Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, lääkeasiaa!

Vierailija
12.06.2014 |

Eli siis, olen nyt kevään syönyt kaksi 25 mikrogramman tablettia päivässä vajaatoimintaan, viimeisimmät tulokset olivat vapaa tyroksiini 17,05 ja tyreotropiini 2,54. Oireita on vieläkin, ei tosin niin paljoa mitä ennen lääkitystä (painonnousu on pysähtynyt kyllä mutta ei laske vaikka olen dieetillä ollut jo useamman kuukauden), silti lääkäri ei suostu nostamaan annosta yhtään vaikka mielestäni pitäisi. On siis väsymystä, jaksamattomuutta, apeutta, ihon kuivuutta, ja tosiaan, ennen vilkkaasti noussut paino on nyt pysähtynyt sijoilleen melkein heti lääkityksen alettua, mutta ei lähde laskuun millään. Ylikiloja on kuitenkin reilut 20kg.

Olen ihan tavan tk-lääkärillä käynyt, jonossa olen endokrinologille mutta aika on vasta ensi vuodelle (kyllä, jonoa riittää koska olen hoidon saanut jo ja on muka "tasapainossa"). Kyselisinkin että millaisia arvoja muilla on, että oireet ovat väistyneet? Ja minkä verran menee lääkettä?

Katselin kuuden vuoden takaisia arvoja, tyroksiinia ei ole mitattu mutta tyreotropiini on ollut tasan kaksi. Ja jo silloin olen ollut hieman väsyksissä... Pistivät sen piikkiin että minulla oli pieni lapsi. 

Uskaltaakohan tuota omin päin lisätä vaikka puolikkaan lisää tuohon päivän annokseen? Tietäähän sen sitten oireista jos ei sovikkaan enempi annos. Kun on ihan turha jankata tk:n kanssa asiaa kun niiden mielestä arvot on nyt hyvät ja pitää vain lakata väsyttämästä. :/

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se lääkäri ei määrää, koska tuijottaa vain niitä arvoja? Siellä taitaa huudella joku jolla ei tästä sairaudesta ole mitään tietoa... Tk-lääkäreillä hyvin harvoin on kovin paljoa tietoa kilpirauhasen sairauksista tai siitä, että arvoja tärkeämpää on ihmisen oma olo.

Vierailija
22/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:36"]

Ei olekaan juu. Mutta tänkin asian tietävät mammat paremmin. Onneks thyroxin ei ole reseptivapaa lääke. Täällähän kaikki läskit vetelisivät sitä kaksin käsin, kun niin fleguttaa.

[/quote]

Kyseessä ei ole mikään laihdutuslääke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:34"]

Jotenkin tuntuu ettei ainakaan puolikkaalla 25 mikrogrammasesta tabletista saa vielä liikatoimintaa aikaan kun arvot on nuo? :D Ajattelin korkeintaan 75 mikrogrammaan nostaa omin päin, katsoa miten käy...

[/quote]

Voi saada, sitä annosta nostetaan todella vähän kerrallaan. Mulla esim. lisättiin vain ½ tablettia viikossa. Ikinä en nostaisi annostusta niin että se nousee joka päivä. Hyvin helposti menee liikatoiminnan puolelle. Ja se ei ole kivaa se. Usko pois, ei kannata kokeilla.

[/quote] Kuka sitä on aikonutkaan päivittäin nostaa? 

Vierailija
24/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, ihan ku karkkia toi thyroxin. Siitä vaan pilsu huuleen ja baanalle.mulla on yli 30 v kokemus vajaatoiminnan lääkityksestä ja aina olen lääkäreitä uskonut. Olen helvetin hyvä monessa asiassa mutta lääketieteen jätän spesialisteille.

Vierailija
25/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:37"]

Puolikas päivässä lisää voi olla ihan liikaa. En lisäisi omin päin. Jos lläkäri määrää lisää, niin se voi määrätä yhden puolikaan viikossa lisää.

[/quote]

No ei todellakaan ole mikään yleinen fakta. Toki jollakin saattaa olla enemmän huonoa kuin hyvää vaikutusta, mutta ei kuitenkaan mikää älyttömän vaarallinen lääke tosiaan ole kyseessä...

[/quote]

Niin rytmihäiriöt, unihäiriöt, levottomuus, ruokahaluttomuus,muistihäiriöt, hikoilu, palelu, käsien tärinä, ripuli, ylivilkkaus jne. eivät ole vaarallisia. Ihan kivoja pikku oireita, joita voi hyvinkin kokeilla. Järki käteen, reseptilääkkeitä ei annostella omin päin, varsinkin kun näyttää siltä ettei teillä ole hajuakaan siitä kuinka se oikea lääkitystaso vajaatoiminnassa löydetään. Annostusta nostetaan todella hitaasti vähän kerrallaan. Annetaan elimistölle aikaa tottua eikä aiheuteta liikatoimintaa. Liikatoiminta on aina huono homma.

