Onko vakuutus lapselle "välttämätön"?
Meille on ensimmäinen lapsi syntymässä ja pähkäillään nyt, että otetaanko vakuutusta vai ei. Olen itse töissä julkisella puolella terveydenhuollossa ja oma käsitykseni tämän maan systeemistä on, että perustasolla homma ei aina ihan toimi, mutta erikoissairaanhoidossa ihan hienosti. Eli jos jotain isompaa ja vakavampaa tulisi, niin uskon saavani lapselle oikein hyvää ja asiallaista hoitoa ihan julkiselta puolelta ilman vakuutuksia. Sen sijaan jos tulisi paljon "kaikkea pientä" sairastava lapsi, eli vaikka korvatulehduksia ja angiinoita, niin sitten pitäisi istua terkkarin aulassa odottelemassa. Eli vakuutusta tarvitsee käytännössä siihen, että voi suosiolla marssia yksityiselle, eikä tarvitse jonottaa.
Mitä mieltä itse olette? Mihin olette tarvinneet lapsen vakuutusta? Vai oletteko pärjänneet ilman?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:31"]Onneksi on vakuutus. Tyttären aknen hoito on ollut helppoa ja tehokasta kun pystyy käymään yksitysellä ihotautilääkärillä. Labrat, lääkäri ja lääkkeet on tulleet maksamaan satoja euroja. Mutta vakuutus korvaa.[/quote]
Jos tosiaan kuluja on satoja euroj lasta kohden vuosittain, vakuutus on kannattava. Meillä on päästy "plussalle" vain muutamana yksittäisenä vuotena, joten tulemme todennäköisesti irtisanomaan vakuutukset. Varaa mennä tarvittaessa yksityiselle on muutenkin, eikä lapsilla mitään kroonisia sairauksia tms.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 15:46"]Kannattaa ottaa vakuutus. Yksityiselle pääsee kätevästi, silloin kuin itselle sopii, ja se on tärkeää jos on työssäkäyvä.
[/quote]
Yksityiselle pääsee kyllä ilman vakuutustakin..
Voisi kysyä, miksi teillä on kotivakuutus tai autovakuutus, kun voivathan nekin olla " turhia". Meillä on saattanut mennä vuodessa kolmekin tuhatta sairastelukuluihin (parit putkitukset, muut sairastelut yms.). Vakuutusta en irtisano kuin ihan pakon edessä, koska kyllä se tuo helpotusta elämään ja sairasteluihin. Ja jos joku vuosi ei tarvitsisi kertaakaan käydä lääkärillä, niin olisin vain onnellinen enkä surisi muutaman satasen maksua vuodessa.
Kannattaa laittaa säästöön koko ajan vähintään saman verran kuin mitä nuo kauheat vakuutusmaksut olisi useammasta lapsesta usealta vuodelta (tuhansia ja tuhansia euroja). Silloin on aina varaa mennä yksityisellekin jos huvittaa. Julkisella puolella on vuositason maksukatto eli ei sielläkään joudu perikatoon ilman vakuutusta.
Eipä olla vakuutuksia vielä tarvittu. Lapsia on seitsemän, vanhin 17 v.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:10"]Tähän on turha sellaisten vastata, joiden lapset eivät ole sairastelleet eli siis vakuutusta koskaan tarvinnutkaan. Järkevät mielipiteet tulevat heiltä joilla on ollut sairautta ja verraten siten vakuutetun ja ei vakuutetun kokemuksia niistä.
Helv*tin helppo huudella mielipiteitä palvelusta jota ei ole koskaan käyttänyt. Ihan sama kun lapsettomat arvostelisi synnytyskokemusta.
[/quote]
Minun poikani ollut sairaanloinen. Ei vakuutusta. Astma kustantaa maksimissaan 150 vuodessa. Korvakierre ja putkitusx2 sekä risaleikkaus maksanut vain lääkkeet. Kun lapseni syntyivät, oli vain yksi vakuutus, mikä olisi korvannut maitoallergisen korvikkeet. Jos olisi sattunut väärä yhtiö valittua, ei olisi silloinkaan saatu mitään takaisin.
Vakuutusten ehdot huononee vuosi vuodelta, joten siihen rahaan käy jo yksityisellä monta kertaa. Monessa vakuutuksessa on nykyään vuosimaksun lisäksi sairauskohtainen omavastuu maksu.
