Korkeakoulujen varasijat kevät 2021
Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.
Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.
Kommentit (962)
edelleen varasija 1 :(( oon koevalintajonossa, ilmeisesti pelkkä todistusvalinta liikkunut..
Vierailija kirjoitti:
edelleen varasija 1 :(( oon koevalintajonossa, ilmeisesti pelkkä todistusvalinta liikkunut..
Sama ykkönen itelläki alusta asti heilunu. Tosin olen todistusvalintajonossa.
Mä odottelen täällä josko pääsis tradenomiks Turkuun! Varasija 8., alussa oli 25., valintakoejonossa :D 60/105 on paikkoja otettu vastaan.
Koulupaikka on kylläkin jo varma, mut toi tradenomi olis se mihin haluaisin eniten.
En tuhlaa ensikertalaisuuttani, mikäli en pääse haluamiini kohteisiin. Sit harmittaa myöhemmin miksei yrittänyt uudelleen ja saanut mieleistään paikkaa. Ei kannata hätiköidä.
Tässähän pitää jatkuvasti kytätä opintopolkua. Koska en tosiaan halua ylempää toivetta, ja nyt ne on jo tasoissa. Eli täysin siitä kiinni, kuinka koulut päivittää tietoja.
Vierailija kirjoitti:
En tuhlaa ensikertalaisuuttani, mikäli en pääse haluamiini kohteisiin. Sit harmittaa myöhemmin miksei yrittänyt uudelleen ja saanut mieleistään paikkaa. Ei kannata hätiköidä.
Eli jos en ota paikkaa nyt niin ensikertalaisuus säilyy. Kuinka paljon ensikertalaisilla on etumatkaa?
Odottaminen on tuskaa...ottais paikan vastaan ripeästi ne ketkä pääsi jo sisälle.
Jep, ensikertalaisuus säilyy, jos ei ota paikkaa vastaan.
Ensikertalaisille varataan enemmän paikkoja aina.
Moni on vaan laittanut jotain täytteeksi eikä oikeasti edes halua niihin alempiin vaihtoehtoihin. Itse ootan vielä varasijalta 6 ykköskohdetta. Mut jos en pääse niin yritän ensikertalaisena sit uudelleen.
Sitä mäkin mietin oon vasta 21 v niin aikaa on hakea vaikka toisenkin kerran. Tää oottaminen on vaan tuskaa.
Otin juuri paikan Hamk, tradenomin koulutuksesta. Alkoi kaduttaa hirveästi kaksi ylempää hakutoivetta, joten päätin etten enää niitä jää miettimään. Toiseen olin 13. varasijalla, mutta en siihen enää halunnutkaan. Nyt helpottunut olo. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos en ota paikkaa nyt niin ensikertalaisuus säilyy. Kuinka paljon ensikertalaisilla on etumatkaa?
Riippuu alasta. Esim. Lääkäriksi ensikertalaisiaon joku 60%. Monilla aloilla on suhde sellainen että jostain 50stä paikasta ensikertalaisille on se reilu 40paikkaa ja toiskertalaisille n. 8. Tähän kun vielä yhdistetään se, että jos todistuksella valitaan vaikkapa 70 %opuskelijoista niin jonolle pääsykokeissa toiskertalaiset jää taisteltava KSI pari paikkaa. Mieti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toi hakutoiveiden järjestyksen pisteytys menee? Ja vielä kerran, oliko siis niin että, jos esim maanantaina lävähtäis että pääsee kahteen alimpaan kohteeseen, niin se ylempi pitää valita? Ja jos nyt haluaisinkin siihen kutospaikkaan ja ykköseen, niin heti otettava kutonen jos vapautuu. Missään nimessä en halua kakkoskohdetta, ja pahasti kilpailee tuon kutospaikkaan kanssa.
Tosi sekava selitys, saiko kukaan kiinni🙄
Ylimmästä toiveista lähdetään paikkoja katsomaan sulle ja sitä paikkaa tarjotaan johon sun pisteet ekaksi riittää . Ilmeisesti sitä alempaa ei edes tarjota mikäli saat paikan sieltä ylempää ekaksi. Jos saat ekaksi sen alemman paikan voit nyt joko ottaa sen vastaan ja luopua jonottamasta ylempiin tai ottaa sen ja jäädä jonottamaan ylempiin. Jos hylkäät tarjotun paikan jäät automaattisesti jonottamaan ylempiin ja kaikki alemman toiveen kohteet peruuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toi hakutoiveiden järjestyksen pisteytys menee? Ja vielä kerran, oliko siis niin että, jos esim maanantaina lävähtäis että pääsee kahteen alimpaan kohteeseen, niin se ylempi pitää valita? Ja jos nyt haluaisinkin siihen kutospaikkaan ja ykköseen, niin heti otettava kutonen jos vapautuu. Missään nimessä en halua kakkoskohdetta, ja pahasti kilpailee tuon kutospaikkaan kanssa.
Tosi sekava selitys, saiko kukaan kiinni🙄Ylimmästä toiveista lähdetään paikkoja katsomaan sulle ja sitä paikkaa tarjotaan johon sun pisteet ekaksi riittää . Ilmeisesti sitä alempaa ei edes tarjota mikäli saat paikan sieltä ylempää ekaksi. Jos saat ekaksi sen alemman paikan voit nyt joko ottaa sen vastaan ja luopua jonottamasta ylempiin tai ottaa sen ja jäädä jonottamaan ylempiin. Jos hylkäät tarjotun paikan jäät automaattisesti jonottamaan ylempiin ja kaikki alemman toiveen kohteet peruuntuu.
Jos on saanut alemman paikan ja saa ylemmän paikan varasijalta , voi valita kumman ottaa https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yht…
Esimerkki 2
Epäreilua miten todistusjonosta pääsee samalle aineelle sijoilta 50 näköjään. Mä en pääse ees pääsykokeen ekalta sijalta. Vihaan tätä uudistusta kun en ole hyvä kuin muutamassa aineessa ja juuri sitä haluan opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi sekava selitys, saiko kukaan kiinni🙄Ylimmästä toiveista lähdetään paikkoja katsomaan sulle ja sitä paikkaa tarjotaan johon sun pisteet ekaksi riittää . Ilmeisesti sitä alempaa ei edes tarjota mikäli saat paikan sieltä ylempää ekaksi. Jos saat ekaksi sen alemman paikan voit nyt joko ottaa sen vastaan ja luopua jonottamasta ylempiin tai ottaa sen ja jäädä jonottamaan ylempiin. Jos hylkäät tarjotun paikan jäät automaattisesti jonottamaan ylempiin ja kaikki alemman toiveen kohteet peruuntuu.
Jos on saanut alemman paikan ja saa ylemmän paikan varasijalta , voi valita kumman ottaa https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yht…
Esimerkki 2
Eli jos haluan minkä tahansa muun paikan, kuin tuon 2. Ja mulle tarjotaan esim paikkaa 6 niin jos otan sen ja jään varalle oottaa ylempää paikkaa eli toiveissa 1,3, 4 tai 5.Mutta jos sieltä tarjotaankin tota pirun kakkosta, niin sitä ei siis tarviiskaan ottaa. Vaan tämä paikka 6 jää voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua miten todistusjonosta pääsee samalle aineelle sijoilta 50 näköjään. Mä en pääse ees pääsykokeen ekalta sijalta. Vihaan tätä uudistusta kun en ole hyvä kuin muutamassa aineessa ja juuri sitä haluan opiskella.
Tämä!! Jo viikko ekalla varasijalla ja samalla todistusjono liikkuu koko ajan😩
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Liian pienet koekiintiöt kerran vipusenki mukaan kukaan ei ota todistusjonosta paikkaansa. Pääsykoetyypit oikeasti haluaa alalle, vaivautuvathan heki ensinnäkin kokeeseen paikalle.
Olen ensikertalainen ja 42 paikkaa joista suurinosa koepaikoista jo menny vipusen mukaan... ja itse olen varalla juuri siinä koejonossa :( humanistinen ala..
Pidetään peukkuja👍 Omaa tilannetta en oo uskaltanut edes katsoa vipusesta😂