Kun paastoarvo on korkeampi kuin muut arvot sokerirasituksessa, mitä tarkoittaa?
Onko se vakavampi tilanne kuin että jos 1h tai 2h arvot ylittyisivät? Mulla siis tilanne että olen raskaana rv 26 ja menin ensimmäiseen sokerirasitukseen tässä raskaudessa. Ekassa raskaudessa mulla oli radi, silloin kärähdin myös että paastoarvo oli juurikin se raja-arvo 5,3, 1h arvo oli 6,5 ja 2h arvo 4,9. Toisessa raskaudessa kaikki arvot hyvät.
Nyt tällä kertaa oli paasto 5,3, 1h; 4,8 ja 2: 4,9.
Mitä tuo tarkoittaa? Kotimittauksia olen tehnyt nyt kaksi viikkoa ja paasto on pysynyt siinä viiden hujakoilla, ei kertaakaan yli 5,2. Eli ilmeiseti liittyy siihen että 12 h on liian pitkä aika olla syömättä, normaalisti kotioloissa syön iltapalan n. klo 21-22 ja aamupalan klo 7-8. Ja silloin siis paastoarvo ok.
Kiitos jos joku tietoinen on paikalla, mulla lääkäriaika vasta rv 33 ja ennen sitä olisi jo kiva saada tietoa.. :)
Kommentit (7)
Yleensä paastoarvon koholla olo ennakoi vahvasti diabeteksen kehittymismahdollisuutta, muistamani mukaan vahvemmin kuin nuo muut arvot. Tosin sen muista koskiko myöa raskausdiabetesta vai vain tyypin 2 diabetesta.
Kohonnut paasto viestii siitä että maksa tuottaa runsaasti glukoosia, mutta insuliiniä erittyy tarpeeksi ravintoon nähden kun jälkeiset ovat normaalit. Katselee vaan tarkemmin mitä syö ja liikkuu tarpeeksi..
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:51"]
Kohonnut paasto viestii siitä että maksa tuottaa runsaasti glukoosia, mutta insuliiniä erittyy tarpeeksi ravintoon nähden kun jälkeiset ovat normaalit. Katselee vaan tarkemmin mitä syö ja liikkuu tarpeeksi..
[/quote]
Voi ei... ahdistaa :( Eli mulla on selkeesti se vaara että sairastun jossain vaiheessa diabetekseen... kaikenlisäksi mulla on myös pco :(
ap
Tai siis onhan mulla nyt siis tää raskausdiabetes jo, mutta ilman raskauttakin...
ap
Tuo, että nuo jälkimmäiset arvot ovat matalampia, kertoo siitä, että kehon insuliinintuotanto on erittäin tehokasta, eli verensokerin noustua keho pumppaa insuliinia vauhdilla ja verensokeri laskee nopeasti. Näin ainakin minulle selitettiin vastaava tulos. Itselläni paastoarvo tosin myös viitearvoissa, joten en osaa sanoa miten se vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta teoriasi liian pitkästä ravinnotta olosta kuulostaisi järkevältä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 18:01"]
Tai siis onhan mulla nyt siis tää raskausdiabetes jo, mutta ilman raskauttakin...
ap
[/quote]
Minä alkaisin sitten tosissani perehtymään kakkostyypin diabetekseen ja sen torjuntaan, koska ne prosenttiluvut ovat kauheita, miten moni siihen sairastuu muutamassa vuodessa radin jälkeen. Omani olen onnistunut toistaiseksi pitämään tuossa, että paastoarvo edelleen on korkea, lapsi nyt nelivuotias. Arvoa seuraillaan. Syömisiä järkeistämällä pitkäsokeri on jopa laskenut, liikunnasta on syytä pitää huolta.
Voi, eikö kukaan osaa auttaa minua?