Korona vei ystävät :(
Tuntuu, että viime aikoina kaikki ystäväni ovat pikkuhiljaa kaikonneet. Otin korona-ajan tosissani, koska kuulun riskiryhmään. Kävin töissä, mutta muuten en sitten tavannut ketään ystävistäni kuin ulkosalla. Näimme sillon tällöin lasten kanssa puistossa ja joskus kävimme lenkillä. Tiedän kuitenkin, että ystäväni tapasivat toisiaan sisätiloissa ihan kuin ennenkin. Kävivät myös lasten kanssa uimahallissa ja Hoplopissa. Aluksi kysyivät minuakin mukaan, mutta kieltäydyttyäni, eivät enää kysyneet. Pikkuhiljaa eivät enää kysyneet minua puistoonkaan. Lapseni ovat olleet melko yksinäisiä ja toivoinkin, että koronan hellitettyä tilanne normalisoituisi. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Minua ei enää kutsuta mukaan rannoille tai puistoihin. Kerroin, että olen nyt saanut kaksi rokotetta ja voin nähdä toisia jopa sisälläkin. Viime viikolla huomasin, että ystäväni olivat käyneet yhdessä syömässä, mutta minua ei kutsuttu.
Onko muillekin tapahtunut näin? Nyt jo kaduttaa, että suhtauduin koronaan niin tiukasti. Kuitenkin sairastan sellaista sairautta, että korona olisi ollut kohdallani luultavasti todella vaikea. Mitä voin tehdä? Oloni on todella surullinen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Ne parit äitikaverit on pysyneet, mutta muut ystävät taisi mennä :( Minä kuulun riskiryhmään, joten olen ottanut varovaisesti. Muut on nähneet alun jälkeen säännöllisesti baareissa, toistensa kotona ja käyneet joissakin tapahtumissa mitä tässä 1,5 v aikana on ollut. Nyt heillä on kuulemma uusi whatsapp-ryhmä, jossa on vaan ne jotka ei "kökötä kotona", ja siellä sopivat menoja. Pari on myös osoittautunut "kriittiseksi" eli epäilevät koko viruksen vaarallisuutta, maskeja yms.
Siinä meni vuosien ystävyydet. Ymmärrän miksi, mutta se ei estä minua suremasta. Olo on hylätty ja yksinäinen.
Ymmärrän todellakin, että sinua surettaa. En tunne ystäviäsi, mutta ei minusta kuulosta hyvän ystävän käytökseltä dumpata yksi pois porukasta, koska hän huolehtii terveydestään. Toivottavasti löydät uusia ystäviä, jotka ovat tukena silloinkin, kun elämässä on vaikeaa!
Kiitos empatiasta
Nyt pitää nuolla haavat ja sitten koittaa katsoa tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit töissä, mutta kättäydyit pois ystävien seurasta?
Oletko kutsunut itse heitä ja järjestänyt jotain kivaa? Kokeile. Kannattaa myös pahoitella tuota etääntymistäsi.
Kyllä kävin töissä, koska hoitajana en voi tehdä etätöitä. Miksi minun pitäisi pahoitella etääntymistäni? Yritin kuitenkin järjestää tapaamisia puistossa ja muutenkin ulkosalla. Ystäväni olivat niitä, jotka mieluummin kokoontuivat sisäpaikoissa.
Koska sinä nimenomaan olit se, joka etääntyi muista. Muut jatkoivat tapaamisia kuten aina ennenkin, mutta jättäydyit ihan vapaaehtoisesti pois porukasta. Ihan ymmärrettävästä syystä kylläkin. Sinä etäännyit ja ne muut lähentyivät.
Yritin järjestää tapaamisia ulos, pulkkamäkeen yms. Eli en kyllä ainakaan tarkoituksella etääntynyt kenestäkään. Sairauteni vaan asetti rajat tapaamisille. Ap
Ja nytkö niitä rajoja ei enää ole?
Olen saanut kaksi rokotetta, joten nyt kai pitäisi uskaltaa elää. Ap
Se kertoo "ystävistä" enemmän kuin mistään muusta. Hyvä että paljastui tässä vaiheessa. Löydät uusia tuttuja ja itsekseenkin pärjää.
Miten pystyit toimia hoitajana vaikka olet riskiryhmää? Vai siirrettiinkö sinut toimistohommiin tms? Vähän oharina mietin vaan miten nuo asiat menee.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, uimahallit ja hoplopit taisivat olla kiinni.
Ja muutenkin, tämä nyt oli taas yhden koronaongelmaisen höpötysaloitus, joka ei perustu mihinkään todelliseen tilanteeseen, vaan on alusta alkaen keksitty juttu. Näitä tulee tänne lähes joka päivä.
Ei meidän kaupungissa uimahallit ja Hoplopit olleet kiinni koko aikaa. Muutamia viikkoja kerrallaan. Vuosi sitten keväällä kyllä olivat kiinni.
