Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntö ympäreileikkauksesta

whattodo
20.06.2021 |

Eli olemme mieheni kanssa pienen poikavauvan tuoreet vanhemmat. Mieheni on muslimimaasta, jossa poikien ympärileikkaus on itsestäänselvyys. Nyt meillä onkin menossa pienimuotoinen sota - itse olen täysin lapsen turhaa silpomista (kyllä, mielestäni kyseinen toimenpide on juurikin sitä) vastaan, ja mies on taas sillä kannalla, että sehän tehdään.
Onko muut olleet tässä tilanteessa ja miten olette ratkaisseet dilemman? Olen sanonut miehelle, että kun tästä ei päästä minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen, niin ainoa vaihtoehto on antaa pojan itse päättää, mitä keholleen tekee.
Vähän kuitenkin pelkään, että tästä tulee ikuisuustaistelu, ja onhan miehen perhe (joka asuu siellä muslimimaassa) joka painostaa asiaa myös kovasti.

Me kuitenkin elämme ja aiomme jatkossakin elää, Suomessa, eikä meidän kulttuuriin tämä tapa kuulu. Eikä mieheni edes ole uskova muslimi. Hänen mielestään ympärileikkaus kuuluu kuitenkin tehdä, ei kuulemma liity edes uskontoon vaan kulttuuriin. Niin no, mutta ei meidän....

Turhaa stressiä, mitä ei kaipaisi näin uuden elämäntilanteen edessä.

En usko, että hän ihan helposti muuttaa mieltään.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Minusta ihmisen tarpeeton silpominen on rikos ja kun se kohdistuu puolustuskyvyttömään lapseen, sitäkin suurempi.

Vierailija
2/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin ajattelitkin, pidä huoli että lapsesi pääsee itse päättämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut tuollaisessa tilanteessa, mutta tiedän (ex)pariskunnan, jolla oli tällainen tilanne. Nainen piti vain päänsä ja onneksi mies jousti tässä asiassa. Olen kuitenkin käsittänyt, että miehelle jäi tästä vähän katkeruutta. Asia oli kuitenkin hänen kulttuurissaan aika tärkeä. 

Tämä ei nyt varmaan auttanut yhtään, mutta tämän perusteella ajattelisin, että riippuu todella paljon henkilöistä. Tämäkään mies ei ihan tiukimmasta muslimikulttuurista ole, joten voin kuvitella, että paljon tiukempia ja vaikeampia tilanteita varmasti on. 

Vierailija
4/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muuten ollut kulttuurillisia yhteentörmäyksiä, ja miten olette selvinneet niistä?

Vierailija
5/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Ja piste.

Vierailija
6/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole mitään oikeutta päättää tuollaisesta asiasta, esinahka on pojan eikä kenenkään muun.

Vierailija
7/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tulee varmaan olemaan parisuhteenne pieninpiä ongelmia. Ihan oikeesti kannattaa miettiä, kenen kanssa lisääntyy.

Vierailija
8/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Minusta ihmisen tarpeeton silpominen on rikos ja kun se kohdistuu puolustuskyvyttömään lapseen, sitäkin suurempi.

"Valitsemallani tiellä"? Jos tarkoitat sitä, että pidän pääni sen suhteen, ettei lastani ympärileikata, niin kiitos.

Jostain syystä kyllä epäilen, että tätä tarkoitit. 

Ja tiedän, että nämä asiat olisi pitänyt käydä läpi ennen lapsen syntymää, mutta en todellakaan tiennyt, että tällainen sota tästä tulisi, koska mies ei tosiaan ole uskova muslimi, eikä ole koskaan asiasta erikseen maininnut. Varmaankin mennyt niin, että hänelle on ollut yhtä itsestäänselvää, että se tehdään, kuin minulle se, että sitä ei todellakaan tehdä, eikä asia ole ennen noussut siis puheenaiheeksi. 

Mielestäni on niin epäeettistä ja lapsen koskemattomuuden rikkomista suorittaa ei-lääketieteellinen operaatio, oli kyseessä sitten mikä tahansa! Mutta että intiimialueisiin kajotaan... Ei. Siis ei. 

