Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsi vai tehdä abortti?

Vierailija
12.06.2014 |

Hei, olen 22-vuotias nainen joka on juuri saanut kuulla olevansa raskaana. Nyt tarvitsisin kokeneempien ihmisten neuvoja ja muiden samassa tilanteessa olleiden naisten kokemuksia. 

Tosiaan tilanne on se, että sain lauantaina tietää olevani raskaana. Raskauden syy on ehkäisyn pettäminen. Lasta ei todellakaan ole suunniteltu tähän väliin. Mulla on ollut aina selvät suunnitelmat että ensin koulu loppuun, työpaikka, mies ja naimisiinmeno sitten vasta lapset. Olin aivan varma etten pidä lasta. Kävin maanantaina ensimmäisellä lääkärillä hakemassa suositusta raskauden keskeyttämiseksi ja sainkin lähetteen lisätutkimuksia varten. Nyt en kuitenkaan enää tiedä mitä tehdä. Mitä pidempään kannan lasta sisälläni sitä enemmän siihen kiinnyn. Aluksi ajatus lapsesta tuntui sekottavan koko elämän täysin mutta illalla huomasimme puhuvamme siitä mitä lapsi alkaisi harrastamaan ja kuinka sumplittaisiin töissä ja koulussa käymiset.

Elämäntilanteeni: Olen seurustellut avomieheni kanssa vajaan kolme vuotta. Tästä ajasta n. 2,5 vuotta olemme eläneet etäsuhteessa ja nähneet vähän. Eli me ei olla paljoa vietetty aikaa eikä asuttu toistemme kanssa kauaa. Tunnen  mieheni kyllä hyvin, hän olisi todella turvallinen ja vastuullinen isä. Luonteeltaan hän on aivan ihana mutta koska olemme olleet niin vähän aikaa varsinaisesti yhdessä, minua ahdistaa hommata lasta vielä hänen kanssaan. Nuoresta iästäni huolimatta oon seurustellut kahdessa pitkässä suhteessa ja sinkkuaikaa minulla ei ole ollut paria kuukautta kauempaa. Pelkään, että tahdon jossain vaiheessa viettää sinkkuaikaa ja viettää nuoruutta. Ja kun tästä nykyisestä miehestä en osaa sanoa. Aivan ihana siis on mutta en ole varma saanko minä hänen kanssaan parisuhteelta sitä mitä haen. En tiedä, ollaan niin vähän aikaa sitä arkea yhdessä eletty. Eli hyvä ja vastuullinen isä tiedossa mutta parisuhteen vankkuudesta ei mitään varmuutta, siinä ensimmäinen pulma. Toisekseen olen ollut iloinen siitä että viimeinkin päästään harrastamaan,matkustelemaan ja olemaan yhdessä. Jos meille tulisi lapsi ensi talvena tuntuu siltä ettei me taaskaan päästä miehen kanssa viettämään sitä yhteistä aikaa.

Toinen asia. Aloitan syksyllä opinnot ammattikorkeassa, ehtisin olemaan talveen asti koulussa minkä jälkeen pitäisi jäädä äitiyslomalle ja jatkaa opintoja seuraavan luokan kanssa 1-2 vuotta myöhemmin riippuen siitä koska seuraava koulutus alkaa. Ajatus opintojen lykkäämisestä ahdistaa ja varsinkin opiskeluihin palaaminen. Kuinka vaikeaa loppupeleissä on yhdistää lapsi, opinnot, miehen työt, yöllä valvomiset, raha-asiat, sairastamiset jne. Mies käy töissä, palkka ei mikään erikoinen. Ja minun opiskeluihin menee neljä vuotta. Jos lapsi tulee, rahatilanne tulee olemaan tiukka ainakin sellaiset viisi-kuusi vuotta. 

Kolmas asia on tosiaan se raha. Meillä on hyvin pieni kaksio ja kauheasti kalliimpaan kämppään ei ole varaa muuttaa. En tiedä enkä osaa arvioida kuinka me taloudellisesti pärjäisimme jos meillä olisi lapsi.

Minä en tiedä mitä tehdä. Eniten toivon etten olisi tullut raskaaksi koska ei tarvitsisi tälläisiä miettiä ja pääsisin vihdoinkin aloittamaan koulun jonne minulla kauhea palo olisi. Lapsen pitäminen pelottaa ja ahdistaa. Pelkään sitä elämää mitä se olisi. Entä jos vihaan sitä elämää? Menetänkö vapauteni ja nuoruuteni? Entä jos en olekaan valmis? Mitä jos huomaan ettei mies olekaan minulle sopiva? Mutta sitten taas toisaalta... Minä ja mieheni rakastetaan lapsia ja lasten hankkiminen meille on itsestäänselvyys, sitä vaan ei suunniteltu nyt. Isä on kyllä todella innoissaan ja huomaan vähän väliä itsekin olevani kun suunnittelen mitä kaikkea sen kanssa tekisimme, kuinka viettäisin odotusajan,, kuinka hoitaisin sitä ja nauttisin äitiydestä äitiysloman ajan.... Eli vaikka pelottaa niin siinä on silti jotain todella hienoa. Abortti sen sijaan..Siitä minulle ei tule minkäänlaista hyvää oloa. Vaikka se johtaisi siihen mitä ainakin kuvittelen toivovani: mahdollisuuden mennä kouluun ja tutustua mieheen paremmin ennen lasten hankintaa se ei siltikään tunnu hyvältä. En tiedä mitä teen..

Eli nyt omia näkemyksiä ja kokemuksia kaikesta aiheeseen liittyvästä: vahinkoraskaus, abortti, lapsen pitäminen, lapset ja opiskelu, miltä minun tilanteeni teidän silmiin näyttää jne.

Tässä muutama kysymys johon toivon vastausta niiltä joita asia koskee:

1. Koetko lapsen rajoittavan sosiaalista elämääsi? Näin nuorena ja opiskelijana sitä ei kuitenkaan haluaisi ihan kaikesta jäädä paitsi ja syrjäytyä.

2. Millaista oli opiskella vauvan kanssa? Jaksoitko? Kuinka käytännön asiat hoituivat?

3. Oletko koskaan katunut sitä että päätit pitää lapsen vaikka raskaus ei ollut suunniteltu tai mahdollisesti edes toivottu?

4. Mitkä olivat suurimmat haasteet esikoisesi kanssa?

5. Miltä meikäläisen tilanne sinun silmiisi näyttää jos lapsen pitämistä mietitään?

Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa minä raskaana, joillekkin tuo käy helposti.

Vierailija
22/26 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saman ikäinen kuin itse olin viime vuonna ollessani raskaana ja synnyttäessäni lapsen. Olin tuolloin eroamassa ja jäin lopulta yksinhuoltajaksi vapaaehtoisesti.

Ex on mukana elämässä, muttei pahemmin kiinnostunut lapsestaan ollakseen aktiivisesti mukana lapsen elämässä. 

Nyt olen 23-vuotias enkä vaihtaisi mihinkään tätä arkea. Mulla on ihana poika, vaikka työsuhde päättyikin äitiyslomaan. Asutaan keskikokoisessa kaksiossa ja kun harkistee tarkkaan ostokset, niin rahat kyllä riittää. Mieti vain tarkkaan, että onko mies sulle se oikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan nyt 10 vuotiian ihanan pojan kanssa :) !

Ap

Vierailija
24/26 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Nyt kun alkujärkytys on ohi ja sitä on kuullut monia onnistumistarinoita sekä saanut huomata kuinka ison tukiverkon sitä omaa, olen aivan varma että tämä on oikea päätös. Täällä ollaan kaksi onnellista suunnittelemassa pesän rakentamista tulokkaalle<3

Ihana kuulla. 🥰  Lapsi tuo paljon haasteita mutta mikään ei ikinä ole samalla tavalla kuin aiemmin kun rakastut siihen pieneen ihmiseen. Tsemppiä ja voimia kaikkeen. Ehtii ihminen opiskella ja ansaita rahaa jne koko loppuelämänsä!

Vierailija
25/26 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti pärjäätkö ja pystytkö kantamaan vastuun lapsesta jos jäisit yksin ?! Olin 19 vuotias kun huomasin olevani ensinmäisen kerran raskaana , vahinko se oli, päätin pitää . 22 vuotiaana olin kahden pienen lapsen yh äiti. Päivääkään en ole katunut asiaa :) mietin myös tuolloin että tässäkö tää mun elämä nyt oli, mutta ei se ollut :) kyllä +30 vuotiaallakin on elämä ja pääsee sinne reissuihinkin ;) itsekkin aloitin viime syksynä opiskelut työn ohessa :) tsemppiä ja jaksuja sinne <3 kaikella on tarkoituksensa ;)

Juuri näin! 

Miyp tulee opiskeluun niin Itse löysin pitkän työuran jäljeen todellisen elämäntehtäväni/uuden ammattini vasta n. 50 vuotiaana, opiskelin ja erikoistuin ja nyt vielä 65 vuotiaana elän täysillä. Rakastan työtäni, ja virtaa riittää. Enkä edes haaveile eläkeajoista! Lapsenlapsiakin on jo kolme ja ovat mummun silmäteriä. 

Vierailija
26/26 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Nyt kun alkujärkytys on ohi ja sitä on kuullut monia onnistumistarinoita sekä saanut huomata kuinka ison tukiverkon sitä omaa, olen aivan varma että tämä on oikea päätös. Täällä ollaan kaksi onnellista suunnittelemassa pesän rakentamista tulokkaalle<3

Ihana kuulla. 🥰  Lapsi tuo paljon haasteita mutta mikään ei ikinä ole samalla tavalla kuin aiemmin kun rakastut siihen pieneen ihmiseen. Tsemppiä ja voimia kaikkeen. Ehtii ihminen opiskella ja ansaita rahaa jne koko loppuelämänsä!

Huomasitko milloin keskustelu aloitettu?ap kertoi viimeisimmässä viesteissä että piti sen ja on nyt tämän nykyään kymmenen vuotiiana pojan äiti . Loppu hyvin kaikki hyvin ja onneksi piti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi