Julkisen terveydenhoidon pelleilyyn kyllästynyt
Mulla tutkittiin yliopistollisessa keskussairaalassa muiden tutkimusten yhteydessä kilpirauhasen toiminta. Kun kävin lääkärin vastaanotolla, hän sanoi, että asia ok, ei tarvi lääkitystä.
Meni neljä viikkoa. Sairaanhoitaja soitti muissa asioissa ja totesi sitten, että niin, olet nyt sitten kaksi viikkoa syönyt noita kilpirauhaslääkkeitä. Olin ihan äimänä, että lääkärihän sanoi sen olevan ok, ei tule lääkitystä.
Hoitaja hermostui, että mulle on kaksi viikkoa sitten laitettu kirjeitse lääkärin lausunto, että lääke tarvitaan ja laitettu sählöinen resepti apteekkiin. Sanoin, että mitään kirjettä en ole saanut. No joo, paljastui, että kirje oli laadittu kaksi viikkoa sitten, mutta postitettu vasta edellisenä päivänä soitosta. Ehti perille sitten viikolopun jälkeen. Hehheh, totesi hoitaja, kun meillä on täällä näitä kiireitä.
Hehheh. Onneksi ei ollut kiireellisemmästä asiasta kysymys. Tosin sitten tuosta kahden viikon päästä lääkäri nosti metelin, kun olin syönyt niitä kilpirauhaslääkkeitä vasta kaksi viikkoa, kun niitä olisi vastaanottoon mennessä pitänyt syödä kuukausi. Ja syy oli tietysti minun. Että näin.
No, sitten kävin terveyskeskuksessa yhdessä kokeessa ja soitin nyt sen tuloksista. Sairaanhoitaja tiuskaisi äkäisesti, että mun olisi pitänyt pyytää lääkärin soittoaika. Sanoin, että labrassa käskettiin soittaa sairaanhoitajalle n viikon kuluttua. Sairaanhoiraja kiukutteli, että jos lääkkeet tarvitaan, hän ei voi tehdä asialle mitään, joten hänelle soittaminen on turhaa. Seuraava lääkärin vapaa puhelinaika on juhannuksen jälkeen.
Kysyin, voisiko hän kuitenkin kertoa tuloksen. Ei, se on turhaa, koska lääkkeen saan vasta lääkäriltä. Yritin selittää, että jos testituloksen mukaan en tarvitsekaan lääkettä, niin lääkärin soittoaika menee hukkaan. Lääkäri soittaa ja sanoo, et tarvi lääkettä - minkä hänkin voisi nyt sania puhelimessa.
Hoitaja ilmoitti, että tuloksen avaamiseen koneella menee vaan aikaa, hei sitten.
Eihän tässä ole enää mitään mieltä. Eihän tuo homma vaan toimi. Vertailun vuoksi: kävin pyhänä yksityisellä VTIn takia ja otettiin viljely. Lääkäri soitti kahden päivän päästä ja totesi, että määrätty antibiootti on tehokas siihen taudinaiheuttajaan, kaikki hyvin.
Julkiselta en edes saa tietojani ulos kuin vasta kahden viikon päästä.
Kommentit (30)
Ja ymmärrät varmasti sen, että näitä odottamisia ja pallotteluja sinne tänne tulee, koska hyvien resurssien vallitessa sairaanhoitaja voisi yhden päivän aikana selvittää asiasi ja soittaa lääkärille esim. kolmesti ottaen asiasta selvää. Tai vastaavasti lääkäri voisi puhelimitse konsultoida eri tahoja. Nyt uudet potilaat painavat päälle ovista ja ikkunoista, eikä yhden potilaan asioiden hoitamiseen ole tällä tavoin aikaa. Tähän yhden ihmisen asioiden hoitamiseen saattaisi näin mennä tuntikin hoitajan ajasta, eikä se oikein käy että hän hoitaisi vain muutamia potilaita per päivä. Muuten juurikin ne kello kymmeneltä soittavat jäävät hoitoa, jos kahdeksalta soittaneiden asioihin aletaan paneutua näin laajasti. Ainoa mahdollisuus on laittaa jonoon odottamaan, jotta seuraava terveydenhuollon ammattilainen ottaisi asiaan kantaa. Valita ylemmille tahoille, älä ihmisille jotka tekevät parhaansa stressaavissa olosuhteissa.
