Julkisen terveydenhoidon pelleilyyn kyllästynyt
Mulla tutkittiin yliopistollisessa keskussairaalassa muiden tutkimusten yhteydessä kilpirauhasen toiminta. Kun kävin lääkärin vastaanotolla, hän sanoi, että asia ok, ei tarvi lääkitystä.
Meni neljä viikkoa. Sairaanhoitaja soitti muissa asioissa ja totesi sitten, että niin, olet nyt sitten kaksi viikkoa syönyt noita kilpirauhaslääkkeitä. Olin ihan äimänä, että lääkärihän sanoi sen olevan ok, ei tule lääkitystä.
Hoitaja hermostui, että mulle on kaksi viikkoa sitten laitettu kirjeitse lääkärin lausunto, että lääke tarvitaan ja laitettu sählöinen resepti apteekkiin. Sanoin, että mitään kirjettä en ole saanut. No joo, paljastui, että kirje oli laadittu kaksi viikkoa sitten, mutta postitettu vasta edellisenä päivänä soitosta. Ehti perille sitten viikolopun jälkeen. Hehheh, totesi hoitaja, kun meillä on täällä näitä kiireitä.
Hehheh. Onneksi ei ollut kiireellisemmästä asiasta kysymys. Tosin sitten tuosta kahden viikon päästä lääkäri nosti metelin, kun olin syönyt niitä kilpirauhaslääkkeitä vasta kaksi viikkoa, kun niitä olisi vastaanottoon mennessä pitänyt syödä kuukausi. Ja syy oli tietysti minun. Että näin.
No, sitten kävin terveyskeskuksessa yhdessä kokeessa ja soitin nyt sen tuloksista. Sairaanhoitaja tiuskaisi äkäisesti, että mun olisi pitänyt pyytää lääkärin soittoaika. Sanoin, että labrassa käskettiin soittaa sairaanhoitajalle n viikon kuluttua. Sairaanhoiraja kiukutteli, että jos lääkkeet tarvitaan, hän ei voi tehdä asialle mitään, joten hänelle soittaminen on turhaa. Seuraava lääkärin vapaa puhelinaika on juhannuksen jälkeen.
Kysyin, voisiko hän kuitenkin kertoa tuloksen. Ei, se on turhaa, koska lääkkeen saan vasta lääkäriltä. Yritin selittää, että jos testituloksen mukaan en tarvitsekaan lääkettä, niin lääkärin soittoaika menee hukkaan. Lääkäri soittaa ja sanoo, et tarvi lääkettä - minkä hänkin voisi nyt sania puhelimessa.
Hoitaja ilmoitti, että tuloksen avaamiseen koneella menee vaan aikaa, hei sitten.
Eihän tässä ole enää mitään mieltä. Eihän tuo homma vaan toimi. Vertailun vuoksi: kävin pyhänä yksityisellä VTIn takia ja otettiin viljely. Lääkäri soitti kahden päivän päästä ja totesi, että määrätty antibiootti on tehokas siihen taudinaiheuttajaan, kaikki hyvin.
Julkiselta en edes saa tietojani ulos kuin vasta kahden viikon päästä.
Kommentit (30)
En voisi olla enempää samaa mieltä..itsellä vielä huomattavan paljon vakavampi ongelma, jonka nopea hoito olisi ollut tarpeen. Hoito on kuitenkin pitkittynyt kuukausia ja onglemat vain lisääntyy...
Tämä on just niin tätä. Hoitajat uupuvat työtaakkojensa alle ja heitä vain haukutaan. Kuvitteletko, että hoitaja voi tehdä puhelimessa päätöksen siitä, alatko sin syömään lääkettä vai et? Miksi vain valitat hoitajien ja lääkärien työtaakasta, vaikka kyse on resurssien puutteesta. Tekisit jotain asialle ja kohdistaisit kehittämisideasi päättäjille.
No olisikin sitten rehellisempää ajaa alas koko systeemi ja todeta, että jokainen hoitakoon itsensä miten ja missä parhaimmaksi katsoo. Tuntuu tyhmältä ottaa jotain sairasvakuutusta, kun palkasta menee kuitenkin jo yhteiskunnan määräämä sairasvakuutusmaksu joka armas kuukausi.
Siis jos olisi jompi kumpi noista vaan sattunut, niin ei se mitään. Mutta en ole moneen vuoteen tarvinnut lääkäriä. Nyt kun olisi tarve, niin sitten homma tuntuu tökkivän joka suuntaan.
Sairastua pitää virka-aikana ja mieluiten ennen klo 10. Kun totesi klo 12, että mulla on VTI, oireet kehittyi nopeaan aamupäivän aikana, niin terveyskeskuksen ajanvarauksessa oltiin kiukkuisia, etten soittanut heti aamulla, ei heillä enää ole lääkäriaikoja...
Niin, on se tosi typerää, kun ei tajua sairastua klo 6-8 välillä. Tyhmä minä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:21"]
No olisikin sitten rehellisempää ajaa alas koko systeemi ja todeta, että jokainen hoitakoon itsensä miten ja missä parhaimmaksi katsoo. Tuntuu tyhmältä ottaa jotain sairasvakuutusta, kun palkasta menee kuitenkin jo yhteiskunnan määräämä sairasvakuutusmaksu joka armas kuukausi.
Siis jos olisi jompi kumpi noista vaan sattunut, niin ei se mitään. Mutta en ole moneen vuoteen tarvinnut lääkäriä. Nyt kun olisi tarve, niin sitten homma tuntuu tökkivän joka suuntaan.
Sairastua pitää virka-aikana ja mieluiten ennen klo 10. Kun totesi klo 12, että mulla on VTI, oireet kehittyi nopeaan aamupäivän aikana, niin terveyskeskuksen ajanvarauksessa oltiin kiukkuisia, etten soittanut heti aamulla, ei heillä enää ole lääkäriaikoja...
[/quote]
Luuletko, että se on niiden yksittäisten lääkärien ja erityisesti hoitajien syy, että ei ole resursseja hoitaa sinua kunnolla? Pitäisikö heidän tehdä palkatta ylitöitä joka päivä iltakuuteen, jotta klo 12 soittavat voitaisiin ottaa vastaan? Vai pitäisikö sinun valittaa päättäjille ja hankkia lisää resursseja sinne, jotta kaikki voitaisiin hoitaa ajoissa?
Tämä on just niin tätä. Hoitajat uupuvat työtaakkojensa alle ja heitä vain haukutaan. Kuvitteletko, että hoitaja voi tehdä puhelimessa päätöksen siitä, alatko sin syömään lääkettä vai et? Miksi vain valitat hoitajien ja lääkärien työtaakasta, vaikka kyse on resurssien puutteesta. Tekisit jotain asialle ja kohdistaisit kehittämisideasi päättäjille.
[/quote]
Itse tuntuvat lisäävän sitä työtaakkaansa. Siellä labrassa kysyin, miten saan tuloksen tietää, tuleeko kirje tms. He sanoi, että soita sairaanhoitajalle ja antoi päivystyspuhelimen numeron.
Sitten sairaanhoitaja sanoo, että mikset varannut lääkärin soittoaikaa. No, mistä minä sitä tiedän varata, jos käsketään soittaa hoitajalle!
Ja nyt minulla sitten on lääkärille soittoaika. Mutta jos tulos onkin se, että en tarvi lääkettä, niin menee sekin soittoaika ns. hukkaan. Jos hoitaja olisi vaivautunut katsomaan tuloksen, niin joku tarvitseva olisi saanut sen soittoajan, jos mulla ei olekaan mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:24"]
[/quote]
Luuletko, että se on niiden yksittäisten lääkärien ja erityisesti hoitajien syy, että ei ole resursseja hoitaa sinua kunnolla? Pitäisikö heidän tehdä palkatta ylitöitä joka päivä iltakuuteen, jotta klo 12 soittavat voitaisiin ottaa vastaan? Vai pitäisikö sinun valittaa päättäjille ja hankkia lisää resursseja sinne, jotta kaikki voitaisiin hoitaa ajoissa?
[/quote]
En mä noita yksittäisiä hoitajia/lääkäreitä syytäkään. Vaan yleensä koko meidän julkista terveydenhoitoa, joka ei vaan toimi ja tuntuu olevan lumetta koko juttu. Huomaathan, mitä otsikossa lukee?
Menisin sinuna käymään yksityisella lääkärillä ja arvioituttaisin hänellä tuon kilpirauhastilanteen. Ei lääkitystä aloiteta vaan niin, että hoitaja sanoo, että apteekissa on resepti, varsinkin, jos lääkäri on todennut, että lääkitykselle ei ole tarvetta.
[/quote]
Itse tuntuvat lisäävän sitä työtaakkaansa. Siellä labrassa kysyin, miten saan tuloksen tietää, tuleeko kirje tms. He sanoi, että soita sairaanhoitajalle ja antoi päivystyspuhelimen numeron.
Sitten sairaanhoitaja sanoo, että mikset varannut lääkärin soittoaikaa. No, mistä minä sitä tiedän varata, jos käsketään soittaa hoitajalle!
Ja nyt minulla sitten on lääkärille soittoaika. Mutta jos tulos onkin se, että en tarvi lääkettä, niin menee sekin soittoaika ns. hukkaan. Jos hoitaja olisi vaivautunut katsomaan tuloksen, niin joku tarvitseva olisi saanut sen soittoajan, jos mulla ei olekaan mitään.
[/quote]
Sinulle on annettu ihan normaalisti labrassa soittoaika, joka olisi pitänyt antaa lääkärille. Labra ei tätä välttämättä tiennyt. Sairaanhoitaja ei voi sinulle aloittaa tai lopettaa lääkitystä, koska se on lääkärin tehtävä.
Systeemi ei toimi, ja lisäksi ammattitaito sitä ei ole. Kävin yksityisellä kardiologilla, ja ai luoja, palvelu oli kuin toisesta maailmasta vastaanotosta lähtien. Ei aikailtu, vaan pääsin alta aikayksikön tutkimuksiin,huom! lähete yliopistosairaalaan, tk:ssa olisin menehtynyt jonoihin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:26"]
Menisin sinuna käymään yksityisella lääkärillä ja arvioituttaisin hänellä tuon kilpirauhastilanteen. Ei lääkitystä aloiteta vaan niin, että hoitaja sanoo, että apteekissa on resepti, varsinkin, jos lääkäri on todennut, että lääkitykselle ei ole tarvetta.
[/quote]
No lääkäri oli sitten katsos kirjoittanut siihen kirjeeseen, että onkin lääkitykselle tarvetta ja laatinut sen e-reseptin. Sanoi vastaanotolla toista, kirjoitti raporttiin jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:31"]
Systeemi ei toimi, ja lisäksi ammattitaito sitä ei ole. Kävin yksityisellä kardiologilla, ja ai luoja, palvelu oli kuin toisesta maailmasta vastaanotosta lähtien. Ei aikailtu, vaan pääsin alta aikayksikön tutkimuksiin,huom! lähete yliopistosairaalaan, tk:ssa olisin menehtynyt jonoihin.
[/quote]
Yksityisellä toimivat samat lääkärit kuin julkisellakin. Ja tietenkin palvelu on parempaa, koska sinä maksat siitä. Jos julkisella olisi saman verran rahallisia resursseja käytössä per potilas, jonka yksityisellä potilas maksaa, ei meillä olisi resurssien kohdentamisen ongelmia.
Syytä poliittisia ja hallinnollisia päättäjiä. Viimeinen vuosikymmen on sosiaali- ja terveydenhuollossa nostettu tuottavuutta ja tehokkuutta hoidon vaikuttavuuden kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
Sinulle on annettu ihan normaalisti labrassa soittoaika, joka olisi pitänyt antaa lääkärille. Labra ei tätä välttämättä tiennyt. Sairaanhoitaja ei voi sinulle aloittaa tai lopettaa lääkitystä, koska se on lääkärin tehtävä.
[/quote]
Mutta sairaanhoitaja olisi voinut katsoa sen kokeen tuloksen, että oltaisiin tiedettä TARVITSENKO edes mitään lääkettä tähän! Ja niinmuodoin, tarvitsenko puhelinaikaakaan lääkärille.
Labrassa mulle ei annettu soittoaikaa vaan käskettiin soittaa itse sairaanhoitajalle. Miksi intät, että soittoaika on annettu, kun kerran ei ole?
Joo enpä itsekkään käy kun ihan hätätapauksessa (jos tyyliin päivystykseen pitää mennä heti paikalla) julkisella. Joskus teininä mun nilkka vääntyi urheiluharrastuksessa ja oli niin kipeä että piti lääkäriin lähtä (pystyin kuitenkin kävelemään). Nilkasta otettiin kuvat ja "joo-o, sieltähän on ihan selkeesti luu murtunut, eli ei muuta kun kipsiin ja haet kepit lähtiessäs." Kaks viikkoa kävelin kepeillä kunnes soittivat että olivat isommalla porukalla katsoneet kuvia eikä sielä mitään murtumaa ole. Kipsi otettiin pois ja nivelsiteen repeämä. Että sellasta toimintaa.