AP

Vierailija
9/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi tulee varmaan olemaan parisuhteenne pieninpiä ongelmia. Ihan oikeesti kannattaa miettiä, kenen kanssa lisääntyy.

Onpas taas ennakkoluuloinen kommentti. Itse seurustelen muslimin kanssa. Meillä ei ole lapsia eikä tule, joten tästä ei meille tule koskaan ongelmaa. Neljä vuotta olemme kuitenkin olleet yhdessä eikä uskonto ole vaikuttanut suhteeseemme tähän mennessä millään muulla tavalla kuin siten, että hän ei syö possua ja hän paastoaa ramadanin aikana. 

Vierailija
10/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette sitten tajunneet puhua asiasta ennen lapsen hankintaa? 0/5

Vierailija
11/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muuten ollut kulttuurillisia yhteentörmäyksiä, ja miten olette selvinneet niistä?

Ei ole mitään sen kummempaa, tietenkin pieniä juttuja, mutta ei todellakaan mitään maata kaatavia. Molemmat ollaan aina joustettu ja ymmärretty toisiamme, tämä ensimmäinen kunnon "yhteenkolahdus" kaikkien näiden vuosien jälkeen. Vähän vaikea tehdä kompromissia, mutta mielestäni ainoa kompromissi on antaa hänen itse päättää. Se on hänen kehonsa. Ja piste. 

Jotenkin hankala, kun hän on muuten niin fiksu ihminen, ja sitten tämä suhteen ei halua yhtään ns ajatella järjellä. 

AP

Vierailija
12/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa muuta kuin että koita pitää pääsi ja onnea valitsemallasi tiellä!

Vierailija
13/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas ennakkoluuloinen kommentti. Itse seurustelen muslimin kanssa. Meillä ei ole lapsia eikä tule, joten tästä ei meille tule koskaan ongelmaa. Neljä vuotta olemme kuitenkin olleet yhdessä eikä uskonto ole vaikuttanut suhteeseemme tähän mennessä millään muulla tavalla kuin siten, että hän ei syö possua ja hän paastoaa ramadanin aikana. 

Sä olet sentään miettinyt, kenen kanssa lisäännyt ja hyvä niin.

Vierailija
14/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet AP täysin oikeassa. Lapsi saa päättää itse asian. Kysy häneltä 15 vuoden kuluttua mitä tehdään.

Jos ei kelpaa miehellesi niin leikkaapa siltä parin sentin pätkä lisää. (Läppä, heh heh)

Vierailija
15/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet sentään miettinyt, kenen kanssa lisäännyt ja hyvä niin.

Niin? Voisitko vielä selittää, mitä ongelmia meille on vielä tulossa, jos tämä aihe on ongelmista pienin. Kun näköjään paremmin tiedät. 

Vierailija
16/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sellaisia asioita, jotka pitäisi mielestäni selvittää, enne kuin mennään naimisiin ja tehdään lapsia. Miten tietyt asiat lasten kanssa hoituu, koska kokemukseni (sivusta seurannut, en itse ole muslimin kanssa) mukaan, muslimimiehet muuttuvat aika paljon konservatiivisemmiksi siinä vaiheessa, kun lapsia tulee. Ympärileikkaus, lasten pukeutuminen, harrastukset, seurustelu teini-ikäisenä jne. Olen nähnyt niin monta vaikeaa tilannetta, kun lapset ovat tulleet kuvioihin, jo muslimipuolison oma yhteisö asettaa valtavasti paineita, vaikki henkilö itse olisi varsin vapaamielinen ja länsimainen.

Vierailija
17/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se Suomessa edes suoritettaisiin?

Vierailija
18/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista. 

Vierailija
19/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä provo taas.

Vierailija
20/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista. 

Ei ole lainvastaista. Ei toki julkisella tehdä, mutta yksityisellä kyllä. Toki voi olla, että on lääkäreitä, jotka eivät tätä kyseistä operaatiota suostu tekemään. 

Eihän kaikki gynekologitkaan suostu abortteihin. 

Ja sinulle, joka kirjoitit että provo, niin ei ole.. Miksi olisi? 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme