Minulle oli varattu yön yli kestävälle mökkireissulle ainoastaan valmissalaatti ja makeaa siideriä (en tykkää)
Miehen veljen mökki siis. Nimenomaan mies soitti etukäteen, miten ruokapuoli hoidetaan. Kaikki oli kuulemma hoidettu veljen puolelta ja mitään ei tarvitse, talouspaperia voi tuoda jos haluamme. Muille oli varattuna viljaporsaan filepihvit, uuniperunat ja olutta. Täytin mahani leivällä kun muutakaan ei enää ollut saatavilla. Olen kasvissyöjä, mutta olisiko voinut edes etukäteen ilmoittaa että minulle ei ole muuta ruokaa varattuna? Olisin voinut tuoda myös omat oluet mukana, jos olisin tiennyt että ne on laskettu miesporukan mukaan.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä, miten pahimmat lihansyöjäjuntit eivät kykene nappaamaan kauppareissulla esim tofupakettia grillattavaksi itse kutsumalleen vegaanivieraalle, mutta einesmössömakkaroita jaksetaan kyllä kantaa niin paljon kuin käsiin mahtuu. Erään ystäväni luona grillibileissä minua pyydettiin tuomaan omat, vegaanille sopivat ruuat mukanani, mikä on siis täysin ok, kun taas porukan sekasyöjille oltiin ostettu talon puolesta kaikki. Koska tarkoitus oli viettää paikan päällä useampi tunti, niin toin reilusti ruokia mukanani - vihanneksia grilliin, itsetehtyjä levitteitä, perunasalaattia ja seitanmakkaroita. Sekasyöjäthän olivat ensimmäisenä pyytelemässä maistiaisia kädet ojossa.🙄
Mun tuntemat vegaanit on todella tarkkoja siitä, että haluavat juuri tietynlaista lihankorviketta, kun taas lihansyöjät syövät yhtälailla ihan mitä tahansa makkaraa. Siksi ymmärrän sen jos pyydetään tuomaan sellaista mikä taatusti on itselle mieleistä. Samoin nuo vegaanit mielellään jakavat maistiaisia kasvisruuista jos vaikka joku lihansyöjäkin innostuisi joskus niitä käyttämään, mutta toki jollekin muulle voi olla olennaisempaa vain kiillottaa omaa sädekehäänsä.
Moni näyttää olettavan tässä keskustelussa, että vegaani on sama asia kuin vegetaristi.
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää olettavan tässä keskustelussa, että vegaani on sama asia kuin vegetaristi.
Nuo moukat, jotka vegaanieväistä mouhoilevat, ovat ymmärtämättömiä juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Mikset syönyt uuniperunoita?
Ne olivat samassa uunissa lihan kanssa. Ei pysty, itkettää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle olisi pitänyt varata possupaketista osuus, jos et edes lihaa käytä? Salaatti on ihan ok, jos ei liha kelpaa. Jos olet ruokarajoitteinen, sitä suuremmalla syyllä varaa mukaan omat eväät. Niin me muutkin tehdään. En koskaan oleta, että allergioita huomioidaan, siksi otan omat eväät mukaan.
Jos luvataan ruokkia vieraat, luulisi että silloin oikeasti hankitaan jotain fiksua syötävää. Vegetitkin haluaa grillata ja mahdollisuuksia on vaikkei kaikki sitä tunnu tajuavan. Pelkkä salaatti ei todellakaan riitä!
Moni on selvästi yliarvioinut miesten kyvyt ruokahankinnoissa. Jos mies ei ole ammattikokki tai muu asiantuntija, on turha kuvitella miehen osaavan ostaa muuta kun makkaraa ja olutta, ja sitäkin vain miehille. Maalaisjärkeä on käytettävä sen verran, että ymmärtää toisen osapuolen rajoitteet.
Mikä vika uuniperunoissa oli, jos et voinut syödä niitä? Ja oliko oluissa nimilaput vai miksi et rohjennut ottaa niitäkään? Pieni oma-aloitteisuus lienee sallittua, jopa mökillä miesten seurassa.
Nykyisin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että pyritään tekemään kaikesta syötävästä laktoositonta ja laittamaan ne tarjolle siten, että kaikki ruokarajoitteiset löytävät jotain mieleistään syötävää. Ei ole edes vaikeaa valmistaa grillissä jotain vegaanille sopivaa.
Miksi pitää ymmärtää juntin käytöstä? Muka sukupuolen takia. Itse olisin lähtenyt kotiin ja kertonut syyn somessa koko kaveripiirille.
On miesten aliarvioimista kuvitella, etteivät he osaisi hankkia ruokaa. Ei kukaan tuntemani mies ole niin juntti ettei osaisi ostaa kuin pihvejä ja kaljaa, kyllä kaikki kykenee ihan normaaliin ajatteluun. Moni hoitaa perheen ruokaostoksetkin, miksei joku mökkireissu onnistuisi?
Sinä tunnet harvinaisen taitavia miehiä. Ehkä syynä on se, että 'joutuvat' hoitamaan myös perheensä ruokaostoksia. Moniko heistä on joutunut todistamaan taitonsa ruuanostossa ilman vaimoa, äitiä, sisko tai tytärtä? Moni minun tuntemani mies ei osaisi ostaa edes pihvejä vaan toisi makkaraa.
Peräti outoa aloituksessa olisi se, että pihvin lisäksi miehilläkään ei olisi kuin uuniperunaa ja olutta pihvien lisäksi. Jopa minun taitamaton mieheni olisi ymmärtänyt ostaa vaikkapa tomaatteja, ananaspurkin, ehkä grillattavia juureksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä outo käsitys että naiset haluaa jotain ällömakeaa siideriä. Lähinnä teinien juoma.
Mä olen niin kyllästynyt näihin tarjoiluista valittajiin, että....
Yksi rouva halusi tietynlaista saunajuomaa. Seur kerralla kun tulivat , olin varannut sitä juomaa, mutta nyt halusikin jotain persikanmakuista juomaa jne.
Toisivat hitto itse omat juomansa ja eväänsä, jos ei mikään kelpaa.
Mulla on laukussa mukana couscousia ja aurinkokuivattuja tomaatteja.
Ja puuropusseja.
Kassiin mahtuu hyvin myös pieni vedenkeitin.
Juomapuolta pieni pullo vodkaa ja mehukattia.
Eipä laukun pohjalta vie liikaa tilaa.
Näille kimppamatkoille, joku ostaa ruuat, olen sanonut ostajalle ruokavalion ja itsellenikin on tullut vastaan vaikka mitä.
Ruokalaskua ei ole suostunut maksamaan ja olen myös ostajalle laittanut pyynnön mitä osti minulle.
Ikävää noi on, mutta oma ruokavalio on kiinni terveydestä. Mielelläni olisin sekäsyöjä
Osaan hyvin kuvitella että oman mieheni veljen tarjoilut olisi juuri jotain pakettikaupalla makkaraa ja kasvissyöjälle olisi jokin peruna- , italian-, punajuuri tai muu erikeepperiltä maistuva majoneesissa uitettu valmissalaatti. Ei niin väliä mikä jos paketissa lukee salaatti
Ruoka/asennevammaisena on ihan omalla vastuulla varmistaa, mitä on tarjolla, ja tarvittaessa täydentää sitä omilla eväillä.
Luen tätä ketjua hämmästyneenä. Jos tämän perusteella pitäisi tehdä jokin päätelmä suomalaisten vieraanvaraisuudesta, niin sen perusteella olemme pihejä ja nautimme siitä, että joku on meillä kylässä ilman ruokaa, sekä tosi laiskoja ylipäänsä tarjoamaan mitään vieraille. Ihmetyttää. Jos meille tulee mökille vieraita, niin tarjoan takuuvarmasti hyvää ruokaa, ja sitä on niin paljon, että ei varmasti lopu kesken. Ja kyllä, erityisruokavaliot otetaan huomioon. Joudun kotonakin laittamaan useammanlaista ruokaa joka päivä, allergioiden yms. vuoksi. En koe sitä mitenkään rasitteena. Moni ihan paras kesäruoka mökillä on muutenkin sellaista helppotekoista, että ei keitellä ja hämmennetä mitään tuntikausia, vaan keitetään uudet perunat, ja siihen kylkeen jotain raikasta salaattia, ja usein tosiaan jotain grillattua. Vaikka saaristolaisleipää ja ruohosipulivoita siihen lisäksi, maistuu varmasti. Jälkkäriksi voi leipoa vaikka kakun. Ei juurikaan mitään vaivaa.
Voi itku.
Mä en ainakaan. Ymmärrä noitten vapaaehtoisesti ruokarajoitteisten ruokalistaa.... joku kelpaa ja joku ei.
Jotenkin hankalaa, kun on ihan jo homma siinä, että yleensä hankin sitä ruokaa porukalle.
Ei vaan aina muista kaikkea. Toki voisi kysyä suoraan mitö ruokaa tuodaan.
Täällä joku listaa hienosti. On helppo listata, kun on ite semmonen rajoitteinen.
Ehkä aapee omat ruuat? Ei sekään kivaa tietty.
Jotenkin vaan tosi rasittavaa, kun siitä tulee pelkkää rutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi itku.
Mä en ainakaan. Ymmärrä noitten vapaaehtoisesti ruokarajoitteisten ruokalistaa.... joku kelpaa ja joku ei.Jotenkin hankalaa, kun on ihan jo homma siinä, että yleensä hankin sitä ruokaa porukalle.
Täällä joku listaa hienosti. On helppo listata, kun on ite semmonen rajoitteinen.
Tarkoitatko, että on hankalaa ostaa juhannuksena perinteisen grillimakkaran lisäksi vegemakkaroita?
Tai aamupalaleiville kinkkuleikkeen lisäksi vaikka tomaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi itku.
Mä en ainakaan. Ymmärrä noitten vapaaehtoisesti ruokarajoitteisten ruokalistaa.... joku kelpaa ja joku ei.Jotenkin hankalaa, kun on ihan jo homma siinä, että yleensä hankin sitä ruokaa porukalle.
Tarkoitatko, että on hankalaa ostaa juhannuksena perinteisen grillimakkaran lisäksi vegemakkaroita?
Ei vaan sitä että jos ostaa vegemakkaroita vieras valittaa että ovat vääriä. Tai tomaatit on vääriä.
Ja kun etukäteen kysyy mitä ostetaan, vastaus on että ei tartte mitään erikoista, kyllä mä jotain syötävää löydän
Tulkitsen aloituksen niin, että kyseessä on ollut ryyppyreissu. Tarjoilu kuulostaa siltä, että ei ainakaan ole ollut tarkoitus nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta, vaan ruokaa on otettu mukaan niin vähän kuin mahdollista, eikä niin väliä, mitä se on ollut. Ikävää, että kasvisruokailija on unohdettu kokonaan, juomien ja ruokien suhteen. Ehkä tuollaiselle reissulle, jos ap vielä lähtee, kannattaa tosiaan ottaa omat eväät, ei taida olla kaupassakäynti porukan vahvimpia puolia.
Tää on kyllä mielenkiintoinen ketju kylläkin tyypillinen av ketju. Käsitteet on vähän sinnepäin ja jokainen ne ymmärtää omalla tavallaan. Ketju ei oikein imartele ketään kasvissyöjistä se tarjoaa kuvan nirppanokkaisista vegaaneista, miehistä juntin hyvin konservatiivisen kuvan. Lähinnä ketju vahvistaa kaikkia stereotypioita. Ketseinä ja viihteenä ne toki toimii, mutta ottaako ketjun joku oikeasti vakavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi itku.
Ei vaan sitä että jos ostaa vegemakkaroita vieras valittaa että ovat vääriä. Tai tomaatit on vääriä.
Ja kun etukäteen kysyy mitä ostetaan, vastaus on että ei tartte mitään erikoista, kyllä mä jotain syötävää löydän
No enpä ole koskaan tuollaiseen törmännyt, ja omissa ystäväporukoissakin on ruokavalioita jos jonkinmoisia.
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua hämmästyneenä. Jos tämän perusteella pitäisi tehdä jokin päätelmä suomalaisten vieraanvaraisuudesta, niin sen perusteella olemme pihejä ja nautimme siitä, että joku on meillä kylässä ilman ruokaa, sekä tosi laiskoja ylipäänsä tarjoamaan mitään vieraille. Ihmetyttää. Jos meille tulee mökille vieraita, niin tarjoan takuuvarmasti hyvää ruokaa, ja sitä on niin paljon, että ei varmasti lopu kesken. Ja kyllä, erityisruokavaliot otetaan huomioon. Joudun kotonakin laittamaan useammanlaista ruokaa joka päivä, allergioiden yms. vuoksi. En koe sitä mitenkään rasitteena. Moni ihan paras kesäruoka mökillä on muutenkin sellaista helppotekoista, että ei keitellä ja hämmennetä mitään tuntikausia, vaan keitetään uudet perunat, ja siihen kylkeen jotain raikasta salaattia, ja usein tosiaan jotain grillattua. Vaikka saaristolaisleipää ja ruohosipulivoita siihen lisäksi, maistuu varmasti. Jälkkäriksi voi leipoa vaikka kakun. Ei juurikaan mitään vaivaa.
Mullekaan tuo ei ole mikään ongelma. Pidän kokkaamisesta. Oma keittiö on laktoositon ja luontaisesti gluteeniton ja siellä hääräävät crohnikko ja moniallergikko eli tässä on pikkupakkokin olla ruokaorientoitunut. Kaikki eivät kuitenkaan ole. Ehkä niille ei-ruoasta-kiinnostuneille, joiden ei koskaan tarvitse ajatella mitään rajoitteita, vieraan ruokavalio on hankala?
En kyllä ymmärrä näitä kasvissyöjien parkumisia. Syövätkö ne muut siellä muka pelkkää lihaa ja sen takia ei ole herkälle vegelle mitään syömisiä? Tekstin perusteella vaikutti että oli vaikka kuinka paljon valinnanvaraa.
Mitä se ap olisi oikein toivonut, jotain grillattuja tofuja?
Vierailija kirjoitti:
Provoilijoiden tarkoituksena on luoda sekä yleistyksiä että stereotyyppisiä kuvia ihmisistä. Siinä tämä ketju on onnistunut todella hyvin. Vaikea kuvitella että todellisuudessa vastaavaan keskusteluun tai tilanteeseen törmäisi.
Ihmiset on erilaisia yleistykset harvoin pätee käytännössä. Ihmiset melko hyvin hyväksyy sen että ihmiset ovat erilaisia. Se voi toki harmittaa että joutuu ottamaan vaikka eväät mökille jossa tietää että varattuna ei ole mitään itselle sopivaa. Voi olla että joku jättää sen takia menemättä ja se on täysin ymmärrettävää. Tässäkin tilanteessa varmasti aloittajana olisin jättänyt mökkeilyn väliin. Mitä ap tuosta sai? Mitä hän olisi saanut vaikka perunat olisi hänelle riittäneet? Seuraa junteista äijistä joita hän ei arvosta millääntavalla?
Miksi ap jäit etkä lähtenyt vaikka tilaamaan pitsaa tai kauppaan , kun kerran isäntäväki oli noin törppöä ja epäkohteliasta? Varmaan kuitenkin olit ajokunnossa kun ei siideri maistunut.