Jos haluaa itseltään verikokeet ilman epäilyjä sairaudesta.
Saako ne ihan julkisella puolella otettua? Entä jos haluaa kilpirauhasarvotkin, nehän ei kuulu perusverenkuvaan..?
Kommentit (8)
Mä "tarvitsin" ravintoremonttini takia viime vuonna ison kasan veriarvoja, myös tuon kilpparin. Onnistui lähete ihan lääkärin soittoajalla ja olipa lääkäri oikein hyvillään, että jollain riittää kiinnostusta ilman ns syytä. Ja julkisella tämä. Eli pitäisi onnistua :)
Jossei ap:llä ole esittää mitään järkevää syytä miksi verikokeet tarvitsisi niin ei niitä julkisella puolella myöskään oteta. Ja hyvä niin, sehän kaatuisi koko systeemi jos siellä kaikki huvikseen kävisivät tutkituttamassa milloin mitäkin.
Minä testautin tuossa keväällä yksityisellä kolesterolit ja sokerihemoglobiinin ihan mielenkiinnosta (suvussa sekä sepelvaltimotautia että diabetesta). Yksi kaveri koitti usuttaa julkiselle puolelle nuo ottamaan mutta ei käynyt mielen vieressäkään kun tietää miten ylikuormitettuja terveyskeskukset on jo valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 10:59"]
Mä "tarvitsin" ravintoremonttini takia viime vuonna ison kasan veriarvoja, myös tuon kilpparin. Onnistui lähete ihan lääkärin soittoajalla ja olipa lääkäri oikein hyvillään, että jollain riittää kiinnostusta ilman ns syytä. Ja julkisella tämä. Eli pitäisi onnistua :)
[/quote]
No oli varmaan tosi hyvillään ja onnellinen asiasta.
Onko sulla työterveyshuoltoa? Meillä ainakin saa työpaikan vakuutuksen piikkiin otatettua itseltään yksityisellä joitakin perusverikokeita. Kannattaa siis selvittää asia, jos on työterveyshuolto.
En tiedä missäpäin ap asuu, mutta ainakin Pirkanmaalla pystyy tilaamaan (ja maksamaan) itselleen erilaisia verikokeita ilman lääkärin lähetettä, Fimlabin kautta http://www.fimlab.fi/lake/oma_terveys/index.tmpl?sivu_id=36. Ja näkyy olevan aika paljon halvempaa kuin vastaavat verikokeet yksityisellä lääkäriasemalla.
Kannattaa ottaa selvää josko omalla tai naapuripaikkakunnalla olisi tuollaista vastaavaa palvelua.
Jos sulla ei ole mitään epäilyä sairaudesta tai jotain oireita, miksi haluat kokeet?
Jos kyse on siitä, että sulla on joku perussairaus, johon liittyy selkeä kohonnut riski johonkin toiseen sairauteen, voidaan julkisellakin puolella tehdä testit. Samoin, jos kyseessä on joku vahvasti perinnöllinen sairaus ja sulla on vahva sukurasite, voidaan testit tedän, vaikka varsinaisesti ei ole syytä epäillä sairautta. Mutta joku syy tutkimuksille on oltava, ei vaan se et mä haluun ilman mitään syytä.
Olen työttömänä, en enää kuulu työterveyshuollon piiriin. Ennen tämä kävi helposti..
Olen seuraillut mm. Kolestroliarvojani ihan mielenkiinnosta. Olen myös aiemmin ollut diabetesriskin takia seurannassa, mutta sekin on nyt jäänyt kun en koskaan "narahtanut" muulloin kuin raskauden aikana. Normaalitilassa arvot ok, niin ei seurata enää.. Kilpparit kiinnostaisi tsekata ihan vaan sen takia, että kun lihominen on niin automaattista, mutta laihtuminen tavattoman vaikeaa..että olenko vain laiskapaska vai onko oikeasti jotain korjattavaa. Mitään vakavaa oiretta ei ole, millä nyt automaattisesti kokeet saisi.
Nyt meillä ainakin alkoi kesäsulku terveyspalveluissa eli vain välttämättömät hoidetaan.
Ap
Julkisella puolella ei varmasti tehdä, jos ei ole pienintäkään syytä epäillä mitään. Yksityisellä saat varmasti.