Uimarannalla metelöivät lapset
Saan varmaan vihat niskaani tästä aloituksesta, mutta sanotaanpa silti.
On alkanut ottaa päähän uimarannoilla huutavat ja kirkuvat lapset, jotka tekevät oman olemisen rannalla mahdottomaksi!
Nyt viimeisimpien lämpimien päivien aikana on saanut joka rantapäivänään todistaa rannalla kirkuvien ja riehuvien lasten häiriköintiä.
Ja kyllä, käytän sanaa häiriköinti, koska mistään normaalista "lapsista lähtee ääntä"-tyylisestä leikistä ei ole kyse. Kiljutaan kurkku suorana äitiä, loiskitaan vettä muiden päälle, juostaan niin että hiekka pöllyää ja esimerkiksi lauletaan jotain turhaa typerää niin kovaa kun palkeista lähtee. Nämä äidit sitten hiljaa tyynenä vierestä katsovat. Eivät sanallakaan sano, että hei täällä on muitakin tai ei tarvitse huutaa ja turhaan meluta.
Lisäksi olen todistanut piknikkiä ja onkimista uimalaiturilla!
Jokaisella rannalla on myös laiturin päädyssä riehuva pikkupoikalauma, joka blokkaa koko laiturin ja aiheuttavat vaaraa itselleen ja muille. Onko ketään uimavalvojaa linjoilla? Onko tuohon keinoja puuttua tai järjestystä rannalle mahdollista lisätä?
Eikö noilla pikkulapsilla muutenkin pitäisi olla joku huoltaja mukana, ei se kyllä siltä vaikuta.
Todistin myös, kun äiti odotti n 4 v poikaansa rannalla ja aneli että voitasko jo lähteä ja eikö jo lähettäs.
Enkä aio lopettaa rannalla käymistä, koska lapset ärsyttävät ja häiritsevät. Älkääkä yrittäkö mitään "muualla maailmassa lapsia rakastetaan ja halutaan kaikkialle mukaan".. muualla maailmassa näyttäis olevan myös jotain sääntöjä miten saa käyttäytyä missäkin.
Se koko ranta ei pyöri niiden lasten ehdoilla. Ja saa sanoa ahdasmieliseksi jne mutta kun ei edes omia ajatuksiaan kuule siltä mökältä niin menee hermot.
Ps. Olen joutunut myös komentamaan vieraita lapsia ja sanonut suoraan että melu häiritsee.
Kommentit (103)
Minua ei häiritse lapset ja roiskiminen, mutta ärsyttää kyllä teinipoikaporukat, jotka on tosi vaarallisesti vedessä, eikä huomioi pienempiä uimareita puheissaan eikä toimissaan. Huudetaan kirotaan ja syljetään. Ärsyttää myös teini ym. porukat, jotka tuo omat stereot rannalle ja soittaa kovalla musiikkia. Menisivät kotiin tai laittaisivat kuulokkeet, ärsyttää kuunnella huonoa musiikkia hel etin kovalla samalla, kun kuuntelee heidän huutamistaan ja kiroamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Protip: korvatulpat on keksitty.
Kasvatus ei maksa mitään.
Tuntuu että ulkomaalaisten lapset kirkuvat kimeämmin. Heillä on kai siis luontaisesti jotenki kimeämpi ääni, en tiedä miksi, mutta joku voisi kertoa. Eihän se heidän syynsä ole tietenkään, tälläistä vain olen havainnut.
Ymmärrän AP:ta, ei ole mitään mieltä kuunnella sellaista täysin rajatonta huutoa ja kiljumista.
Tästä saan varmaan viestin poistoon, mutta omassa kokemuksessa r0m4n1lapset on olleet niitä, jotka käyttäytyvät huonoiten. Yksikin tukeva tumma poika kirkui (siis oikeasti kirkui) kurkku suorana juostessaan ja leikkiessään rantavedessä. Toki lapset aina mekastaa leikkiessään, mutta siinä pitäisi olla joku järki mukana, kuinka paljon saa melua pitää.
Onneksi on muitakin rantoja kuin tuo yksi, minne äitylit raahaavat rääkyvät kiljuvat kakaransa.
Vierailija kirjoitti:
No hohhoi jos ei edes uimarannalla saa pitää ääntä. Kohta joku varmaan valittaa että leikkipuistoista kuuluu liikaa ääntä. Mikä pakko on änkeä sinne vilkkaimmalle rannalle parhaalle paikalle, jos äänet häiritsee? Ymmärrän että kaupassa tai kirjastossa tai vaikka kadulla huutavat lapset häiritsee, mutta uimaranta on kyllä ihan leikkimistä varten.
Leikkimistä, kyllä, ja uimistakin. Ei kuitenkaan älytöntä älämölöä eikä huutamista huutamisen vuoksi varten.
Oletko sinä niitä, joiden mielestä ihmisen luonnollisin olotila lapsena on jatkuva huutaminen ja kirkuminen?
Mä ainakin komennan myös muiden lapsia, jos sitä eivät vanhemmat itse tee ja tarvittaessa myös annan vanhemmille palautetta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoi jos ei edes uimarannalla saa pitää ääntä. Kohta joku varmaan valittaa että leikkipuistoista kuuluu liikaa ääntä. Mikä pakko on änkeä sinne vilkkaimmalle rannalle parhaalle paikalle, jos äänet häiritsee? Ymmärrän että kaupassa tai kirjastossa tai vaikka kadulla huutavat lapset häiritsee, mutta uimaranta on kyllä ihan leikkimistä varten.
Uimaranta on myös auringonottoa ja rentoutumista ja uimista varten. Ranta ei ole yksinoikeudella lasten leikkipaikka. Maailmankaikkeus ei pyöri lasten ympärillä, vähän valoja päälle niin huomaat muutkin ihmisryhmät.
Ja käytöstavat, toisten huomioon ottaminen kannattaa ihan missä vaan ja iästä huolimatta. Ongelma vaan on, että lapset eivät sellaisia opi, jos näiden vanhemmat eivät niitä opeta ja päinvastoin tukevat ajatteluun, että on ok olla minä-minä-maailmannapa ja muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse lapset ja roiskiminen, mutta ärsyttää kyllä teinipoikaporukat, jotka on tosi vaarallisesti vedessä, eikä huomioi pienempiä uimareita puheissaan eikä toimissaan. Huudetaan kirotaan ja syljetään. Ärsyttää myös teini ym. porukat, jotka tuo omat stereot rannalle ja soittaa kovalla musiikkia. Menisivät kotiin tai laittaisivat kuulokkeet, ärsyttää kuunnella huonoa musiikkia hel etin kovalla samalla, kun kuuntelee heidän huutamistaan ja kiroamistaan.
Myös teinit on lapsia, voi käskeä laittaa musiikkia pienemmälle ja käyttääntymään paremmin, jopa poliisit voi soittaa paikalle jos itse ei uskalla puuttua ja heistä aiheutuu varaa, harvemmin vanhemmat edes tietää mitä se teini touhuaa...
No koita jaksaa. maailmassa kun nyt ei ole oikein montaa turhempaa tapaa aikaansa tuhlata kun olla jossain yleisellä rannalla.
Mun puolesta saavat huutaa ihan kuinka paljon haluavat. Ei tule koskaan minua häiritsemään. Osaan tehdä jotain järkevää senkin ajan kun tollot makaa rannalla. Voi jestas että se on sitte typerää touhua
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijänä voin kertoa, että tässä 15v aikana on ollut pieni muutos lasten äänessä. Huomaan että monella lapsella, varsinkin pojilla äänet ovat jotenkin käheämpi juuri siitä huutamisesta. Eivät ole missään räkätaudissa, vaan huutavat niin paljon ettei sen ikäisen äänenmuodostus kestä. Tai no ties vaikka se rasitus altistaisi taudeille. Jollain tavalla muistan kirkkaampina lasten äänet ennen.
Terkkuja vaan sinne rannalle, ilo on etten lomalla viihdy yleisillä rannoilla.
Eihän aikuiset lapsia älylaitteilta huomaa jos he eivät huuda kurkku suorana, eivät välttämättä silloinkaan....
Kyllähän tuon tänäänkin rannalla näki mikä meininki on... Äidit istuu kännykkä kädessä ja lapset tekevät mitä tykkäävät. Onneksi ei sentään kukaan hukkunut....
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sama kuin yrittäisi pitää piknikkiä päiväkodin vieressä ja valittaa kun lapsista lähtee liikaa ääntä. Uimarannalla se idea on, että saa leikkiä vesileikkejä ja lapset voi opetella uimaan, tosikommat aikuiset voi makoilla puistoissa ja uida jossain uimalaiturilla. Ei toki olisi huono idea tehdä erikseen joitain aikuisten rantoja, eipähän tarvitsisi lapsiperheiden katsella känniurpoja rannalla.
Monen logiikkaa myötäillen kysyn, miksi niitä kurkku suorana kirkuvia lapsia ei toivota lähetettävän erillisiin älämölöuintipuistoihin (eikö sellaisiakin ole, jotain lapsiuimaloita ja -puuhamaita?), jos kerran normaaleja käytöstapoja tahtovien toivotaan siirtyvän kauemmas puistoihin ja muualle laitureille.
(Edelleen: ongelma ei ollut aloituksessa eikä ole muutenkaan mainitsemasi vedessä leikkiminen ja uimaan opetteleminen, vaan se kurkku suorana huutaminen ja kirkuminen ja se, että käyttäydytään kaikin tavoin muita huomioimatta.)
Tämä on tätä lasten metoota. Kiljutaan minämyös minämyös ja tehdään perättömiä ilmiantoja huutamalla apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimaranta on myös auringonottoa ja rentoutumista ja uimista varten. Ranta ei ole yksinoikeudella lasten leikkipaikka. Maailmankaikkeus ei pyöri lasten ympärillä, vähän valoja päälle niin huomaat muutkin ihmisryhmät.
Aurinkoa voi ottaa ja rentoutua yhtä hyvin myös vaikkapa puistossa ja uiminenkin on helpompaa laiturilta kuin loivasti syvenevältä rannalta, mutta missä muualla voi leikkiä veden roiskimisleikkejä, tehdä hiekkakakkuja ja opetella uimista ja turvallista vedessä oloa kuin uimarannalla? Varsinkin niillä lapsilla, jotka eivät satu asumaan omakotitalossa ja rivarin tai kerrostalon pihallakaan ei saisi tehdä mitään kun naapurit häiriintyy. Tästä yhteiskunnasta on vaan tullut viime vuosina järkyttävän lapsivihamielinen, ja se on surullista :(
Ei tarvitsisi vihata, jos lapset kasvatettaisiin edes hieman huomioimaan muita. Ja vanhemmat myös.
Ne lapset vasta opettelee. Ei lasta vaan voi kasvattaa olemaan aina hiljaa. Tietenkin lapset pitää kasvattaa käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla, mutta pitää olla myös paikkoja joissa saa leikkiä ja ilakoida. Jos ei edes uimarannalla, niin missä sitten?
Leikki- ja huvipuistoissa. Sinne huutamaan ja juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienissa lapsissa on energiaa, varsinkin pojissa. Jossakihan sita pitaa saada purkaa.
Kotona ei saa mekastaa eika kerrostalon pihalla.
Hajuton, mauton ja aaneton Suomi, laahustetaan kuin zombit.
t. mummo jota ei aanet hairitse.
Huvi- tai leikkipuistoon vaan! Huvipuistoissa on myös vesilaitteita, jos kastua pitää!
Vierailija kirjoitti:
Uimarannat on lasten leikkipaikkoja, antakaa niiden rauhassa riemuita kesästä ja lämpimistä lomapäivistä vesileikeissä!
En ole ikinä jaksanut ymmärtää aikuisia jotka makoilevat rannalla..
Ovatko huvi- ja leikkipuistot siis turhia? Vain rannallako pitää saada remuta? Miten itsekäs ajattelutapa!
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea aloitusta, mutta mielestäni jos jossain niin uimarannalla lapset saavat hihkua ihan rauhassa.
Minä veisin lapseni huvi- tai leikkipuistoon remuaman. Vaihtoehtoja on!
Ratkaisu: Mene uimaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla tai sellaiselle rannalle, missä ei matalaa lapsiystävällistä vettä.
Kyllä ennenkin ilakoitiin ja pidettiin ääntä, mutta aikuiset ei olleet niin herkkänahkaisia ja oikestaan aikusia edes ollut rannalla muuta kuin lapsia perään katsomassa. Aikuiset menivät just jonnekin syrjäiselle rannalle jos halusivat uida itse ilman lapsia.
Virossa ei ollut kaula pitkänä kiljuvia lapsia rannalla. Pieniä ilon kiljahduksia siellä tääällä, mutta ei huomionhakuista kiljumista ja mesoomista.