Vierailija
26/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:49"]

Kun se lääkäri ei määrää, koska tuijottaa vain niitä arvoja? Siellä taitaa huudella joku jolla ei tästä sairaudesta ole mitään tietoa... Tk-lääkäreillä hyvin harvoin on kovin paljoa tietoa kilpirauhasen sairauksista tai siitä, että arvoja tärkeämpää on ihmisen oma olo.

[/quote]

No ei sulla ole itselläsikään paljon tietoa jos olet annostusta nostamassa noin paljon kerralla. Se erikoislääkärikään ei tekis moista. Annostusta nostetaan aina vähän kerrallaan. Ja mä olen sairastanut tätä sairautta jo kaksikymmentä vuotta, joten kokemusta löytyy.

Vierailija
27/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:34"]

Jotenkin tuntuu ettei ainakaan puolikkaalla 25 mikrogrammasesta tabletista saa vielä liikatoimintaa aikaan kun arvot on nuo? :D Ajattelin korkeintaan 75 mikrogrammaan nostaa omin päin, katsoa miten käy...

[/quote]

Voi saada, sitä annosta nostetaan todella vähän kerrallaan. Mulla esim. lisättiin vain ½ tablettia viikossa. Ikinä en nostaisi annostusta niin että se nousee joka päivä. Hyvin helposti menee liikatoiminnan puolelle. Ja se ei ole kivaa se. Usko pois, ei kannata kokeilla.

[/quote] Kuka sitä on aikonutkaan päivittäin nostaa? 

[/quote]

Ap. On lisäämässä puolikkaan tabun päivän annokseen.

Vierailija
28/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:57"]

[/quote]

No ei sulla ole itselläsikään paljon tietoa jos olet annostusta nostamassa noin paljon kerralla. Se erikoislääkärikään ei tekis moista. Annostusta nostetaan aina vähän kerrallaan. Ja mä olen sairastanut tätä sairautta jo kaksikymmentä vuotta, joten kokemusta löytyy.

[/quote]

Siis paljonko luulet että olen nostamassa? Syön tällä hetkellä sen 50mikrogrammaa päivässä, ja aikeina on ottaa siitä 25 mikrogramman tabletista puolikas lisäksi. Ja korkeintaan nostaa 75 mikrogrammaan päivässä mikäli liikatoiminnan oireita ei tule! 

Vierailija
29/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lisäilkää vaan lääkitystänne. Minä en, jos lääkäri ei niin määrää.

Ja jos on ongelmia, aina spesialistille. Jos menee terveyskeskukseen generalistille, niin sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
30/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:36"]

Ei olekaan juu. Mutta tänkin asian tietävät mammat paremmin. Onneks thyroxin ei ole reseptivapaa lääke. Täällähän kaikki läskit vetelisivät sitä kaksin käsin, kun niin fleguttaa.

[/quote]

Mitäs se sua, tai ketään muutakaan haittaa jos joku ''läski sitä kaksin käsin vetelee'' ? : DDD Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaarallinen tai riippuvuutta herättävä lääke. Eikä se ketään laihdutakaan ettei sen puoleen, ettei millään tapaa katkera kannata olla.

[/quote]

Tyroksiinia käytetään doping-aineena ja sillä ihan oikeesti myydään katukaupassa, otapa 10kpl ja katso mikä on olo.

Vierailija
31/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sen takia sen myymistä on rajoitettu ja siihen tarvitaan resepti.

Mutta ei nää palstaspesialistit mitään usko. Menevät yleislääkärille ja sitten ovat tyytymättömiä ja alkavat itse muutella annostuksia. Onnea matkaan.

Vierailija
32/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:57"]

[/quote]

[/quote]

Siis paljonko luulet että olen nostamassa? Syön tällä hetkellä sen 50mikrogrammaa päivässä, ja aikeina on ottaa siitä 25 mikrogramman tabletista puolikas lisäksi. Ja korkeintaan nostaa 75 mikrogrammaan päivässä mikäli liikatoiminnan oireita ei tule! 

[/quote]

No tuolla annoksen nostolla voi hyvinkin tulla liikatoiminta. Hyvin helposti mennään liikatoiminnan puolelle. Ja se ei ole hyvä homma.

Onnea vaan. Kannattais ihan oikeesti kuunnella lääkäriä, liikatoiminta ei ole hauskaa. Ja pistää koko kropan ja lääkityksen taas uusiksi.

Vierailija
33/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n Thyroxin on miedompaa vahvuutta, jota käytetään aikuisella hyvin harvoin. Ihan hyvin voit lisätä päivittäin puolikkaan tabletin päivittäiseen Thyroxin-annokseesi. TSH sinulla on aika korkea, kansainvälinen (WHO:n suositus) viiteraja on 2,5 eli tämän mukaan kärsit edelleen kilpirauhasen (subkliinisestä) vajaatoiminnasta. 

Te jotka sanotte, ettei puolikasta tablettia päivässä voi lisätä ominpäin, ette huomaa / ymmärrä, että ap:n Thyroxin on sitä äärettömän mietoa! Thyroxin-annosta saa hiukan muutella ominpäin omien tuntemusten mukaan, jos oikeasti ymmärtää mitä tekee ja muutokset ovat riittävän pieniä. Ja toki labra-arvot on oltava tiedossa ja ne on ymmärrettävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi