Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin pistää pystyyn oikein vanhan ajan nakkikioskin

Tuleva nakkikioskin pitäjä
18.06.2021 |

Siellä myytäisiin niiden höyrynakkien lisäksi kunnon lihapiirakoita. Siellä ei lämmitettäisi mitään mikrossa.

Hampurilaisia, nakkisämpylöitä (ei ole hodari), grillimakkaroita, porilaisia, makkaraperunoita, lihapullia+muusia ym. perinteisiä herkkuja. Kaikilla mausteilla! Saattaisin paistella lettujakin.

Se olisi ehkä tällainen kuin oli Grilli 21 Jyväskylässä. 💚

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi jostakin uunipellille tehtyä lihapiirakkaa! Sellaista koko pellin kokoista, josta leikattiin paloja. Halkaistiin ja väliin tietysti kaikki mausteet, nam! Tässä vinkki kesäkahviloille.

Vierailija
122/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan lähiön nakkikioskilla oli myynnissä tuplaporilainen. Pitkä leipä ja siinä vierekkäin kaksi makkaranpyörylää. Että oli hyvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa myytiin 70-luvulla yleisötapahtumissa "Korveja" , siinä oli ihan tavallinen pitkulainen vehnäsämpylä jonka sisällä maukas lämmitetty kuorellinen nakki, eikä maksanut paljon. Pikkunälkään kelpasi sinapin, ketsupin ja kurkkusalaatin kanssa. No hot dogeistahan noi tietysti menee mutta ruotsalainen termi oli silloin "Korv".

Varm korv. Ja myydään edelleenkin kojuissa ja kärryissä kadun varsilla.

Hodari oli ainakin parikymmentä vuotta sitten ruotsiksi "korv med bröd".

Varm korv med bröd. Paikallisethan syö etupäässä muusin ja katkarapusalaatin kanssa.

Jep, ja eräs suosittu versio on tunnbrödsrulle, jossa makkara ja perunamuusi on kääräisty rieskaleivästä tehdyn tötterön sisään.

Tällaisia voisi AP:kin miettiä, erilaiset rieskat ovat kuitenkin perinteisiä suomalaisia eväspaloja ja niiden yhdistäminen moderniin pikaruokakulttuuriin voisi hyvinkin poikia jotain osumia.

No ei kyllä perinteiseen nakkkioskiinkuulu mitkään rieskat.Ei.

Sille on ihan syynsä miksi perinteiset nakkikioskit ovat kaikki lopetettu kannattamattomina. Jotain uutta ja omaa pitää olla tai voi suoraan jättää sikseen.

Ne "omat syynsä" voivat olla mm.

- vanhat kioskitilat eivät täyttäneet tiukentuneita määräyksiä, remontit olisivat tulleet liian kalliiksi

- ei löytynyt jatkajaa kioskinpitäjän ikääntyessä

- asiakasvirtojen muuttuminen vanhoista keskustoista pääteiden risteyksiiin sijoitetuille abc-asemille ja vastaaville

- nakkikioskit jäivät pois muodista

Mikään ei sano, etteikö nykypäivänä voisi taas retrosnagari toimiakin. On niitä vieläkin. Yksi Helsinginkadun länsipäässä, Mannerheimintien varrella Oopperaa vastapäätä. Jostain viime vuosituhannelta asti sitä on pitänyt kaukoidästä kotoisin olevan näköinen rouva. En ollut vuosikausiin pistäytynyt siellä kun tajusin, että tämähän on jo omilta opiskelija-ajoilta tuttu pitäjä ja samat annoksetkin vielä. Turkkilaista lihapiirakkaa kahdella nakilla ei enää saanut, kuulemma ei enää saa tukusta. Se oli ikävää, oli mainio iso lihapiirakka jossa oli perinteistä suomalaista mausteisempi ja lihaisampi täyte.

Vierailija
124/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun saisi jostakin uunipellille tehtyä lihapiirakkaa! Sellaista koko pellin kokoista, josta leikattiin paloja. Halkaistiin ja väliin tietysti kaikki mausteet, nam! Tässä vinkki kesäkahviloille.

Joo se on hyvää, rahkavoitaikinan väliin tehty. Ei sitä kyllä oikein taida voida halkaista, eikä mielestäni edes tarvitse paljon muita mausteitakaan.

Vierailija
125/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo voi aivan hyvin toimia. Kapakoista jalkautuva väki on merkittävä asiakaskunta. Sillä tavalla uudetkin sukupolvet voisivat löytää tämän perinteisen herkun. Itse asiassa uskon että monet ovat kyllästyneet iänikuiseen kebab-mättöön.