Samoin just vähän aikaa sitten eräs kaveri sai lääkkeitä (en muista mihin vaivaan). Hän vielä sitten kysyi varmistuksesksi että voihan niitä syödä raskaana? Seuraavassa ultrassa sitten kätilö katsoi koneelta että "herranjumala sulle on näitä lääkkeitä määrätty! Etkai ole syönnyt?" Onneksi ei ollut, kun oli ajatellut että ottaa sitten jos on ihan pakko kun ei raskaana haluaisi "turhaan" lääkkeitä ottaa. Että voi jumalauta!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta sairaanhoitaja olisi voinut katsoa sen kokeen tuloksen, että oltaisiin tiedettä TARVITSENKO edes mitään lääkettä tähän! Ja niinmuodoin, tarvitsenko puhelinaikaakaan lääkärille.
Labrassa mulle ei annettu soittoaikaa vaan käskettiin soittaa itse sairaanhoitajalle. Miksi intät, että soittoaika on annettu, kun kerran ei ole?
[/quote]
Sairaanhoitaja ei voi antaa arviota siitä, tarvitsetko sinä lääkettä. Se on diagnoosin tekemistä. Lisäksi joskus lääkityksiä aloitetaan, vaikka arvot olisivat raja-arvojen sisällä. Ilmeisesti sinulla olikin jotain epäselvyyttä arvoissa, koska lääkärikin oli niitä alunperin kahteen kertaan tutkaillut. Ei selvästikään mikään "katso arvot ja kerro vastaus"- case.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Minä totean, että edes vakavia tapauksia ei tunnisteta, ja ammattitaitoa ei ole. Kyllä syytän julkista sektoria. Onneksi pienellä maksulla pääsin asianmukaiseen hoitoon.
Ainakaan meidän kunnassa ei labrasta anneta mitään soittoaikoja lääkärille, vaan tulokset saa itse kysyä päivystävältä sairaanhoitajalta. Nykyisin onneksi tulokset saa, mutta muutama vuosi sitten niitä eivät meinanneet kertoa millään. Minäkin tarvitsin monta kertaa crp-tulokset, niin niistäkin sanottiin, että lääkäri soittaa ensi viikolla. Kovasti sai vängätä vastaan ja niinpä ne joka kerta olivat niin korkealla, että antibiootit piti aloittaa heti. Viikoa myöhemmin olisin joutunut sairaalaan antibioottitiputukseen.
Murtuman diagnosointi voi olla todella haastavaa. Tämä tiedoksi sille jonka nilkka oli väärin duagnosoitu.
Naisen sepelvaltimotautia ei tunnistettu, ei myöskään rytmihäiriöitä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sairaanhoitaja ei voi antaa arviota siitä, tarvitsetko sinä lääkettä. Se on diagnoosin tekemistä. Lisäksi joskus lääkityksiä aloitetaan, vaikka arvot olisivat raja-arvojen sisällä. Ilmeisesti sinulla olikin jotain epäselvyyttä arvoissa, koska lääkärikin oli niitä alunperin kahteen kertaan tutkaillut. Ei selvästikään mikään "katso arvot ja kerro vastaus"- case.
[/quote]
Tuo, mistä soitin sairaanhoitajalle, on ihan eri juttu kuin tuo kilpirauhasasia. Se on hyvin selkeä: bakteeria joko on tai ei ole, lääkettä siis tarvitaan tai ei tarvita. Sen diagnoosin, että bakteeria ei ole, voi sairaanhoitajakin katsoa labravastauksesta, kun se on joko kyllä tai ei.
Julkista terveydenhuoltoa ja sairaanhoitoa ajetaan alas jenkkityyliin. Kohta sitä saavat vain kaikkein köyhimmät sosiaalitapaukset hyväntekeväisyytenä, muuta maksavat vakuutuksia ja käyvät yksityisellä. Eläköön Ameriikan malli, juntti-Suomi tekee kuin Isot Pojat.
Lisäksi nykyiset hoitajat ovat AMK-koulutettuja leuhottajia, joilla on kusta päässä.