Sertralin-lääke paniikkihäiriöön
Mulle määrättiin Sertralin-nimistä lääkettä paniikkihäiriöön, mutta nyt pähkäilen uskallanko ottaa tuota lääkettä? Haittavaikutusten lista on niin pitkä. :(
Kommentit (22)
Pelkään että lääke muuttaa jotenkin mun luonnetta tai persoonaa, tai tulen entistä ahdistuneemmaksi... Tai jos tulee jotain sekavuutta. Lääkäri kyllä sanoi että ei kannata olla huolissaan tuollaisista.
ap
Olen käyttänyt sertralinia (/zoloftia) paniikkiin 14 vuotta. Oli kuudes lääke jota kokeilin, ensimmäinen joka toimi. Isoimmillaan annos 200, nyt 50. Pienellä annoksella hoitunut myös odotukset ja piiitkät imetykset. Ei valittamista :)
Mullekkin määrättiin mutta tuolla se kaapissa on avaamattomana.
Kokeilussa luontaistuotteet ja hätävarana diapam.
Kokeiles mäkikuismaa! Ja iso annostus d-vitamiinia, e-epaa ja karnosiiniä. Myös hätätilanteessa tyyneyden tipat suuhun suoraan tiputeltuna toimivat.
Maanantaina aloitan EMDR-terapian ja terapeutti oli sitä mieltä että jopa kaksi istuntoa mahdollistaa ongelmasta pääsemisen!
Nauraa ken haluaa, mutta lääkkeet vain turruttavat oireita eivätkä poista syytä..kannattaa edes kokeilla luontaistuotteita.
Niin ja pamia olen ottanut nyt kaksi kertaa että olen päässyt töihin. Mäkikuisman aloitin viime viikolla ja tänään hymyilin ensimmäistä kertaa aikoihin ilman rauhoittavia tai beetasalpaajaa:-)
Vahvempaa versiota löytyy apteekista tabletteina.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että lääke muuttaa jotenkin mun luonnetta tai persoonaa, tai tulen entistä ahdistuneemmaksi... Tai jos tulee jotain sekavuutta. Lääkäri kyllä sanoi että ei kannata olla huolissaan tuollaisista.
ap
Ei ei.
Lääkkeiden käyttöä puolustelevat vain pilleristit. Harkitse tarkasti käytätkö. Huomaa, että läheskään kaikki haittavaikutuksia ei ole listattu ja suurinta osaa lääkkeitä ei edes ole testattu naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden käyttöä puolustelevat vain pilleristit. Harkitse tarkasti käytätkö. Huomaa, että läheskään kaikki haittavaikutuksia ei ole listattu ja suurinta osaa lääkkeitä ei edes ole testattu naisilla.
lopettaisit jo
?
Mulla on ollu nyt Sertralin käytössä kohta kolme vuotta annoksella 50mg päivässä. Ei kannata pelätä, tuolla annoksella ainakin niin mieto ettei ees niitä haluttuja vaikutuksia, ihan yhtä tyhjän kanssa koko lääke.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kannatakaan
Paniikkihäiriö on niin inhottava elämää vaikeuttava asia, että joskus pahimmillaan luulin tulevani hulluksi. Sertralin on siihen hyvin auttanut, käyttänyt vuosia välillä pitäen taukoa. Aina kuitenkin joutunut aloittamaan uudelleen, nyt en ihan äkkiä lopeta. Annoksella 50-75mg hyvä, ei sivuoireita.
Tämä lääke mahdollistaa, että voin matkustaa, ajaa autoa ja käydä ylipäätään töissä! Muille ihmisille normaaleja asioita, miettikää jos ette näihin kykenisi. Kyllä lääkettä täytyy voida käyttää ilman moralisointia.
Tsemppiä sulle!
Mielialalääkkeet pahentavat vaan paniikkihäiriötä, ja vaurioittavat hermostoa pysyvästi.
Valitettavasti näin kävi minulle :((( Voi kunpa joku olisi neuvonut olla ottamatta mielialalääkkeitä tuolloin kun ne sain.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriö on niin inhottava elämää vaikeuttava asia, että joskus pahimmillaan luulin tulevani hulluksi. Sertralin on siihen hyvin auttanut, käyttänyt vuosia välillä pitäen taukoa. Aina kuitenkin joutunut aloittamaan uudelleen, nyt en ihan äkkiä lopeta. Annoksella 50-75mg hyvä, ei sivuoireita.
Tämä lääke mahdollistaa, että voin matkustaa, ajaa autoa ja käydä ylipäätään töissä! Muille ihmisille normaaleja asioita, miettikää jos ette näihin kykenisi. Kyllä lääkettä täytyy voida käyttää ilman moralisointia.
Tsemppiä sulle!
Nouseeko paino?
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin Sertralin-nimistä lääkettä paniikkihäiriöön, mutta nyt pähkäilen uskallanko ottaa tuota lääkettä? Haittavaikutusten lista on niin pitkä. :(
totta kai uskallat
Uskallatko ap ottaa särkylääkettä? Niissäkin on todella paljon sivuvaikutuksia. Jos uskallat ottaa särkylääkettä, uskallat silloin ottaa paniikkihäiriölääkettäkin.
Tulin kyllä oireettomaksi, mutta pitkäaikainen käyttö aiheutti minulle ärtyneen suolen oireyhtymän. Toisaalta jokin muukin lääke olisi voinut sen laukaista ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sulle!Nouseeko paino?
Minulla nous, mutta alkoi tippua itsestään, kun lopetin lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sulle!Nouseeko paino?
Minulla nous, mutta alkoi tippua itsestään, kun lopetin lääkkeen.
ei mikään ihme
Eihän se lista sitä tarkoita että sulle kaikki ne haittavaikutukset tulee ;-)
Mulla oli se kolme vuotta käytössä. kun muistaa ottaa säännöllisesti niin pysyy olo todella tasaisena, ei itketä enää helposti jne.. Paino nousi mutta saattaa johtua myös masennuksesta,,,
Jos lääkäri on arvioinut että lääke sopii sinulle miksi et uskaltaisi sitä ottaa? Aloitusvaiheessa ei pariin viikkoon kannata tehdä hätäisiä johtopäätöksiä vaan annat itsellesi aikaa tottua lääkkeeseen.
Minut lääke pelasti ja tuli siten lopulta aika kun oli aika lopettaa lääkitys hyvillä mielin.