Kukaan ohikulkija ei auttanut tuleen sytytettyä miestä Turussa!
Bussejakin tuli mutta edes kukaan kuski ei auttanut? Eikö niillä ole jauhesammuttimia ym. busseissa?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/640683/Aninkaistenkadulla+liekehtinyt+mies+sytytettiin+tahallaan
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:48"]
Miehen viereltä löytyi litran käsidesipullo. IS kommenteissa joku paikallinen totesi, että tuossa kyseisessä paikassa usein näkyy spugeja nauttimassa desiä... jos sitä on päällensä samalla vahingossa kaatanut, niin ei siihen tarvita kuin palava tupakka, niin roihahtaa.
[/quote]
Mies ei kuitenkaan itse vahingossa sytyttänyt itseään, vaan teko oli ihan tahallinen.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:14"]
Miks menin katsomaan ton videon :( Ei meinaa itkusta tulla loppua.
Yks turkulainen.
[/quote]
Tyttö kuoli koomassa tajuihinsa tulematta kahden päivän kuluttua.
Turkulaiset.
En tiedä mitä itsekään olisin tehnyt jos olisin paikalle sattunut, varmaan juossut Mäkkäriin tai Heseen (kummalla puolella tietä mies oli?) ja pyytänyt sammutuspeitettä. Tai todennäköisemmin huutanut jollekin muulle että menee pyytämään (olen 38. viikolla raskaana ja mukanani ois todennäköisesti taapero ja alle kouluikäinen niin mun juokseminen hieman hidasta). Ja soittanut toki 112.
Ohi en olisi pystynyt vaan kävelemään, järkyttävä tapaus!
Yks turkulainen kans
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:42"]
Bussejakin tuli mutta edes kukaan kuski ei auttanut? Eikö niillä ole jauhesammuttimia ym. busseissa?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/640683/Aninkaistenkadulla+liekehtinyt+mies+sytytettiin+tahallaan
[/quote]
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mita-tehda-kun-ihminen-roihahtaa-kuin-soihtu/3436720
"palaneelle iholle jauhesammutin on kuin suolaa haavoihin", joten onneksi kukaan ei se kourassa rynnännyt apuun.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:55"]Turkulaiset.
En tiedä mitä itsekään olisin tehnyt jos olisin paikalle sattunut, varmaan juossut Mäkkäriin tai Heseen (kummalla puolella tietä mies oli?) ja pyytänyt sammutuspeitettä. Tai todennäköisemmin huutanut jollekin muulle että menee pyytämään (olen 38. viikolla raskaana ja mukanani ois todennäköisesti taapero ja alle kouluikäinen niin mun juokseminen hieman hidasta). Ja soittanut toki 112.
Ohi en olisi pystynyt vaan kävelemään, järkyttävä tapaus!
Yks turkulainen kans
[/quote]
Jatkan vielä että jos ois ollut mukana jotain peittoa, takkia tms. sopivaa materiaalia niin oisin varmaan yrittänyt silläkin tukahduttaa tulta. Mutta hellekelillä ei varmaan ois ollut :/
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:57"]
[/quote]
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mita-tehda-kun-ihminen-roihahtaa-kuin-soihtu/3436720
"palaneelle iholle jauhesammutin on kuin suolaa haavoihin", joten onneksi kukaan ei se kourassa rynnännyt apuun.
[/quote]Oikea tapa olisi sammuttaa sammutuspeitolla. Jollei sitä ole niin mies maahan ja kieritellä siinä. Siinä vaan saa auttajakin helposti vammoja. Vettä jos ei ole lähettyvillä. Keinokuituja vaatteissa tms. Niin perkeleen paha juttu. Jollain se mies olisi pitänyt peittää - muttei keinokuiduilla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:46"]
Onhan hätänumeroon soittaminen auttamista, jos mitään sammutusvälinettä ei ole käsillä.
[/quote]
Siellä oli vaikka kuinka paljon ihmisiä, busseja, ravintoloita, taatusti jollain jotain millä tukahduttaa tulta. Jos ei itsellä ole, voi huutaa muilta apua. Mitä hittoa se auttaa että 15 ihmistä pysähtyy soittamaan ja sen jälkeen kävellään pois, eikä enää katsota taakse.
[/quote]
Koska on laitonta koskea toiseen ihmiseen ilman sen lupaa. Saat sytteen pahoinpitelystä. Minä ainakin nostaisin oikeusjutun ihmistä vastaan joka tulisi minuun koskemaan ilman lupaani
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:50"]
Mies ei kuitenkaan itse vahingossa sytyttänyt itseään, vaan teko oli ihan tahallinen.
[/quote]
Näinollen tekijä olisi voinut sytyttää myös auttajan.
Hädässä olevia pitää auttaa, mutta henkirikoksen uhrin auttaminen voi johtaa oman hengen menetykseen.
Täytyy myöntää, että itsellänikin löisi tuollaisessa tilanteessa aluksi tyhjää ennen kuin pystyisin mietenkään toimimaan. Tuossa tapauksessa järkyttävintä onkin se, että palo oli todennäköisesti tahallinen. Millainen ihmisen kuvatus sytyttää toisen palamaan?!! Ällöttää myös tämä nykyajan tapa filmata onnettomuudet ja pahoinpitelyt ja jakaa somessa auttamisen sijaan. Omalla kohdallani se järkytys ja toimintakyvyttömyys tarkoittaa, etten pystyisi kyllä myöskään kuvaamaan.
Någon annanism ?
Vastuu on siis ulkoistettu bussikuskeille.. amen!
Mua ihmetyttää, että jos vaikka kuinka moni soitti hätäkeskukseen, niin miksei ne neuvoneet soittajalle mitä tehdä? Monesti voi hätäkeskuseen soittaja olla typertynyt siitä tilanteesta eikä itse tajua millaista ensiapua ja miten, niin kuuluhan hätäkeskuksen kysyä mitä on tehty ja käskeä tarvittaessa. Jos ei muuta apua ole heti niin kai se jauhesammutin on parempi kuin antaa palaa, ja hätäkeskus varmasti olisi paikasta nähnyt että busseja siitä menee. Tai että ravintoloita lähellä, ja neuvoo soittajan kysymään lähimmästä apua.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:50"]
[/quote]
Näinollen tekijä olisi voinut sytyttää myös auttajan.
Hädässä olevia pitää auttaa, mutta henkirikoksen uhrin auttaminen voi johtaa oman hengen menetykseen.
[/quote]
Tota..auttaja tuskin oli sammunut, vai?
Mielestäni on aika karmivaa, miten ihmiset nykyään vain jäävät pällistelemään viereen kun jollain on hätä ja hyvä jos apua soittavat, parhaimmat ottavat vielä kamerakännykällä kuvia, varmaan siitäkin jotain sairaita kiksejä jotkut saavat. Sitä voi jokainen miettiä, mille itsestä tuntuisi syttyä tuleen kun ihmiset ympärillä eivät auta vaan ottavat vain kuvia? Onhan tapaus jossa joku aloitti elvytyksen keskellä juhlapaikkaa ja ihmetteli kun ei ambulanssia kuulunut, kukaan ei ollut soittanut apua. Ihmetyttää, että jos on julkinen paikka niin eikö porukka hae jo läheltä vettä ja miksi ei voi alkaa vaatteilla tukahduttamaan? Eikö ihmiset voi oikeasti ottaa jotain paitaa tai farkkuja jalastaan edes jonkun hengen pelastamiseksi, mitä ihmeen sievistelyä sellainen on? Ymmärtää kyllä jos joku ei uskalla toimia tai ei pysty jos on shokissa, mutta kyllä nyt joidenkin luulisi pystyvän toimimaan. Jotenkin niin sairasta vaan tämä maailma nykyään, ihmisille toisten kärsimys on viihdettä jota kuvataan, auttamisen sijasta.
[/quote]
[/quote]
Palopäällikön ei olisi pitänyt sanoa tuota sillä nyt joku typerys voi luulla että jauhesammutinta ei saa käyttää palavan ihmisen sammutukseen vaikka se on tärkeintä. Kun olin 16 vuotias minulla syttyi keinokuituisen verkkarin lahje palamaan kun menin liian lähelle tuli. Säikähdin mutta jostain tuli mieleen ohje että jos vaatteet syttyvät pitää kieriä ne sammuksiin. Kierin maassa ja lahje sammui mutta muuten olisi varmaan käynyt todella huonosti. Selvisin kämmenen kokoisella palovammalla sääressä. Tuon kokonaan palaneen miehen kohdalla olisi loppu varmaan ollut armeliaampi...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:59"]
[/quote]
[/quote]Oikea tapa olisi sammuttaa sammutuspeitolla. Jollei sitä ole niin mies maahan ja kieritellä siinä. Siinä vaan saa auttajakin helposti vammoja. Vettä jos ei ole lähettyvillä. Keinokuituja vaatteissa tms. Niin perkeleen paha juttu. Jollain se mies olisi pitänyt peittää - muttei keinokuiduilla.
[/quote]
Oikea tapa olisi ollut sammuttaa mies mahdollisimman nopeasti vaikka sillä jauhesammuttimella mutta kukaan ei varmaan muistanut että autossa on todennäköisesti sellainen.
Itsekin tässä mietiskelin, että oma takkini on jotain tekokuitua. Olisiko se pahentanut asiaa. Bussikuskeille on varmaan opetettu ettei jauhesammuttimella sammuteta ihmistä ja bussi kauemmaksi palopaikalta. Jos tilanne oli nopeasti ohi, niin tuskin olisin ehtinyt päättää mitä voisin tehdä. Minulla nämä juttut ei tule selkäytimestä. Se ei tarkoita, että vain kylmästi seuraisin tapahtumaa. Onneksi en ollut paikalla.
Ei nuo tilanteet ole helppoja. Itse olen kerran joutunut tilanteeseen jossa vieressäni junanlaiturilla uhattiin aseella toista . En tosiaan ehtinyt tehdä mitään, kun aivot löi tyhjää. En edes suojaamaan itseäni. Seisoin tyhmänä kauppakassit kourassa. Tilanne oli ohi ennen kuin ajatus alkoi kulkemaan. Toisenlaisissa tilanteissa taas on helppo toimia. Käyn aina nyhkäisemässä sammuneita ja kysymässä kuinka menee. Jos tulee ärräpäitä, niin kaikki hyvin. Mutta monelle olen joutunut soittamaan apuakin. Kritisoin tässä kritisoijia, että reagointi uusissa yllättävissä tilanteissa ei kaikilta suju nopeasti.
T.Introvertti
Kaikki olis auttanu, jos uhri olisi ollut nainen.
Miks menin katsomaan ton videon :( Ei meinaa itkusta tulla loppua.
Yks turkulainen.