Kirpparilla tänään (argh mikä mutsi)
Äiti ja natiainen, olisiko ollut parivuotias. Natiainen halusi ajaa myynnissä olevalla pyörällä. Äiti siihen että ei Jaana, et voi nyt ajaa, kun meidän aika menee siihen, jos äiti auttaa sinua ajamaan, eikä sitten ehkä löydetä sinulle mitään kivaa, voisit vaikka katsoa, jos täältä löytyisi sinulle jotain kivaa lelua..
No, Jaanapa istuu vaan ja hokee että kokeilee.. Äiti selittää, että isin kanssa kokeilet mutta äiti haluaa katsoa näitä tavaroita, katsopas Jaana, nyt ei ajeta..
Jaana vaan vänkää. Äiti menee ja työntää natiaista ympäri kirppistä ja hokee että yhden kerran nyt sitten vaan... Hokiessaan alkaa höpöttää, että kirpparinmyyjätäti suuttuu, jos siellä ajetaan pyörällä.. Kierroksen päätyttyä jo höpöttää (äiti) että saakohan täällä ajaa, menepäs Jaana kysymään, saako täällä ajaa... Ja menee sitten ipanan kanssa kysymään. Ei saa.
Ihmekös tuo ettei muksu usko, kun äiti kieltää mutta tekee lopulta aiavn kuten parivuotias haluaa. Olipa tuskaa kuunnella.
*Nimi muutettu.
Kommentit (78)
Toivottavasti tuo "houkutukset pois näkyvistä"-mamma ja muut "Jaanan" äidin puolustajat vain provoilee. En tiedä pitääkä paikkansa,mutta jotkut kuulemma kesähelteellä syövät jäätelön kaupassa ja menevät sitten kääreen kanssa kassalle.Omassa lapsuudenkodissani ei kyllä ollut mitään ongelmaa ymmärtää,ettei saa syödä/leikkiä/käyttää juttuja,joita ei ollut maksettu. "Jaanan" äiti on oikein malliesimerkki curlingvanhemmuudesta,voi elämä!
Mä muistan kun mulle kerran pienenä annettiin lupa syödä/juoda, oliko se ny pillimehu kaupassa ennen maksamista. Katoin silmät suurina että MITÄ? mutta tein sitte työtä käskettyä. Tyhjä purkki maksettiin kassalla.
Toisella kertaa sitte ite kysyin, että saisinko juoda mehun ennen kassaa? Sain luvan. Mutta kolmannella kerralla kiellettiin! Taisin siinä vähän harmistuakin, että mitäs kummaa nyt kun ei saakaan, mutta totesin sitten että nää on taas niitä kummallisia aikuisten mielenvaihteluita, ei kannata yrittääkään ymmärtää. Enkä toiste mehuja pyytänyt.
Yrittivät muuten kaljan ja tupakan kanssa samaa :D Parin vuoden ikäsenä sain ensimmäiset maistiaiset - toista kertaa en huolinu, oli pahaa. Mutta lonkeroa ja siideriä kyllä opin juomaan, sitten vähän myöhemmin, olisinko ollu jopa 7v...
Yläasteella mummonikin sortui samaan, ja osteli mulle salmiakkikossua ja likööreitä :'D
T:lähes absolutisti nykyään
Ps. Niin ja siis en missään vaiheessa vaatimalla vaatinut mitään viinaksia, enkä koskaan ryypänny perseitä olalle; kysyin vaan joskus satunnaisesti äidiltä, että "saisinko lasillisen siideriä?" ja yleensä sain. Samoin mummon kanssa; kun se oli laivalle lähdössä niin heitin vaan ilosesti, että "tuotko mulle viinapullon?" Sanoi aluksi että ei tuo, mutta toipas sit kumminkin :'D
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 03:49"]
Mä muistan kun mulle kerran pienenä annettiin lupa syödä/juoda, oliko se ny pillimehu kaupassa ennen maksamista. Katoin silmät suurina että MITÄ? mutta tein sitte työtä käskettyä. Tyhjä purkki maksettiin kassalla.
