Kahvilassa pala kakkua ja kahvi yht. 10,80€. Samalla rahalla saa lounaspaikasta lämpimän ruuan, jälkkärin ja kahvin. Miten on mahdollista?
Ja kellä on varaa käydä kahvilassa? Aikuinen ja kaksi lasta, jos jokaiselle halutaan juoma ja makea syötävä, menee kolmisen kymppiä.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lämpimän ruoan valmistamiseen tarvitaan vähemmän aktiivista työaikaa kuin kakun tekemiseen.
Kahvilat ostaa leivokset ja kakkupalat sun muut leivonnaiset suoraan leipomoista.
Ei kahviloissa tiloja eikä aikaa valmistaa kaikkia leivonnaisia itse.Vain sämpylät ym. tehdään paikan päällä itse.
Jostain se kate on kahvilassa otettava. Kahvilla on aina hyvä kate.
Mitäs viinilasillen ravintolassa maksaa, voi verrata hintoja siihenkin.
Osassa kahviloita valmistetaan kaikki leivonnaiset itse, ihan sämpylöistä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
On hienoa ohimennen sanoa käyneensä kahvilla. Siitä tietää, että rahaa on nakella vaikka nippuina ojaan. Tralalaa
Ehkä leipäjonossa näin. Muutama euro päivässä sinne tai tänne ei vielä palkkatyöläisellä tunnu missään, eiköhän hienosteluun tarvita vähintään viiden tähden hotelleja ja huippuravintoloita.
Vastaus otsikon kysymykseen: Helposti. Niin kauan kuin löytyy riittävästi ihmisiä maksamaan tuon hinnan, ei kannata laittaa hintoja alemmas. Kahvilan pitäminen ei ole ilmasta, joten tuotteita ei voi myydä raaka-aineiden hinnalla, vaan on saatava katetta. Lounaasta saa katetta helpommin kuin kakkupalasta, siksi hintaa ei tarvitse nostaa pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Käy töissä, niin ei oo kolme kymppiä kahvista ja pullasta paljon.
Mä maksoik viime viikolla aamiaisesta Dubaissa 170€.
Mä maksoin aamiaisesta Dubaissa 4 euroa, merinäköala ja 2 nuorta ja nättiä tarjoilijaa toi ja vei. Tosin asun täällä ja tiedän mestat.
Et sit tunnistanut provoa :D
Lounas on kaikkialla about tuon 10 euroa. Sillä rikastuu harva paikka, mutta jos kävijöitä piisaa, ei jää ainakaan pakkasen puolelle. Hintaa ei voi nostaa kilpailun takia, vaikka ehkä tarvettakin olisi.
Kahvia ja kakkua ei mene samaan tahtiin kuin lounaita, joten se näkyy hinnassakin. Kakun tekeminen on myös aika hidasta puuhaa. Eipä tuosta jää itselle oikein mitään käteen, joudun tekemään lisätöitä.
T. Lounaskahvilayrittäjä
Sanni16kerava kirjoitti:
Käy töissä, niin ei oo kolme kymppiä kahvista ja pullasta paljon.
Mä maksoik viime viikolla aamiaisesta Dubaissa 170€.
Mä tienaan 6000€/kk mutta silti tuo on mielestäni kova hinta kahvista ja kakkupalasta. Vaikka kävisi töissä ei se tarkoita että on valmis maksamaan asioista ihan mitä vaan, niille rahoille on järkevämpääkin käyttöä.
Parempi niin päin, että normaali ruoka on järjellisissä hinnoissa ja arjen pientä turhuutta edustavat leivokset suhteessa kalliimpia.
lounasravintolan kulurakenne on puolet pienempi kuin kahviloiden. ole hyvä
Vierailija kirjoitti:
Sen lämpimän ruoan valmistamiseen tarvitaan vähemmän aktiivista työaikaa kuin kakun tekemiseen.
ja olla taitaa menekki joka tapauksessa pienenpää kuin lounaspaikkojen keitot ja lasset. Jostain ne kulut täytyy maksaa. Kyllä mä sanon että 10.80euroa on keittolounaasta ja salaatistakin iso raha, kotona sais halvemmalla.
