Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!
Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!
Kommentit (1048)
Me kyl automaattisesti aina järkkättiin omille lapsille mahdollisimman pitkä loma päiväkodista. Olen olettanut että kaikki tekevät niin, tai oikeastaan en ole edes miettinyt asiaa sen kummemmin, tuntui itsestäänselvyydeltä.
Joskus saattoivat olla kesäkuun alussa vielä hoidossa, useimmiten kyllä tässä vaiheessa jo lomalla, kuten koululaiset ja opiskelijatkin ovat.
Miehen kanssa sumplittiin lomat niin että perheen yhteistä lomaa oli se 2 viikkoa kesällä ja muuten sit oltiin vuorotellen lasten kanssa. Lisäksi lapset saattoivat olla viikon pari mummulassa, ei putkeen, mutta siis päivisin parissa osassa. Yhteensä lapsille tuli sitten n.7-8 viikkoa lomaa ja aikaa viettää perheensä ja vanhempiensa kanssa, jotka muuten pitkän vuoden töissä. Meillä molemmat vanhemmat tottuneet olemaan yksin kolmen lapsen kanssa, koska molemmat tehneet välillä vuorotyötä, eikä se ole myöskään mikään ongelma. Ilmeisesti osalle vanhemmista on ongelma olla useamman lapsen kanssa yksin, siis ihan vaikka kahdenkin lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on hyvä juttutuokio, jos joillakin on vauvakuume, niin pian on alilämpöä, kun puhutaan vauvasta. Kyllä lapsihaaveet karisevat, kun lastenhoitajat ja mammat haukkuvat lapset ja vanhemmat.
Mitä järkeä on opiskella lukion jälkeen 6-7v ja sen jälkeen pitäisi jäädä lapsen kanssa kotiin, muuten olet luuseri ja näiden pörssiyhtiöiden johtajien kotirouvien suuresti halveksima luus eri ja lo inen.
Suomessa kun huomioi palkkatason, myös akateemisten ja maailman korkeimmat elinkustannukset, niin ostovoima on todella heikko ja vanhempien pakko käydä töissä ja tehdä 8h työpäivää, jotta saa katon päänsä päälle ja ruokaa.
Kaikilla ei ole sitä pörssiyhtion tj rikasta miestä, jollloin voisi hoitaa lapset itse tai tehdä osa-aikatyötä tai maksaa lapsen ylimääräisestä hoidosta lähes parilta kuukaudelta, jotta perhepäivähoitaja voi viettää lomaa puolet kesästä ja sen päälle vielä viikko syksyllä ja joululoma, ettei hoitolapset ole häiritsemässä.Niin, näyttää päiväkotimaailmassa hämärtyvän se seikka, että monilla lomaoikeutta ei tosiaan ole kuukausia ja moni joutuu omien töidensä takia pitämään lomiaan pätkissä. Mielelläni minäkin olisin kolme kuukautta kotona oman lapsen kanssa, mutta kun ei ole mahdollisuutta.
Minusta taas näyttää monella keskusteluun osallistujalla olevan vaikeuksia luetunymmärtämisen kanssa. Eihän tässä ole kritisoitu sitä, että lapsella on vain lyhyt kesäloma, koska vanhemmilla ei ole lomapäiviä käytettävissä enempää, vaan niitä vanhempia, jotka tuovat vielä keskikesälläkin lapsensa hoitoon, vaikka itse ovat lomalla, oli se sitten vuosilomaa tai äitiyslomaa.
Kaikenlaisia tilanteita on, mutta on todella surullista jos koko vuoden aikana lapsella ei ole lomaa, tai sitä on vain 1-2 viikkoa. Etenkin jos vanhemmalla olisi mahdollisuus olla lapsen kanssa paljon enemmän, mutta ei vaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on hyvä juttutuokio, jos joillakin on vauvakuume, niin pian on alilämpöä, kun puhutaan vauvasta. Kyllä lapsihaaveet karisevat, kun lastenhoitajat ja mammat haukkuvat lapset ja vanhemmat.
Mitä järkeä on opiskella lukion jälkeen 6-7v ja sen jälkeen pitäisi jäädä lapsen kanssa kotiin, muuten olet luuseri ja näiden pörssiyhtiöiden johtajien kotirouvien suuresti halveksima luus eri ja lo inen.
Suomessa kun huomioi palkkatason, myös akateemisten ja maailman korkeimmat elinkustannukset, niin ostovoima on todella heikko ja vanhempien pakko käydä töissä ja tehdä 8h työpäivää, jotta saa katon päänsä päälle ja ruokaa.
Kaikilla ei ole sitä pörssiyhtion tj rikasta miestä, jollloin voisi hoitaa lapset itse tai tehdä osa-aikatyötä tai maksaa lapsen ylimääräisestä hoidosta lähes parilta kuukaudelta, jotta perhepäivähoitaja voi viettää lomaa puolet kesästä ja sen päälle vielä viikko syksyllä ja joululoma, ettei hoitolapset ole häiritsemässä.Niin, näyttää päiväkotimaailmassa hämärtyvän se seikka, että monilla lomaoikeutta ei tosiaan ole kuukausia ja moni joutuu omien töidensä takia pitämään lomiaan pätkissä. Mielelläni minäkin olisin kolme kuukautta kotona oman lapsen kanssa, mutta kun ei ole mahdollisuutta.
Minusta taas näyttää monella keskusteluun osallistujalla olevan vaikeuksia luetunymmärtämisen kanssa. Eihän tässä ole kritisoitu sitä, että lapsella on vain lyhyt kesäloma, koska vanhemmilla ei ole lomapäiviä käytettävissä enempää, vaan niitä vanhempia, jotka tuovat vielä keskikesälläkin lapsensa hoitoon, vaikka itse ovat lomalla, oli se sitten vuosilomaa tai äitiyslomaa.
Täällä puhuttu myös siitä että pk:n henkilökunta olettaa vanhempien vaan lomailevan vaikka oikeasti ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhuttu myös siitä että pk:n henkilökunta olettaa vanhempien vaan lomailevan vaikka oikeasti ovat töissä.
Äitiyslomat on kyllä yleensä päiväkotien tiedossa ja käytännössä tosi pieni vähemmistö äitejä työskentelee äitiysloman aikana koska se ei ole kannattavaa.
Etätyö.
Kyllä nimittäin ärsytti itseäni aikanaan, kun yritin päiväkodin kammottarille selittää, miksi tarvitsemme päivähoitoa, vaikka olen kotona päivät.
Tein aikaan sidottua etätyötä kotona ja työnantaja vaati, että alle kouluikäiset ja muutenkin pienet lapset tulee olla poissa asunnosta työn aikana.
Päiväkoti ei tätä voinut ollenkaan käsittää, että minä makaan työpöytäni ääressä kotona ja he joutuvat hoitamaan meidän lapset.
Eli, voisiko tässäkin olla kyse siitä, että toinen vanhemmista joutuu sen juhannuksenkin aikaan työskentelemään siellä kotona? Voi myös olla näennäisesti "lomalla", mutta nykyisin lomakin tuntuu olevan työaikaa.
On kyllä mennyt älyttömäksi nämä nykyiset hoitajatkin. Mitä ihmettä se heille kuuluu, miksi jonkun lapsi on siellä hoidettavana? Ja ehkä tosiaan joillekin lapsille se on lapsen edun mukaista olla poissa kotoa päivällä, eikä tämäkään kuulu teille hoitotädeille sen enempää.
Itse hoidin lapset kotona lomilla, äitiys sekä hoitovapailla, mutta kaikki eivät näin voi tehdä ja se heille tässä hyvinvointivaltiossa sallittakoon.
- 4 lasta ja työelämässä
Joo tehän tiedätte onko niillä aviokriisi tai läheisen kuolema tai työuupumus tai vaikka jonkun lapsuuden trauman työstö käsillä. Voi olla viisasta järjestää tällaisille asioille aikaa, tai rankan kevään jälkeen aikaa toipua tämmöisistä. Joo varmaan joku jaksaisi lasten kanssakin, mutta me ollaan yksilöitä, jos tuntee itsensä väsyneeksi, voi olla parempi hengähtää kuin suorittaa lasten kanssa kotona.
Ottamatta kantaa itse aiheeseen onko oikein vai väärin sanon että päivähoitomaksut pitävät yllä tätä että kesällä on hoidossa vaikka ei tarvetta olisikaan. Koska joudut joka tapauksessa maksamaan täyden maksun esim kesäkuusta vaikka lapsi ei päivääkään siellä olisi. Tähän kun tulisi muutos, koskien myös muita lomia niin varmasti vähenee turha hoidossa pitäminen. Minulla ainakin on oikeasti vaikeuksia saada maksettua lapsen ruuat ja hoitomaksut. Jos vien hoitoon niin lapsi saa ruuan siellä ja se on minulle säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa itse aiheeseen onko oikein vai väärin sanon että päivähoitomaksut pitävät yllä tätä että kesällä on hoidossa vaikka ei tarvetta olisikaan. Koska joudut joka tapauksessa maksamaan täyden maksun esim kesäkuusta vaikka lapsi ei päivääkään siellä olisi. Tähän kun tulisi muutos, koskien myös muita lomia niin varmasti vähenee turha hoidossa pitäminen. Minulla ainakin on oikeasti vaikeuksia saada maksettua lapsen ruuat ja hoitomaksut. Jos vien hoitoon niin lapsi saa ruuan siellä ja se on minulle säästöä.
Eikös hoidon pitäisi olla sinulle ilmaista jos on noin tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Etätyö.
Kyllä nimittäin ärsytti itseäni aikanaan, kun yritin päiväkodin kammottarille selittää, miksi tarvitsemme päivähoitoa, vaikka olen kotona päivät.
Tein aikaan sidottua etätyötä kotona ja työnantaja vaati, että alle kouluikäiset ja muutenkin pienet lapset tulee olla poissa asunnosta työn aikana.
Päiväkoti ei tätä voinut ollenkaan käsittää, että minä makaan työpöytäni ääressä kotona ja he joutuvat hoitamaan meidän lapset.
Eli, voisiko tässäkin olla kyse siitä, että toinen vanhemmista joutuu sen juhannuksenkin aikaan työskentelemään siellä kotona? Voi myös olla näennäisesti "lomalla", mutta nykyisin lomakin tuntuu olevan työaikaa.
On kyllä mennyt älyttömäksi nämä nykyiset hoitajatkin. Mitä ihmettä se heille kuuluu, miksi jonkun lapsi on siellä hoidettavana? Ja ehkä tosiaan joillekin lapsille se on lapsen edun mukaista olla poissa kotoa päivällä, eikä tämäkään kuulu teille hoitotädeille sen enempää.
Itse hoidin lapset kotona lomilla, äitiys sekä hoitovapailla, mutta kaikki eivät näin voi tehdä ja se heille tässä hyvinvointivaltiossa sallittakoon.
- 4 lasta ja työelämässä
Tätä on vaikea ymmärtää, kun ei ole näkemässä vierestä lasten oireilua. Jos vanhemmat ihan silkkaa laiskuuttaan kiikuttavat lapsiaan hoitoon pitkiksi päiviksi vuoden ympäri niin kyllä siihen todellakin pitäisi pystyä puuttumaan. Miten niin moni täällä tuntuu ajattelevan että tällainen on ihan ok? Eikö se ole hyvä että pk:n työntekijät puolustavat lasten oikeuksia, jos vanhemmat eivät niistä välitä?
Jep.Näitä on aina.En minäkään pysty lapselleni paljon tarjoamaan.Kun on ongelmia liikkumisen kanssa,köyhyyttä ym.Mutta saapi olla ainakin kotona, heräillä omaan tahtiin ja välillä pääsee jätskille, uimaan ja leikkipuistoon... Eikä tarvitse kykkiä kuumalla tarhan pihalla koko kesää.
