Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä nuori nainen, tässä se, miksi vanhempana naisena katson sinua kun olet pienissä bikineissä (liittyy ylen juttuun aiheesta)

Vierailija
20.06.2021 |

Ylellä on juttu bikineistä, jotka peittävät pyllyn vain osittain. Tekstissä kuvataan sitä, miten nuorten naisten hartioilla on menneisyydessä ollut koko yhteisön maine ja naisten pukeutumista on arvioitu ja arvostelu milloin mistäkin syystä.

Jutussa lukee mm. näin: "Joskus vanhemmat naiset ovat katsoneet, että mitä tuolla on päällä, mutta suoraan ei ole arvosteltu, Tervamaa kertoo."

Jos minä, keski-ikäinen nainen katson nuorempaa naista, pohdin yleensä ihan muuta kuin tuomitsevia ajatuksia, kuten jutussa oli vihjattu. Saatan pohtia, ovatko uikkarit millään mittarilla miellyttävät päällä (inhoan stringejä). Ehkä mietin sitä, että toivottavasti nuori nainen ei kohtaa ällöttävää käytöstä miehiltä, kuten valitettavasti usein käy. Saatan miettiä, että onpa kiva kuosi. Tai vaikka ihailla nuoren naisen upeita hiuksia. Ja mietin myös sitä, miten nuoria naisia aina syytetään jostain. Sama toki jatkuu vanhempana. Liian vähän/paljon vaatteita. Väärä tyyli. Oletpa rupsahtanut. Kyllä nyt on meikattu ihan överisti ja varmaan naamaakin leikelty. Jne. Ei se lopu koskaan, valitettavasti.

Jne. Tuntemani keski-ikäiset eivät ole nuoria naisia vastaan, vaan myötätuntoisia. On suuri huijaus, että naiset olisivat toistensa vihollisia ja kadehtisivat 24/7 365. Osa varmasti tekee niin, mutta se on todella vain pieni osa.

https://yle.fi/uutiset/3-11989497

Kommentit (338)

Vierailija
61/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, ap, ja kiitos siitä.Ylen artikkeli on pinnalta silaistu.Haastatteluun oli valittu yksi nuori nainen ja tutkija, Ei muita naisia.

Kyse on kuitenkin vuosikymmenien ja vuosisatojen naisten roolista yhteiskunnassa ja jolloin pukeutuminen on ollut osasyy kontroloida naisen asemaa.

Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin omat vanhemmat /lähisuku ja heidän käsityksensä,miten nainen pukeutuu hyvin ja oikein. Samalla tavalla myös arvostelijat jatkavat lapsuudestaan asti oppimaansa hyvän(?) pukeutumisen sääntöjä.

Arvostelu ja tuomitseminen on myös surullinen todistus siitä, miten vähän arvostelija on saanut pienenä tyttönä ja nuorena naisena kiitoksia ulkoisesta olemuksestaan tai pukeutumisestaan. Onko perheessä saanut olla oma -ihana- tyttö vai oleppa- reipas- tyttö? 

Jokaisen pienen tytön ja pojan pitäisi saada kokeilla ja löytää itsensä myös pukeutumalla.Olen lukenut täällä hurjia arvosteluja mielikuvitusrikkaista pikku ihmisistä, jotka rakastavat rooliasuja tai miten joku lapsi kulkisi aina röyhelöissä tai teini ei tajua omaa parastaan. Siitä se lähtee se oppi, että minäkin voin sitten aikuisiässä arvostella ja tuomita. 

Nykyään saa ihan terapiaakin siihen, ettei tuntisi itseään rumaksi ja kehnoksi pukeutuneeksi.

Vierailija
62/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. Jos et (oikeasti) halua härskiä tuijottelua, pue vähän peittävämmät bikinit ja jätä paljastelu niille jotka siitä pitävät. Tiedän, huutoa tulee, mutta näin se vain on. Jokainen voi valita täällä vapaassa maassa.

Samaa mieltä!!! Naisten tulisi tajuta, että miehet ei ahdistelisi, jos naiset osaisi pukeutua. Se yksi vantaalainen voisi mennä vaateostoksille.

Jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa. Sitä vastoin miesten ja poikien pitää osata käyttäytyå eli jättää tytöt ja naiset ahdistelematta. Ahdisteluun ei oikeuta mikään. Se on vain tekijänså vika. Mies/poika älä töllää, kuolaa, huutele, ilmehdi, koske, lyö, raiskaa. Sillä tavalla ahdistelu loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on parikymppinen tytär. Rakastan häntä paljon ja tunnen suurta myötätuntoa koko ikäluokkaa kohtaan, sillä tiedän, että ei ole helppoa olla nuori nainen tässä maailmassa. Mihin kohtaan mahtuu kadehtiminen tai paheksunta?

Jankkaajalta aina unohtuu, että me mammat tosiaankin olemme äitejä. Myös nuorten naisten ja miesten äitejä.

Tämä. On enemmän kuin todennäköistä että sillä vanhemmalla naisella on itselläänkin lapsia ja tilanteita katsotaan siitä näkökulmasta. Mitä oikeasti tapahtuu: vanhempaa naista harmittaa jokin asia ryhmän käytöksessä ja keskinäisissä suhdekuvioissa. Nuoret: vanha kurppa kadehtii meidän pyllybikinejä.

Vierailija
64/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina käyttänyt mahdollisimman pieniä bikinejä, koska en halua rumia rusketusrajoja, jotka rajoittavat muuta pukeutumista. Sillä ei ole mitään tekemistä paljastelun kanssa. Olen luonnostaan niin kurvikas, että vartaloani tuijotetaan aina ellen ole toppatakissa. Itseasiassa avarampi leikkaus vaatteessa saa minut näyttämään sirommalta ja häivyttää muotojani. Poolopaidassa näytän siltä kuin olisi kohtuuttoman suuret silikonit. Käytän bikinejä edelleen näin keski-ikäisenä. Kukin pukeutukoon rannalle siten kuin itsestä hyvältä tuntuu, kunhan asu on oikeaa kokoa, istuu hyvin eikä ole täysin kulahtanut nukkavieru! 

Vierailija
65/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppubikinit sopii tasan jollekin mallivartaloiselle naiselle. Näyttää ihan hirveeltä, jos on yhtään ylimääräistä. 

Vierailija
66/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä ihmiset haluavat laittaa päällensä kun menee rannalle, oli sitten yläosattomat miehet ja naiset, peppubikinit tai speedot, märkäpuku tai joku jäätävä kaapu. Myös ihmisen koolla ei ole minulle väliä, eli pukeutua saa puolestani niinkuin haluaa oli keho millainen ikinä. Mitä se minulle kuuluu toisen ihmisen keho ja pukeutuminen, ja jos en sen enempää siitä tykkää niin pidän silmäni sitten jossain muualla.

Vierailija
67/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset nuoret naiset eivät ole niin edistyksellisiä ja uniikkeja lumihiutaleita kuin kuvittelevat. Mutta kun jokaisen sukupolven on näemmä keksittävä pyörä uudelleen. Kasarilla näki joka toisen tytön stringbikineissä pakarat paljaina biitsillä. Tosin samoja stringejä oli ainakin Kreikan ja Espanjan rannat pullollaan myös MIEHILLÄ. Pyllybikineissä ei ole mitään uutta ja mullistavaa. Kuten ei myöskään yläosattomuudessa ja nännien "vapauttamisessa". Have some perspective, wontcha.

Vierailija
68/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vain se kateus nousee pinnalle vanhoilla naisilla, jos mies katselee niitä nuoria naisia… AP elää valheessa.

Kateus mistä? Normaali mies katselee mielellään yli 18v ikäisiä hyväkroppaisia nuoria naisia. Miksi olla kateellinen asiasta, joka ei liity minuun mitenkään. Samalla tavalla mies katselee upeita autoja tai uusinta moottorisahaa, mutta ei se katse ole minulta pois.

Juuri näin. Itse sain nuoruudessani huomiota, viheltelyä, iskuyrityksiä, kopelointiyrityksiä ja kaiken maailman puristelua yli oman sietokyvyn. Ei imarrellut kyllä. Nyt 50 v ja elämän kuluttama tantta, muuttunut huomaamattomaksi ja nautin siitä. Olla vain yksi ihminen muiden joukossa ilman että kukaan livertelee mitään tyhmää/ turhaa.

Välillä kyllä mietin että miksi tytöt pukeutuvatnoihin nirunaruvaatteisiin kaupungissa jos eivät huomiota halua. Jossain mökkirannassa eri juttu.

Vierailija
69/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus, ap, ja kiitos siitä.Ylen artikkeli on pinnalta silaistu.Haastatteluun oli valittu yksi nuori nainen ja tutkija, Ei muita naisia.

Kyse on kuitenkin vuosikymmenien ja vuosisatojen naisten roolista yhteiskunnassa ja jolloin pukeutuminen on ollut osasyy kontroloida naisen asemaa.

Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin omat vanhemmat /lähisuku ja heidän käsityksensä,miten nainen pukeutuu hyvin ja oikein. Samalla tavalla myös arvostelijat jatkavat lapsuudestaan asti oppimaansa hyvän(?) pukeutumisen sääntöjä.

Arvostelu ja tuomitseminen on myös surullinen todistus siitä, miten vähän arvostelija on saanut pienenä tyttönä ja nuorena naisena kiitoksia ulkoisesta olemuksestaan tai pukeutumisestaan. Onko perheessä saanut olla oma -ihana- tyttö vai oleppa- reipas- tyttö? 

Jokaisen pienen tytön ja pojan pitäisi saada kokeilla ja löytää itsensä myös pukeutumalla.Olen lukenut täällä hurjia arvosteluja mielikuvitusrikkaista pikku ihmisistä, jotka rakastavat rooliasuja tai miten joku lapsi kulkisi aina röyhelöissä tai teini ei tajua omaa parastaan. Siitä se lähtee se oppi, että minäkin voin sitten aikuisiässä arvostella ja tuomita. 

Nykyään saa ihan terapiaakin siihen, ettei tuntisi itseään rumaksi ja kehnoksi pukeutuneeksi.

Etenkin naisten pukeutumista ovat aiemmin kontrolloineet juuri toiset naiset. Ymmärrän hyvin vanhempia naisia, jotka ovat kontrolloineet esim. suvun nuorempia jäseniä. Se on ollut tapa suojella näitä muiden arvostelulta. Kukaan ei halua, että oman perheen ja suvun jäseniä arvostellaan ja tuomitaan, joten on ollut parempi opastaa heitä tiukastikin välttämään mm. paheksuttavia asuvalintoja. 

Tätä käytöstä ja ajattelumallia on vielä paljon maailmalla, mutta Suomessa se alkaa onneksi olemaan jo heikkenemään päin. Nuorten annetaan olla ja kokeilla sekä ilmaista itseään pukeutumisellaan. 

Vierailija
70/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua kanssamiehille jotka eivät pysty olemaan koskematta tai hölmöilemättä.

Vierailija
71/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nelikymppinen nainen ja minulla on 18-vuotias tytär. Olen itsekin ollut sen ikäinen. En todellakaan katso nuorempia naisia halveksien. Sen sijaan mietin, miten kauniita nuoret ovat ja harmittaa, että en itse saman ikäisenä tajunnut omaa kauneutta ollenkaan vaan olin todella tyytymätön ja huonoitsetuntoinen. Nuoria naisia myös ahdistellaan paljon ja ulkonäkövaatimukset ovat edelleen kovat. Oma ulkonäkö ei tietenkään iän ja äidiksi tulon myötä ole ihanteiden kannalta menneet parempaan suuntaan (noh, rinnat kasvoivat), joten harmittaa, että en aiemmin osannut iloita kauneudesta.

Vierailija
72/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tuntuu miehenä kauhean ikävältä, että jossain kohtaa naisia lakkaa kiinnostamasta, mitä miehet heistä ajattelevat. Sitä moni on kuvannut menopaussin parhaaksi puoleksi.

-se tulee monella jo nuorempana, esim oon 31 ja aina ollu kausia ku miehet ei kiinnosta. 😁

Tuohan on vaan hyvä asia, jos tollasesta ajattelutavasta pääsee eroon.

Vierailija
73/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua kanssamiehille jotka eivät pysty olemaan koskematta tai hölmöilemättä.

Niinpä

Vierailija
74/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset nuoret naiset eivät ole niin edistyksellisiä ja uniikkeja lumihiutaleita kuin kuvittelevat. Mutta kun jokaisen sukupolven on näemmä keksittävä pyörä uudelleen. Kasarilla näki joka toisen tytön stringbikineissä pakarat paljaina biitsillä. Tosin samoja stringejä oli ainakin Kreikan ja Espanjan rannat pullollaan myös MIEHILLÄ. Pyllybikineissä ei ole mitään uutta ja mullistavaa. Kuten ei myöskään yläosattomuudessa ja nännien "vapauttamisessa". Have some perspective, wontcha.

Näinhän se on. Jokaisen teinisukupolven pitää saada se kokemus, että me ollaan erilaisia ja kukaan muu ei ymmärrä meitä. Olen hieman huvittuneena seurannyt tätä löysät farkut ja keskijakaus -keskustelua, koska täsmälleen niin me pukeuduttiin 90-luvulla. Mutta nyt teinit puhuvat kuin olisivat itse keksineet tämän. Tai mainitsemasi string-bikinit, nehän oli 80-luvun hitti. Nyt olen nähnyt myös mikroshortseja nuorilla miehillä (ainakin täällä Keski-Euroopassa) ja on olevinaan niin shokeeraavaa. Paitsi että 70/80-luvulla sehän oli miesten muotia...

Vierailija
75/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama vaikka olisivat alasti. Itsekin käytän nykymuodin mukaisia bikineitä vaikka olen yli 40. Ehkä ajatustapaani vaikuttaa se että olen nudisti.

Vierailija
76/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kyllä, omassa tuttavapiirissä minä olen se joka on niitä kommentteja saanut. Pukeudun rannalla uimateepaitaan ja caprimittaisiin uimalegginseihin. Olen saanut huutelua tyyliin näytä tissit, sekä eräs miesporukka tivasi miksi olen mennyt muslimin kanssa naimisiin ja vaihtanut pettureiden uskontoon. En ole, enkä ole. Yritän vain välttyä palamiselta ja ihosyövältä, kiitos.

Bikinejä käyttävät ystäväni ovat saaneet olla rauhassa 🤷‍♀️.

Vierailija
77/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kyllä, omassa tuttavapiirissä minä olen se joka on niitä kommentteja saanut. Pukeudun rannalla uimateepaitaan ja caprimittaisiin uimalegginseihin. Olen saanut huutelua tyyliin näytä tissit, sekä eräs miesporukka tivasi miksi olen mennyt muslimin kanssa naimisiin ja vaihtanut pettureiden uskontoon. En ole, enkä ole. Yritän vain välttyä palamiselta ja ihosyövältä, kiitos.

Bikinejä käyttävät ystäväni ovat saaneet olla rauhassa 🤷‍♀️.

Huom. Ja jos olisin, mitä ihmettä se täysin vieraille ihmisille kuuluisi. Tietääkseni olen vapaa tekemään mitä haluan.

Vierailija
78/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kulttuuriamme omituisena ja kaksinaismoralistisena tavalla, jota en osaa ihan sanoittaa. Minusta esim tämä Ylen juttu on outo. Eikö ole ihan selvää, että nainen pukee hyvin niukat bikinit nimenomaan seksikkyyden takia? Käytännöllisyys ja tarkoituksenmukaisuus ei voi olla syynä, peittävä uimapuku toimii ihan hyvin. Tämä asia ei koske pelkästään uima-asuja, vaan ylipäänsä kaikkea pukeutumista ja joskus toimintaakin.

Ja ei siinä mitään! Totta kai saa olla seksikäs! Mutta sitten se seksikkyys, joka nyt kuitenkin on julkisessa tilassa luonteeltaan ja olemukseltaan viestintää muille, halutaan nykyajattelussa siivota ”itsensä toteuttamiseksi”, johon muilla ei saisi olla mitään reaktioita. Jännite pyritään nykyajattelussa siirtämään muiden vastuulle ja leikitään, että sitä ei ole. Enkä tietenkään tarkoita, että ketään saa vapaasti kouria tms, mutta tässäkin jutussa paheksutaan muiden katseita!

Tämä on tietenkin monitahoinen juttu - yhdessä äärilaidassa on sitten islamistinen naisten sulkeminen pois, koska nainen vastuutetaan kulttuurisesti seksuaalisuudesta, ja miesten ajatuksista ja toiminnasta. Mutta ei tämä länsimainen mallikaan ihan terveeltä tunnu. Viestit ovat hyvin ristiriitaisia.

Vierailija
79/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin päivän sisään tullut nähtyä roikkuvat persekannikat ja karvoitusta sekä lähes koko pillufarkkushortsien lahkeesta. Pitäkää edes sukupuolielimenne peitettynä kun ihmisten ilmoilla liikutte. Tuollainen ihminen on sairas perverssi.

Vierailija
80/338 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hyväksyt myös lihavan keski-ikäisen bikineissä?