Mansikka ja raskaus
Pitääkö mansikat pestä jos torilta ostaa? Eikös raskaana pitäisi kaikki vihannekset ja hedelmät ainakin pestä huolella niin koskeeko marjoja?
Kommentit (30)
Voi ei musta taitaa tulla huono äiti, kun oon syönyt pesemättömiä mansikoita. :'(
Mansikoita voidaan myydä kumihanskat kädessä, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisi kerätty kumihanskat kädessä..
Tänään just neuvolassa käski syödä mansikoita, kun auttaa turvotukseen. Söinkin ja hieman pesin vedellä. Söin tosin pari päivää sitten pesemättömiä espanjalaisia picnicillä. En ajatellut ottaa paineita syömisistäni raskausaikana. Stressi on pahaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:05"]
Tänään just neuvolassa käski syödä mansikoita, kun auttaa turvotukseen. Söinkin ja hieman pesin vedellä. Söin tosin pari päivää sitten pesemättömiä espanjalaisia picnicillä. En ajatellut ottaa paineita syömisistäni raskausaikana. Stressi on pahaksi.
[/quote]
niin ja ne oli espanjalaisia mansikoita, ei ihmisiä :D
Mansikoissa on toksoplasmoosiriski, kuten missä tahansa kuumentamattomassa, missä voi olla mukana multaa/maaperää. Työni puolesta olen lukenut runsaasti tieteellisiä artikkeleita toksoplasmoosista ja mansikat oikein erikseen mainitaan joissakin niistä toksoplasmoosin kannalta riskielintarvikkeena. Toki multaa voi olla muissakin tuoreissa kasviksissa, mutta esim. joku tomaatti on paljon helpompi pestä kunnolla kuin huokoinen mansikka.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:08"]
Mansikoissa on toksoplasmoosiriski, kuten missä tahansa kuumentamattomassa, missä voi olla mukana multaa/maaperää. Työni puolesta olen lukenut runsaasti tieteellisiä artikkeleita toksoplasmoosista ja mansikat oikein erikseen mainitaan joissakin niistä toksoplasmoosin kannalta riskielintarvikkeena. Toki multaa voi olla muissakin tuoreissa kasviksissa, mutta esim. joku tomaatti on paljon helpompi pestä kunnolla kuin huokoinen mansikka.
[/quote]
Juu, mutta on huomattavasti suurempi riski jäädä auton alle, pitääkö jäädä kotiin? Ja miksi neuvola suosittelee mansikoita?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 00:08"]
[/quote]
Juu, mutta on huomattavasti suurempi riski jäädä auton alle, pitääkö jäädä kotiin? Ja miksi neuvola suosittelee mansikoita?
[/quote]
Sitä en tiedä, miksi neuvola suosittelee mansikoita, mutta yleisesti ottaen neuvolassa on muutenkin hämmästyttävän paljon aukkoja tiedoissa. Neuvolassa mm. ohjeistetaan välttämään kissoja toksoplasmoosin vuoksi, vaikka tokso on vaikea saada suoraan kissasta. Raa'asta lihasta, multaisista kasviksista ja puutarhatöiden tekemisestä ilman hanskoja ei puhuta toksoplasmoosiriskinä ollenkaan, vaikka juuri ne ovat tutkitusti yleisimmät toksoplasmoosi-infektion lähteet.
Psykoosi päälle. Mitäs se sinulta on pois jos odottava äiti ei halua syödä torjunta-aineita. Suosittelen itse menemään jonnekkin missä turha itkemisesi ei haittaa normaaleja ihmisiä.
No onko toi mamma ipanoineen hengissä vai veikö mansikka psykoosiin tai keskenmenoon?
Voi herran jestas lopettakaa nyt hyvät ihmiset muiden haukkuminen jos hän ei mansikoita syö niin sit ei syö itse olen raskaana elokuussa laskettu ja olen ainakin maistellut mansikoita eikä niitä ole neuvolassa kyllä ikinä kiellettykään jokainen tekee omat päätöksensä eikä niitä tarvi ruveta arvostelemaan pitäkää vaan omassa mielessänne ei tänne ilkeyksiä tarvitse kommentoida ! :)