Vierailija kirjoitti:
Jep.Näitä on aina.En minäkään pysty lapselleni paljon tarjoamaan.Kun on ongelmia liikkumisen kanssa,köyhyyttä ym.Mutta saapi olla ainakin kotona, heräillä omaan tahtiin ja välillä pääsee jätskille, uimaan ja leikkipuistoon... Eikä tarvitse kykkiä kuumalla tarhan pihalla koko kesää.
Meillä saavat päikyssä jätskiä välillä ja uivat altaassa pihalla, sekä toki ovat leikkipuistossa koko ajan! :) huono päikky teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyslomat on kyllä yleensä päiväkotien tiedossa ja käytännössä tosi pieni vähemmistö äitejä työskentelee äitiysloman aikana koska se ei ole kannattavaa.
Tää palsta on hauska. Aikoinaan mun vanhin lapsi määrättiin päiväkotiin aspergerin ja kielellisten ongelmien vuoksi. Hänen todettiin tarvitsevan LTO:n, mieluummin ELTO:n ohjausta ja ikäistään vanhempien lasten seuraa. Kun kerroin tästä palstalla, minua syyllistettiin: ihan hyvin voisin pitää tenavan kotona, koska asiantuntijat Jari Sinkkonen, Keijo Tahkokallio ja Jaana Keltikangas olivat sitä mieltä. Ko. asiantuntijat eivät olleet tavanneet lastani, mutta Lastenlinnan lastenneurologi ja puheterapeutti olivat. He olivat tietysti ihan höpöihmisiä verrattuna näihin julkkiksiin. Epäiltiinpä jopa, että kyseessä oli lastensuojelun toimenpide. (Miksi ne halusivat "pelastaa" vain sen 3v:n? Miksei myös 1½v siskoa, jonka kanssa olin kotona?)
Sitten meille syntyi kolmas ja kun kerroin, että olin ottanut syntymän jälkeen tuon vanhimman kuukaudeksi pois tarhasta, jotta saimme olla kaikki yhdessä, olikin toinen ääni kellossa: Siis pilasit hoidon? Kaikki pitää aloittaa alusta. Eli palstan mukaan minun olisi pitänyt raahata yksi lapsi tarhaan vaikka olimme kaikki muut kotona.
No mikään ei mennyt pilalle. Kaikki ovat jo aikuisia ja opiskelevat/ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle mitkä ne virikkeet on joiden takia ei voi omat vanhemmat hoitaa tai viettää aikaa oman pienen lapsensa kanssa edes kesälomansa aikana?
Joku laittoi ettei kesällä ole virikkeitä, lähinnä ulkoillaan vaan. Olen ymmärtänyt että ulkoilu ja liikkuminen on tosi tärkeää pienelle lapselle, mutta tätä ei siis lasketa virikkeeksi, vaikka kai sitä muutenkin tehdään paljon päiväkodissa.
Pöh. Jo on mielikuvitukseton tyyppi jos ei edes kesällä keksi mitään virikettä. Minulla tulisi heti mieleen paljon ideoita, sekä ilmaisia että puoli-ilmaisia. Vai kuvitteleeko nää vanhemmat nykyään että niiden aktiviteettien tarvii olla jotain suurta ilotulitusta koko ajan
Yhdessä keskustelussa täällä (muistaakseni narsistivanhemmista) yksi kirjoitti kuinka hänet oli jätetty yksin kotiin joskus n. 10-vuotiaana kun muu perhe lähti etelänlomalle. Ikuiset traumat ja ei ihme. Ei tuo, että viedään lapsi päiväkotiin ja lällätellään lähtiessä että muu perhe menee viettämään lomapäivää, kaukaa liippaa, sadistista.
Kyllä päiväkodin henkilökunnalla pitäisi olla oikeus tiedustella todellisesta hoidontarpeesta varsinkin loma-aikana jos on selvästi nähtävissä ettei oikeaa tarvetta ole. Lapsen edun asialla kyselyissään ovat. Ja tottakai ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, mutta sellainen jolla on puhtaat jauhot pussissa, voi kyllä rehellisesti kertoa tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle mitkä ne virikkeet on joiden takia ei voi omat vanhemmat hoitaa tai viettää aikaa oman pienen lapsensa kanssa edes kesälomansa aikana?
