Kahvilassa pala kakkua ja kahvi yht. 10,80€. Samalla rahalla saa lounaspaikasta lämpimän ruuan, jälkkärin ja kahvin. Miten on mahdollista?
Ja kellä on varaa käydä kahvilassa? Aikuinen ja kaksi lasta, jos jokaiselle halutaan juoma ja makea syötävä, menee kolmisen kymppiä.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia aina naiset kerjää, osta minulle kahvi ja viineri tai baarissa kinuaa olutta.
Naiset kerjää olutta? Eipä ole kohdalleni sattunut tällaista. Tosin jos olen kutsunut, tarjoan ensimmäisen. Seuraavasta naiset tapaavatkin kysyä että taitaa olla hänen vuoronsa.
Tuohan on ihan älytöntä. Miksei kumpikin vaan maksaisi omiaan, kun lopputulos on sama?
Vierailija kirjoitti:
Koska tilojen vuokra maksaa, palkat maksaa, sähkö maksaa, tarvikkeet maksaa, verot ja velat täytyy maksaa ja sitten tehdä vielä ehkä sitä voittoakin. Jos on edullinen vuokra eli joku pelkkä tönö käytössä niin hinnat ovat edullisemmat. Jos haluaa pitää kahvilaa Helsingin keskustassa niin hinnat on pidettävä korkeana. Onhan toi naurettava hinta, mutta paljon tuosta jää kahvilan pitäjälle käteen? Varmaan euro. Lounaspaikat eivät ole samanlaisia, kuin kahvilat ja sitä ruokaa voidaan tehdä suuri määrä ja ostaa tukusta kakut ym. valmiina. Kahvilassa yleensä ne tehdään tuoreena itse.
Ja tyyliin sunnuntaina maksat työntekijöille tuplapalkan, eli todellinen kustannus sivukuluineen esim 15€/h työntekijästä ovat 15*2*1,7=51€/h.
Oletetaan että 10€ kakkupala/kahvista on 2.4€ alvia.
Vitonen materiaalia.
Sulle jää 2.6€.
Siinä saa parikytä kakkupalaa myydä, ennenkuin niiden katteella on maksettu edes yhden työntekijän yhden tunnin palkka.
Hah! Joku vertaa lounasruokalan keittiössä lämmitetyn einesannoksen hintaa keskiverto kahvilan kakkupalan hintaan.
Menisit sinne samaan lounasruokalaan, niin voisit saada pullakahvit vähän kohtuullisempaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa, ja tuohon 10,80 euron hintaan teit itsepalveluna kaiken.
Unohtakaamme turistit. Ne käyvät kääntymässä.
Kääntymässä joo. Ovella ja poistuvat hintoja kauhistellen.
Ai turistit matkustavat Suomeen eivätkä ota etukäteen selvää hintatasosta? En usko.
Eipä tämä maa ole niin hieno ja erikoinen, että olisi varaa kiskoa hirveitä hintoja. En ihmettele, jos turistit pysyvät pois. Ei täällä ole mitään minkä takia kannattaa rahojaan tuhlata
Ohis
Miten niin pysyvät pois? Ennen korona-aikaa turismi oli hyvinkin vilkasta. Sitä ei toki huomaa, jos ei koskaan kotoaan poistu.
Ohi aiheen: vesipullon hinta lentokentillä on mielenkiintoinen asia. Joillain kentillä (eri maissa) vesi on lähes ilmaista, ja toisissa paikoissa nyhdetään n.10e tmv.
Samoin HKI-Vantaalla on aasianlentojen terminaalissa kuumanveden hana (maksuton) mutta muualla samaa ei ole (vaikka kyllä se tee/nuudeli tmv.) mullekkin varmasti maistuisi (teepusiit kotoa mukaan ja ilmainen vesi, vs. 5e teekuppi kahviossa jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia aina naiset kerjää, osta minulle kahvi ja viineri tai baarissa kinuaa olutta.