Meillä on kaksivuotias, jonka kanssa on ravattu vuoroin päivystyksessä ja vuoroin terkkarilla korvatulehdusten yms kanssa. Hyvin on pärjätty ilman vakuutusta, eikä lääkekuluilla pääsisi lähellekään omavastuuosuutta. Muutaman kerran on yksityiselläkin käyty, eikä se niin kallista lystiä ole jos tuntuu siltä ettei huvita joka kerta julkiselle puolelle mennä.
Kaikki on tietenkin tapauskohtaista, mutta keskimäärin tietenkään vakuutukset eivät ole kannattavia vakuutuksenottajalle, muutenhan se olisi huono bisnes vakuutuksenantajalle. Mutta pienet muksut ainakin täällä Espoossa pääsee ihan hyvin hoitajan kautta lääkärin vastaanotolle kun tarvetta tulee.
Lapsemme olisi joutunut Uudellamaalla jonottamaan korvien putkitukseen 3kk ja lähetteen jonoon sai vasta, kun oli ollut viisi korvatulehdusta puolessa vuodessa. Ennen sitä tarjottiin vain antibiootteja. Yksityiseltä saimme samalle viikolle putkitusajan, vakuutus antoi maksusitoumuksen. :)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:48"]Voisi kysyä, miksi teillä on kotivakuutus tai autovakuutus, kun voivathan nekin olla " turhia". Meillä on saattanut mennä vuodessa kolmekin tuhatta sairastelukuluihin (parit putkitukset, muut sairastelut yms.). Vakuutusta en irtisano kuin ihan pakon edessä, koska kyllä se tuo helpotusta elämään ja sairasteluihin. Ja jos joku vuosi ei tarvitsisi kertaakaan käydä lääkärillä, niin olisin vain onnellinen enkä surisi muutaman satasen maksua vuodessa.
[/quote]
Lapset eivät jää vaille hoitoa, vaikkei vakuutusta olisikaan (yksityisen kulut voi maksaa itse tai käyttää julkisia terveyspalveluita, erikoissairaanhoito toimii Suomessa edelleen hyvin, ja sinnepä yksityiseltäkin lähetetään vakammat tapaukset. Mutta jos talomme palaa, puhutaan vähän eri asiasta ja kustannuksista. Miten kukaan voi edes rinnastaa näitä kahta asiaa?
Autovakuutusta (kaskoa) ei halpaan autoon kannatakaan ottaa, liikennevakuutus on pakollinen. Meillä autot työsuhde-etuina, joten autovakuutuksia ei ole tarvinnut eriseen ottaa.
Ei tarvita kuin yksi korvien putkitus yksityisellä niin vakuutus on maksanut itsensä moneksi vuodeksi. On hiukan eri päästä operaatioon tällä viikolla kuin 2kk päästä
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 15:31"]
Meille on ensimmäinen lapsi syntymässä ja pähkäillään nyt, että otetaanko vakuutusta vai ei. Olen itse töissä julkisella puolella terveydenhuollossa ja oma käsitykseni tämän maan systeemistä on, että perustasolla homma ei aina ihan toimi, mutta erikoissairaanhoidossa ihan hienosti. Eli jos jotain isompaa ja vakavampaa tulisi, niin uskon saavani lapselle oikein hyvää ja asiallaista hoitoa ihan julkiselta puolelta ilman vakuutuksia. Sen sijaan jos tulisi paljon "kaikkea pientä" sairastava lapsi, eli vaikka korvatulehduksia ja angiinoita, niin sitten pitäisi istua terkkarin aulassa odottelemassa. Eli vakuutusta tarvitsee käytännössä siihen, että voi suosiolla marssia yksityiselle, eikä tarvitse jonottaa.
Mitä mieltä itse olette? Mihin olette tarvinneet lapsen vakuutusta? Vai oletteko pärjänneet ilman?
[/quote]
Muuten olen samaa mieltä mutta KELAN kuntoutuksin on jopa lasten vaikeaa päästä. Tosin kaikkiin lapsiturvavakuutuksiin eivät kuntoutukset sisälly.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:00"]
Tuota mä en tajua ollenkaan, että korvatulehduksissa, kuumenuhassa tai angiinassa lähdetään vakuutuksen turvin yksityiselle, haloo !!! ei ihme että vakuutusmaksut nousee koko ajan.
[/quote]
Niin, arvauskeskuksessa juoksuttavat monta kertaa sen angiinan takia, ennen kuin ottavat edes nieluviljelyä, yksityisellä ottavat sen samantien. Eli tarvittaessa se antiboottikuuri on aloitettavissa paljon nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 20:15"]Ei tarvita kuin yksi korvien putkitus yksityisellä niin vakuutus on maksanut itsensä moneksi vuodeksi. On hiukan eri päästä operaatioon tällä viikolla kuin 2kk päästä
[/quote]
Moneksi vuodeksi on kyllä pientä liioittelua.. Kahdeksi- max. kolmeksi vuodeksi huomioiden vakuutusmaksut ja omavastuun. Ja on kokemusta.
Vakuutuslapset sairastelevat enemmän koska lapsi kiikutetaan joka nuhakuumeesta lääkäriin. Lasten suolisto ja vastustuskyky pilataan lääke- ja ab-kuureilla. Kyllä kannatti ottaa vakuutus!
Me ollaan maksettu kallista vakuutusta pari vuotta eikä kertaakaan olla sitä tarvittu. Nyt irtisanotaan se ja otetaan vain tapaturmavakuutus.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 15:39"]Ei ole välttämätön. Suomessa kyllä saa hoitoa ilmankin. Jos haluaa yksityisellä käydä, niin sillä 500€/vuodessa käy jo aika monta kertaa..
[/quote]
Ei itse asiassa käy kuin 4-6 kertaa, olettaen, että jollain kerralla tulee lääkkeitä ostettavaksi. Yhteen korvetulehdukseen menee jo 2 käyntiä, kun jälkitarkastuksessakin pitää käydä.
[/quote]
No minusta 6 kertaa vuodessa lääkärissä käynti on jo aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 20:15"]
Ei tarvita kuin yksi korvien putkitus yksityisellä niin vakuutus on maksanut itsensä moneksi vuodeksi. On hiukan eri päästä operaatioon tällä viikolla kuin 2kk päästä
[/quote]
Nuo vakuutukset lisäävät toimenpiteiden määrää, eikä mikään toimenpide ole riskitön.
Meillä oli korvakierrelapsi, ja harkitsimme putkitusta yksityisellä, kun julkiselta puolelta ilmoitettiin, että putkitukseen pääsee vasta syksyllä. No, kesän aikana röörit kasvoivat, eikä sitä seuraavaa tulehdusta tullutkaan. Ihan älytöntä ajatella, että olisin raahannut vauvan nukutettavaksi turhan takia.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 19:48"]Voisi kysyä, miksi teillä on kotivakuutus tai autovakuutus, kun voivathan nekin olla " turhia". Meillä on saattanut mennä vuodessa kolmekin tuhatta sairastelukuluihin (parit putkitukset, muut sairastelut yms.). Vakuutusta en irtisano kuin ihan pakon edessä, koska kyllä se tuo helpotusta elämään ja sairasteluihin. Ja jos joku vuosi ei tarvitsisi kertaakaan käydä lääkärillä, niin olisin vain onnellinen enkä surisi muutaman satasen maksua vuodessa.
[/quote]
Ero on siinä, että mulla on varaa laittaa pari tonnia vuosittain lapsen lääkrissäkäyntiin.Mulla on myös varaa ostaa tonnin kauppakassi jos autolle tapahtuu jotain.
Mutta siihen ei ole varaa että talo palaa, velka jää, jossain pitää asua ja kaikki vaatteet ja irtaimisto ostettava heti.
Oli mulla uudessa autossa kasko niin kauan kun siitä oli lainaa. En halua tilanteeseen että maksan autosta kuukausieriä, mutta autoa ei ole.
Sitä ei voi etukäteen tietää. Kannattaa ensinnäkin miettiä sitä, miten julkinen terveydenhoito paikkakunnalla toimii. Mulla on kaksi lasta jotka ovat pärjänneet ilman vakuutusta. Ainut johon olisin kaivannut sitä oli isomman lapsen allergia-asiat, mutta hoituivat nekin pienen tappelun jälkeen julkisella. Jos huono tuuri käy, vakuutus maksaa itsensä takaisin aika nopeastikin. Tarkoitan esimerkiksi tilannetta että lapsella ilmenee vakava sairaus tai vaikeat allergiat heti syntymän jälkeen. Voihan sen vakuutuksen irtisanoa jos lapsi on perustervettä sorttia.