No, lentokentällä olen maksanut vesipullosta 6€, joten kahvi ja kakku kympillä on lähes ilmaista tuohon verrattuna.
Sori mut nämä hintakauhistelut ei nappaa.
Jossain myydään lasi viiniä kolmen kympin hintaan. Minulla ei ole siihen varaa enkä rupea kauhistelemaan että kenellä on, tiedän että monella on siihen varaa. Sen sijaan ostan pullon kympillä ja olen tyytyväinen.
Jos joskus haluan mennä kahvilaan nautiskelemaan kupin kuumaa ja ihanan kakkupalan, oikein mielelläni maksan siitä sen kympin.
En tupakoi enkä käytä alkoholia, mutta kuinka paljon maksaa yksi tupakkarasia? Entä oluttuoppi? Veikkaan, että niidenkin hinta määritellään euroissa eikä centeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja olla taitaa menekki joka tapauksessa pienenpää kuin lounaspaikkojen keitot ja lasset. Jostain ne kulut täytyy maksaa. Kyllä mä sanon että 10.80euroa on keittolounaasta ja salaatistakin iso raha, kotona sais halvemmalla.
Totta hitossa kotona saa halvemmalla. Aika harvalla kun on kotona henkilökuntaa, jolle pitää maksaa palkat, ylimääräistä liiketilaa, josta pitää maksaa vuokra ja muut kiinteät kulut jne. jne. Todella typerää verrata kotona tehtyä kahvilatuotteeseen. Sama kuin sanoisi, että kannattaa ostaa Lada, koska se on halvempi kuin Mersu.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa, ja tuohon 10,80 euron hintaan teit itsepalveluna kaiken.
Unohtakaamme turistit. Ne käyvät kääntymässä.
Kääntymässä joo. Ovella ja poistuvat hintoja kauhistellen.
Minulle kahvilakulttuuri on tosi outoa. Ei ole aikaa, eikä varaa istuskella kahviloissa. Järjetöntä rahan tuhlausta. Tuolla summalla saa jo muutaman kahvipaketin. Keitän itse kahvini, pullaa en syö. Lounaaksi otan mukaan omat eväät. Köyhällä ei ole varaa kerskakulutukseen.
Maksaisin (ehkä) tuon verran jossain ulkomailla esim. näkymästä ja tunnelmasta. Kahvin ja kakun pitäisi olla hyvää. En Suomessa maksaisi missään tuollaista hintaa. Söin kiinalaisen ravintolan 10 e lounasbuffan viime viikolla. Oli taas kerran hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus haluan mennä kahvilaan nautiskelemaan kupin kuumaa ja ihanan kakkupalan, oikein mielelläni maksan siitä sen kympin.
En tupakoi enkä käytä alkoholia, mutta kuinka paljon maksaa yksi tupakkarasia? Entä oluttuoppi? Veikkaan, että niidenkin hinta määritellään euroissa eikä centeissä.
Tupakka-aski kuului maksavan 8€. Kassalla joku pummi laski kolikoita ja 0,1€ vajaaksi niin joutui olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kahvilakulttuuri on tosi outoa. Ei ole aikaa, eikä varaa istuskella kahviloissa. Järjetöntä rahan tuhlausta. Tuolla summalla saa jo muutaman kahvipaketin. Keitän itse kahvini, pullaa en syö. Lounaaksi otan mukaan omat eväät. Köyhällä ei ole varaa kerskakulutukseen.
Köyhällä onkin kaikin puolin köyhempi elämä. Itselleni kahvilassa käynti on puhdasta vaihtelua kotona kökkimiseen.
Eläkeläismummojako treffailet kun viinereistä tykkäävät? Vanhemmille naisille taitaa ollakin itsestäänselvyys, että se tarjoaa, joka kutsuu.