Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei silmälasien hankkimiseen saa mitään taloudellista helpotusta?

Vierailija
19.06.2021 |

Siis muut kuin toimeentulotuella olevat. Elän päivärahalla ja varmaan joudun pulittamaan usean satasen miinuslaseista hajataittoisena. Siis millä rahalla hankin ne nyt? Ei tarvitsisi kuin jotkut ihan halvatkin eikä mitenkään hienot. Enpä tällaista arvannut kun töissä vielä olin...

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö specsaversilta saa lasit muutamalla kympillä? Kehyksineen ja linsseineen

Saa ehkä silloin, jos miinusta tai plussaa on ihan vähän, eikä linsseihin tarvitse tehdä mitään erikoisempia hiontoja. Itselläni on vahvuudet -9 luokkaa, ja lisäksi on hajataiton korjausta, ja silmälasit tulevat aina maksamaan vähintään 700 euroa.

Ilman kaksitehoja, noin 300e riittänee.

Vierailija
42/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Niihin saa. Minä en elä toimeentulotuella, mutta sain silmälaseihin avustusta Kelasta viime vuonna kun elin opintotuella, lainalla ja asumistuella. Kaveri, joka oli silloin töissä 0-tunti sopimuksella ja minimipalkalla sai myös avustusta pari vuotta sitten. Toimeentulotukea voidaan myöntää kertaluontoisesti myös työssäkäyville tällaisiin pakollisiin juttuihin. Silmälasit on apuväline ja siihen voi saada 3 vuoden välein avustusta.

Esim tuntemani takuueläkeläinen ei saanut apua laseihin kelasta enää.

Takuueläkeen summa 840 (noin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselen vain kirjoitti:

Varasin Specsaversille ilmaisen näöntutkimuksen. Juuri ehkä sen 200 pystyisi pulittamaan. Siinä ja siinä. Katsoin hinnastoa ja mielellään saisi mennä tuon alle. Hakuja tein aiheesta ja ilmeisesti todella paljon huijataankin asiakkaita ostamaan kalliilla turhia asioita silmälaseja ostaessa.

Ne turhat asiat sekä pidentävät linssien käyttöikää että auttavat näkemään paremmin. Heijastamaton pinta on autoilijalle todella tarpeen ja -6 linssi on sen verran paksu, että ilman ohennusta se näyttää hurjalta.

-6 linssit on paljon ohuempia kuin -8,50 linssi, jollaista tarvitsen vasempaan silmääni. Oikeassa silmässäkin miinuksia on -7,75. Ohentamattomat linssit näyttää kieltämättä hurjilta, mutta entä sitten? En menetä yöuniani, jos muut kauhistelee kuinka paksut lasit mulla on.

Vierailija
44/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselen vain kirjoitti:

Varasin Specsaversille ilmaisen näöntutkimuksen. Juuri ehkä sen 200 pystyisi pulittamaan. Siinä ja siinä. Katsoin hinnastoa ja mielellään saisi mennä tuon alle. Hakuja tein aiheesta ja ilmeisesti todella paljon huijataankin asiakkaita ostamaan kalliilla turhia asioita silmälaseja ostaessa.

Ne turhat asiat sekä pidentävät linssien käyttöikää että auttavat näkemään paremmin. Heijastamaton pinta on autoilijalle todella tarpeen ja -6 linssi on sen verran paksu, että ilman ohennusta se näyttää hurjalta.

-6 linssit on paljon ohuempia kuin -8,50 linssi, jollaista tarvitsen vasempaan silmääni. Oikeassa silmässäkin miinuksia on -7,75. Ohentamattomat linssit näyttää kieltämättä hurjilta, mutta entä sitten? En menetä yöuniani, jos muut kauhistelee kuinka paksut lasit mulla on.

Miten optikot edes suostuvat myymään sulle ohentamattomat linssit? Minulla on suunnilleen samat voimakkuudet niin ei tulisi mitenkään kyseeseen, suurempia kehyksiäkin hyvin vahvasti kehottavat välttämään ettei tule liian paksuiksi reunoilta.

Vierailija
45/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoinaan ne saattoi ilmoittaa verotuksessa ja sai verovähennystä.

Tätä ilmeisesti käytettiin väärin, vai mikä lie, kun mahdollisuus poistettiin.

Minä ainakaan en näe tehdä työtä ilman silmälaseja.

No itse en voi lähteä edes kotoa ilman laseja, melkein -4 näöllä ei vaan enää pärjää. 