Joku laittoi ettei kesällä ole virikkeitä, lähinnä ulkoillaan vaan. Olen ymmärtänyt että ulkoilu ja liikkuminen on tosi tärkeää pienelle lapselle, mutta tätä ei siis lasketa virikkeeksi, vaikka kai sitä muutenkin tehdään paljon päiväkodissa.
Pöh. Jo on mielikuvitukseton tyyppi jos ei edes kesällä keksi mitään virikettä. Minulla tulisi heti mieleen paljon ideoita, sekä ilmaisia että puoli-ilmaisia. Vai kuvitteleeko nää vanhemmat nykyään että niiden aktiviteettien tarvii olla jotain suurta ilotulitusta koko ajan
Minua ainakin tympäisee tämä keskustelu aivan suunnattomasti. Onko meillä päiväkodit todellakin täynnä jotain näin yksinkertaisia naisihmisiä? Siellä kotonaolevalla vanhemmalla voi olla monenlaisia syitä laittaa lapsi päivähoitoon. Esimerkiksi omani ei tapaa oikein missään muualla muita lapsia. Ainoa lapsi eikä meillä ole kavereilla samanikäisiä lähellekään. Minusta olisi julmaa riistää lapselta ikätovereiden seura. Siellä kotona olevalla vanhemmalla voi olla myös vaikka graduntekeminen kesken, etätyöt, vaikea masennus jne. Jos teitä säälittää se kesällä päiväkodissa oleva lapsi, niin tehkää työnne niinkuin kuuluukin. Opettakaa häntä, viekää vaikka metsäretkille, keksikää pelejä ja askarteluja. Siitähän teille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tehän tiedätte onko niillä aviokriisi tai läheisen kuolema tai työuupumus tai vaikka jonkun lapsuuden trauman työstö käsillä. Voi olla viisasta järjestää tällaisille asioille aikaa, tai rankan kevään jälkeen aikaa toipua tämmöisistä. Joo varmaan joku jaksaisi lasten kanssakin, mutta me ollaan yksilöitä, jos tuntee itsensä väsyneeksi, voi olla parempi hengähtää kuin suorittaa lasten kanssa kotona.
Mutta sen lapsen täytyy jaksaa ja suorittaa.Hänellä ei ole koskaan lomaa,eikä aikaa hengähtää.Pitäkää edes 2 viikkoa ne lapsenne kotona, LOMALLA! t.hoitaja
Korona-aikaan saan näköjään olla 10 viikkoa vuodesta lapsen kanssa kotona kun nuhassa ei saa mennä päikkyyn.
Otimme kesäpäivystyksen koska olisi ihan kiva tehdä välillä niitä töitäkin. Toki tästä päivystys ajasta osa ollaan reissussa esim. Mökillä tai matkoilla.
Syksyllä pidetään myös lomaa ja lähdetään ulkomaille jos vaan johonkin rokotustodistuksella pääsee.
T:yrittäjä
Ps. Ikävää kun äidit arvostelee toisiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saavat päikyssä jätskiä välillä ja uivat altaassa pihalla, sekä toki ovat leikkipuistossa koko ajan! :) huono päikky teillä.
Meidän päiväkodissa on myös altaat, vesipyssyt yms. Ja varjopaikka missä juomaa ja luetaan kirjoja tai jotain rauhallisempaa palapeliä jne.
Miten te perhekeskeiset ihmiset saatte järjestettyä pienten koululaisten hoidon kesäloman aikana? Olette neljä viikkoa lomalla koko perheenä, mutta miten ne loput kuusi viikkoa: onko perhekeskeisten ihmisten 7-vuotias yksin kotona/muiden hoidettavana kuusi viikkoa, koska vanhemmat eivät voi lomailla ilman toisiaan?