Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veripalvelun veritilanne on nyt huono. Kaikki luovuttamaan verta pikimmiten!

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei hetkauta suuntaan tai toiseen jos joku tienaa minun luovuttamallani verellä (ja saa vaikka sen Bemarin!) kunhan itse veri on hyödyksi jollekulle. :)

Vierailija
82/102 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta en taida luovuttaa, mutta konslttipalveluja voisin Veripalvelulle tarjota. Niillä kuulemma tienaa joulupäivällisilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku saako luovuttaa jos on todettu ESBL? Viime aikoina pissatestit kyllä puhtaat.

Vierailija
84/102 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki luovuttamaan verta pikimmiten" joo kiitos vaan tästä syyllisyydestä. Oletko ajatellut että jotkut eivät ehkä voi luovuttaa sairauden vuoksi? T: ykköstyypin diabeetikko

Vierailija
85/102 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:54"]"Kaikki luovuttamaan verta pikimmiten" joo kiitos vaan tästä syyllisyydestä. Oletko ajatellut että jotkut eivät ehkä voi luovuttaa sairauden vuoksi? T: ykköstyypin diabeetikko

[/quote]

No kuinka herkkänahkainen sitä voi olla, sitten et tietenkään voi luovuttaa, ei tarvi pahastua. Vähän niinkuin kalju pahastuisi mainoksesta, jolla pyydetään hiustenluovuttajia syöpäsairaille tehtäviä peruukkeja varten. Että törkeää syyllistämistä, kun ei me kaljut voida luovuttaa.

Vierailija
86/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.veripalvelu.fi

Tilanne on tänään huono.

Vierailija
87/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi homovastaisuus muakin ärsyttää. Siis ymmärrän täysin että irtosuhteita harrastava ei saa niin vaan luovuttaa mutta että jos oot homosuhteessa ollut pitkäänkin ihan vakituisesti ja ootte käynyt testeissä niin silti et saa luovuttaa.

Mikä homovastaisuus?

Eihän homoseksuaaleja ole kielletty luovutamasta verta.

Vierailija
88/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta.

Vierailija
89/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö bisnekset suju?

Mikä on kun myytävää ei tule enää ilmaiseksi sisään?

Vierailija
90/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennä luovuttamaan. Vertani saava pääsisi samalla pilven hattaralle.

Vierailija
91/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni maku luovuttamiseen, kun sain tietää, että veripalvelu myy ilmaiseksi luovutettua verta kalliilla ulkomaille.

Ilmaiseksiko sitä verta pitäisi ulkomaille antaa? Ei se veri Suomessakaan Veripalvelulle ilmaista ole.

Ja jos plasmalääkkeitä meinaat, niin Suomessahan ei palsmatuotteita tehdä, vaan ne valmistetaan ulkomailla. Se on kallista puuhaa, eikä Suomeen niitä plasmavalmisteita ilmaiseksi todellakaan anneta. Miksi Suomesta pitäisi antaa verta ulkomaille ilmaiseksi? Kyllähän siitä Veripalvelulle kuluja tulee että saavat veren siihen muotoon että sitä voi ulkomaille lähettää.

Vierailija
92/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta, koska SPR kauppaa nuo veret eikä suinkaan toimita niitä nimelliseen hintaan esim. suomalaisille sairaaloille. Hinnasto löytyy netistä; antakaa te idiootit vaan vertanne joka voi mennä vaikka toiselle puolelle maailmaa!

Jos sairaalat keräisivät itse verta, menisin vaikka heti.

Voi hyvänen aika.

Tässäpä muutama kysymys pohdittavaksi:

- Mietihän syitä sille, miksi Suomessa ei voi luovuttaa verta suoraan sairaaloille? Eli miksi verenluovutuksen hoitaa veripalvelu, eikä jokainen sairaala itsekseen?

- Mieti syitä sille, miksi sairaalat mieluusti ostavat verta veripalvelulta sen sijaan, että järjestäisivät sairaaloihin verenluovutusmahdollisuuden, että verta voisi luovuttaa suoraan sairaalalle eikä verpalvelulle?

- Miksi sairaalat pitävät veripalvelun verituotteiden hintoja halpoina, eivätkä edes harkitse järjestää verenluovutusta sairaalakohtaisesti niin ettei verituotteista tarvitsi maksaa veripalvelulle?

- Mieti, miksi veripalvelu myy verta ulkomaille ja ostaa esim. plasmatuotteita ulkomailta, eikä plasmatuotteita edes valmisteta Suomessa?

- Mieti miksi verta tarvittaessa myydään vaikka toiselle puolelle maailmaa? Oletko ajatellut yhtään, että myös ulkomailta ostetaan Suomeen tarvittavia tuotteita, jos niitä ei Suomesta saa, mutta ulkomailta löytyy ja Suomessa on joku poltilas joka kiireesti sitä tiettyä tuotetta tarvitsee?

Olet idi ootti, nauretta va, sää littävä ja ty perä :D

Jos mietit noita kysymyksia ja vastauksia niihin ihan järjellä, ymmärrät aika nopeasti miksi verta ei Suomessa voi luovuttaa suoraan sairaaloille, vaan sen homman hoitaa veripalvelu. Ja sairalat ovat tähän erittäin tyytyväisiä.

Vierailija
93/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Britanniassa yli kk ennen 31.12.1996

Vierailija
94/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin aika valtavasti verta sektion yhteydessä ja tilalle sain jotain kirkasta litkua (plasmaa?) monen päivän ajan. Miksiköhän?

Ei mun verta huolittaisi, liikaa lääkkeitä. Enkä kyllä muutenkaan ole tszu vacci, vaikka SPR onkin. Hyvä näin.

Vierailija
95/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi homovastaisuus muakin ärsyttää. Siis ymmärrän täysin että irtosuhteita harrastava ei saa niin vaan luovuttaa mutta että jos oot homosuhteessa ollut pitkäänkin ihan vakituisesti ja ootte käynyt testeissä niin silti et saa luovuttaa.

Oikein! Ideologia on tärkeämpää kuin potilasturvallisuus!

Vierailija
96/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän teitä verenluovuttajia. Teidän ansiostanne saan lääkettä, joka pitää minut hengissä ja pitkällä tähtäimellä saattaa jopa parantaa. 

Vierailija
97/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenluovuttaminen on tärkeää. Mutta miksi SPR on tehnyt siitä bisneksen?  Minusta sairaanhoitopiirien pitäisi itse kerätä verta.

Mutta kun eivät saa.... Suomessa on kaksi monopolia ALKO ja SPR.

Sairaanhoitopiirit eivät itse pysty kerätä verta. On liian kallista järjestää kaikki verenluovutukseen ja verivalmisteiden tutkimiseen ja käsittelyyn tarvittava laitteisto.

Ja olisi todella hankalaa saada tarvittavia valmisteita, jos ne pitäisi itse järjestää. Ne kun olisi ripoteltu ympäri Suomen. Nyt kaikki on keskitetty veripalvelulle, joka toimii vuorokauden ympäri ihan ympäri vuoden. Tarvittaessa verivalmisteita saa nopeasti ja niitä toimitetaan takseilla ja lentokoneilla heti kun tarvitaan. Olisi aika hankalaa, jos sairaaloiden pitäisi itse sumplia että mistähän saisi tarvittavaa verivalmistetta, kun itsellä ei ole.

Ja kaikki vähänkään erikoisemmat verikokeet ja tutkimukset tehdään veripalvelussa, ei sairaaloissa. Sairaaloista siis lähetetään tarkempia tutkimuksia vaativat näytteet veripalvelulle, ei niitä tutkita sairaaloiden omissa labroissa.

Toiminta ei ole Veripalvelulle todellakaan ilmaista, eikä se olisi sairaaloillekaan yhtään sen halvempaa. Valmiit verivalmisteet veripalvelulta ovat halpoja ja helppoja saada, joten sairaalat jatkavat mielellään tätä rataa. Ja koska kaikki välineet, laitteet, tutkimus ym. maksavat veripalvelullekin ihan sievoisia summia (laitteet tai niiden käyttö on kaikkea muuta kuin ilmaista tai halpaa), niin veripalvelu ei oikein voi tehdä työtä ilmaiseksi. Pitäähän senkin työntekijöilleen palkkaa maksaa.

Vierailija
98/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaisin, jos lähin verenluovutuspiste olisi alle 200 kilometrin päässä. Kun olen paikkakunnalla, jossa voisi luovuttaa, siellä ei ole kertaakaan ollut mahdollisuutta siihen...

Veriryhmäni on O-, joten jo oman turvallisuuden takia luovuttaisin! Pitäisi olla jonkinlainen kiertävä luovutusrekka...

Vierailija
99/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenluovuttaminen on tärkeää. Mutta miksi SPR on tehnyt siitä bisneksen?  Minusta sairaanhoitopiirien pitäisi itse kerätä verta.

Mutta kun eivät saa.... Suomessa on kaksi monopolia ALKO ja SPR.

Ei ole monopolia. Monopoli on eri asia kuin ulkoistaminen. On katsottu, että Veripalvelun ulkoistaminen on halvempi ja tehokkaampi. Vielä, kun SPRllä on velvollisuus tuottaa tarvittava määrä verituotteita omakustannehintaan. Miksi yli jääviä ei saisi myydä?

100/102 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doneerasin verta syyskuussa. Luovutus tapahtui klo 17. Klo 20 mulle puhkesi huuliherpes. Soitin asiasta Veripalvelun aspaan seur. Aamuna. Varmaan heittivät vereni roskiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi