisin oli aina mummo tai vaari hakemassa lapsen hoidosta heille viikonloppuhoitoon.
Kamalaa. Minkäikäinen lapsi? Suostuitko tuohon?
Minulle tulee näistä jutuista mieleen, että ei meidän muidenkaan työ aina niin mieluista ole. Asiakkaat voivat kenkkuilla ja tekevät tyhmiä ja vääriä juttuja. Sellaista se työelämä vaan on.
Toinen asia, mikä tulee mieleen, on, että lapset eivät vaikuta kovin toivotuilta tässä yhteiskunnassa. Ihmiset, jotka hoitavat heitä työkseen, eivät haluaisi hoitaa heitä. Kuka haluaisi viedä lapsensa sellaiselle hoitajalle. Miettikää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee näistä jutuista mieleen, että ei meidän muidenkaan työ aina niin mieluista ole. Asiakkaat voivat kenkkuilla ja tekevät tyhmiä ja vääriä juttuja. Sellaista se työelämä vaan on.
Toinen asia, mikä tulee mieleen, on, että lapset eivät vaikuta kovin toivotuilta tässä yhteiskunnassa. Ihmiset, jotka hoitavat heitä työkseen, eivät haluaisi hoitaa heitä. Kuka haluaisi viedä lapsensa sellaiselle hoitajalle. Miettikää.
Hoitaa pitäisi, puoli-ilmaiseksi. Suostuisitko itse?
Itse olen kyllä paljon huolestuneempi näistä vanhemmista ketkä eivät ole onnistuneet luomaan oikeanlaista kiintymyssuhdetta lastensa kanssa. Lapsestaan välittävä ja lapseensa kiintynyt vanhempi HALUAA viettää aikaa lapsensa kanssa, eikä niin että haluaisi viedä tätä hoitoon aina kun suinkin vaan on mahdollista.