Mutta osamaksulla maksoin edelliset lasit, kun sai onneksi vuoden korotonta maksuaikaa. Mutta ei tosiaan ole varalaseja, eikä omiin kasvonpiirteisiin istuvat kehykset. 

Vierailija
46/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kokonaan työnantajan korvaamana kahdet silmälasit. Olen töissä yksityisellä.

Vierailija
47/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saanut laseihin mitään apua. Siis minulla tosi huono näkö. En nähnyt lääkärissä 3 metrin päästä pieniä kirjaimia siinä taulussa. Minun lasit maksaisi 400 euroa mutta saa nähdä saanko siitä pitkään aikaan.

Vierailija
48/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin säästän uusia monitehoja varten. Käyttämäni lasit olen ostanut vuonna 2014. Netistä en osta, kun tiedän, kuinka tarkkaan pitää optikonkin mitata ja silti lopputulos ei ole välttämättä hyvä.

Kun lasit uusin, niillä pitää pärjätä taas usean vuotta. Lasien pitää olla "neutraalit" eli ei mitään räikeitä värejä tai outoja muotoja. Mielellään titaanikehykset. Specsaversilta en osta, ystävältä hajosi siitä liikkeestä ostetut lasit alta aikayksikön. Ne piti vielä maksaa kokonaan etukäteen tilausvaiheessa. En tiedä nykykäytäntöä ja onko paikkakuntakohtaisia eroja tuon maksamisen suhteen.

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit maksavat paljon ja loppuhinta nousee helposti 1500 euroon tietenkin pokista riippuen.

Vierailija
49/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö specsaversilta saa lasit muutamalla kympillä? Kehyksineen ja linsseineen

Hinnat alkaen ja heti kun on yhtään vahvuuksia, niin hinta nousee 

Vierailija
50/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka helv*tin asiaan pitäisi saada yhteiskunnan tukea?

Mä en voi kävellä halvoilla kengillä kun mun herkät jalat rasittuu. Tarvitsen Kelan maksusitoomuksen Stockan kengäosastolle.

Tarvitsen sossusta turkin kun palelen ulkona.

Vierailija
51/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun ostin uudet lasit itselleni oli optikolla kauhea vääntö monitehoista, jotka tarvitsisin, mutta en raaski hankkia, koska ovat niin älyttömän kalliit. Yksitehot saa nyt kelvata ja lukulasit erikseen. Pääasia, että näen eteeni 

Vierailija
52/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi kävellä halvoilla kengillä kun mun herkät jalat rasittuu. Tarvitsen Kelan maksusitoomuksen Stockan kengäosastolle.

Vaikka tasapuolisuuden vuoksi, tuntuu omituiselta että lääkkeisiin, kuulolaitteisiin tai vaikka pyörätuoliin saa tukea, mutta jos vikana onkin että satut näkemään huonosti niin sinut jätetään täysin omillesi. Minä olisin kuitenkin täysin työkyvytön ilman silmälaseja, joten luulisi olevan yhteiskunnan intresseissä pitää minut työkuntoisena.

Vierailija
53/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tasapuolisuuden vuoksi, tuntuu omituiselta että lääkkeisiin, kuulolaitteisiin tai vaikka pyörätuoliin saa tukea, mutta jos vikana onkin että satut näkemään huonosti niin sinut jätetään täysin omillesi. Minä olisin kuitenkin täysin työkyvytön ilman silmälaseja, joten luulisi olevan yhteiskunnan intresseissä pitää minut työkuntoisena.

Tuo tasapuolisuus on juuri se ongelma. Sillä voidaan vedota kaikkeen mahdolliseen. Pitää kohta saada peräruiske valtion piikkiin kun Buranaakin saa.

Työssäoleva ostaa ne lasit sieltä Specsaverista itse. Jos ei ole rahaa, niin ei kannata kävellä sen Instumentariumin ovesta. Niin me muutkin tehdään.

Vierailija
54/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tasapuolisuus on juuri se ongelma. Sillä voidaan vedota kaikkeen mahdolliseen. Pitää kohta saada peräruiske valtion piikkiin kun Buranaakin saa.

Työssäoleva ostaa ne lasit sieltä Specsaverista itse.

Niinhän me tehdäänkin. Minun Specsaversin lasit maksoi viimeksi yli 400€.

