Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei silmälasien hankkimiseen saa mitään taloudellista helpotusta?

Vierailija
19.06.2021 |

Siis muut kuin toimeentulotuella olevat. Elän päivärahalla ja varmaan joudun pulittamaan usean satasen miinuslaseista hajataittoisena. Siis millä rahalla hankin ne nyt? Ei tarvitsisi kuin jotkut ihan halvatkin eikä mitenkään hienot. Enpä tällaista arvannut kun töissä vielä olin...

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö specsaversilta saa lasit muutamalla kympillä? Kehyksineen ja linsseineen

Linssit maksaa, jos on vähänkään muuta kuin miinusta tai plussaa. Mulla on paljon miinusta, hajataittoa ja piilokarsastusta ja ties mitä muuta. Kehykset on kivannäköiset ja halvat, linssit maksoi ~200e...

Vierailija
22/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon plussaa, niin pitää olla kaksinkertainen ohennus ihan jo painon vuoksi, ei pelkästään ulkonäön. Ne painaa paljon nenää ja myöskin lasien painopiste olisi nenällä = eivät pysyisi yhtä hyvin päässä.

Lisäksi kehysvalikoima on hyvin suppea. Lähes kaikkien aisojen pituus on 145, joka sopii isolle päälle. Joitain kehyksiä on 140 pituudella. 135 on harvinaisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään saa. Ne mainokset on harhaanjohtavia. Pätee ihmisiin, joiden voimakkuudet ovat tyyliin +1.0 ja +1.0, eikä hajataittoa tai muuta.

Jep ja se kehysvalikoima on todella suppea. Ei niissä välttämättä ole ollenkaan sellaisia, jotka istuu juuri sinun kasvoillesi (esim. sopiva leveys ja että pysyy nenällä), muusta lasien tyylistä puhumattakaan.

Sitten taitaa olla turha edes mennä koko liikkeeseen. On kyllä outoa tämä mitä monissa kommenteissakin on, että silmien terveys on yksityistetty. Kyllä kuukautissuojat pitää saada korvattuina teineille, vaikka maksavat sen 2 euroa paketti, mutta 400 euron lasit näkövammaisille? Maksa kuule ite.

Vierailija
24/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko perheellä silmälasit ja kolmella meistä vielä jotain erikoisuuksia (hajataittoa, kaksitehoa tai molempia). Tulee melkoisen kalliiksi silmälasien hankinta, kun joutuu hankkimaan väkisin monen sadan lasit ja sen vielä x 3. Varsinkin lapsille pitää hankkia joka vuosi tai vähintään joka toinen, kun näkö muuttuu ja lapset kasvavat.

Vierailija
25/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenswayltä saa hyviä laseja, olen tilannut varmaan kymmenet erilaiset. Viimeksi tilasin silmälasit ja aurinkolasit vahvuuksilla, yhteensä hintaan 38 euroa sisältäen postikulut. Vahvuutta molemmissa silmissä noin -2 ja vähän hajataiton korjausta. Ohennettu linssi olisi ollut kympin enemmän.

Vierailija
26/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenswayltä saa hyviä laseja, olen tilannut varmaan kymmenet erilaiset. Viimeksi tilasin silmälasit ja aurinkolasit vahvuuksilla, yhteensä hintaan 38 euroa sisältäen postikulut. Vahvuutta molemmissa silmissä noin -2 ja vähän hajataiton korjausta. Ohennettu linssi olisi ollut kympin enemmän.

Toimii varmaan, jos on silmissä "standardivirheet". Mies joskus osti ulkomailta lasit, ei pystynyt käyttämään, kun näki kahtena, vinossa tai jotain.

Osti uudet Silmäasemalta ja taas meni linssit pieleen. Hankkivat sitten jonkun erikoisen osaavan tyypin selvittämään millaiset linssit ja hionnat tarvitsee. Ja vasta noilla kolmansilla näki oikein. Onneksi noi Silmäaseman ekat meni heidän piikkiinsä.

Mutta ei toivoakaan ostaa silmälaseja netistä, kun silmälasiliikkeessäkään vaikea saada oikein.

Vierailija
27/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat tilata lasit kokeilematta, istuvatko ne päähän?

Vierailija
28/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koko perheellä silmälasit ja kolmella meistä vielä jotain erikoisuuksia (hajataittoa, kaksitehoa tai molempia). Tulee melkoisen kalliiksi silmälasien hankinta, kun joutuu hankkimaan väkisin monen sadan lasit ja sen vielä x 3. Varsinkin lapsille pitää hankkia joka vuosi tai vähintään joka toinen, kun näkö muuttuu ja lapset kasvavat.

Ai niin, piilokarsastustakin löytyy. Jokaisella kolmesta vähintään kaksi erikoisuutta, yhdellä kaikki kolme. Yksi lapsista selviää, vielä, tavallisilla laseilla.

t. edellinen

Vierailija
29/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii varmaan, jos on silmissä "standardivirheet". Mies joskus osti ulkomailta lasit, ei pystynyt käyttämään, kun näki kahtena, vinossa tai jotain.

Osti uudet Silmäasemalta ja taas meni linssit pieleen. Hankkivat sitten jonkun erikoisen osaavan tyypin selvittämään millaiset linssit ja hionnat tarvitsee. Ja vasta noilla kolmansilla näki oikein. Onneksi noi Silmäaseman ekat meni heidän piikkiinsä.

Mutta ei toivoakaan ostaa silmälaseja netistä, kun silmälasiliikkeessäkään vaikea saada oikein.

