Minulle oli varattu yön yli kestävälle mökkireissulle ainoastaan valmissalaatti ja makeaa siideriä (en tykkää)
Miehen veljen mökki siis. Nimenomaan mies soitti etukäteen, miten ruokapuoli hoidetaan. Kaikki oli kuulemma hoidettu veljen puolelta ja mitään ei tarvitse, talouspaperia voi tuoda jos haluamme. Muille oli varattuna viljaporsaan filepihvit, uuniperunat ja olutta. Täytin mahani leivällä kun muutakaan ei enää ollut saatavilla. Olen kasvissyöjä, mutta olisiko voinut edes etukäteen ilmoittaa että minulle ei ole muuta ruokaa varattuna? Olisin voinut tuoda myös omat oluet mukana, jos olisin tiennyt että ne on laskettu miesporukan mukaan.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Talossa talon tavalla. Jokainen erikoisruokailija tuo eväät mukanaan (vegetaristit, laktovegetaristit, ovo-lakto -vegetaristi, fennovegaani, perco-vegetaristi, pegaani jne jne jne).
Todella aikuismaista.
Ootko vieraanvaraisuudesta ikinä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle ei annettu uuniperunaa?
Varmaan niissä oli eläinperäistä voita? Käsitin, ettei tuo aloituksen kirjoittaja syö eläinperäisiä tuotteita.
En ole vegaani, eli olisin mielelläni syönyt uuniperunan, mutta niiden määrä oli laskettu miesporukan mukaan, pihvin kylkeen.
Ap
Ihme porukkaa. Kuka laskee pottujen määrän syöjien mukaan tasan? Aina otetaan ylimäärästä, koskaan ei tiedä onko joukossa huonoja eli syömäkelvottomia pottuja tai mitä tahansa. Monesti etenkin miehet haluaa santsata ja syö kaksi pottua týhden sijaan. Oudon kuulosta porukkaa muutenkin ootte.
Itsekin pian 30 vuotta ollut kasvissyöjä. Edes tänä päivänä en luota ihmisten kykyyn tarjota kasvissyöjälle sopivaa ruokaa. Enkä ole edes mikään tiukkis vaan syön maitotuotteita ja kalaa. Eli tavallisiin illanviettoihin joko syön etukäteen niin ei harmita jyrsiä kuivaa patonkia juhlissa ja grilli-iltoihin vien omat eväät. Juomia myöten. Joskus on tullut vietyä illanviettoihinkin omat eväät, etenkin jos tiedän kokemuksesta, että tarjolla on just tyyliin kuivaa leipää tai lihaa. Teen jotain helppoa syötävää tarjolle laitettavaksi sekä itselle että muille. Kummasti vegesafkat katoaa ekana pöydästä XD
Vierailija kirjoitti:
Ah voin niin samaistua - mieheni sukulaiset kutsuvat mielellään illallisille, olen ollut kymmenen vuotta kasvissyöjä ja siitä ajasta 6 vuotta mieheni kumppani. Heillä kesti viisi vuotta tarjota minulle illallisilla muutakin kuin raastesalaattia. Minusta on häpeällistä että jos kutsutaan kylään ja illalliselle ei huomioida toisten erikoisruokavalioita.
Kasvisruokavalio on kuitenkin oma valinta toisin kuin lääketieteelliset dieetit. MM. vehnä-, maito- ja pähkinäallergikon on aina syytä varautua pahinpaan siksi, että tavalliset ihmiset eikä edes kaikki ammattikokit ymmärrä, mistä on kyse.
Illallinen on kuitenkin paremmin valmisteltu ateria kuin mökkiporukan grillaus. Siksi olisin pitänyt suurena loukkauksena, jos ihan kaikissa illallisen annoksissa olisi ollut kuin kiusalla jotain eläinperäistä, raastetta lukuunottamatta.
Olit siis seurueen ainoa nainen, kun sekä potut että oluet oli varattu vain miehille.
Olisiko sinulle voitu mitenkään selvemmin ilmaista, että sinuakaan ei toivottu mukaan, kuten ei muidenkaan miesten vaimoja tai tyttöystäviä?
Jos tämä ei ole provo, niin todella erikoista porukkaa, jos yksi mutustaa salaattia toisten grillatessa. On minullakin ollut muinoin yllättävän pitkäaikainen poikaystävä, joka ei myöskään olisi jakanut oluita ja perunoita minun kanssani.
Se on kyllä jännä, miten pahimmat lihansyöjäjuntit eivät kykene nappaamaan kauppareissulla esim tofupakettia grillattavaksi itse kutsumalleen vegaanivieraalle, mutta einesmössömakkaroita jaksetaan kyllä kantaa niin paljon kuin käsiin mahtuu. Erään ystäväni luona grillibileissä minua pyydettiin tuomaan omat, vegaanille sopivat ruuat mukanani, mikä on siis täysin ok, kun taas porukan sekasyöjille oltiin ostettu talon puolesta kaikki. Koska tarkoitus oli viettää paikan päällä useampi tunti, niin toin reilusti ruokia mukanani - vihanneksia grilliin, itsetehtyjä levitteitä, perunasalaattia ja seitanmakkaroita. Sekasyöjäthän olivat ensimmäisenä pyytelemässä maistiaisia kädet ojossa.🙄
Vien aina jotain evästä ja juomista vaikka miten sanotaan ettei mitään tarvitse tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle olisi pitänyt varata possupaketista osuus, jos et edes lihaa käytä? Salaatti on ihan ok, jos ei liha kelpaa. Jos olet ruokarajoitteinen, sitä suuremmalla syyllä varaa mukaan omat eväät. Niin me muutkin tehdään. En koskaan oleta, että allergioita huomioidaan, siksi otan omat eväät mukaan.
Jos luvataan ruokkia vieraat, luulisi että silloin oikeasti hankitaan jotain fiksua syötävää. Vegetitkin haluaa grillata ja mahdollisuuksia on vaikkei kaikki sitä tunnu tajuavan. Pelkkä salaatti ei todellakaan riitä!
Moni on selvästi yliarvioinut miesten kyvyt ruokahankinnoissa. Jos mies ei ole ammattikokki tai muu asiantuntija, on turha kuvitella miehen osaavan ostaa muuta kun makkaraa ja olutta, ja sitäkin vain miehille. Maalaisjärkeä on käytettävä sen verran, että ymmärtää toisen osapuolen rajoitteet.
Mikä vika uuniperunoissa oli, jos et voinut syödä niitä? Ja oliko oluissa nimilaput vai miksi et rohjennut ottaa niitäkään? Pieni oma-aloitteisuus lienee sallittua, jopa mökillä miesten seurassa.
Nykyisin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että pyritään tekemään kaikesta syötävästä laktoositonta ja laittamaan ne tarjolle siten, että kaikki ruokarajoitteiset löytävät jotain mieleistään syötävää. Ei ole edes vaikeaa valmistaa grillissä jotain vegaanille sopivaa.
Miksi pitää ymmärtää juntin käytöstä? Muka sukupuolen takia. Itse olisin lähtenyt kotiin ja kertonut syyn somessa koko kaveripiirille.
Ap ei ole oikein saanut kannatusta. Miettikää jos illan emäntä olisi varannut vain tofua ja kasviksia miesvieraille. Kyllä saisi koko palstan kimppuunsa. Kukaan ei sanoisi että miehen pitää tuoda itse makkarat ja kaljat.
Olen sitä mieltä että kylmälaukkuun omien eväiden pakkaaminen pelastaa vierailun, ei tarvi valittaa eikä arvostella tarjoiluista eikä jurnuttaa kun syö omasta laukustansa, valittajat vaan on niitä jotka keksii kyllä valituksen aihetta, milloin heitä ei ole tarpeeksi huomioitu tarjoilujen järjestämisessä ym..ja mitä olis pitänyt olla, pakatkaa omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että kylmälaukkuun omien eväiden pakkaaminen pelastaa vierailun, ei tarvi valittaa eikä arvostella tarjoiluista eikä jurnuttaa kun syö omasta laukustansa, valittajat vaan on niitä jotka keksii kyllä valituksen aihetta, milloin heitä ei ole tarpeeksi huomioitu tarjoilujen järjestämisessä ym..ja mitä olis pitänyt olla, pakatkaa omat eväät.
Olen sitä mieltä että olet huono emäntä.
Kuka nyt yhdelle alkaa erikseen tekemään kummosempia ruokia. Kuten sanottu, omat eväät mukaan jos kerran joku ruokavammanen olet. Luulitko tosiaan, että ne ukot alkaa sulle jotain pöperöä vääntämään. Ja miksi edes olit jollain äijien reissulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin varannut grillijuustoa, vöneriä, pitaleipää/tortillaa, ranskankermaa, Texas Peteä, kotimaisia tomaatteja, kurkkua, kapriksia, tofunakkeja ja sinappia.