Toisella kertaa sitte ite kysyin, että saisinko juoda mehun ennen kassaa? Sain luvan. Mutta kolmannella kerralla kiellettiin! Taisin siinä vähän harmistuakin, että mitäs kummaa nyt kun ei saakaan, mutta totesin sitten että nää on taas niitä kummallisia aikuisten mielenvaihteluita, ei kannata yrittääkään ymmärtää. Enkä toiste mehuja pyytänyt.
Yrittivät muuten kaljan ja tupakan kanssa samaa :D Parin vuoden ikäsenä sain ensimmäiset maistiaiset - toista kertaa en huolinu, oli pahaa. Mutta lonkeroa ja siideriä kyllä opin juomaan, sitten vähän myöhemmin, olisinko ollu jopa 7v...
Yläasteella mummonikin sortui samaan, ja osteli mulle salmiakkikossua ja likööreitä :'D
T:lähes absolutisti nykyään
[/quote]
Mä taas olin itse tosi tarkka tuosta "ei saa syödä ennen kuin on maksettu"-jutusta,kai se jälkikäteen maksaminen olisi tuntunut varastamiselta.Kaupan kassat kyllä vähän ihmetteli/naureskeli,kun vielä aika isona tarkistin kassalla jäätelöstä/karkista äidiltä"Onhan tää varmasti maksettu?"
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:07"]
Nyky-yhteiskunnassa lapsi ei saa näkyä eikä kuulua.Joistakin vanhemmista on varmaan helpompaa antaa lapselle periksi kuin saada osakseen kiukkuisia katseita kun uhmaikäinen saa raivarin, kun hakee rajojaan.
[/quote]
Nyky-yhteiskunnassahan lapsi todellakin saa näkyä ja kuulua. Otetaanpa 100 vuotta taaksepäin niin lapsista ei saanut kuulua pihaustakaan.
[/quote]
Tulkintakysymys. Taitaa valitettavasti olla hiukan niin, että silloin sai näkyä vaan ei kuulua, ja nyt ei saa edes näkyä. Kun joku voi tukehtua kateuteensa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:35"]
Ei jeesus on taas kyllä sellasta tekstiä? Tälle yhdelle mammalle on käsittämättömän vaikeaa opettaa itse lastaan käyttäytymään ja kasvatustyö kuuluisi myös kaupalle kun ei itse jaksa kasvattaa? Haloo. Niin käsittämätöntä että toivon että provoilet vaan.
[/quote]
Mistä sait tuon käsityksen, etten jaksa kasvattaa? Varmasti jaksan. Kirjoitin vain, että mekkala olisi pienempi kun ei olisi niitä kiusauksia nenän edessä.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä. Minusta on väärin, että esim. marketeissa on lelut niin esillä monta hyllykköä. Samoin karkit. Olisi kasvatustyö paljon helpompaa, jos ne sijoiteltaisiin jonnekin piiloon, ei tarvitsisi tapella julkisella paikalla uhmaikäisen kanssa. Hiukan voitaisiin ottaa vastuuta ja tukea yhteisönä lapsen kasvua ja kehitystä.
[/quote]
Eli haluat, että koko maailma osallistuisi kasvattamattomuuteen, ja harrastaisi curlingia yhdessä vanhempien kanssa. Ei hyvä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 04:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:50"]
Ei jeesus on taas kyllä sellasta tekstiä? Tälle yhdelle mammalle on käsittämättömän vaikeaa opettaa itse lastaan käyttäytymään ja kasvatustyö kuuluisi myös kaupalle kun ei itse jaksa kasvattaa? Haloo. Niin käsittämätöntä että toivon että provoilet vaan.
[/quote]
Mistä sait tuon käsityksen, etten jaksa kasvattaa? Varmasti jaksan. Kirjoitin vain, että mekkala olisi pienempi kun ei olisi niitä kiusauksia nenän edessä.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä. Minusta on väärin, että esim. marketeissa on lelut niin esillä monta hyllykköä. Samoin karkit. Olisi kasvatustyö paljon helpompaa, jos ne sijoiteltaisiin jonnekin piiloon, ei tarvitsisi tapella julkisella paikalla uhmaikäisen kanssa. Hiukan voitaisiin ottaa vastuuta ja tukea yhteisönä lapsen kasvua ja kehitystä.
[/quote]
Eli haluat, että koko maailma osallistuisi kasvattamattomuuteen, ja harrastaisi curlingia yhdessä vanhempien kanssa. Ei hyvä.
[/quote]
Niin muuttuu maailma,Eskoseni.Ennen idioluutiota ilmaisu koko kylä kasvattaa,tarkoitti,että muutkin kuin lapsen vanhemmat voivat komentaa/kurittaa lasta,ja lapsista tuli kunnollisia.Nykyään se curlingmamman mielestä tarkoittaa että koko kylän täytyy pitää huolta että lapsi saa mitä haluaa,ja jos ei jostain syystä saa,niin piilotetaan edes ne kiinnostavat jutut,että ei tule houkutuksia. Toivottavasti nämä "karkit ja lelut piiloon!"-tyypit ovat provoja,hyvät naurut tästä ketjusta on ainakin saanut :D
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
Niin, eli yrität sälyttää vastuun asiasta kaupalle, sen sijaan että opettaisit lastasi?
Ne on siellä tyrkyllä jokaiselle, joten miksikäs jokaikinen lapsi ei ala parkumaan nähtyään ne? Vai hetkonen.. Olisikohan niille opetettu, että ei on ei ja karkkia saa vain karkkipäivänä?
Ihan sama kun yrittäisit sälyttää omasta ylipainosta syyn kauppiaan niskaan, kun on kaikkia herkkuja liian esillä. Tai sitten alkoholismin kaupan syyksi, kun on kaljat liian hyvin esillä.
[/quote]
No hyvä, voihan se onnistuakin! Nyt on vielä 1,5-vuotias, joten tulevaisuutta vain pelkäsin. Ei meidän lapsi vielä edes tiedä mikä karkki on. Täällä nähdään kaikki jotenkin niin mustavalkoisesti. Vaikka mielipiteeni on se, että karkkien ei tarvitse olla nähtävillä, uskon silti pystyväni kasvattamaan lapseni.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:07"]
Nyky-yhteiskunnassa lapsi ei saa näkyä eikä kuulua.Joistakin vanhemmista on varmaan helpompaa antaa lapselle periksi kuin saada osakseen kiukkuisia katseita kun uhmaikäinen saa raivarin, kun hakee rajojaan.
[/quote]
Nyky-yhteiskunnassahan lapsi todellakin saa näkyä ja kuulua. Otetaanpa 100 vuotta taaksepäin niin lapsista ei saanut kuulua pihaustakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
Niin, eli yrität sälyttää vastuun asiasta kaupalle, sen sijaan että opettaisit lastasi?
Ne on siellä tyrkyllä jokaiselle, joten miksikäs jokaikinen lapsi ei ala parkumaan nähtyään ne? Vai hetkonen.. Olisikohan niille opetettu, että ei on ei ja karkkia saa vain karkkipäivänä?
Ihan sama kun yrittäisit sälyttää omasta ylipainosta syyn kauppiaan niskaan, kun on kaikkia herkkuja liian esillä. Tai sitten alkoholismin kaupan syyksi, kun on kaljat liian hyvin esillä.
[/quote]
No hyvä, voihan se onnistuakin! Nyt on vielä 1,5-vuotias, joten tulevaisuutta vain pelkäsin. Ei meidän lapsi vielä edes tiedä mikä karkki on. Täällä nähdään kaikki jotenkin niin mustavalkoisesti. Vaikka mielipiteeni on se, että karkkien ei tarvitse olla nähtävillä, uskon silti pystyväni kasvattamaan lapseni.