Ei ole keksitty juttu. Voi kun olisikin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyit toimia hoitajana vaikka olet riskiryhmää? Vai siirrettiinkö sinut toimistohommiin tms? Vähän oharina mietin vaan miten nuo asiat menee.
Ei siirretty. Koronapotilaita ei olisi tarvinnut mennä hoitamaan. Siitä sentään sain vapautuksen. Ihan normaalia kenttätyötä tein. Pari altistumista oli työpaikalla, mitkä eivät onneksi johtaneet tartuntoihin. Ap
Ihmiset vain tuppaa jatkamaan omaa elämäänsä, jos kuviot muuttuu. Olen huomannut, että vain 20% ystävistä elää myös vastoinkäymiset rinnalla. Ne jääkin sitten yleensä loppuiän ystävyyksiksi, vaikka aina ei tavata edes joka toinen vuosi.
Sinänsä kiva, että edes alkuun kyselivät mukaan. On monia tosi läheisiä, joista ei kuulu mitään kertaakaan, kun sairastut. Ja kun olet terve, niin odottavat elämä jatkuu ennallaan.
Nimim. Syövän ja pari muuta mullistusta kokenut
Minulle ystävyys merkitsee täyttä vapaaehtoisuutta vailla velvollisuuksia tai pakkoja. Tavataan kun molemmilla on sellainen fiilis, joskus polut erkanevat lopullisesti kun elämä kuljettaa. Eihän siinä mitään pahaa ole, elämää vain.
En voisi olla sellaisen ihmisen ystävä, joka odottaa tiettyä sitoutumista.
Itselleni korona toi ihanan vapauden ihmisistä. Minua pidetään sosiaalisena puuhastelijana, mutta kun korona tuli niin 'kulissit romahti' ja olen huomannut olevani tosi erakko enkä kaipaa ketään muuta kuin perheeni. Sori entiset kaverit!
Ei voi jättää ystäviä huomiotta ja ja sanoa, että korona vei.
En minä ainakaan montaa kertaa yhtä ihmistä pyydä mukaani, jos tämä kieltäytyy tapaamasta. Saa sitten nököttää kotona ja surkutella yksin oloa. Vaikka olisi mikä korona niin puhelimella voi pitää yhteyttä.
Mulla samantapainen tilanne. Tai no, erojakin löytyy: meillä riskiryhmää on puolisoni ja itse perusterve, ja omat kaverini jäivät toiselle paikkakunnalle kun muutin miehen perässä vuonna 2015. Uudelta paikkakunnalta en ole saanut kovin hyvin kavereita näiden vuosien aikana, eikä etenkään mitään laajempaa ja kaikki yhdessä toisiaan tapaavaa kaveriverkostoa ole.
Ja sitten tuli korona. Ollaan oltu tosi tarkkoja pitkään, myös viime kesänä jolloin moni riskiryhmäläinenkin eli ns. normaalisti. Osittain riskitilanteen takia, osittain koska ollaan muutenkin aika tunnollisia ihmisiä. Kavereille olen yritellyt soitella kyllä, mutta tapaamisia ei oikein ole voinut ajatella, kun reissaaminen toiselle paikkakunnalle jonkun turvavälillisen ulkohengailun perässä olisi ollut aika hankalaa etenkin autottomalle (osalla kavereista on autot kyllä). Samasta syystä myös lähiomaisten tapaamiset on olleet vähissä. Kaverit eivät aina ole oikein ehkä ymmärtäneet meidän linjaa, tai ainakin itse toimineet eri tavalla.
Tuntuu että jäljellä on enää se että itse soittelen ja viestittelen ihmisille. He eivät itse tee aloitetta vastavuoroisesti. Nyt olen saanut ensimmäisen rokotteen ja puoliso saa muutaman viikon päästä toisen. Täytyy varmaan yrittää kesään järjestellä jotain kaveritapaamisia nyt kun voi. Ehkä nämä suhteet saisi vielä elvytettyä. Se on kuitenkin helpompaa kuin uusien kaverien löytäminen.
Ikävä juttu ap, mutta muiden tapaan kannustan ottamaan yhteyttä ja ehdottamaan tapaamista. Ehkä ns. normaalimpaa elämää eläneet ystäväsi ovat epävarmoja sen suhteen, miten aiot ja haluat toimia jatkossa. Itse en ainakaan voi muuta kuin odottaa, koska koronatarkemmat ystäväni ovat valmiita tapaamaan. Mulle tapaamiset on olleet koko ajan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jättää ystäviä huomiotta ja ja sanoa, että korona vei.
En minä ainakaan montaa kertaa yhtä ihmistä pyydä mukaani, jos tämä kieltäytyy tapaamasta. Saa sitten nököttää kotona ja surkutella yksin oloa. Vaikka olisi mikä korona niin puhelimella voi pitää yhteyttä.
