Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimarannalla metelöivät lapset

Vierailija
18.06.2021 |

Saan varmaan vihat niskaani tästä aloituksesta, mutta sanotaanpa silti.
On alkanut ottaa päähän uimarannoilla huutavat ja kirkuvat lapset, jotka tekevät oman olemisen rannalla mahdottomaksi!

Nyt viimeisimpien lämpimien päivien aikana on saanut joka rantapäivänään todistaa rannalla kirkuvien ja riehuvien lasten häiriköintiä.
Ja kyllä, käytän sanaa häiriköinti, koska mistään normaalista "lapsista lähtee ääntä"-tyylisestä leikistä ei ole kyse. Kiljutaan kurkku suorana äitiä, loiskitaan vettä muiden päälle, juostaan niin että hiekka pöllyää ja esimerkiksi lauletaan jotain turhaa typerää niin kovaa kun palkeista lähtee. Nämä äidit sitten hiljaa tyynenä vierestä katsovat. Eivät sanallakaan sano, että hei täällä on muitakin tai ei tarvitse huutaa ja turhaan meluta.

Lisäksi olen todistanut piknikkiä ja onkimista uimalaiturilla!
Jokaisella rannalla on myös laiturin päädyssä riehuva pikkupoikalauma, joka blokkaa koko laiturin ja aiheuttavat vaaraa itselleen ja muille. Onko ketään uimavalvojaa linjoilla? Onko tuohon keinoja puuttua tai järjestystä rannalle mahdollista lisätä?
Eikö noilla pikkulapsilla muutenkin pitäisi olla joku huoltaja mukana, ei se kyllä siltä vaikuta.

Todistin myös, kun äiti odotti n 4 v poikaansa rannalla ja aneli että voitasko jo lähteä ja eikö jo lähettäs.
Enkä aio lopettaa rannalla käymistä, koska lapset ärsyttävät ja häiritsevät. Älkääkä yrittäkö mitään "muualla maailmassa lapsia rakastetaan ja halutaan kaikkialle mukaan".. muualla maailmassa näyttäis olevan myös jotain sääntöjä miten saa käyttäytyä missäkin.
Se koko ranta ei pyöri niiden lasten ehdoilla. Ja saa sanoa ahdasmieliseksi jne mutta kun ei edes omia ajatuksiaan kuule siltä mökältä niin menee hermot.
Ps. Olen joutunut myös komentamaan vieraita lapsia ja sanonut suoraan että melu häiritsee.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset vasta opettelee. Ei lasta vaan voi kasvattaa olemaan aina hiljaa. Tietenkin lapset pitää kasvattaa käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla, mutta pitää olla myös paikkoja joissa saa leikkiä ja ilakoida. Jos ei edes uimarannalla, niin missä sitten?

Ei ne lapset opi, jos niitä ei opeta. Ymmärrän aloittajan pointin turhasta huutamisesta. Itse muistutan lapsiani käytöstavoista rannalle (ihan niinkuin muuallekin) mennessä. Katson ettei hiekkaa potkita edes vahingossa muiden tavaroiden päälle, eikä veteen mennessäkään ole tarve kiljua päättömästi. Normaali puhe tai esim kaverille asian huutaminen (jos ei muuten ääni muiden äänten alta kuulu) on ok. Juostakin saa, muttei häiritä muita. Vettä saa roiskia kaverin päälle, mutta ei niin että sivulliset kastuu, tai joutuu varomaan. Ihan perus käytöstapoja nämä.

T.pian neljän äiti

Kerrankin normaalijärkinen äiti, joka sentään yrittää opettaa lapsilleen käytöstapoja.