Naiset kerjää olutta? Eipä ole kohdalleni sattunut tällaista. Tosin jos olen kutsunut, tarjoan ensimmäisen. Seuraavasta naiset tapaavatkin kysyä että taitaa olla hänen vuoronsa.
Tuohan on ihan älytöntä. Miksei kumpikin vaan maksaisi omiaan, kun lopputulos on sama?
Kun kaveri tarjoaa, otan kalleimman erikoisoluen.
Kun minä tarjoan, ostan kaverille pienimmän tuopin kakkosolutta.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin (ehkä) tuon verran jossain ulkomailla esim. näkymästä ja tunnelmasta. Kahvin ja kakun pitäisi olla hyvää. En Suomessa maksaisi missään tuollaista hintaa. Söin kiinalaisen ravintolan 10 e lounasbuffan viime viikolla. Oli taas kerran hyvää.
”Kahvin ja kakun pitäisi olla hyvää”. Kuulostaa siltä että maistat kahvia ja kakkua ennen ostopäätöstä
Vierailija kirjoitti:
Hah! Joku vertaa lounasruokalan keittiössä lämmitetyn einesannoksen hintaa keskiverto kahvilan kakkupalan hintaan.
Menisit sinne samaan lounasruokalaan, niin voisit saada pullakahvit vähän kohtuullisempaan hintaan.
Olis kakun hintakin varmaan eri, jos sitä vois pikkukakun työmäärällä tehdä samalla kertaa vaikka 200 hengen kakun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin (ehkä) tuon verran jossain ulkomailla esim. näkymästä ja tunnelmasta. Kahvin ja kakun pitäisi olla hyvää. En Suomessa maksaisi missään tuollaista hintaa. Söin kiinalaisen ravintolan 10 e lounasbuffan viime viikolla. Oli taas kerran hyvää.
”Kahvin ja kakun pitäisi olla hyvää”. Kuulostaa siltä että maistat kahvia ja kakkua ennen ostopäätöstä
Kiinalaisen ravintolan buffa.
Suomessa.
Kympin.
Oli hyvää.
LMFAO!
Siinä sai suomipirkko ahtaa kupunsa täyteen sweetchilikastikkeessa ja rypsiöljyssä keitetyistä teurasjätteistä...
Mutta olipa hyvvöö ja halapoo!
En ole koskaan raaskinut ostaa kahvilassa muuta kuin sen pelkän kahvin. Lasten kanssa ei kahvilassa käydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tilojen vuokra maksaa, palkat maksaa, sähkö maksaa, tarvikkeet maksaa, verot ja velat täytyy maksaa ja sitten tehdä vielä ehkä sitä voittoakin. Jos on edullinen vuokra eli joku pelkkä tönö käytössä niin hinnat ovat edullisemmat. Jos haluaa pitää kahvilaa Helsingin keskustassa niin hinnat on pidettävä korkeana. Onhan toi naurettava hinta, mutta paljon tuosta jää kahvilan pitäjälle käteen? Varmaan euro. Lounaspaikat eivät ole samanlaisia, kuin kahvilat ja sitä ruokaa voidaan tehdä suuri määrä ja ostaa tukusta kakut ym. valmiina. Kahvilassa yleensä ne tehdään tuoreena itse.
Kaiken päälle pöytään jää cämppimään joku etä”työ”läinen (loinen) muutamaksi tunniksi.
Mä oon tällainen etätyöloinen. Istun päivittäin jossain kolmesta vakkarikahvilastani noin 6 tuntia. Tänä aikana tilaan lounaan ja erikoiskahvin, myöhemmin lisää kahvia ja purtavaa. Kahvilan kassaan kilahtaa vaivaiset 20 euroa, mutta jos tilaa on, ei kahvila siinä mitään voitakaan jos lähden pois. Yleensä ovat melko hiljaisia kahviloita.
Liiketilan vuokra Helsingin keskustan parhailla paikoilla on 200€/neliömetri. Siitä voit arvioida mitä kilahtaa ja kenen kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken päälle pöytään jää cämppimään joku etä”työ”läinen (loinen) muutamaksi tunniksi.
