Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimarannalla metelöivät lapset

Vierailija
18.06.2021 |

Saan varmaan vihat niskaani tästä aloituksesta, mutta sanotaanpa silti.
On alkanut ottaa päähän uimarannoilla huutavat ja kirkuvat lapset, jotka tekevät oman olemisen rannalla mahdottomaksi!

Nyt viimeisimpien lämpimien päivien aikana on saanut joka rantapäivänään todistaa rannalla kirkuvien ja riehuvien lasten häiriköintiä.
Ja kyllä, käytän sanaa häiriköinti, koska mistään normaalista "lapsista lähtee ääntä"-tyylisestä leikistä ei ole kyse. Kiljutaan kurkku suorana äitiä, loiskitaan vettä muiden päälle, juostaan niin että hiekka pöllyää ja esimerkiksi lauletaan jotain turhaa typerää niin kovaa kun palkeista lähtee. Nämä äidit sitten hiljaa tyynenä vierestä katsovat. Eivät sanallakaan sano, että hei täällä on muitakin tai ei tarvitse huutaa ja turhaan meluta.

Lisäksi olen todistanut piknikkiä ja onkimista uimalaiturilla!
Jokaisella rannalla on myös laiturin päädyssä riehuva pikkupoikalauma, joka blokkaa koko laiturin ja aiheuttavat vaaraa itselleen ja muille. Onko ketään uimavalvojaa linjoilla? Onko tuohon keinoja puuttua tai järjestystä rannalle mahdollista lisätä?
Eikö noilla pikkulapsilla muutenkin pitäisi olla joku huoltaja mukana, ei se kyllä siltä vaikuta.

Todistin myös, kun äiti odotti n 4 v poikaansa rannalla ja aneli että voitasko jo lähteä ja eikö jo lähettäs.
Enkä aio lopettaa rannalla käymistä, koska lapset ärsyttävät ja häiritsevät. Älkääkä yrittäkö mitään "muualla maailmassa lapsia rakastetaan ja halutaan kaikkialle mukaan".. muualla maailmassa näyttäis olevan myös jotain sääntöjä miten saa käyttäytyä missäkin.
Se koko ranta ei pyöri niiden lasten ehdoilla. Ja saa sanoa ahdasmieliseksi jne mutta kun ei edes omia ajatuksiaan kuule siltä mökältä niin menee hermot.
Ps. Olen joutunut myös komentamaan vieraita lapsia ja sanonut suoraan että melu häiritsee.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten noiden vanhempien omat korvat kestää. Luulisi olevan kivempaa elämä siellä kotonakin, jos vähän ohjailisi ja opettaisi lapset normaalin äänenkäyttöön. Eikö nykyään päiväkodeissakin desibelit pauku, lapsia ei vissiin saisi kieltää nykyään mistään.

Vierailija
62/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha huutaminen ja mökä vaikeuttaa todellisten avunpyyntöjen kuulumisen. Kaikki rannalla olijat ovat vastuussa toisistaan, oli kuinka kivaa tahansa. Tämä pitäisi opettaa jo pienille lapsille, yhteisvastuuta. Kumma ettei täällä tuhansien järvien maassa ole tätä opetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain uimarannalla? nykyään tulee meuhkaava, juokseva parvi jo kauppaankin ja huutaa täyttä kurkkua kaupan toiselta puolen kaverilleen mitään alkeellisempia tapoja edes.

Vierailija
64/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen uimaranta hellepäivänä, kun ihmiset ovat vapaalla on täysin väärä paikka mennä viettämään hiljaisuuden retriittiä. Ei pahalla.

Vierailija
65/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä millä rannalla sä käyt, mutta mä en ole vielä kohdannut tuollaista rantaa. Siis kuinka paljon niitä lapsia on siellä huutamassa, ettei siellä oikeasti pysty olemaan? Joku 500?

Itse olin just tänään rannalla, ranta aivan täynnä, varmaan 100+ ihmistä, valtavasti lapsia, riehuivat siellä vedessä, teinit kuunteli musiikkia, vähän kauempana ihmiset otti aurinkoa.. Ja kaikki oli ihan ok ja oli kivaa rannalla.

Ikävä kyllä näitä ap:n kaltaisia saa ta nan valittajia löytyy aina joille mikään ei ole koskaan hyvin! V i tu ttaa kun he eivät pysy kotonaan!