Vierailija
42/103 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät nykyisin hihku ja kiljahtele ja lauleskele, vaan Karjuvat, Rääkyvät ja pitävän ihan vajaaälyistä älämölöä. Mulla on lapsia itsellänikin, mutta joidenkin ihmisten lapset ihan tosissaan pitävät tolkutonta elukan huutoa. Näiden äidit ovat aina sellaisella zombi-ilmeellä siinä jossain lähettyvillä, että mietin onkohan hyvä turruttava lääkitys vai onko vaan niin pata turtunut siihen sikalameteliin. Onneksi on normaalejakin lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, kuinka poikkeuksellisia nämä karjuvat lapset olivat, mutta olen itsekin tavannut aivan poikkeuksellisen kovaäänisiä ja huvikseen kirkuvia lapsia, mutta näiden vanhemmat ovat kyllä yrittäneet hiljentää näitä. Ymmärrän aivan järjettömän karjumisen ärsyttävän mutta kiinnitin huomiota myös siihen, että ap tuskasteli laiturilla notkuvista pojista, rantavedessä vettä roiskuttavista pikkulapsista ja yhdestä laulavasta lapsesta. Ärsytys ei siis koskenut vain tiettyä metelityyppiä tai tiettyä metelöitsijää vaan ihan kaikkia lapsia ylipäätään. Lasten olisi pitänyt pysyä poissa laiturilta ja rantavedestä ja olla äänettömiä niin vedessä, rannassa kuin laiturillakin.

Itseäni ärsyttää tupakointi. Nimenomaan se haju, koska saan siitä migreenin ja loppupäivä menee pilalle. En vaadi tupakoinnin kieltämistä rannoilla, vaikka tuloksena on muutakin kuin armoton ketutus. Vaihdan paikkaa.

Paras ystäväni ärsyyntyy ryyppääjistä rannalla. Ei voi olla paikalla, koska ahdistuu niin valtavasti kovaäänisistä juopoista. Taustalla alkoholistikoti ja paljon traumoja. Joskus on päiviä, ettemme voi olla rannalla edes puolta tuntia, kun jompikumpi ärsytys on liian voimakas eikä auta paikkaa vaihtamalla.

Hyvä puoli lapsissa on, että harvemmin tulevat päälle, jos pyytää heitä hiljentämään ääntä. Juopot ja tupakoitsijat sen sijaan tulevat. Niitä lapsia voi kasvattaa pyytämällä nätisti. Monet lapset reagoivat pyyntöihin paljon paremmin kuin aikuiset.

Vierailija
44/103 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoi jos ei edes uimarannalla saa pitää ääntä. Kohta joku varmaan valittaa että leikkipuistoista kuuluu liikaa ääntä. Mikä pakko on änkeä sinne vilkkaimmalle rannalle parhaalle paikalle, jos äänet häiritsee? Ymmärrän että kaupassa tai kirjastossa tai vaikka kadulla huutavat lapset häiritsee, mutta uimaranta on kyllä ihan leikkimistä varten.

Uimaranta on myös auringonottoa ja rentoutumista ja uimista varten. Ranta ei ole yksinoikeudella lasten leikkipaikka. Maailmankaikkeus ei pyöri lasten ympärillä, vähän valoja päälle niin huomaat muutkin ihmisryhmät.

Maailmankaikkeus ei myöskään pyöri tiukkapipoisten eukkojen/ukkojen ympärillä. Uimarannat kuuluvat kaikille! Lapset tietysti mekastavat ja hälisevät rannoilla, yhtään tuppisuuta lasta en ole uimarannalla tavannut. AP voi valita mainiosti auringonotto-paikakseen vähemmän suositun paikan. Miksi änkeät lapsiperheille soveltuvaan uintipaikkaan.

Vierailija
45/103 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simo kirjoitti:

Onko lasten kirkuminen jotenkin lisääntynyt viime vuosikymmeninä? Itse kuulen toisinaan sellaista kirkumista että voisi kuvitella kurkkua vieressä leikattavan...

Susta on vaan tullut vanha 😊

Hyvää kesää kaikille äänekkäille ja äänettömille 😘🌞

Vierailija
46/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ei ole niin paljon yleisiä rantoja että voi kauheesti valita minne menee.

Vierailija
47/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, kuinka poikkeuksellisia nämä karjuvat lapset olivat, mutta olen itsekin tavannut aivan poikkeuksellisen kovaäänisiä ja huvikseen kirkuvia lapsia, mutta näiden vanhemmat ovat kyllä yrittäneet hiljentää näitä. Ymmärrän aivan järjettömän karjumisen ärsyttävän mutta kiinnitin huomiota myös siihen, että ap tuskasteli laiturilla notkuvista pojista, rantavedessä vettä roiskuttavista pikkulapsista ja yhdestä laulavasta lapsesta. Ärsytys ei siis koskenut vain tiettyä metelityyppiä tai tiettyä metelöitsijää vaan ihan kaikkia lapsia ylipäätään. Lasten olisi pitänyt pysyä poissa laiturilta ja rantavedestä ja olla äänettömiä niin vedessä, rannassa kuin laiturillakin.