En tiedä, oliko tämä viesti minulle, mutta todella paljon pidin puhelimella yhteyttä. Ja pyysin usein ulkoilemaan ystäviäni ja heidän lapsiansa. Eli yhteydenpidosta ei ollut kyse. Ap
Minultakin hävisi kaverit korona-aikana, kun he eivät pitäneet siitä, että uskallan käydä kuntosalilla ja matkustella korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu ap, mutta muiden tapaan kannustan ottamaan yhteyttä ja ehdottamaan tapaamista. Ehkä ns. normaalimpaa elämää eläneet ystäväsi ovat epävarmoja sen suhteen, miten aiot ja haluat toimia jatkossa. Itse en ainakaan voi muuta kuin odottaa, koska koronatarkemmat ystäväni ovat valmiita tapaamaan. Mulle tapaamiset on olleet koko ajan ok.
Olen ollutkin yhteydessä ja kertonut, että voin nyt kaksi rokotetta saatuani osallistua vapaammin ja nähdä esim. lounailla sekä muutenkin sisätiloissa. Ystäväni kuitenkin sopivat menoista ilman että minulle ilmoitetaan. Luultavasti ovat tehneet oman whatsup-ryhmän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ap:n olisi pitänyt tehdä? Rynnätä Hoplopiin ja ravintoloihin? Asun pk-seudulla ja tiedän pari nuorta riskiryhmään kuuluvaa, jotka joutuivat teholle koronan saatuaan. Kyllä tässä ap:n ystäviä pitäisi syyttää. Todella ajattelematonta porukkaa.
Kumpi oli ajattelematonta: se, että alussa ystävät pyysivät mukaansa vai se, että kun ap toistuvasti kieltäytyi, eivät enää pyytäneet?
Mitä ap:n olisi pitänyt tehdä? No ihan kuten nytkin teki, mutta ei syytellä ystäviään omasta toiminnastaan ja sen seurauksista. Lisäksi ap olisi voinut hankkia uusia ystäviä. Vaikka siitä tutustaan, joka joutui teholle.
No huh huh, kyllä taas on tylyä tekstiä. Minun paras ystäväni on riskiryhmään kuuluva ja ymmärrän täysin, ettei hän ole pystynyt minua näkemään. En edes olisi halunnut ottaa sitä riskiä, että olisin tartuttanut häneen koronan. Odotan jo niin hänen tapaamistaan, kunhan hän on ensin saanut toisen rokoteannoksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ap:n olisi pitänyt tehdä? Rynnätä Hoplopiin ja ravintoloihin? Asun pk-seudulla ja tiedän pari nuorta riskiryhmään kuuluvaa, jotka joutuivat teholle koronan saatuaan. Kyllä tässä ap:n ystäviä pitäisi syyttää. Todella ajattelematonta porukkaa.
Kumpi oli ajattelematonta: se, että alussa ystävät pyysivät mukaansa vai se, että kun ap toistuvasti kieltäytyi, eivät enää pyytäneet?
Mitä ap:n olisi pitänyt tehdä? No ihan kuten nytkin teki, mutta ei syytellä ystäviään omasta toiminnastaan ja sen seurauksista. Lisäksi ap olisi voinut hankkia uusia ystäviä. Vaikka siitä tutustaan, joka joutui teholle.
No huh huh, kyllä taas on tylyä tekstiä. Minun paras ystäväni on riskiryhmään kuuluva ja ymmärrän täysin, ettei hän ole pystynyt minua näkemään. En edes olisi halunnut ottaa sitä riskiä, että olisin tartuttanut häneen koronan. Odotan jo niin hänen tapaamistaan, kunhan hän on ensin saanut toisen rokoteannoksen! <3
Sinä olet tosi ystävä! Hienoa!
Minun kaksi kaveria on vieläkin vain omissa oloissaan korona takia. Eivät uskalla nähdä ketään, eikä sille sitten mitään voi
Olen äärettömän kiitollinen koronalle siitä, että sen varjolla pääsin irtautumaan erittäin raskaasta ja ankeasta tuttavaperheestä. Vanhemmat ovat vanhoja ystäviäni, mutta lapsiaan he eivät osaa kasvattaa pätkääkään, ja näistä on tullut sietämättömiä energiasyöppöjä. Itse olemme lapseton pariskunta, ja tosiaan tämän ex-ystävän esikoisen synnyttyä 8 vuotta sitten ei olla kertaakaan tavattu ilman lapsia.
He olivat todella hysteerisiä koronan suhteen, viimeksi esim. siirsivät lapsen synttäreiden viettoa kaksi kuukautta aiemmaksi, että saattoivat pitää tilaisuuden vielä syksyllä ulkona. Vieraita oli yhteensä 4! Nyt ei olla lähes vuoteen oltu yhteydessä, enkä aio kyllä itse olla aloitteellinen siinä asiassa. Aiemmin nähtiin varmaan kerran kuussa ainakin.
Ja nytkö niitä rajoja ei enää ole?