[/quote] Karkit oli näkösillä minunkin lapsuudessani, mutta ei silloin 60-luvulla ollut mikään ongelma. Miksihän silloin ei vanhemmat vaatineet, että karkit pois, että lapsen kanssa on helpompi käydä kaupassa. Mikä on muuttunut niistä ajoista
Kirjoittajalle 60: se ainakin on muuttunut, että jos minä olisin 70-luvullakin vielä hirveästi alkanut mesota kaupassa, niin olisin saattanut saada piiskaa. Sen muistaisi jonkun aikaa seuraavillakin kerroilla.
en kuitenkaan suosittele!
Meidän poika on tasan kerran ruvennut huutamaan kaupassa. Kävi selälleen karkkihyllyn viereen "Mä HALUUUUUN!!" Eipä siinä sit mitään. Rojahdin viereen pötkölleen, potkin jaloilla ja huusin että "Nii MINÄKI HALUUUUUUN!"
Jätkä hiljeni, nousi istumaan ja tuijotti mua hölmistyneenä. Kysyin että jokohan tää möykkääminen riittäis ni jatkettas ostosten tekoa kun ei sitä karkkia nyt tipu? Poika tuumas että juu, ja käsi kädessä lähdettiin eteehnpäin.
Tuijotettiinko mua? Kyllä. Hävettikö? Ei. Ainoa mikä kismitti oli kun jakku meni likaseks :D Olen, ja olin silloin jo yli 30-v. Eikä ole poika sen jälkeen ikinä kaupassa huutanut. Ei on ei, meni kerrasta perille.
Ap taitaa olla joku mielenterveyspotilas. Tuo Jaanan touhu on ihan normaalia parivuotiaan touhua, samoin äidin touhu normaalia taaperon äidin touhua. Äiti varmaan tiesi, että Jaana vetää kilarit ellei saa kokeilla ja sitten äiti ei voi katsoa mitään.
Juu, varmaan Jaana olisi vetänyt kilarit.Ja vetää takuulla joka kerta, kun ei saa tahtoaan periksi, kun sitä rajaa ei ikinä hänelle aseteta. Kaupassakin saa vedellä niitä irtokarkkeja ettei saa kilareita?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 20:09"]
Ap taitaa olla joku mielenterveyspotilas. Tuo Jaanan touhu on ihan normaalia parivuotiaan touhua, samoin äidin touhu normaalia taaperon äidin touhua. Äiti varmaan tiesi, että Jaana vetää kilarit ellei saa kokeilla ja sitten äiti ei voi katsoa mitään.
[/quote]
Pakko sanoa, että tunnen itseni suorastaan superäidiksi, kun osaan sanoa lapselleni ei. Olisi todella uuvuttavaa kerta toisensa jälkeen käydä se sama ei- ei - ei- no okei- rumba. Sitä on ulkopuolisenakin tosi uuvuttava katsoa, kun tuon kierteen saisi helposti katkaistua.
No, nyt saa alapeukuttaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:24"]Nyky-yhteiskunnassa lapsi ei saisi hakea rajojaan, mikä kuuluu normaaliin kehitykseen, vanhemman täytyisi antaa lapselle periksi ettei vain muut asiakkaat häiriinnyesim.kaupassa.Kasvatappa siinä sitten lasta kun raivokohtaukset ja omatahto ei katso aikaa eikä paikkaa.pitäisikö sitä sitten pysyä neljän seinån sisällä kasvattamassa lasta ettei kaikkea saa mitä tahtoo.
[/quote]
Meillä on seitsmän lasta, eikä yksikään ole saanut uhmakohtausta kaupassa, kun jo kotona on opittu siihen, että aikuisen sanoma ei on todellakin ei. Ja meillä on myös se luupää, jolle saa sanoa kaikesta ja monta kertaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:52"]
Olet sinä parempi vanhempi suhteessa tuohon äiti. Mitallisi tulee postissa.
[/quote]
oikein kahrella ällällä