Minulla Instrun lasit vetivät silmiä kieroon ja aiheuttivat päänsärkyä. Ei näitä ongelmia halppislaseilla.

Lenswayn laseillakin on muuten takuu.

Vierailija
30/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on todella kallista. Itselläni ollut silmälasit 3-vuotiaasta lähtien, kaikenmaailman erikoisuuksia ja pahimmillaan +9 vahvuudet! Ja joka vuosi piti ostaa uudet, näkö muuttui aina hieman.

Vasta aikuisena olen tajunnut, miten tiukkaa tuo on tehnyt pienituloisille vanhemmilleni!

Yläasteiässä hommasin piilolinssit. Niitä käytän edelleen pääosin, netistä saa kätevästi tilattua jopa tosi edullisesti. Samoja rillejä oon käyttänyt nyt jo yli 10 vuotta...

Vierailija
31/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat tilata lasit kokeilematta, istuvatko ne päähän?

Sieltä saa kehyksiä myös kotiin sovitettavaksi, mutta koska valmiit rillitkin ovat niin naurettavan halpoja, en ole viitsinyt sovituskehyksiä erikseen tilata. Jos menee 20 euroa hukkaan, niin ei minun talouteni siihen kaadu, vaikka köyhä ja työtön olenkin. Ja tosiaan, takuukin heillä on, mutta eipä ole tarvinnut palauttaa.

Lisäksi sankoja voi itse väännellä omaan päähän sopiviksi, kun pehmentää kuumassa vedessä. Ei ole rakettitiedettä. 400 euron laseja en ehkä uskaltaisi väännellä.

Vierailija
32/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Niihin saa. Minä en elä toimeentulotuella, mutta sain silmälaseihin avustusta Kelasta viime vuonna kun elin opintotuella, lainalla ja asumistuella. Kaveri, joka oli silloin töissä 0-tunti sopimuksella ja minimipalkalla sai myös avustusta pari vuotta sitten. Toimeentulotukea voidaan myöntää kertaluontoisesti myös työssäkäyville tällaisiin pakollisiin juttuihin. Silmälasit on apuväline ja siihen voi saada 3 vuoden välein avustusta.

Vierailija
33/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kauhea rahastus on pakollinen silmälääkärikäynti. Olin silmäleikkauksessa 18-vuotiaana ja optikko ei saa määrätä laseja. Eli joka vuosi loppuiän sen jälkeen silmälääkäri 200 e + lasit, -10 ja hajataittoa väh. 800 -1000 e. Ihan kiva maksella. Mun nettopalkka on 1600 e eli joudun maksamaan osamaksulla lasit, sillä vuokran jälkeen palkasta ei riitä silmälaseihin. Muita laskuja ei tarvitse kahteen kk maksellakaan eikä myöskään syödä. Toimeentulotukea yritin, en saanut. Voin kuulemma ottaa lainaa silmälasien ostamista varten!

Vierailija
34/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hankin moniteholasit netistä, 238€. Favoptic.fi, olisikohan kymmenennet sieltä. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
35/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työterveys korvaa kaikki muut lääkärikäynnit ja tarkastukset, mutta ei silmälääkäriä. Ilman silmälaseja en pystyisi tekemään työtäni.

Päätelasit joutuu työnantaja kustantamaan, jos siis työhön kuuluu näyttöpäätetyöskentelyä ja on tarve sellaisille laseille. Meillä ei työterveyshuoltoon kuulu kuin lakisääteinen minimi, mutta päätelasit työnantaja on tarvitsijoille maksanut ihan mukisematta.

Ja meillä niitä ei saa viedä pois työpaikalta.

Vierailija
36/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ehkä silloin, jos miinusta tai plussaa on ihan vähän, eikä linsseihin tarvitse tehdä mitään erikoisempia hiontoja. Itselläni on vahvuudet -9 luokkaa, ja lisäksi on hajataiton korjausta, ja silmälasit tulevat aina maksamaan vähintään 700 euroa.

Vierailija
37/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työterveys korvaa kaikki muut lääkärikäynnit ja tarkastukset, mutta ei silmälääkäriä. Ilman silmälaseja en pystyisi tekemään työtäni.

Mihin tarvitset silmälääkäriä? Onko taustalla silmäsairauksia? Optikot määrittelee lasivahvuudet, on heidän osaamista, silmälääkärit antaa suuntaa antavat arvot.

Vierailija
38/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai verotukseen mutta ammatiliittojen verovähennys koettiin demareilla tarpeellisemaksi?

Vierailija
39/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hankin moniteholasit netistä, 238€. Favoptic.fi, olisikohan kymmenennet sieltä. Ei mitään ongelmia.

Kiva tietää, että netistä saa hyviä monitehojakin. Minäkin olen joskus peruslasit Favopticilta tilannut, harmi kun sieltä ei enää saa niitä samoja kehyksiä jotka hajotin. MisterSpexiltä tilasin myös kerran, mutta niissä oli väärät vahvuudet (silmälääkärin tekemän näöntarkastuksen mukaan, olivat ihan päin prinkkalaa). Nyt on onneksi löytynyt jo oikeat vahvuudet niin voin tilata mistä vaan mieluisat kehykset löytyy.

Vierailija
40/105 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen vain kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinäkin hakea siihen toimerntulotukea

Hmm, voiskohan onnistua? Äh, en halua vaikuttaa ruikuttajalta (jolta tietysti vaikutan).[/quote

On oltava samalla tulotasolla kuin toimeentulotukiasiakas, muutoin näet vaivaa turhaan.  Kela on nykyään tyly paikka.