Itseäni ärsyttää tupakointi. Nimenomaan se haju, koska saan siitä migreenin ja loppupäivä menee pilalle. En vaadi tupakoinnin kieltämistä rannoilla, vaikka tuloksena on muutakin kuin armoton ketutus. Vaihdan paikkaa.

Paras ystäväni ärsyyntyy ryyppääjistä rannalla. Ei voi olla paikalla, koska ahdistuu niin valtavasti kovaäänisistä juopoista. Taustalla alkoholistikoti ja paljon traumoja. Joskus on päiviä, ettemme voi olla rannalla edes puolta tuntia, kun jompikumpi ärsytys on liian voimakas eikä auta paikkaa vaihtamalla.

Hyvä puoli lapsissa on, että harvemmin tulevat päälle, jos pyytää heitä hiljentämään ääntä. Juopot ja tupakoitsijat sen sijaan tulevat. Niitä lapsia voi kasvattaa pyytämällä nätisti. Monet lapset reagoivat pyyntöihin paljon paremmin kuin aikuiset.

Minä ärsyynnyn ehdottomasti eniten kiroilevista teineistä. Tyttölapset täysissä pakkeleissa kiljuvat vittusaatananhomoa kun jonne teki jotain hassua. Siinä jää minun lasteni hihkumiset kakkoseksi.

Vierailija
48/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uiminen on kivaa, jee 😄 Olet kunnon hapannaama jota harmittaa kun lapset ilakoi 👍

Sua ei varmaan haittaa, jos joku ilakoi myös siten, että painaa nämä mölyapinat niskasta pinnan alle ja pitää siellä kunnes hiljenevät.

Olisipahan yksi hullu vähemmän kun joudut telkien taakse. Eri.

Vierailija
49/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joku aika sitten yhdessä hamppariravintolassa syömässä, kun sinne äiti kahden pojan kanssa. Pojat oli ehkä 8-10v. Lapset alkoivat kovaan ääneen valittaa ruokalistaa paskaksi, toinen paiskasi oman listansa maahan ja haukkui äitinsä. Mitä tekee äiti? Pyytää anteeksi, ottaa maahan paiskatut ruokalistat ja vie ne itse sisälle. Kerran eräs poika ajoi minua kohti pyörällä ja esitti, että ajaa päälleni. Nauroi räkäisesti kun hyppäsin pois alta. Olen todistanut lasten ajavan sorsia takaa, eikä vanhemmat välittäneet. Katse puhelimessa,

Tällasia lapsia koulut täynnä ja sitten ihmetellään, kun kouluissa isoja ongelmia.

Vierailija
50/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simo kirjoitti:

Onko lasten kirkuminen jotenkin lisääntynyt viime vuosikymmeninä? Itse kuulen toisinaan sellaista kirkumista että voisi kuvitella kurkkua vieressä leikattavan...

On lisääntynyt. Mä olen asunut melko lähellä päiväkotia n. 20+ vuotta, ja viimeisen 5-10 vuoden aikana melutaso on noussut selvästi. Ja juurikin tuota "kurkunleikkaushuutoa" on nykyisin. Aiemmin ei paljoa häirinnyt vaikka vietti lomapäivää ulkosalla ja päikystä kuului ääntä, nyt kun se huuto kuuluu jopa meille sisälle asti, niin alkaa ulkona olla sellaiset melutasot, että ei pahemmin viitsi samaan aikaan päikyn lasten kanssa siellä olla. Ja sitten illalla ne lapset kotiutuu sieltä päikystä ja kurkunleikkaushuuto leviää naapurustoon...

Lapset pitävät paljon enemmän meteliä ja käyttäytyvät paljon huonommin nykyisin, se on ihan fakta. Syynä on nykyiset minäminä-vanhemmat, jotka ei joko välitä tippaakaan siitä, mitä jälkikasvunsa puuhaa, tai sitten se oma jälkikasvu on Jumalasta seuraavaa (ylöspäin) ja MINUN lapseni saa tehdä ihan just mitä MINUN lapseni haluaa. Muista viis.