Vegaanille ranskankermaa.
Kelpaako myös ranskanleipä ja ranskanperunat?
Ihmiset joista pitäisi ottaa omat eväät vaikka on sanottu ettei tarvitse niin kuinka vaikeaa teidän olisi ottaa sieltä kaupasta soijanakkeja ja grillata niitä siinä samall
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt yhdelle alkaa erikseen tekemään kummosempia ruokia. Kuten sanottu, omat eväät mukaan jos kerran joku ruokavammanen olet. Luulitko tosiaan, että ne ukot alkaa sulle jotain pöperöä vääntämään. Ja miksi edes olit jollain äijien reissulla?
Kuinka vaikeaa on ostaa kaupasta paketti soijanakkeja ja paistaa ne samalla siiä kuumassa grillissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole oikein saanut kannatusta. Miettikää jos illan emäntä olisi varannut vain tofua ja kasviksia miesvieraille. Kyllä saisi koko palstan kimppuunsa. Kukaan ei sanoisi että miehen pitää tuoda itse makkarat ja kaljat.
Kuvitteletko ap:n ostavan järjestämiinsä grillijuhliin lihat ja makkarat... tuskin. Siinä kävisi juurikin niin että ne pitää tuoda itse, tosin hänen grilliään tuskin saa sotkea lihatuotteilla.
Hyh, enpä olisi näin sekasyöjänäkään tykännyt moisista tarjoiluista. Tai no uuniperunat ihan jees ja siideriäkin voisin vähän juoda, mutta possupihvit ja valmissalaatit on lähinnä ällöttäviä. Ei mitään kunnon salaattia, kasviksia? No, jatkossa ainakin tiedät varautua kunnolla, melko juntin oloista porukkaa nuo kutsujat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sanottu, että ruuista on huolehdittu niin kyllähän sitä olettaisi että näin tosiaan on ja tarjolla olisi jotain kunnollista. Possupihvit ei maistu läheskään kaikille sekasyöjillekään ja outoa kysymättä olettaa, että nainen tykkää makeasta siideristä.
Ei valmissalaatista nälkä lähde. Jos niin nuukaa on tarjoilu niin kannattaa ottaa mukaan omaa naposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle olisi pitänyt varata possupaketista osuus, jos et edes lihaa käytä? Salaatti on ihan ok, jos ei liha kelpaa. Jos olet ruokarajoitteinen, sitä suuremmalla syyllä varaa mukaan omat eväät. Niin me muutkin tehdään. En koskaan oleta, että allergioita huomioidaan, siksi otan omat eväät mukaan.
Jos luvataan ruokkia vieraat, luulisi että silloin oikeasti hankitaan jotain fiksua syötävää. Vegetitkin haluaa grillata ja mahdollisuuksia on vaikkei kaikki sitä tunnu tajuavan. Pelkkä salaatti ei todellakaan riitä!
Moni on selvästi yliarvioinut miesten kyvyt ruokahankinnoissa. Jos mies ei ole ammattikokki tai muu asiantuntija, on turha kuvitella miehen osaavan ostaa muuta kun makkaraa ja olutta, ja sitäkin vain miehille. Maalaisjärkeä on käytettävä sen verran, että ymmärtää toisen osapuolen rajoitteet.
Mikä vika uuniperunoissa oli, jos et voinut syödä niitä? Ja oliko oluissa nimilaput vai miksi et rohjennut ottaa niitäkään? Pieni oma-aloitteisuus lienee sallittua, jopa mökillä miesten seurassa.
Nykyisin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että pyritään tekemään kaikesta syötävästä laktoositonta ja laittamaan ne tarjolle siten, että kaikki ruokarajoitteiset löytävät jotain mieleistään syötävää. Ei ole edes vaikeaa valmistaa grillissä jotain vegaanille sopivaa.
Miksi pitää ymmärtää juntin käytöstä? Muka sukupuolen takia. Itse olisin lähtenyt kotiin ja kertonut syyn somessa koko kaveripiirille.
On miesten aliarvioimista kuvitella, etteivät he osaisi hankkia ruokaa. Ei kukaan tuntemani mies ole niin juntti ettei osaisi ostaa kuin pihvejä ja kaljaa, kyllä kaikki kykenee ihan normaaliin ajatteluun. Moni hoitaa perheen ruokaostoksetkin, miksei joku mökkireissu onnistuisi?
Ensimmäisessä lauseessa typo: ”tarjota”, piti kirjoittamani.