Vai tekevät parhaansa,uskomatonta puppua. Tuosta pitää valittaa esim. Valviraan, kuinka epäpäteviä löytyy kunnan palkkalistoilta. Vieläkin raha ratkaisee.
Minä olen taas valtavan tyytyväinen. asuin nuoruudestani suuren osan etelä-euroopassa ja siellä ei toiminut yhtään mikään. Nyt täällä terveyskeskuksessa on helppo uusia reseptit ja aina olen ajan saanut kun olen sitä todella tarvinnut. Yksityispuolella määräävät turhia tutkimuksia ja lääkkeitä ihan vaan siksi, kun haluavat rahaa ja haluavat toimia niinkuin asiakas vaatii. Julkisella puolella hoito perustuu lääketieteelliseen tarpeeseen.
Asiakas ei voi valita hoitoa ja hyvä niin. Lääketieteen asiantuntija onkin parempi siihen.
Eli potilasta ei kuunnella. Minulle ei ole määrätty turhia kokeita,vaan on tehty sairaalalähete. Pelkkää hyvää yksityisestä suuresta ketjusta.
Valitettavasti julkisen puolen ongelmat alkavat valua yksityisellekin puolelle. Kuta enemmän lääkäreitä sinne tarvitaan, sen huonompia saadaan. Sekä ihan ammattitaidon että käytötapojen puolesta.
Yksityiseltä puolelta tuntuu myös koko ajan olevan ihan kaikki loppu. Viimeksi ei ollut haavaliimaa...
Julkisen puolen erityisongelma on se, että siellä ei ole minkäänlaista jatkuvuutta. Vaikka joutuisi muutamaksi päiväksi sairaalaan, ei varmasti tule kahta kertaa samaa lääkäriä vastaan.
Olen päättänyt lopettaa sairastamisen. :P
Voi kun voisikin lopettaa sairastamisen. Minua ei koskaan laitettu yksityisellä turhiin tutkimuksiin, en tosin vaikuta varakkaalta. Kaikki yksityisellä toimivat lääkärit, etenkin erikoislääkärit eivät ole rahanahneita.
Ymmärrän että hoitajat ym. väsyvät kiireen alla, mutta muutamaa kusipäälääkäriä lukuunottamatta kaikki ammattitaidottomuus ja törkeä käytös on tullut HOITAJILTA. Minulle on riehuttu kun käskettiin soittaa jostain enkä päässyt puhelimella läpi koko päivänä, joten menin paikan päälle; koetuloksiani on alettu arpomaan puhelimessa puuttuvalla ammattitaidolla ja veikkailemaan diagnooseja; peloteltu lastani vaikka millä, joka lopulta paljastuikin ihan rutiinioperaatioksi...näitä riittää.
Tätä sejuuri on. Yhtä kaikki jaksetaan hehkuttaa suomen hienoa julkista terveydenhuoltoa. Voi luoja.
Aivopestyjä, varattomia, sairauksista tietämättömä. Julkinen on kriisissä ollut jo pitkään, herätkää te vähään tyytyvät.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:21"]
Tämä on just niin tätä. Hoitajat uupuvat työtaakkojensa alle ja heitä vain haukutaan. Kuvitteletko, että hoitaja voi tehdä puhelimessa päätöksen siitä, alatko sin syömään lääkettä vai et? Miksi vain valitat hoitajien ja lääkärien työtaakasta, vaikka kyse on resurssien puutteesta. Tekisit jotain asialle ja kohdistaisit kehittämisideasi päättäjille.