Vierailija
66/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sellaiselle rannalle, missä on äkkisyvää. Eivät ole lapsiperheiden suosiossa ja ihan rauhassa saa oleilla paraatipaikalla.

Vierailija
67/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mä kyllä kiellän jos hiekkaa ja vettä lentää päälle. Olkoon vaikka mikä kakara vastassa.

Vierailija
68/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ ETTÄ VIEVÄT EDES HETKEKSI POIS KUSI PÄÄ ADH PENTUNSA NAAPURISTA JA TALON PIHALTA.

Vierailija
69/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simo kirjoitti:

Onko lasten kirkuminen jotenkin lisääntynyt viime vuosikymmeninä? Itse kuulen toisinaan sellaista kirkumista että voisi kuvitella kurkkua vieressä leikattavan...

On lisääntynyt. Mä olen asunut melko lähellä päiväkotia n. 20+ vuotta, ja viimeisen 5-10 vuoden aikana melutaso on noussut selvästi. Ja juurikin tuota "kurkunleikkaushuutoa" on nykyisin. Aiemmin ei paljoa häirinnyt vaikka vietti lomapäivää ulkosalla ja päikystä kuului ääntä, nyt kun se huuto kuuluu jopa meille sisälle asti, niin alkaa ulkona olla sellaiset melutasot, että ei pahemmin viitsi samaan aikaan päikyn lasten kanssa siellä olla. Ja sitten illalla ne lapset kotiutuu sieltä päikystä ja kurkunleikkaushuuto leviää naapurustoon...

Lapset pitävät paljon enemmän meteliä ja käyttäytyvät paljon huonommin nykyisin, se on ihan fakta. Syynä on nykyiset minäminä-vanhemmat, jotka ei joko välitä tippaakaan siitä, mitä jälkikasvunsa puuhaa, tai sitten se oma jälkikasvu on Jumalasta seuraavaa (ylöspäin) ja MINUN lapseni saa tehdä ihan just mitä MINUN lapseni haluaa. Muista viis.

Koska nykyaikana on vallalla ajattelutapa, että jokainen saa olla just sellainen kuin on, ja tehdä mitä itseä huvittaa, niin siellä sitten esim. uimarannalla ollaan kuin eläimet, kirkumista, tönimistä, juostaan päälle, hypitään niskaan, vallataan laituri, loiskitaan vettä pienempien päälle... Ja ainahan sitä on ollut, mutta sillä erolla, että ennen tälläistä porukkaa pidettiin noloina, käytöstavattomina moukkina. Valtaosa ihmisistä ei halunnut sellaisia olla, joten oli rauhallisempaa ja kaikilla kivempi olla.

Nyt onkin kääntynyt niin, että jos huomautat nätisti sille poikaporukalle hyppytornissa, että odottakaapa vuoroanne ja älkää hyppikö toisten päälle, pyydät varomaan pienempää lasta tms, niin saat lapsilta räkänaurut päin naamaa ja pahimmillaan jonkun leijonaemomamman vielä silmille, kun kehtasit hänen lastaan mennä ojentamaan. Se ystävällinen, käytöstavat omaava ja muitakin ajatteleva tyyppi onkin nykyisin se nolo, joka saa häipyä muiden tieltä.

(Ja ei, nykyvanhempien asenne ei selity sillä p*run lasulla, joka aina vedetään näihin keskusteluihin, että kun ei enää lasun pelossa uskalla lastakaan komentaa... Työn puolesta olen ollut lasun kanssa tekemisissä, ja hyvin usein työskentely lähtee siitä, että lapsille aletaan asettaa rajoja ja opettaa käytöstäpoja vanhempien toimesta. Eli lasu oikein patistaa vanhempia siihen, mikä niiltä nykyisin tuntuu unohtuneen: lapsen opettaminen yhteiskuntakelpoiseksi yksilöksi, kunnioittamaan ja huomioimaan käytöksellään myös muut)

Vaikea allekirjoittaa tätä. Omassa lapsuudessa kuljettiin pitkin pihoja oman onnen nojassa. Pihalla leikittiin hopeanuolta (ulvottiin kuin koirat ja karjuttiin kuin karhut) tai jotai spice girlsia (laulettiin ja tanssittiin). Leikittiin myös erilaisia pihaleikkejä, joista kyllä ääntä lähti. Vähän väliä huudettiin äitiii tuu ikkunaan, täällä huutaa x.

Nykyään lapsia ei samalla tavalla näy keskenään pihalla. Tai jos näkyvät, niin eivät ainakaan leiki keskenään. Muutamat parkouraa tms, loput nuokkuu puhelimiensa äärellä.

Olisiko aika kullannut muistot?

Vierailija
70/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lasten huutaminen turhaan on kyllä ihan älyttömän ärsyttävää. Meillä sisäpihalla on yksi poika joka kailottaa jotain ihan koko ajan. Muista lapsista lähtee paljon vähemmän melua mutta tämä yksi huutaa ihan jatkuvasti milloin mitäkin typeryyksiä. Välillä huutaa ja kiljuu ihan yksinkin. Ja kun sisäpihaa ympäröi joka puolelta kerros- ja rivitaloja niin toi sisäpiha on kuin kaikukoppa. En oo ainoa, jota toi poika ärsyttää mutta ilmeisesti vanhemmat on tyyppiä "hyvää päivää kirvesvartta", että niille ei kukaan uskalla sanoa mitään ton pojan jatkuvasta meluamisesta.

Vierailija
71/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joku aika sitten yhdessä hamppariravintolassa syömässä, kun sinne äiti kahden pojan kanssa. Pojat oli ehkä 8-10v. Lapset alkoivat kovaan ääneen valittaa ruokalistaa paskaksi, toinen paiskasi oman listansa maahan ja haukkui äitinsä. Mitä tekee äiti? Pyytää anteeksi, ottaa maahan paiskatut ruokalistat ja vie ne itse sisälle. Kerran eräs poika ajoi minua kohti pyörällä ja esitti, että ajaa päälleni. Nauroi räkäisesti kun hyppäsin pois alta. Olen todistanut lasten ajavan sorsia takaa, eikä vanhemmat välittäneet. Katse puhelimessa,

Tällasia lapsia koulut täynnä ja sitten ihmetellään, kun kouluissa isoja ongelmia.

Minä aion potkaista renkaaseen jos ajaa päin. Eiköhän se kaadu ja saa opetuksen

Vierailija
72/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sellaiselle rannalle, missä on äkkisyvää. Eivät ole lapsiperheiden suosiossa ja ihan rauhassa saa oleilla paraatipaikalla.

Tai esim. naturistirannalle, tosin siellä voi törmätä pervosetiin!

Vierailija
73/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset huutavat ja etenkin kirkuvat joka paikassa.

Ei se huutaminen ja kirkuminen vielä mitään, mutta kun se on v:tä ja muuta alatyylistä. Tulee mieleen miten yksi pihan mummoista sai lapsenvihaaja-leiman siitä, kun käski lasten pitää pienempää suuta. Kohteena oli lähinnä meidän ex-naapurin ADHD-lapsi, joka haukkui karjuen muita tosi alatyylisillä ilmauksilla. Tuskin mummo olisi asiaan puuttunut ilman tuota kielenkäyttöä. Lapsen vanhemmat tuntien en ihmettele, miksi lapsi tuollaista kieltä käytti, eivätkä vanhemmat siihen koskaan mitenkään puuttuneet. Ikinä ei sitä lasta mitenkään komennettu tai ohjastettu, "kun sillä on ADHD, niin ei sille mitään voi...". Ei varmasti voi, kun ei edes yritä, kummasti on muut voineet omille ADHD tapauksilleen laittaa rajoja.

Vierailija
74/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noilla kuulossa vikaa, kun normaalilla äänellä eivät osaa leikkiä enää. Kyllähän se katse vanhempiin kääntyy, se käytöksen kivijalka lähtee sieltä.

Vierailija
75/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, kuinka poikkeuksellisia nämä karjuvat lapset olivat, mutta olen itsekin tavannut aivan poikkeuksellisen kovaäänisiä ja huvikseen kirkuvia lapsia, mutta näiden vanhemmat ovat kyllä yrittäneet hiljentää näitä. Ymmärrän aivan järjettömän karjumisen ärsyttävän mutta kiinnitin huomiota myös siihen, että ap tuskasteli laiturilla notkuvista pojista, rantavedessä vettä roiskuttavista pikkulapsista ja yhdestä laulavasta lapsesta. Ärsytys ei siis koskenut vain tiettyä metelityyppiä tai tiettyä metelöitsijää vaan ihan kaikkia lapsia ylipäätään. Lasten olisi pitänyt pysyä poissa laiturilta ja rantavedestä ja olla äänettömiä niin vedessä, rannassa kuin laiturillakin.