Kebab oli cool silloin kun se alkoi rantautumaan Suomeen. Kävin itse 80-luvulla Suomen ensimmäisessä kebab-ravintolassa. Mutta nyt sitä pursuaa joka tuutista, ja se on kaikkialla samaa mössöä. 

Hyvä sinappi ja kurkkusalaatti ovat ratkaisevia. Ne ovat se mikä tekee nakkisämpylän. Suomalaiseen makuun. Siinäkin on kilpailuvaltti, sillä kebabravintolat ovat usein ulkkisten käsissä ja maustaminen eksoottisempaa. Se oli kiva juttu 90-luvulla, mutta nyt - kuten sanottu, se pursuaa jo korvista ulos.

Makkaraperunoita kannattaa myös myydä kuten jotkut ovat jo sanoneet. Sellaisia ei tahdo saada mistään, ainakaan aamuöisin. Moni kuitenkin pitää niistä.

Kebabien laatu on yleensä laskenut, siitä se on ainakin minun kohdallani kiinni. Tukusta tulevaa harmaata pakastettua lastua mikrossa lämmitettynä ei kyllä toista kertaa tee mieli maistaa. Aivan eri laatua kuin suoraan vartaasta leikattu.

Vierailija
126/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (tämä majoneesin tekijä) on ollut haaveissa perustaa perusgrilliä tasokkaampi luksusversio. Ikävä kyllä ei ole mitään kokemusta ruokapuolen duuneista ja oma työ on hiukan liian tuottavaa nykyisellään siihen että vaihtaisin totaalisesti alaa.

Mun grillillä myytäisiin hampurilaisiin täytteeksi sisäfilettäkin ja jauhelihapihvit tekisin itse esim ylämaankarjasta tai jostain muusta herkkulihasta.

Makkarat ei olisi jauhoa nähneetkään ja sämpylät tilaisin jostain leipomosta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satsaa laatuun, niin pärjäät varmasti. Jos mahdollista, tee itse majoneesit. On paljon parempaa kun tukun dressingit!! Säästät jopa itsetekemällä hiukan fyffeä ja maku on paljon paljon parempi.

Yritän tehdä kaiken itse. Ketsuppi ja sinappi kumminkin on (tulee olemaan) sellaisissa vanhanaikaisissa puteleissa.

Kiitos, kun saan täältä vinkkejä ja tsemppausta!

ap

Vierailija
127/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylässä on just tollanen kiska, käyn silloin tällöin. Hyvät sapuskat. Koskaan ei ole jonoa ja myyjä sanoo että ilmeisesti kepappi paikat vieneet asiakkaat.

Vierailija
128/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (tämä majoneesin tekijä) on ollut haaveissa perustaa perusgrilliä tasokkaampi luksusversio. Ikävä kyllä ei ole mitään kokemusta ruokapuolen duuneista ja oma työ on hiukan liian tuottavaa nykyisellään siihen että vaihtaisin totaalisesti alaa.

Mun grillillä myytäisiin hampurilaisiin täytteeksi sisäfilettäkin ja jauhelihapihvit tekisin itse esim ylämaankarjasta tai jostain muusta herkkulihasta.

Makkarat ei olisi jauhoa nähneetkään ja sämpylät tilaisin jostain leipomosta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satsaa laatuun, niin pärjäät varmasti. Jos mahdollista, tee itse majoneesit. On paljon parempaa kun tukun dressingit!! Säästät jopa itsetekemällä hiukan fyffeä ja maku on paljon paljon parempi.

Yritän tehdä kaiken itse. Ketsuppi ja sinappi kumminkin on (tulee olemaan) sellaisissa vanhanaikaisissa puteleissa.

Kiitos, kun saan täältä vinkkejä ja tsemppausta!

ap

Laadukkaasta lihasta kokolihapihvi, kuulostaa mainiolta. Pitää nuijia ohueksi kuitenkin, että on syötävissä hampurilaisen välissä. Ei siis niin kuin sisäfile tavallisesti tehdään, paksuna filepalana.

Tuollainen hampurilainen sopisi paremmin laadukkaaseen terassiravintolaan kuin pikkugrilliin. Tuollaisia annoksia kun ei ihan pikkurahalla voi myydä, ja asiakkaat tuskin haluavat niitä kotiin kävellessään syödä. Tarvitsisi seurakseen lasin hyvää viiniä tai laadukasta olutta.

Mutta jospa sittenkin, joku laittaisi pystyyn snagarin jonka annokset olisivat aivan tajuttoman laadukkaita...

Vierailija
129/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme ässää: sijainti, sijainti ja sijainti.

Ton lisäksi se juuri oikea hintataso.

Tämä nakkarini olisi siis kunnan keskustassa, jossa lähistöllä kolme ravintolaa. Ovat sinnitelleet korona-ajan yli ja nyt avaavat oviaan. Toivotaan, että tilanne pysyy hyvänä jo niiden yrittäjienkin kannalta.

En pitäisi kovia hintoja ja tosiaan tekisin itse tuotteet niin paljon kuin ikinä voisin. Olen aina tykännyt ruuan laitosta ja mulla on vahva tunne, että selviäisin tuostakin ja ihmiset tykkäisivät itse tekemistäni ruuista.

ap

Tuossa hiukan kannustuksen sanoja:  

.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/presidenttikin-kay-david-mbingin-k…

.

"Presidenttikin käy Kultarannassa David Mbingin kioskilla: ”Missään muussa maassa ei voi käydä niin, että presidentti tulee tällaiseen paikkaan syömään munkkia”"

.

Maailma on täynnä ihmeellisiä asioita ja yhtenä se, etä musta mies meni läpi Naantalin valtuustoon persujen ehdokkaana.  Kuuluu olevan ääri-luonnikas kaveri tämä David Mbing.  Jos luet jutun, niin huomaat, että menestykseen tarvitaan näköjään omaa tyyliä ja panostusta siihen. Eli ihan perus-snagari ei ehkä jaksa pidemmälle kantaa?

Vierailija
130/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuota tehdä itse nykyäänkin.

Vierailija
131/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Jyväskylässä on yliopiston kirjastoa vastapäätä kunnon nakkikioski.

Vierailija
132/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuun käymään, vaikka kauempaakin! Ehdottomasti, jos aiot tehdä kaiken itse sämpylöitä ja lihapiirakoita myöten.

Olen 70-luvulla syntynyt ja nuorena käytiin paljon grillillä. Se ei ollut aamuyön känniruokaa vaan ihan samaan tapaan käytiin kuin nykyisin käydään Mäkkärillä ja vastaavissa. Paitsi en käy niissä kun laatu on surkea.

Jos tämä muiden mielestä hullu unelmani toteutuu niin pistän tänne osoitteen ja isot mainokset. Toivotan tervetulleeksi!

ap

Vierailija
133/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän kannattaa tehdä itse lihikset ja sämpylät? Kotikeittiössäkö meinasit ainakin alkuun tehdä? Kannattaisiko kysyä mihin hintaan joku pikkuleipomo toimittaa noita artikkeleita grillilesi?

Vierailija
134/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän kannattaa tehdä itse lihikset ja sämpylät? Kotikeittiössäkö meinasit ainakin alkuun tehdä? Kannattaisiko kysyä mihin hintaan joku pikkuleipomo toimittaa noita artikkeleita grillilesi?

Mutta sitten ne on sitä samaa tusinatavaraa kuin muillakin. Ei jatkoon..

Vierailija
135/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntiin tuotteita tehtäessä täytyy tilojen olla elintarvikelainsäädännön mukaiset. Kotikeittiössä voi olla vaikeaa järjestää olosuhteita niin, että hygieniavaatimukset toteutuvat. Lähtien vaikka kylmäsäilytystiloista. Usein täytyy esim. olla kylmäsäilytystilat erikseen perheen omiin tarpeisiin käyttämistä jääkaapeista. Ap ota selvää määräyksistä terveystarkastajalta.

Joltain sopivalta lähiseudun pienleipomolta voisi hyvin tilata ihan sovittavan reseptin mukaisia tuotteita, ei niiden tarvitse olla bulkkitavaraa. Saman kotileipomolaadun kuin itse tehtynä saa kyllä ostettunakin.

Vierailija
136/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakit on hyviä, mutta mitään silakkaa minä en suuhuni pane!

Vierailija
137/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitsi, kunnon höyrylihapiirakka neljällä nakilla, kaikilla mausteilla ja paljon paistettua sipulia.

Vierailija
138/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään täytyy kyllä olla valikoimassa gluteeniton ja kasvisvaihtoehto, ainakin isommissa kaupungeissa. Mutta hieno unelma, joka on toteutettavissa.

Vierailija
139/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko mä tulla samaan paikkaan paistaa jälkkäriks lettuja? Ei mitä tahansa lettuja. En voi kertoa ettei ideaa varasteta.

Vierailija
140/264 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanalta kuulostaa. Sinuna jättäisin hampurilaiset pois ja pitäisin tuon kioskin ihan suomiversiona.

Hampurilaisia saa joka paikasta, kun on tää artesaanibuumi. Niissä tuskin pääsisit kilpailemaan, joten turhaa kulunkia.

Höyrynakkia, keitinpiirakkaa ja porilaisia on ollut ikävä.