[/quote]
Itse tuntuvat lisäävän sitä työtaakkaansa. Siellä labrassa kysyin, miten saan tuloksen tietää, tuleeko kirje tms. He sanoi, että soita sairaanhoitajalle ja antoi päivystyspuhelimen numeron.
Sitten sairaanhoitaja sanoo, että mikset varannut lääkärin soittoaikaa. No, mistä minä sitä tiedän varata, jos käsketään soittaa hoitajalle!
Ja nyt minulla sitten on lääkärille soittoaika. Mutta jos tulos onkin se, että en tarvi lääkettä, niin menee sekin soittoaika ns. hukkaan. Jos hoitaja olisi vaivautunut katsomaan tuloksen, niin joku tarvitseva olisi saanut sen soittoajan, jos mulla ei olekaan mitään.
[/quote]
Sinulle on annettu ihan normaalisti labrassa soittoaika, joka olisi pitänyt antaa lääkärille. Labra ei tätä välttämättä tiennyt. Sairaanhoitaja ei voi sinulle aloittaa tai lopettaa lääkitystä, koska se on lääkärin tehtävä.
[/quote]
Mutta sairaanhoitaja olisi voinut katsoa sen kokeen tuloksen, että oltaisiin tiedettä TARVITSENKO edes mitään lääkettä tähän! Ja niinmuodoin, tarvitsenko puhelinaikaakaan lääkärille.
Labrassa mulle ei annettu soittoaikaa vaan käskettiin soittaa itse sairaanhoitajalle. Miksi intät, että soittoaika on annettu, kun kerran ei ole?
[/quote]
Sairaanhoitaja ei voi antaa arviota siitä, tarvitsetko sinä lääkettä. Se on diagnoosin tekemistä. Lisäksi joskus lääkityksiä aloitetaan, vaikka arvot olisivat raja-arvojen sisällä. Ilmeisesti sinulla olikin jotain epäselvyyttä arvoissa, koska lääkärikin oli niitä alunperin kahteen kertaan tutkaillut. Ei selvästikään mikään "katso arvot ja kerro vastaus"- case.
[/quote]
Tuo, mistä soitin sairaanhoitajalle, on ihan eri juttu kuin tuo kilpirauhasasia. Se on hyvin selkeä: bakteeria joko on tai ei ole, lääkettä siis tarvitaan tai ei tarvita. Sen diagnoosin, että bakteeria ei ole, voi sairaanhoitajakin katsoa labravastauksesta, kun se on joko kyllä tai ei.
[/quote]
No, aika erikoista koska normaalisti sairaanhoitaja sen vastauksen kertoo ja saa useimmissa paikoissa kirjoittaa jopa antibiootit esim. vti:hin. Olet siis törmännyt poikkeustapaukseen, joten asiaa on turha täällä yleistää.
Lisäksi on aivan normaali käytäntö, että labroista soitetaan hoitajalle, joka tarpeen mukaan ohjaa lääkärille soittoajan tms. Sille hoitaja ei voi mitään, jos lääkärillä ei ole aikaa ja hän on niin ylibuukattu (kuten hoitajatkin), että voi ottaa asiaan kantaa joskus tulevaisuudessa. Se on poliittisten päättäjien asia.
Julkisessa terveydenhuollossa toimii ihmisiä, ei koneita. Ihmiset tekevät silloin tällöin virheitä, kaikkialla. Perusterveydenhuollon osaamiskenttä on niin laaja, että kukaan ihminen ei voi sitä hallita kerralla, ei hoitaja eikä lääkäri. Siksi se on jatkuvaa konsultaatioiden tekemistä ja ohjaamista niihin tahoihin, jotka ovat asiaan erikoistuneet. Erityissairaanhoidossa onkin sitten erikoistuttu tiettyyn asiaan ja siitä tiedetään kaikki.