Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!
Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!
Kommentit (1048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa itse aiheeseen onko oikein vai väärin sanon että päivähoitomaksut pitävät yllä tätä että kesällä on hoidossa vaikka ei tarvetta olisikaan. Koska joudut joka tapauksessa maksamaan täyden maksun esim kesäkuusta vaikka lapsi ei päivääkään siellä olisi. Tähän kun tulisi muutos, koskien myös muita lomia niin varmasti vähenee turha hoidossa pitäminen. Minulla ainakin on oikeasti vaikeuksia saada maksettua lapsen ruuat ja hoitomaksut. Jos vien hoitoon niin lapsi saa ruuan siellä ja se on minulle säästöä.
Meillä saa maksuhyvitystä, jos lapsi on vähintään 6 viikkoa lomalla 1.6.-31.8. välillä. Kotona oleva vanhempi saisi siis 25% alennusta vuoden päivähoitomaksuista, jos pitäisi lapsensa kotona koko kesän. Silti näyttää olevan trendi, että lapset ovat kotona ainoastaan 5 viikon kesäpäivystyksen ajan, kun on pakko, koska päivystykseen ei oteta ilman todellista hoidontarvetta.
Miksi ihmeessä pitää tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei jaksa olla?
Katsos kun usiemmilla meillä työssäkäyvistä on rahaa maksaa täydestä päivähoitopaikasta, mutta ei aikaa olla kotona vähintään kuutta viikkoa kesässä. Voi kun olisikin.
Eikö useimmilla työssäkäyvistä vanhemmista muka ole yhteensä kuutta viikkoa kesälomaa? Yleensä neljä viikkoa per työssäkävijä on aika vakio.
Ja nyt jos otat silmän käteen ja luet tuon viestini uudestaan ajatuksen kanssa, niin huomaat ehkä, että en edes puhunut työssäkäyvistä vanhemmista...
Minulla on kaksi viikkoa. Oma työni on niin kuormittavaa, että lomaa on pakko jakaa ympäri vuoden. t: lasun sossu. P.S. Toivottavasti asiakaslasteni päivähoitoon ei ala mikään hoitaja puuttumaan.
" Näin hoitajana kysyn että miksi näitä tällaisia vanhempia pitäisi arvostaa? Eivät hekään arvosta sitä ihmistä,
joka kuitenkin hoitaa heidän lastaan huonolla palkalla pitkän päivän.
Tänään taas tuli se jälleen kerran koettua,
kun eräs mammalomalla oleva äiti tuli myöhässä hakemaan lasta, kun oli ollut kampaajalla.
Esitteli vielä uutta kampaustaan…
Pahoitteli kyllä, ja ajatteli varmaan, että ei se 10-15min niin paha kuitenkaan ole.
Mutta työpäiväni siis venyi sen takia, ja lapseni myöhästyi pahasti jalkapalloharjoituksistaan.
Mutta mitäs väliä hoitajan omalla elämällä tai perheellä.. Pääasia että itse saa mahdollisimman paljon vapaata omasta lapsestaan."
Joo , valitettavasti näitä puupäitä piisaa tyyliin " oli niin kiva ilma että teinkin pitkän lenkin koiran kanssa " (tyyppi puoli tuntia myöhässä ja hoitajan oma lapsi odottamassa huolestuneena silmiään pyörittelevän henkilökunnan kanssa omassa hoitopaikassaan, niin että kiitti oikein v-tusti. Olis nyt ottanut lapsensa mukaan kivalle kävelylle.)
"Tämän takia ne opettajat päiväkodeissa ovat akateemisia. Päivähoito on lapsen oikeus ja siellä on tarkoihus oppia.
Lähärit luulevat että se on säilömistä vanhemman työpäivän ajaksi, mutta näin ei ole."
Mikäli "lähärit" löisivät hanskat tiskiin eli he eivät yksinkertaisesti enää työskentelisi yhdessäkään päiväkodissa, niin kuuluisi vaan surullisia tussahduksia kun päiväkodit sulkisivat ovensa yksi toisensa jälkeen ilman työntekijöitä.
Eli NYT pientä kunnioitusta lähihoitajia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa itse aiheeseen onko oikein vai väärin sanon että päivähoitomaksut pitävät yllä tätä että kesällä on hoidossa vaikka ei tarvetta olisikaan. Koska joudut joka tapauksessa maksamaan täyden maksun esim kesäkuusta vaikka lapsi ei päivääkään siellä olisi. Tähän kun tulisi muutos, koskien myös muita lomia niin varmasti vähenee turha hoidossa pitäminen. Minulla ainakin on oikeasti vaikeuksia saada maksettua lapsen ruuat ja hoitomaksut. Jos vien hoitoon niin lapsi saa ruuan siellä ja se on minulle säästöä.
Meillä saa maksuhyvitystä, jos lapsi on vähintään 6 viikkoa lomalla 1.6.-31.8. välillä. Kotona oleva vanhempi saisi siis 25% alennusta vuoden päivähoitomaksuista, jos pitäisi lapsensa kotona koko kesän. Silti näyttää olevan trendi, että lapset ovat kotona ainoastaan 5 viikon kesäpäivystyksen ajan, kun on pakko, koska päivystykseen ei oteta ilman todellista hoidontarvetta.
Katsos kun usiemmilla meillä työssäkäyvistä on rahaa maksaa täydestä päivähoitopaikasta, mutta ei aikaa olla kotona vähintään kuutta viikkoa kesässä. Voi kun olisikin.
Eikö useimmilla työssäkäyvistä vanhemmista muka ole yhteensä kuutta viikkoa kesälomaa? Yleensä neljä viikkoa per työssäkävijä on aika vakio.
Ja nyt jos otat silmän käteen ja luet tuon viestini uudestaan ajatuksen kanssa, niin huomaat ehkä, että en edes puhunut työssäkäyvistä vanhemmista...
Minulla on kaksi viikkoa. Oma työni on niin kuormittavaa, että lomaa on pakko jakaa ympäri vuoden. t: lasun sossu. P.S. Toivottavasti asiakaslasteni päivähoitoon ei ala mikään hoitaja puuttumaan.
Ja lastesi isälläkään ei tietenkään ole yhtään kesälomaa?
Mikä ihme on virikelapsi? Virikekananmunista olen kyllä kuullut.....
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että jotkut lähärinplantut kehtaa arvostella kunnan palvelujen käyttäjiä. Ei teille kuulu hevon hittoja miksi lapset tarvitsrvat päivähoitoa.
No, teidän perheen kohdalla ei kukaan arvostele, koska kommenttisi lukemisen jälkeen on suorastaan sitä mieltä, että lastensuojelun pitäisi viedä lapset pysyvästi toiseen ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan oma valintasi pistää oma työurasi ja työssäjaksamisesi lastesi hyvinvoinnin edelle. Suutarin lapsilla ei aina ole kenkiä, kuten huomata saattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tänään töihin ja mun lapsen päivät on 7-18 :( Paikka, missä käyn töissä on todella kaukana ja sinne kestää paikallisbusseilla puolitoista tuntia per suunta. Ei ole autoa. Eikä lapselle tule nyt sitten kesälomaa ollenkaan, vaan joutuu päivystävään päiväkotiin :( ei nää asianhaarat ikävä kyllä työkkäriä kiinnosta. Jos irtisanoudun, tulee karenssi. Aikasemmin ollut siis ihan virikelapsena, mutta nyt töiden takia tuommosia päiviä :( Oli hoitajakin hiilenä, kun hain lasta tänään vasta puoli kuuden maissa ja oli vielä lyhyempi tämä eka päivä..
Miten näin jälkikäteen ajateltuna, olisitko pitänyt virikelastasi enemmän kotona, jos olisit tiennyt että joudut töihin ja lapselle tulee noin pitkät hoitopäivät?
En vaan en olisi hakenut sitä työpaikkaa ni oltais seuraavat 5vk kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
" Näin hoitajana kysyn että miksi näitä tällaisia vanhempia pitäisi arvostaa? Eivät hekään arvosta sitä ihmistä,
kun eräs mammalomalla oleva äiti tuli myöhässä hakemaan lasta, kun oli ollut kampaajalla.
Pahoitteli kyllä, ja ajatteli varmaan, että ei se 10-15min niin paha kuitenkaan ole.
Mutta työpäiväni siis venyi sen takia, ja lapseni myöhästyi pahasti jalkapalloharjoituksistaan.
Mutta mitäs väliä hoitajan omalla elämällä tai perheellä.. Pääasia että itse saa mahdollisimman paljon vapaata omasta lapsestaan."
Joo , valitettavasti näitä puupäitä piisaa tyyliin " oli niin kiva ilma että teinkin pitkän lenkin koiran kanssa " (tyyppi puoli tuntia myöhässä ja hoitajan oma lapsi odottamassa huolestuneena silmiään pyörittelevän henkilökunnan kanssa omassa hoitopaikassaan, niin että kiitti oikein v-tusti. Olis nyt ottanut lapsensa mukaan kivalle kävelylle.)
Monien vanhempien toiminta on todella itsekästä ja törkeää.
Tämän vuoksi pari tuntemaani erinomaista perhepäivähoitajaa jätti hommansa. Uskomattomin oli perhe, joka tuli hakemaan lapsensa parikin tuntia myöhässä ja kuittasi asian sillä, että "ajateltiin vähän nauttia rauhasta, kun tiedettiin, että lapset on hyvässä hoidossa ja viihtyy täällä". Lasten ei tarvinnut viihtyä kauaa, koska hoitaja lopetti ja hakeutui säännölliseen päivätyöhön muualle (ja oli tosi onnellinen juuri säännöllisyydestä ja siitä että oli mukavia työkavereita.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan oma valintasi pistää oma työurasi ja työssäjaksamisesi lastesi hyvinvoinnin edelle. Suutarin lapsilla ei aina ole kenkiä, kuten huomata saattaa.
Ei kyllä ole. Päiväkoti on aina lastensuojelun ensimmäinen tukimuoto perheelle, jolla jaksamisen kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tänään töihin ja mun lapsen päivät on 7-18 :( Paikka, missä käyn töissä on todella kaukana ja sinne kestää paikallisbusseilla puolitoista tuntia per suunta. Ei ole autoa. Eikä lapselle tule nyt sitten kesälomaa ollenkaan, vaan joutuu päivystävään päiväkotiin :( ei nää asianhaarat ikävä kyllä työkkäriä kiinnosta. Jos irtisanoudun, tulee karenssi. Aikasemmin ollut siis ihan virikelapsena, mutta nyt töiden takia tuommosia päiviä :( Oli hoitajakin hiilenä, kun hain lasta tänään vasta puoli kuuden maissa ja oli vielä lyhyempi tämä eka päivä..
Miten näin jälkikäteen ajateltuna, olisitko pitänyt virikelastasi enemmän kotona, jos olisit tiennyt että joudut töihin ja lapselle tulee noin pitkät hoitopäivät?
Kuule se on sinun tehtäväsi käydä töissä eikä loisia yhteiskunnan varoilla. Lapsesi on saanut olla ihan tarpeeksi lomalla. Sinne hoitoonhan sinä hänet kyöräsit ennen kotona ollessasikin, niin samoin tekisit nytkin. Ihan vaan itse kiukuttelet kun joudut töissä käymään. Älä käytä lastasi hyväksi puolustellaksesi itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lastesi isälläkään ei tietenkään ole yhtään kesälomaa?
Myös meissä sosiaalityöntekijöissä on paljon yksinhuoltajia, niin kuin kaikissa muissakin ammateissa. Yhteiskunnassamme on ajateltu, että vanhemmilla on oikeus käydä töissä, vaikka olisi lapsiakin ja sitä varten on luotu päivähoitojärjestelmä. Pelkän hoidon lisäksi se on varhaiskasvatusmuoto, jossa lapsille aktiivisesti tarjoillaan virikkeitä ja opetetaan monia hyödyllisiä taitoja. Puhutaan kasvatuskumppanuudesta, jossa päiväkodin tulisi olla perhettä ja sen kasvatusvastuuta tukevaa toimintaa. Päivähoito on lapsen oikeus. Tätä ketjua lukiessani herää kylläkin epäilys, että osalla varhaiskasvatustyössä toimivilla on toiminnan tarkoitus päässyt unohtumaan aika vahvasti. Onneksi oman lapseni ryhmässä on ihanat varhaiskasvattajat, joilla on energiaa ja mahdollisuutta tehdä lapseni päivistä päiväkodissa miellyttäviä ja virikkeellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule se on sinun tehtäväsi käydä töissä eikä loisia yhteiskunnan varoilla. Lapsesi on saanut olla ihan tarpeeksi lomalla. Sinne hoitoonhan sinä hänet kyöräsit ennen kotona ollessasikin, niin samoin tekisit nytkin. Ihan vaan itse kiukuttelet kun joudut töissä käymään. Älä käytä lastasi hyväksi puolustellaksesi itseäsi.
No siis mullehan käy ihan kumpi vaan vaihtoehto, se, että lapsi on 11h päiväkodissa tai ei ole päiväkodissa ja vietellään kesälomaa :D MUTTA, päiväkodin työntekijän on ihan turha näyttää pitkää naamaa mulle, kun joutuu sitten itsekin olla kuuteen töissä :D
" Uskomattomin oli perhe, joka tuli hakemaan lapsensa parikin tuntia myöhässä,
ja kuittasi asian sillä, että "ajateltiin vähän nauttia rauhasta, kun tiedettiin, että lapset on hyvässä hoidossa ja viihtyy täällä".
- - -
Valitettavasti tuo on vielä pientä, mitä on näistä tapauksista kuullut.
Miettikää miltä tuntui siitä pk-hoitajasta, joka hädissään soitti lapsen vanhemmalle, jota ei näy eikä kuuluu vaikka hoitovarausaika mennyt umpeen reilusti yli tunti sitten ja vihdoin kun suvaitaan hänelle vastata puheluun, niin pahoittelun asemesta ärähdetään: tullaan, tullaan, minä lähden kohta kun ehdin (työpaikalta) !!! Voinhan mä maksaa vähä ekstraa jos se nyt siitä on kiinni!!!"
Muutes kuvitteleeko porukka oikeasti täällä ettei päikyn henkilökunta tiedä jos lapsi on perustellusta syystä hoidossa aina? Kyllä ne tietää. Nämä lapset jokainen ymmärtää. Oli syy sitten lastensuojelullinen, kehityksellinen ym. Ja miksi päikyn tädit jopa johtajan kanssa osaa ihmetellä näitä ns. virikelapsia läpi kesän? Siihenkin on syynsä. Nämä vanhemmat itse paljastavat mitä tekevät. Ollaan toinen vanhempi äitiyslomalla ja toinen lomalla. Kerrotaan lapsen kuullen mitä kivaa on suunniteltu ja jätetään se lapsi itkemään sinne päikkyyn. Kukaan päiväkodin henkilökunnasta ei puhu ja arvostele työssä käyviä vanhempia joilla ei ole lomaa kertynyt. Kukaan ei arvostele jos on perusteltu syy. Nämä ns. virikelapset ovat niitä joita lohdutetaan, niitä jotka kysyvät miksi muut ovat kotona ja hän hoidossa. Syynä lomattomuuteen on näilä se että kuvitellaan että se päivähoito kesällä on niin tärkeää ettei mitään voi missata. Todellisuudessa ei ymmärretä että omat hoitajat ovat lomalla, paikalla on muiden päiväkotien lapsia ja aikuisia. Kesällä ei tehdä mitään kamalan erikoista koska miehitys on minimaalinen. Ja uskokaa pois, kaikki sijaisuutta tekevät ovat kesän työttöminä. Erotetaan näissä keskusteluissa hoidon todellinen tarve ja vanhempien silkka itsekkyys
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä keskustelussa täällä (muistaakseni narsistivanhemmista) yksi kirjoitti kuinka hänet oli jätetty yksin kotiin joskus n. 10-vuotiaana kun muu perhe lähti etelänlomalle. Ikuiset traumat ja ei ihme. Ei tuo, että viedään lapsi päiväkotiin ja lällätellään lähtiessä että muu perhe menee viettämään lomapäivää, kaukaa liippaa, sadistista.
Kyllä päiväkodin henkilökunnalla pitäisi olla oikeus tiedustella todellisesta hoidontarpeesta varsinkin loma-aikana jos on selvästi nähtävissä ettei oikeaa tarvetta ole. Lapsen edun asialla kyselyissään ovat. Ja tottakai ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, mutta sellainen jolla on puhtaat jauhot pussissa, voi kyllä rehellisesti kertoa tilanteestaan.
Tämä! Sellainen jolla on puhtaan jauhot pussissa voi todella rehellisesti kertoa tilanteestaan, eikä myöskään SYYLLISTY asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Muutes kuvitteleeko porukka oikeasti täällä ettei päikyn henkilökunta tiedä jos lapsi on perustellusta syystä hoidossa aina? Kyllä ne tietää. Nämä lapset jokainen ymmärtää. Oli syy sitten lastensuojelullinen, kehityksellinen ym. Ja miksi päikyn tädit jopa johtajan kanssa osaa ihmetellä näitä ns. virikelapsia läpi kesän? Siihenkin on syynsä. Nämä vanhemmat itse paljastavat mitä tekevät. Ollaan toinen vanhempi äitiyslomalla ja toinen lomalla. Kerrotaan lapsen kuullen mitä kivaa on suunniteltu ja jätetään se lapsi itkemään sinne päikkyyn. Kukaan päiväkodin henkilökunnasta ei puhu ja arvostele työssä käyviä vanhempia joilla ei ole lomaa kertynyt. Kukaan ei arvostele jos on perusteltu syy. Nämä ns. virikelapset ovat niitä joita lohdutetaan, niitä jotka kysyvät miksi muut ovat kotona ja hän hoidossa. Syynä lomattomuuteen on näilä se että kuvitellaan että se päivähoito kesällä on niin tärkeää ettei mitään voi missata. Todellisuudessa ei ymmärretä että omat hoitajat ovat lomalla, paikalla on muiden päiväkotien lapsia ja aikuisia. Kesällä ei tehdä mitään kamalan erikoista koska miehitys on minimaalinen. Ja uskokaa pois, kaikki sijaisuutta tekevät ovat kesän työttöminä. Erotetaan näissä keskusteluissa hoidon todellinen tarve ja vanhempien silkka itsekkyys
En ymmärrä, mitä itsekästä siinä on, että pitää lapsen kanssa 5 viikon kesäloman? Se olisi itsekästä, jos ilmottaisi lapsen päivystyshoitoon toiseen päiväkotiin kesäloman ajaksi, vaikka itse on työtön. Oma ollu ns. "virikelapsena", mutta tottakai sen päiväkodin kesäloman ajan. Ja satunnaisia muitakin päiviä. Mutta aika nopeasti tulee 5 vuotiaalle se, että on ikävä sitä ja sitä kaveria. Silloin on parempi viedä päiväkotiin, ku istuttaa kotona, vaikkei kävisi töissä.
Nykyään päiväkotikin on varhaiskasvatusta eikä mikään säilöpaikka lapselle vanhemman töiden ajaksi. Ne sosiaaliset verkostot eli kaverit, voi olla lapselle itselleen tosi tärkeitä. Monesti työttömänä oma lapsi sanonut, että ei halua mennä päiväkotiin ja kun olen sanonut, että voit olla tämän päivän kotona, niin viimeistään puolen päivän aikaan onkin jo ihan tylsää ja ikävä kavereita. Ja siis puhun nyt isommista lapsista, en taaperoista.
Vierailija kirjoitti:
Joo tätä on kyllä monet kerrat ihmetelty kun vanhempi kertoo olevansa myöhässä: kun on ollut koiralenkillä, kirjastossa, uimassa jne. Kaikki asioita joista lapsikin varmasti olisi nauttinut, mutta ei…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutes kuvitteleeko porukka oikeasti täällä ettei päikyn henkilökunta tiedä jos lapsi on perustellusta syystä hoidossa aina? Kyllä ne tietää. Nämä lapset jokainen ymmärtää. Oli syy sitten lastensuojelullinen, kehityksellinen ym. Ja miksi päikyn tädit jopa johtajan kanssa osa
En ymmärrä, mitä itsekästä siinä on, että pitää lapsen kanssa 5 viikon kesäloman? Se olisi itsekästä, jos ilmottaisi lapsen päivystyshoitoon toiseen päiväkotiin kesäloman ajaksi, vaikka itse on työtön. Oma ollu ns. "virikelapsena", mutta tottakai sen päiväkodin kesäloman ajan. Ja satunnaisia muitakin päiviä. Mutta aika nopeasti tulee 5 vuotiaalle se, että on ikävä sitä ja sitä kaveria. Silloin on parempi viedä päiväkotiin, ku istuttaa kotona, vaikkei kävisi töissä.
Nykyään päiväkotikin on varhaiskasvatusta eikä mikään säilöpaikka lapselle vanhemman töiden ajaksi. Ne sosiaaliset verkostot eli kaverit, voi olla lapselle itselleen tosi tärkeitä. Monesti työttömänä oma lapsi sanonut, että ei halua mennä päiväkotiin ja kun olen sanonut, että voit olla tämän päivän kotona, niin viimeistään puolen päivän aikaan onkin jo ihan tylsää ja ikävä kavereita. Ja siis puhun nyt isommista lapsista, en taaperoista.
Nyt taas sulla meni pointti ohi. Itsekäs vanhempi lomailee pikkusisaruksen ja koululaisen kanssa ja yksi on hoidossa. Hoidossa jossa ne kaverit eivät ole paikalla. Tälle yhdelle lapselle suodaan viikko pari lomaa jos sitäkään. Usko pois näitä on joka päiväkodissa.