Mä oon tällainen etätyöloinen. Istun päivittäin jossain kolmesta vakkarikahvilastani noin 6 tuntia. Tänä aikana tilaan lounaan ja erikoiskahvin, myöhemmin lisää kahvia ja purtavaa. Kahvilan kassaan kilahtaa vaivaiset 20 euroa, mutta jos tilaa on, ei kahvila siinä mitään voitakaan jos lähden pois. Yleensä ovat melko hiljaisia kahviloita.
Liiketilan vuokra Helsingin keskustan parhailla paikoilla on 200€/neliömetri. Siitä voit arvioida mitä kilahtaa ja kenen kassaan.
Tämän vuoksi muutin pois helsingistä.
Oli se sitten ravintola, kahvila, kauppakeskus tai mikä tahansa, joka paikka on täynnä vätystelijöitä jotka vain maleksivat yleisillä paikoilla, jonkun tekosyyn varjolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan raaskinut ostaa kahvilassa muuta kuin sen pelkän kahvin. Lasten kanssa ei kahvilassa käydä
Minä taas olen käynyt kahvilassa aina. Tapasin lapsena isoäidin kerran kuussa Ekbergillä, syötiin leivoksia, sai valita ihan minkä tahansa.
Nykyisin otan mielummin pullan leivoksen sijaan. Kahvila Päijänteessä saa ihanaa kierrepullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä saisinko ihan samaa settiä Helsingin keskustassa tuohon hintaan. Asun Porissa. Pointtini oli, että istuin kahvilassa pitkään tai en, hyötyni kahvilalle on sama, mikäli en vie kenenkään toisen asiakkaan paikkaa.
Helsingin Seurasaaren läheisessä Kahvilassa kakkupala kahvin kera lähes 20 euroa. Kahvia saa toki santsata samaan hintaan . Aika normi Stadin hinta. Huoltsikat on sitten erikseen.
Moni kuluttaja ei ymmärrä miten paljon kuluja on kahvilanpitäjällä pk seudulla ainakin. Kun ei ole jonkun huoltoasemaketjun tms kahvila, ei saa edullisesti raaka-aineita eikä suureriä tiettyjä tuotteita kuten virvokkeita. Hesassa liikehuoneistojen vuokrat ovat älyttömän kalliita, plus sähköt, vakuutukset, vesimaksut, laitteisto, jätehuolto, kirjanpito jne. Yrittäjällä on omat kulunsa kuten lakisääteiset eläke- ja työttömyysmaksut ja vakuutukset. Latteistot ovat tyyriitä ja ne kovassa käytössä hajoavat usein. Työntekijöistä tulee lukemattomia lakisääteisiä kustannuksia palkan lisäksi. Jos sitten jotain jää viivan alle, siitä maksetaan verottajalle siivu. Sen jälkeen vasta kahvilanpitäjän oma palkka, mikäli jotain jää ja voin sanoa että hyvin vähän jää.
Terv. Kahvilanpitäjien tytär
"olen sen arvoinen" mammat maksaa miehen luottokortilla
Vierailija kirjoitti:
Jollain kahviloidenkin pitää elää.
Ei tartte.
Sanni16kerava kirjoitti:
Käy töissä, niin ei oo kolme kymppiä kahvista ja pullasta paljon.
Mä maksoik viime viikolla aamiaisesta Dubaissa 170€.
Ei ole tyhmä se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muka? Valehtelet!
Kyllä trendikahviloissa tuo 7-7,5 euroa kakkupalasta on ihan normi.
Trendi😂 Käydään trendikahviloissa ja syödään lunchia. Sillä tavoin on vähän hianompi olo itsensä kanssa😂
Ihmiset arvostavat erilaisia asioita.
Kuka käyttää rahaa mihinkin.
Hyvin monella suomalaisella raha menee kurkusta alas viinana.
Totta. Varsinkin monissa ketjukahviloissa tuotteet ovat luokattoman huonoja. Raaka-aineet halvimpia mahdollisia ja lopputulos sen mukainen - hinta ei.