Koska nykyaikana on vallalla ajattelutapa, että jokainen saa olla just sellainen kuin on, ja tehdä mitä itseä huvittaa, niin siellä sitten esim. uimarannalla ollaan kuin eläimet, kirkumista, tönimistä, juostaan päälle, hypitään niskaan, vallataan laituri, loiskitaan vettä pienempien päälle... Ja ainahan sitä on ollut, mutta sillä erolla, että ennen tälläistä porukkaa pidettiin noloina, käytöstavattomina moukkina. Valtaosa ihmisistä ei halunnut sellaisia olla, joten oli rauhallisempaa ja kaikilla kivempi olla.

Nyt onkin kääntynyt niin, että jos huomautat nätisti sille poikaporukalle hyppytornissa, että odottakaapa vuoroanne ja älkää hyppikö toisten päälle, pyydät varomaan pienempää lasta tms, niin saat lapsilta räkänaurut päin naamaa ja pahimmillaan jonkun leijonaemomamman vielä silmille, kun kehtasit hänen lastaan mennä ojentamaan. Se ystävällinen, käytöstavat omaava ja muitakin ajatteleva tyyppi onkin nykyisin se nolo, joka saa häipyä muiden tieltä.

(Ja ei, nykyvanhempien asenne ei selity sillä p*run lasulla, joka aina vedetään näihin keskusteluihin, että kun ei enää lasun pelossa uskalla lastakaan komentaa... Työn puolesta olen ollut lasun kanssa tekemisissä, ja hyvin usein työskentely lähtee siitä, että lapsille aletaan asettaa rajoja ja opettaa käytöstäpoja vanhempien toimesta. Eli lasu oikein patistaa vanhempia siihen, mikä niiltä nykyisin tuntuu unohtuneen: lapsen opettaminen yhteiskuntakelpoiseksi yksilöksi, kunnioittamaan ja huomioimaan käytöksellään myös muut)

Vierailija
51/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opena voin todeta, että nuorten äänekkyys on lisääntynyt vuosi vuodelta. Perimmäiset syyt ovat ehkä tarhojen ylisuuret lapsiryhmät, joissa melutaso on korkea, sekä kaikenlaisten ääntä tuottavien laitteiden läsnäolo kaiken aikaa lasten elämässä.

Vierailija
52/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoi jos ei edes uimarannalla saa pitää ääntä. Kohta joku varmaan valittaa että leikkipuistoista kuuluu liikaa ääntä. Mikä pakko on änkeä sinne vilkkaimmalle rannalle parhaalle paikalle, jos äänet häiritsee? Ymmärrän että kaupassa tai kirjastossa tai vaikka kadulla huutavat lapset häiritsee, mutta uimaranta on kyllä ihan leikkimistä varten.

Uimaranta on myös auringonottoa ja rentoutumista ja uimista varten. Ranta ei ole yksinoikeudella lasten leikkipaikka. Maailmankaikkeus ei pyöri lasten ympärillä, vähän valoja päälle niin huomaat muutkin ihmisryhmät.

Aurinkoa voi ottaa ja rentoutua yhtä hyvin myös vaikkapa puistossa ja uiminenkin on helpompaa laiturilta kuin loivasti syvenevältä rannalta, mutta missä muualla voi leikkiä veden roiskimisleikkejä, tehdä hiekkakakkuja ja opetella uimista ja turvallista vedessä oloa kuin uimarannalla? Varsinkin niillä lapsilla, jotka eivät satu asumaan omakotitalossa ja rivarin tai kerrostalon pihallakaan ei saisi tehdä mitään kun naapurit häiriintyy. Tästä yhteiskunnasta on vaan tullut viime vuosina järkyttävän lapsivihamielinen, ja se on surullista :(

Kyllä myös lapset ja perheiden tapa olla yhdessä ovat muuttuneet.

Vierailija
53/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä millä rannalla sä käyt, mutta mä en ole vielä kohdannut tuollaista rantaa. Siis kuinka paljon niitä lapsia on siellä huutamassa, ettei siellä oikeasti pysty olemaan? Joku 500?

Itse olin just tänään rannalla, ranta aivan täynnä, varmaan 100+ ihmistä, valtavasti lapsia, riehuivat siellä vedessä, teinit kuunteli musiikkia, vähän kauempana ihmiset otti aurinkoa.. Ja kaikki oli ihan ok ja oli kivaa rannalla.

Kokeile Vantaan Kuusijärveä helteisenä päivällä.

Oittaa kans!

Vierailija
54/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta pk-seudun eräässä isohkossa urheiluliikkeessä havaittua; käyskentelin rauhallisesti etsien jotain kun havahduin lasten huutoon; ei ehkä kirkunaa mutta isoon ääneen huutamista kun etsittiin "Vilmaa" ..tule jo, missä olet, Vilmaaaaa .. ja mikä erikoisintan, huutoon yhtyi myös lasten isä, joka estotta huusi "Vilmaa... nyt lähetään, tule jooo.. missä olet.. "  Ihmettelin vähän kyllä, että eikö olisi voinut nopeasti kiertää liikkeen ( ei niin iso kuitenkaan, ei xxl) ja siten löytää mukulansa. Ei tuo nyt ärsyttänyt, mutta ihmettelin, koska yleensä kaupoissa ei huudeta isoon ääneen, ja eka kerta kun kiinnitin itse huutaviin lapsiin ja myös isään tässä tapauksessa huomiota.

Vierailija
55/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ärsyynnyn ehdottomasti eniten kiroilevista teineistä. Tyttölapset täysissä pakkeleissa kiljuvat vittusaatananhomoa kun jonne teki jotain hassua. Siinä jää minun lasteni hihkumiset kakkoseksi.

No nuo huonokäytöksiset teinit ovat todennäköisimmin olleet aiemmin niitä pikkulapsia, jotka on saanet siellä rannalla vanhempiensa kanssa ollessaan tehdä ihan mitä tykkäävät, ilman että vanhempi on esim. puuttunut siihen jatkuvaan hihkumiseen. Lapsista saa lähteä ääntä joo, mutta se lapsi ei ikinä koskaan mitenkään opi ottamaan toisia ihmisiä huomioon, jos ei jo silloin pikkulapsivaiheessa ala opettaa lempeästi: "kulta, on kiva että teillä on kivaa, mutta huomaatko että huudat todella kovaa nyt. Täällä on muitakin, ja kova ääni ottaa muita korviin. Jatkakaa vaan leikkiä, mutta ei saa huutaa noin kovaa". Tai oli se lapsen toiminta sitten mitä tahansa: "hei siinä ei voi juosta, siinä on toinen perhe ihan lähellä, pitää mennä kauemmas juoksemaan ettei muiden päälle lennä hiekkaa, menkää tuonne juoksemaan, siellä ei ole muita", "hei siinä ei voi roiskia, huomaatko kun tuolta on ihan pikkuinen lapsi tulossa uimaan, ei saa roiskia päälle, roiski tuonne toiseen suuntaan, siellä ei ole muita" - tätä tällaista ohjeistamista ei ole rannoilla(kaan) enää vuosiin pahemmin kuulunut.

Vierailija
56/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää! Asun ulkomailla kerrostalossa jonka sisäpihalla on uima-allas, joka on tietysti täynnä lapsia aamusta iltaan. En pysty pitämään ikkunoita auki tai olemaan parvekkeella kun koko päivän on ihan hirveä kiljunta, puhumattakaan siitä että menisin itse uimaan tai ottamaan aurinkoa pihalle. Onneksi ei ole. omia lapsia.

Vierailija
57/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimensä mukaisesti uimaranta on uimista varten. Leikkipaikat on erikseen. Se vilkas ranta saattaa olla vaikka ainoa joka on pyöräilymatkan päässä, ei niitä kaikkialla ole vieri vieressä.

Vierailija
58/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää ainakin opettaa se, että rannalla ei pidä huutaa huvikseen apua.

Vierailija
59/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset Itä-Vantaalla eivät osanneet käyttäytyä! Mikä yllätys 🤣

Vierailija
60/103 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, jos se Kuusijärvi nyt on tiedossa meluisana paikkana, niin miksi te menette sinne, jos kaipaatte hiljaisuutta?

En menekään enää, tulipahan kokeiltua. Varoituksena muillekin.

Ap ainakin kirjoittaa monikossa. On ollut useampana päivänä siellä rannalla kuuntelemassa lasten leikkimistä, vaikka ei haluaisi. Eikö silloin ole vain helpompaa etsiä uusi ranta?

Toi on sitä samaa logiikkaa, kun kiusattu lapsi joutuu vaihtamaan koulua, ja kiusaaja jatkaa kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi