Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei silmälasien hankkimiseen saa mitään taloudellista helpotusta?

Vierailija
19.06.2021 |

Siis muut kuin toimeentulotuella olevat. Elän päivärahalla ja varmaan joudun pulittamaan usean satasen miinuslaseista hajataittoisena. Siis millä rahalla hankin ne nyt? Ei tarvitsisi kuin jotkut ihan halvatkin eikä mitenkään hienot. Enpä tällaista arvannut kun töissä vielä olin...

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen ostamaan uusia laseja niin että jätän vanhat kotiin. Muuten löytyy aina jotain "pientä korjattavaa" jos ne mittaa vanhat ensin.

Vierailija
62/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pulittaa 1500€ laseista harva se vuosi, niin kannattaisi jo harkita leikkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sai verovähennyksen mutta poistui kun sak tahtoi jäsenmaksujen verovähennyksen.

Vierailija
64/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin eläkeläiset voivat saada kuulokojeet julkiselta sektorilta ilmaiseksi eikä siinä edes kysellä eläkkeen suuruutta joten miksi ei myös silmälasit kuulu kokonaan tai ainakin osittain korvattavien aistivälineiden piiriin, näkö on kuitenkin ainakin yhtä tärkeä kuin kuulo ellei tärkeämpikin? Moni sinittelee ja yrittää pärjätätä marketeissa muutamia euroja maksavien silmälasien kanssa, kun ei ole varaa optikon määräämiin kalliisiin laseihin.

KAIKKu tarvitsevat saa kuulolaitteet ilmaiseksi, eikä kaikki sitten lopulta niitä edes käytä. 

Itse en vois tehdä mitään enkä lähteä kotoa mihinkään ilman laseja, siksi tuntuu epäoikeudenmukaiselta. 

Vierailija
65/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pulittaa 1500€ laseista harva se vuosi, niin kannattaisi jo harkita leikkausta.

Minun silmät jos leikkaisi niin tarvitsisin edelleen lasit, vähän vaan pienemmillä voimakkuuksilla. Eli ei juurikaan mitään järkeä. Aika monella kalliita laseja tarvitsevalla on varmaan ihan sama juttu.

Vierailija
66/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän olette silmänne pilanneet hämärässä lukemalla ja televisiovastaanotinta tuijottamalla. Ennen ei kenelläkään ollut tarvetta silmälaseille, mutta nykyään tuntuu joka toisella olevan kakkulat silmillä. Omapahan on näkönsä ja jokainen sen pilatkoon jos niin tahtoo. 

Vierailija
67/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepähän olette silmänne pilanneet hämärässä lukemalla ja televisiovastaanotinta tuijottamalla. Ennen ei kenelläkään ollut tarvetta silmälaseille, mutta nykyään tuntuu joka toisella olevan kakkulat silmillä. Omapahan on näkönsä ja jokainen sen pilatkoon jos niin tahtoo. 

Jännä että ehdin sen tehdä jo ennen kuuden vuoden ikää vaikka en kunnolla osannut edes lukea ja televiossakin oli vain kolme kanavaa, joten siitä ei todellakaan näkynyt lastenohjelmia tuijotettavaksi asti.

Vierailija
68/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinoin sai muistaakseni verotuksessa takaisin linssien hinnan.

Vierailija
69/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin säästän uusia monitehoja varten. Käyttämäni lasit olen ostanut vuonna 2014. Netistä en osta, kun tiedän, kuinka tarkkaan pitää optikonkin mitata ja silti lopputulos ei ole välttämättä hyvä.

Kun lasit uusin, niillä pitää pärjätä taas usean vuotta. Lasien pitää olla "neutraalit" eli ei mitään räikeitä värejä tai outoja muotoja. Mielellään titaanikehykset. Specsaversilta en osta, ystävältä hajosi siitä liikkeestä ostetut lasit alta aikayksikön. Ne piti vielä maksaa kokonaan etukäteen tilausvaiheessa. En tiedä nykykäytäntöä ja onko paikkakuntakohtaisia eroja tuon maksamisen suhteen.

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit maksavat paljon ja loppuhinta nousee helposti 1500 euroon tietenkin pokista riippuen.

Loppuhinta nousee helposti pilviin kenellä tahansa, jos ostaa timanteilla koristellut design-kehykset ja niihin uusinta teknologiaa edustavat merkkilinssit kaikilla mahdollisilla herkuilla. Laseja ostaessa kannattaa olla tarkkana, koska optikkoliikkeen myyjät on koulutettu myymään. On ihan omaa tyhmyyttä, jos uskoo kaikki myyntipuheet ja maksaa itsensä kipeäksi turhasta sen sijaan että ottaisi asioista selvää ja tekisi harkitun päätöksen.

Vierailija
70/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun silmät jos leikkaisi niin tarvitsisin edelleen lasit, vähän vaan pienemmillä voimakkuuksilla. Eli ei juurikaan mitään järkeä. Aika monella kalliita laseja tarvitsevalla on varmaan ihan sama juttu.

Jos nyt joutuu maksamaan 1 500 € laseista ja leikkauksen jälkeen lasit saisi 200 €:lla, ei menisi kauaa ennen kuin leikkaus alkaisi tuottaa säästöjä. Mutta leikkaukseen liittyy omat riskinsä ja ongelmansa, minkä takia en itse edes harkitse sitä vaihtoehtoa. Sama juttu piilareitten kanssa: Niillä on helppo pilata silmänsä.

Sille on syynsä, miksi niin moni silmälääkäri käyttää itse silmälaseja eikä ole leikkauttanut silmiään.

Vierailija
71/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin säästän uusia monitehoja varten. Käyttämäni lasit olen ostanut vuonna 2014. Netistä en osta, kun tiedän, kuinka tarkkaan pitää optikonkin mitata ja silti lopputulos ei ole välttämättä hyvä.

Kun lasit uusin, niillä pitää pärjätä taas usean vuotta. Lasien pitää olla "neutraalit" eli ei mitään räikeitä värejä tai outoja muotoja. Mielellään titaanikehykset. Specsaversilta en osta, ystävältä hajosi siitä liikkeestä ostetut lasit alta aikayksikön. Ne piti vielä maksaa kokonaan etukäteen tilausvaiheessa. En tiedä nykykäytäntöä ja onko paikkakuntakohtaisia eroja tuon maksamisen suhteen.

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit maksavat paljon ja loppuhinta nousee helposti 1500 euroon tietenkin pokista riippuen.

Loppuhinta nousee helposti pilviin kenellä tah

Miten se on noin vaikea tajuta, että ihmisillä on erilaisia näköongelmia ja sitä myöten myös todella erilaisia tarpeita niiden lasien suhteen? Jos sinulla on -2 näkö niin varmaan voitkin ostaa ne peruslinssit peruskehyksillä ja päästä halvalla. Mutta jos näkö alkaa olla -8 luokkaa niin se lasien paksuus alkaa olla vähän toista luokkaa ellei ota mahdollisimman paljon ohennettuja linssejä. Kehysten hinta lasien hinnassa on hyvin minimaalinen, niin kalliita kehyksiä en vielä ole nähnyt että niiden osuus minun laseistani olisi yli 30% luokkaa. 

Vierailija
72/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on noin vaikea tajuta, että ihmisillä on erilaisia näköongelmia ja sitä myöten myös todella erilaisia tarpeita niiden lasien suhteen? Jos sinulla on -2 näkö niin varmaan voitkin ostaa ne peruslinssit peruskehyksillä ja päästä halvalla. Mutta jos näkö alkaa olla -8 luokkaa niin se lasien paksuus alkaa olla vähän toista luokkaa ellei ota mahdollisimman paljon ohennettuja linssejä. Kehysten hinta lasien hinnassa on hyvin minimaalinen, niin kalliita kehyksiä en vielä ole nähnyt että niiden osuus minun laseistani olisi yli 30% luokkaa. 

Miksi kuvittelet, että mulla on jotkut -2 lasit? Miinuksia on yli -8 ja lisäksi vielä hajataittoa ja sekä horisontaalista että vertikaalista prismaa... ja ohentamattomilla linsseillä mennään edelleen, vaikka ohuempikin linssi on ulkoreunalta n. 1,6 cm paksuinen. Optikkoliikkeessä tyrkytettiin viimeksi 3x ohennettuja linssejä melkein väkisin, kun myyjä oli sitä mieltä että jopa 2x ohennetut linssit on liian paksuja. Pidin kuitenkin pääni ja ohentamattomilla linsseillä mennään.

Vierailija
73/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit maksavat paljon ja loppuhinta nousee helposti 1500 eur

Jos haluat väkisin tehdä elämästäsi hankalampaa kuin olisi tarve niin ihan vapaasti. Älä kuitenkaan yritä pakottaa muita samaan epämukavuuteen. 

Vierailija
74/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit ma

Jos haluat väkisin tehdä elämästäsi hankalampaa kuin olisi tarve niin ihan vapaasti. Älä kuitenkaan yritä pakottaa muita samaan epämukavuuteen. 

Oletko koskaan käyttänyt sellaisia laseja joissa on 1,5 ja 1,6 cm paksut linssit? Ne ei ole lainkaan epämukavat, vaikka optikkoliikkeiden myyjät maalailee niistä kauhukuvia rahankuvat silmissään. Sinä saat tietysti maksaa laseistasi vaikka miljoonan jos tahdot, mutta on turha tulla valittamaan kuinka kalliita lasit on, jos kyse on omasta valinnasta.

Vierailija
75/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silm

Olen, minulla on turvalasit omilla voimakkuuksilla ja niitä ei saa ohennetuilla linsseillä. En todellakaan käyttäisi sellaisia koko valveillaoloaikaa, työpäivä on jo ihan riittävää tuskaa sillä sen verran ovat raskaat.  

Vierailija
76/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien silmiä ei voi leikata ja rahat siihen leikkaukseenkin pitää jostakin saada.

Vierailija
77/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa lapsellinen ja typerä trolli.

Vierailija
78/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksellani on ollut lapsesta asti silmäongelmia ja silmät on leikattu. Loppuelämän joutuu käymään silmälääkärissä ja vaihtamaan laseja vähän väliä. Muutamaan otteeseen on ollut huonommassa taloudellisessa tilanteessa ja on saanut lopulta tukea koko lasien hinnan, koska lasien tarpeen on katsottu olevan sairauden vaatima apuväline.

Vierailija
79/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pienituloinen, niin ostin silmälasit osamaksulla. Nyt joku varmaan kitisee, että ei ikinä mitään osamaksulla, mutta ihan sama. Mä tarvitsin tuolloin uudet silmälasit eikä ollut rahaa niitä ostaa muuten kuin osamaksulla. Lasit on maksettu ja sen jälkeen hommattu jo toiset jotka maksoin heti kokonaan.

Vierailija
80/105 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain maissa silmälasit kuuluu perus terveysvakuutukseen. On se aika outoa, että Suomessa silmien terveys on yksityistetty.

Toimeentulotukea ei saa silmälaseihin. Soittavat perään, että tavaratalosta saa lukulasit muutamalla eurolla. Niin, mutta kun ei saa niillä omilla vahvuuksilla.

No eipä noilla tavaratalon pluslinsseillä tee mitään kun miinuksia on yli 7. En jaksa ymmärtää miksi tyhmiä ihmisiä edelleen palkataan esim Kelaan.