Vierailija
55/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselen vain kirjoitti:

-6 linssit on paljon ohuempia kuin -8,50 linssi, jollaista tarvitsen vasempaan silmääni. Oikeassa silmässäkin miinuksia on -7,75. Ohentamattomat linssit näyttää kieltämättä hurjilta, mutta entä sitten? En menetä yöuniani, jos muut

Miten optikot edes suostuvat myymään sulle ohentamattomat linssit? Minulla on suunnilleen samat voimakkuudet niin ei tulisi mitenkään kyseeseen, suurempia kehyksiäkin hyvin vahvasti kehottavat välttämään ettei tule liian paksuiksi reunoilta.

Pienet kehykset kuuluu asiaan ihan jo senkin takia, että mitä voimakkaampi linssi on, sitä enemmän kuva vääristyy kun mennään kauemmas linssin keskipisteestä. Näillä voimakkuuksilla isot kehykset tuntuisi ikäviltä, vaikka linssit ei painaisi mitään.

Linssien paksuus on sivuseikka niin kauan kun lasit pysyy hyvin päässä ja sangat saa taivutettua kiinni ongelmitta. Silmälasiostoksilla naurattaa aina, kuinka myyjät koittaa tehdä paksuudesta ongelman saadakseen myytyä kalliimmat linssit. Ei kyllä pitäisi nauraa, koska moni paksuja linssejä pelkäävä sortuu maksamaan itsensä kipeäksi superohuista linsseistä, joiden optinen laatu on huono.

Vierailija
56/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin eläkeläiset voivat saada kuulokojeet julkiselta sektorilta ilmaiseksi eikä siinä edes kysellä eläkkeen suuruutta joten miksi ei myös silmälasit kuulu kokonaan tai ainakin osittain korvattavien aistivälineiden piiriin, näkö on kuitenkin ainakin yhtä tärkeä kuin kuulo ellei tärkeämpikin? Moni sinittelee ja yrittää pärjätätä marketeissa muutamia euroja maksavien silmälasien kanssa, kun ei ole varaa optikon määräämiin kalliisiin laseihin.

Vierailija
57/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin säästän uusia monitehoja varten. Käyttämäni lasit olen ostanut vuonna 2014. Netistä en osta, kun tiedän, kuinka tarkkaan pitää optikonkin mitata ja silti lopputulos ei ole välttämättä hyvä.

Kun lasit uusin, niillä pitää pärjätä taas usean vuotta. Lasien pitää olla "neutraalit" eli ei mitään räikeitä värejä tai outoja muotoja. Mielellään titaanikehykset. Specsaversilta en osta, ystävältä hajosi siitä liikkeestä ostetut lasit alta aikayksikön. Ne piti vielä maksaa kokonaan etukäteen tilausvaiheessa. En tiedä nykykäytäntöä ja onko paikkakuntakohtaisia eroja tuon maksamisen suhteen.

Mullakin on likinäköisyyttä, hajataitteisuutta, piilokarsastus toisessa silmässä ja nyt myös ikänäköä. Pelkät linssit maksavat paljon ja loppuhinta nousee helposti 1500 euroon tietenkin pokista riippuen.

Millaisista voimakkuuksista puhut? Mullakin on likinäköisyyttä, hajataittoa, piilokarsastusta ja ikänäköä. Silti lasit ohennetuilla linsseillä maksoi "vain" vähän päälle 300 €.

Vierailija
58/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työs

Laitoit siis lasit "kaikilla mausteilla". Taisi optikko pelotella että lähtee näkö jos ostaa ne halvimmat linssit?

Specsaver on kuin Gigantti. Yrittää myydä kaikkea mahdollista jos olet hakemassa sitä halvinta puhelinta. Pelottelu on paras keino: "sun puhelimeen tulee virus jos et osta tätä turvapakettia".

Mä ostin lasit Specsaverilta, mutta kyllä meinas olla vaikeaa ostaa se lasit joita mainostivat alennuksessa. Jouduin kysymään että minkä helkkarin takia te myytte noita laseja jos ne on niin vaarallisia että lähtee näkö. Pitäisikö jonkun viranomaisen puuttua jos myytte vaarallista tavaraa. Sen jälkeen sain ne 170€:n lasit + aurinkolasit kaupan päälle.

Vierailija
59/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tasapuolisuus on juuri se ongelma. Sillä voidaan vedota kaikkeen mahdolliseen. Pitää kohta saada peräruiske

Tai sitten ihan tarvitsen vähän enemmän mausteita kuin sinä.

Vierailija
60/105 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinasta saa halvalla