Mitä mieltä ollaan, saako kerrostalon parvekkeella pestä mattoja?
Tähän kysymykseen olisi mukava kuulla mielipiteitänne.
Kommentit (36)
Jos mietitään tätä kysymystä puhtaasti lainopillisesti niin parveke on yksityisaluetta ja ainakin lasittamaton parveke täytyy olla yhtiön puolesta vesieristetty ja viemäröity. Eli jos vuokrasopimuksessa ei erikseen tätä kielletä niin periaatteessa saa kyllä pestä. Itse pesen matot kylppärin lattialla. Parvekkeen puhditan siten että ämpäristä ripottelen yleispesuainevettä ja harjaan. Lopuksi huuhtelen kaatamalla ämpärillisen puhdasta vettä noin parin litran erissä.
No ei todellakaan. Parveke on sitä varten, että siellä pidetään hevosta tai kasvatetaan sian porsaasta kinkku joulupöytään. Porsaan jälkeen siellä voi sydäntalvella ulkoiluttaa ja kusettaa koiran. Kätevää, kun kevätaurinko kuivattaa pökäleet ja ne voi harjata ennen uuden pirsaan tuloa kaiteen raosta pihalle. Ei tartte ährätä paskapussien kanssa. Mutta ei ikinä matonpesua parvekkeella, naapurit valittaa sata varmasti mäntysuovan löyhkästä ja saat häädön.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Vesi tippuu alakerran parvekkeille ja miten kuivaat loput vedet pois? Menee rakenteisiin.
Saa toivoa ettei talvellakaan lunta tule parvekkeelle tai rankkasateilla sada parvekkeille. Partsin pitää pysyä kuivana. Huonot rännit jos vesi menee alakerran parvekkeille.
Vierailija kirjoitti:
Saa
Mattoja ei myöskään saa pestä pesutuvan, muiden yhteisten tilojen tai parvekkeen lattialla.
Tuskin on missään säännössä kielletty, valuvathan sadevedetkin alakerran naapurille
Oletko meidän yläkerran naapuri, joka ilmeisesti pesi mattojaan (tai muuten vaan kaatoi jokusen sata litraa vettä) parvekkeellaan? Oli kiva herätä keskellä yötä ihan helvetilliseen vedenlaskemiseen parvekelaseja pitkin.
Jos mulla tarve on,pesen oman suihkun lattialla mattoja. Nostan rullalle kun enimmät vedet valuneet,nostan rullan ämpäriin ja kannan ulos kuivumaan. Jos matto on 160x230 sitä taitellen sitten pesen muutamassa osassa. Osa rullalla,osa auki. Pesu,huuhtelu,sit rullaan taas pestävää osaa auki ja pestyä puolta rullaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on missään säännössä kielletty, valuvathan sadevedetkin alakerran naapurille
No ei valu ihan samalla tavalla. Olen tuo, jonka yläkerrassa joko kylvettiin ankarasti tai todellakin rouva päätti pestä mattonsa keskellä yötä:
se vesi syöksyi meidän parvekelasien läpi suoraan sisään. Siinä kastui matot ja parvekekalusteet. Yritin huutaa ylöspäin ei vastausta. Yritin käydä oven takana - ei vastausta.
Älkää per kele sentään kuvitelko, että sellainen määrä vettä rinnastuu sadekuuroon. Se tulee lasien läpi alakerran naapurin parvekkeelle.
Joissakin parvekkeilla on vesikouru ja vesiputki. Mutta se voi silti muista raoista valua väärään paikkaan.
yläkerran vuokralais tyttö pesi matoista lähti väriä joka valui 2 alimman kerroksen parveke laseihin. ei ollut epäselvyyttä pesujen maksajasta siniset raidat ehtivät kuivua kun seuraavana päivänä tuli pesijä. 1500e tuli hälle maksamaan. oppi kerrasta. ensin tietenkin alkoi talo yhtiötä syyttämään kun ei oltu erikseen kielletty.
Mä en pese mattoja ollenkaan. Lähetän pesulaan tai ostan uudet😅
Mukavaa kesän alkua kaikille 😎
Minua myös hirvitti se vesimäärä joka yläkerran parvekkeelta tuli mattojen pesun yhteydessä, toki poistoputkea myöten, mutta jäihän se alakerran parvekkeen viereen nurmikolle lillumaan pitkäksi aikaa.
ap kommentoi