Itseäni ärsyttää tupakointi. Nimenomaan se haju, koska saan siitä migreenin ja loppupäivä menee pilalle. En vaadi tupakoinnin kieltämistä rannoilla, vaikka tuloksena on muutakin kuin armoton ketutus. Vaihdan paikkaa.

Paras ystäväni ärsyyntyy ryyppääjistä rannalla. Ei voi olla paikalla, koska ahdistuu niin valtavasti kovaäänisistä juopoista. Taustalla alkoholistikoti ja paljon traumoja. Joskus on päiviä, ettemme voi olla rannalla edes puolta tuntia, kun jompikumpi ärsytys on liian voimakas eikä auta paikkaa vaihtamalla.

Hyvä puoli lapsissa on, että harvemmin tulevat päälle, jos pyytää heitä hiljentämään ääntä. Juopot ja tupakoitsijat sen sijaan tulevat. Niitä lapsia voi kasvattaa pyytämällä nätisti. Monet lapset reagoivat pyyntöihin paljon paremmin kuin aikuiset.

Ilouutinen sinulle, tupakointi on kielletty yleisillä uimarannoilla nykyään. Tosin aina löytyy k*sipäitä, jotka eivät sitä noudata. https://yle.fi/uutiset/3-12424521

Vierailija
76/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on lapsista ääntä lähtenyt, jos ei ole aikuisia ojentamassa. Ei ne lapset ole mihinkään muuttuneet, yhteiskunta ja vanhemmuus kylläkin. Ennen kasvatti koko kylä, nyt ei vissiin joitain lapsia yhtään kukaan. Löperöitten vanhempien jälkikasvulla ei ole mitään kunnioitusta aikuisia kohtaan, ja huomauttajille haistatellaan.

Jos lapset ovat lapsia, niin myös aikuisten olisi hyvä olla aikuisia. Toivottavasti vauvapalstalla valittaminen ei ole paras, mihin pystymme.

Vierailija
77/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protip: korvatulpat on keksitty.

Vierailija
78/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin työntekijänä voin kertoa, että tässä 15v aikana on ollut pieni muutos lasten äänessä. Huomaan että monella lapsella, varsinkin pojilla äänet ovat jotenkin käheämpi juuri siitä huutamisesta. Eivät ole missään räkätaudissa, vaan huutavat niin paljon ettei sen ikäisen äänenmuodostus kestä. Tai no ties vaikka se rasitus altistaisi taudeille. Jollain tavalla muistan kirkkaampina lasten äänet ennen.

Terkkuja vaan sinne rannalle, ilo on etten lomalla viihdy yleisillä rannoilla.

Vierailija
79/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoi jos ei edes uimarannalla saa pitää ääntä. Kohta joku varmaan valittaa että leikkipuistoista kuuluu liikaa ääntä. Mikä pakko on änkeä sinne vilkkaimmalle rannalle parhaalle paikalle, jos äänet häiritsee? Ymmärrän että kaupassa tai kirjastossa tai vaikka kadulla huutavat lapset häiritsee, mutta uimaranta on kyllä ihan leikkimistä varten.

Uimaranta on myös auringonottoa ja rentoutumista ja uimista varten. Ranta ei ole yksinoikeudella lasten leikkipaikka. Maailmankaikkeus ei pyöri lasten ympärillä, vähän valoja päälle niin huomaat muutkin ihmisryhmät.

Itseasiassa maailmankaikkeuden keskiössä ovat lapset, koska niiden varassa on tämä ihmiskunta! Nykymaailma vaan haluaisi erottaa kaikki ihmisryhmät erilleen toisistaan. Lasten ei kuulu kuulua, vain näkyä, korkeintaan.

Vierailija
80/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa saamaan sellaisen kuvan että suomalaislapset ovat kehitysmaakakaroiden tasolla..hyi hitto, opettakaa niitä jälkeläisiänne vähän! 

Sille äpikselle joka intti että ainahan kakarat ovat mesonneet rannoilla..ei muuten ole, nykyajan lapset eivät enää hihku, nykyajan lapset rääkyvät kitapurje lepattaen kuin mielipuolet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä