Veripalvelun veritilanne on nyt huono. Kaikki luovuttamaan verta pikimmiten!
Kommentit (102)
En kelvannut viimeksikään lääkityksen vuoksi.
Ikävää, sillä haluaisin auttaa.
Loppuviikosta tai viim. ensi viikolla menen, tulossa 52. kerta. Säännöllinen luovuttaja 18-vuotiaasta lähtien kaksi-kolme kertaa vuodessa. Ilolla menen luovuttamaan, sillä lapseni sai syöpähoitojensa aikana paljon verivalmisteita, siinä näki konkreettisesti, että tarpeeseen meni. Nyt 20 vee, eikä saa tuon sairastetun taudiin takia luovuttaa :(
Kävin verenluovutuksissa 15 vuotta, sitten tuli krooniseen sairauteeni lääkitys joka estää luovutuksen
Kuka sinne uskaltaa mennä? Jos et ole alipainoinen, niin jotain vikaa tai lääkitystä sinulla on!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 18:08"]
Liikelaitos maksakoon ilmaiseksi kerjäämästään raaka-aineesta käypää hintaa. Jonkun liituraitahuijarin bemarin hankintaa en aio verelläni kustantaa.
[/quote]
Toivottavasti muistat tuon kun lapsesi tai muu läheisesi on verensiirron tarpeessa...
[/quote]
Joku luulee että kaikki veri tulee veripalvelun kautta.
[/quote]
Luuletko itse, että veripalvelun veri ei ole tärkeää, jotta verta riittäisi kaikille sitä tarvitseville?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 17:49"]
Hinnasto löytyy netistä; antakaa te idiootit vaan vertanne joka voi mennä vaikka toiselle puolelle maailmaa!
[/quote]
Joo, lopetetaan me verenluovuttajat vaan verenluovutus kokonaan ja katsotaan kun porukkaa alkaa laota. Eipähän tarvitse sitten sinullekaan ja perheenjäsenillesi antaa verta jos sattuisitte joskus tarvitsemaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:03"]
Kuka sinne uskaltaa mennä? Jos et ole alipainoinen, niin jotain vikaa tai lääkitystä sinulla on!
[/quote]
Lääkitys mullakin on, mutta ei olisi estänyt luovuttamista. Se sen sijaan esti, kun suurin piirtein puolessavälissä ekaa luovutuskertaani elimistö alkoi mennä shokkiin ja oksensin puolitajuissani päälleni. Toisen kerran vielä yritin, mutta sama uhkasi toistua. Lääkäriin ottivat yhteyttä ja hän suositti viiden vuoden luovutustaukoa. En mä silti koe, ettei kannata edes yrittää. Tärkeätähän tuo on ja hyvä, että ihmisen käy.
Menisin, mutta pääsen luovuttamaan vasta elokuussa seuraavan kerran. Olen saanut työkavereitakin innostumaan asiasta, jotka ovat vieneet omia kavereitaan :)
Verenluovuttaminen on tärkeää. Mutta miksi SPR on tehnyt siitä bisneksen? Minusta sairaanhoitopiirien pitäisi itse kerätä verta.
Mutta kun eivät saa.... Suomessa on kaksi monopolia ALKO ja SPR.
Asuin 90-luvun alkupuolella vuoden Lontoossa, joten en saa luovuttaa verta. Potentiaalinen hullun lehmän taudin kantaja olen :( Aika tiukat rajat heillä.
Eivätkös naiset voisi luovuttaa kuukautisverensä? Siitähän voisi tehdä lakisääteistä. Hirveästi hyvää verta hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 17:32"]Mulla meni maku luovuttamiseen, kun sain tietää, että veripalvelu myy ilmaiseksi luovutettua verta kalliilla ulkomaille.
[/quote] Pitäisikö mielestäsi verestä maksaa luovuttajille? Ei sitten tule mieleen mitä ongelmia siitä seuraisi? Veren luovutus ei olisikaan enää "kunnia-asia" vaan kaikkein köyhimpien keino tienata. Narkit luovuttaisivat rahanhimossaan ja valehtelisivat kelpoisuutensa. Köyhät olisivat kuin lypsykarjaa. Joku voisi painostaa toista myymään vetansa etc. Hyi hitto, rinnastuisi laittomaan elinkauppasn. Moraalisesti mahdoton vaihtoehto maksaa verestä.
Ja "ilmaisuus" nyt. Tilavuokrat, välineet, hoitajien palkat, kuljetukset, säilöntä. Niihinpä ei rahaa menekään.
Onko tullut mieleen että nykysysteemi saattaa olla ihan näille suomalaisillekin ssiraaloille halvin? Kai nuo muuten keräisivät itse verensä. Mutta ainiin, siihenjän tarvittaidiin lisää henkilökuntaa, tiloja, laitteita etc etc ja rahaa kuluu.
Entä mitäs kun Oulussa olisi tankit täynnä ja Kuopiossa tyhjänä? Niin joo pitäisihän sitä rekisteriäkin ylläpitää ja taata potilaille ympäri maan tasavertainen mahdollisuus saada verituotteita HETI kun on tarve.
Eli oliskohan tollasessa keskitetyssä systeemissä, jossa sairaalat maksavat valmiista verituotteista sen sijaan että itse keräävät ja hallinnoivat joku pointti?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 17:26"]
2, avaat vähän?
[/quote]
No en voi luovuttaa, eikä moni muukaan lähipiiristäni. Osalla on masennuslääkitystä joka estää, muutama ei ole muuten terve, toisella on biseksuaali puoliso joka hylkää ihan kokonaan luovuttamasta ikinä jne.
[/quote]
Kyllä biseksuaali puoliso voi luovuttaa, ellei sitten ole viimeisen 12 kk aikana harrastanut miehen kanssa seksiä.
Juu, pitää kyllä käydä! Maaliskuusta lähtien olisin saanut luovuttaa, mutta on taas vähän viivästynyt...pyrin käymään 2 kertaa vuodessa. Kiitos muistutuksesta! :)